Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajan vihjailu että mulla on paljon sairauspoissaoloja...

Vierailija
04.05.2012 |

..kun olen ollut tänä vuonna 3 kertaa sairaana! Minusta se ei ole paljon. Lääkärille kommentoin aamulla ko. pomon sanomisia, niin hän sanoi että ihan normaalia sairastamista on. Meillä on 3 lasta, ja muutkin perheenjäsenet ovat sairastelleet (en ole lasten takia ollut pois, koululaisia ovat)..joten mitä h...elvettiä pomo vihjailee? Tosi outoa..ja kaupan alalla olen siis...

Miten käytännöt voi vaihdella näin paljon?! Mies on insinööri ja laittaa pomolle tekstarin niin kaikki on ok, eikä mitään ihme kyttäämismeininkiä. Lääkärille ei tarvitse mennä heti ekasta päivästä kuten meillä...

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noroviruksessa? Voi vitun tampiot. Ne ovat oikeasti rajuja tauteja ja herkästi tarttuvia, eikä töihin ole MITÄÄN asiaa tartuttamaan muitakin.

Sitä paitsi, jos on kolme lasta eri paikoissa (kahdella eri luokalla sekä päiväkodissa), niitä bakteereja ja viruksia tulee kotiin monesta eri lähteestä. Ap:n työpaikkakin on sellainen, jossa asiakaskontaktien takia tartuntariski on PIKKUISEN isompi kuin jossain tehdastyössä.

Jos ap:n työpaikalla olisi jokin sairastamiseen puuttumisen sääntö, sen pitäisi olla kaikilla tiedossa ja puuttumisen pitää olla asiallista eikä mitään vihjailua lusmuilusta, kuten se nyt on ollut.

-27 ihmisen esinainen-

Vierailija
42/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työpaikassa on jotain vikaa, jos työntekijä hakee perusteetonta sairauslomaa.

Palvelualalla ainakin tunnetaan "saikuttajat". Meillä on esimerkiksi tällainen, on tiedetty asia, että kun hänen yksityiselämässään tapahtuu asia x, hän "sairastuu". Tämä työntekijä mysö tietää, kuinka monta päivää hän saa vuodessa olla saikulla, ettei hänen lomakorvauksensa kärsi. Sattumaako?

Aiemmassa työpaikassani eräs nuori kundi oli aina "sairas" kun hänen lempibändinsä keikka oli ollut edellisenä iltana. Tämä siis tapahtui niin usein, että ei ollut epäilystä. Samaan aikaan työskentelee monia työntekijöitä, jotka eivät ole ikinä saikulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt viitsi naurattaa! Se keskustelu olisi kiva nähdä, kun työnantaja rupeaa ehdottamaan osa-aikatyötä flunssien johdosta alentuneen työkyvyn perusteella. Tässä nyt kuitenkin puhutaan flunssista ei selkäkivuista tms.

Kolme flunssaa neljässä kuukaudessa on kuitenkin ihan normaali määrä. On aika lailla rahantuhlausta lähteä tutkimaan kuntoa yms sen johdosta.

Sairasteleva työntekijä ei ole hyvä asia ja työnantajan on tehtävä kaikkensa, että työntekijän sairastelu vähenee. Siksi asiaan puututaan, siksi siitä kysytään ja siksi pääse ttrvittaessa tutkimuksiin, joissa esim. peruskuntoasi testataan. Jatkuva flunssa ei kerro perusterveestä ihmisestä! Asialle täytyy tehdä jotain, eli esim. kuntoiluohjelma, vitamiineja, neuvoja nukkumiseen jne. Joskus jopa laihdutus auttaa.

Työnantaja voi myös keskustella siitä, onko työntekijä riittävän terve tekemään nykyistä työtään, koska hän sairastelee paljon. Voidaan miettiä vaihtoa osa-aikatyöhön tms., koska kaikesta päätellen työntekijä ei kykene suoriutumaan nykytyöstä poissaolojen takia.

Ei ole rahantuhlausta tehdä työntekijälle jo varhain selväksi, että hänestä välitetään.

Vierailija
44/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos YHTÄÄN olette lukeneet mitä olen kirjoittanut?

En ole turhan takia pois, en marsun kuoleman takia jne. Ja aina olen ollut oikeasti kipeä, soittanut ja tuonut todistuksen. En ole kuullut että missään muussa firmassa olis tällaista. Ymmärtäisin, jos olisi saikkuja usein ja monta viikkoa, mutta ei. TAVALLISTA sairastelua.

ap

Vierailija
45/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna meni reilusti yli puoli vuotta ilman yhtäkään sairaspoissaoloa, nyt tuntuu että joka ikinen tauti tarttuu muhun. Ja töistä pois jäädessäni olen ihan oikeasti kipeä, esim. nytkin mulla oli kuumetta 39, edellisellä kerralla oksensin ja paskansin.

Minäkin haen lääkärintodistuksen heti ekasta päivästä, meillä se on pakollista. Myös siinä paskataudissa. Vielä ei ole vihjailuja tullut, mutta jos sellaista kuulen, niin saa olla sit ihan kunnon keskustelu, mitään ylimalkaista vihjailua en kuuntele sit alkuunkaan.

Ja ihan turha täällä kenenkään on alkaa suosittelemaan vitamiineja tai laihdutusta, itse sairastan nyt paljon enemmän kuin 15 kiloa painavampana ja liikuntaa harrastamattomana. Pitääkö työterveyshuollon nyt käskeä mun lopettamaan liikunta ja lihomaan? Kyllä nää on kuitenkin ihmisen yksityisasioita, ja sairaslomiin on lakisääteinen oikeus sairaana.

Minä menen mielelläni työantajan laskuun kuntotestauksiin sun muihin terveystarkastuksiin, mutta oletan, että jos olen nyt sairastanut liikaa, niin tämä asia minulle kerrotaan suoraan ja asiallisesti ja kerrotaan työpaikan linjaus ja tämän tulee sit koskea kaikkia muitakin. Vihjailu ei ole mitään muuta kuin huonoa johtamista.

Vierailija
46/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole turhan takia pois, en marsun kuoleman takia jne. Ja aina olen ollut oikeasti kipeä, soittanut ja tuonut todistuksen. En ole kuullut että missään muussa firmassa olis tällaista. Ymmärtäisin, jos olisi saikkuja usein ja monta viikkoa, mutta ei. TAVALLISTA sairastelua.

ap

Vierailija
47/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat on meille kerrottu, minkä jälkeen esimies käy keskustelun. Minulla oli yksi pidempi poissaolo, jonka johdosta kävin keskutelun. Aika lailla yhtä tyhjän kanssa se keskustelu oli, mutta onpahan käyty.

Vihjailu ei ole hyvää johtamista, kuten on täälläkin todettu.

ap

Vierailija
48/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se syy kannattaa ihan oikeasti selvittää...! Itselleni taannoin tuli tautia taudin perään, en siis ehtinyt toipua edellisestä flunsasata ym. kun jo seuraava iski päälle. Olin siis kipeänä ja hain saikkua "koko ajan", lääkäri sitten puuttui vihdoin asiaan ja määräsi 2 viikon sairaslomalle jotta toivun kunnolla +antibiootit ja muut, ja sanoi että vastutuskykyni on laskenut minimaaliselle tasolle kun uutta tautia puskenut koko ajan päälle enkä ole ole ehtinyt tehverhtymään välissä.

Kannattaa siis miettiä onko kyseessä joku vakavampi juttu kuin vain se että sattuu olemaan useamman kerran sairaana.

Usein myös ne jotka ovat harvoin saiaarana, saavat taudit pahempina. Liekö syy se ettei ole vastutskykyä vai se että vain pahimmat taudit kaatavat petiin, en tiedä. Mutta moni "ei koskaan sairaana" tuttu usein onkin sitten melkein sairaalahoidossa kun joku tauti iskee päälle, olkoon sitten flunssa tai mahatauti.

Mutta toki kannattaa pitää itsestään huoli, eli syödä hyvin, liikkua jne. Ja joskus se typaikkakin voi aiheuttaa sarauden, jos hometta tmv.

Vierailija
49/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan normaalia sairastaa joitain kertoja vuodessa, monesti ne kerrat kasautuvat kevääseen.

Asiakaspalvelutyö jo itsessään aiheuttaa sen että ap on alttiina pöpöille ympäri vuoden.

Yksikään järjevä työntekijöitään arvostava pomo ei ala vittuilemaan jos työntekijä on muutaman kerran vuodessa sairaana. Tuollainen asenne kertoo myös siitä ettei pomo arvosta myöskään asiakasta, hänestä kun taitaa olla ihan ok että työntekijä on sairaana työssä.

Vierailija
50/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun et ymmärrä, että on ihan normaalia puuttua asiaan

Vai on kolmen taudin jälkeen normaalia puuttua asiaan :D Ihan naurettavaa, jos kerta on lääkärintodistus poissaoloista. Vai kirjoittaako lääkärit myös todistuksia muuten vaan saikuttelijoille?

Itse olen kevään aikana sairastanut paljon, kaksi flunssaa ja yhden vatsataudin. Normaalia enemmän minulle, mutta ei vielä poikkeavasti.

Vierailija
51/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos YHTÄÄN olette lukeneet mitä olen kirjoittanut? En ole turhan takia pois, en marsun kuoleman takia jne. Ja aina olen ollut oikeasti kipeä, soittanut ja tuonut todistuksen. En ole kuullut että missään muussa firmassa olis tällaista. Ymmärtäisin, jos olisi saikkuja usein ja monta viikkoa, mutta ei. TAVALLISTA sairastelua. ap

ei ole normaalia puuttua asiaan, kun selvästi sairaslomatodistuksista käy ilmi, että kyse on ollut vakavista infektioista.

Esimiehellä on oikeus puuttua, jos todistukset antavat aihetta epäillä alentunutta työkykyä. Missään nimessä influenssa tai norotauti eivät ole sellaisia tauteja.

Tämä on aivan selvä asia muille kuin sinulle.

Ja toinen asia: ap:n esimies EI toimi asiallisesti, jos vihjailee. Oikea keskustelu tällaisista asioista etenee aivan toisella tavalla ja siinä työntekijä tosiaan lähetetään työterveyshuoltoon työkykyarvioon.

-se 27 ihmisen esinainen-

Vierailija
52/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÖPÖ, HÖPÖ! Jossain voi olla, mutta pinnarille ei niin mukavaa työpaikkaa ja työympäristöä voi edes järjestää, että pinnari viihtyisi. Suomalaisilta, erityisesti nuorilta, on ihan hukassa se perusasia, että töissä olla tekemässä töitä eikä nautiskelemassa. Mukavat asiat on harrastuksia, työ on työtä ja siitä voi nauttia, kun ei odota liikoja.

"jos työ herkkua olisi, herrat tekisi sitä itse..."

Vierailija
53/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itsestäänselvää että pomo joka vihjailee tuollaisia toimii väärin. Mutta miten saada hänet toisenlaiseksi? Se että on oikeaassa ja pomo väärässä, ei auta, voi saada jopa potkut jos aloittaa rähinöimään pomonsa kanssa.

Toistan uudestaan aiemman ehdotukseni ap:lle. Hänen kannattaa tehdä aloite ja ottaa asia puheeksi ja kertoa tilanne, koska pomolla ei näemmä ole siihen kykyjä. Lisään vielä: ottaa asia puheeksi "rakentavassa hengessä".

Se on ainoa neuvo jonka osaan antaa. Jos pomon ja alaisen välinen kommunikointi on vihjailua, voihan se olla pomon syy. Mutta kommunikaatio on kahdenvälistä, joten jos pomot kyvyt ei riitä, ap voi fiksumpana tehdä aloitteen oikeaaan ja rakentavaan keskusteluun.

Vierailija
54/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä näistä palstan mussuttajista välitä. Av:lla kaikki ovat AINA terveistä, kauniita, rikkaita ja ah, aina niin oikeassa.

Vierailija
55/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tietty määrä lyhyitä poissaoloja (en nyt muista ulkoa määrää). Ja niihin puututaan oli saikkulappu tai ei. Eli esimies käy keskustelun. Se on sinänsä aika outo keskustelu, kun työntekijän ei tarvitse sen kummemmin kertoa MIKSI on ollut poissa (riittää kun sanoo että oli sairas), mutta työnantajan pitää kysyä, johtuuko poissaolot töistä. Ja sitten täytetään lappu ja arkistoidaan se että on keskusteltu.

Jos YHTÄÄN olette lukeneet mitä olen kirjoittanut? En ole turhan takia pois, en marsun kuoleman takia jne. Ja aina olen ollut oikeasti kipeä, soittanut ja tuonut todistuksen. En ole kuullut että missään muussa firmassa olis tällaista. Ymmärtäisin, jos olisi saikkuja usein ja monta viikkoa, mutta ei. TAVALLISTA sairastelua. ap

ei ole normaalia puuttua asiaan, kun selvästi sairaslomatodistuksista käy ilmi, että kyse on ollut vakavista infektioista.

Esimiehellä on oikeus puuttua, jos todistukset antavat aihetta epäillä alentunutta työkykyä. Missään nimessä influenssa tai norotauti eivät ole sellaisia tauteja.

Tämä on aivan selvä asia muille kuin sinulle.

Ja toinen asia: ap:n esimies EI toimi asiallisesti, jos vihjailee. Oikea keskustelu tällaisista asioista etenee aivan toisella tavalla ja siinä työntekijä tosiaan lähetetään työterveyshuoltoon työkykyarvioon.

-se 27 ihmisen esinainen-

Vierailija
56/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on työkaveri, joka on ehkä kerran 10 vuodessa sairas. Minä taas sairastan vuodessa noin 2-3 flunssaa ja yhden mahataudin. Tänä vuonna olen ollut kahdeksan päivää poissa sairauden takia. Kolme päivää mahataudin takia, kaksi päivää influenssan takia (olin tosiaan aika kipeänäkin töissä)ja kolme yksittäistä päivää, kun olen järjestänyt lasten hoitoa sairauden takia. Syksyllä en itse sairastanut kertaakaan, mutta lapset kyllä, sairaspoissaoloja oli ehkä 5-6 päivää. Tämän lisäksi olen ollut työterveyshuollon tutkimuksissa työaikana, lomamatkalla (palkatonta vapaata) ja koulutuksessa eli ihan kiitettävästi niitä poissaolopäiviä/-tunteja on tullut.

Työnantaja ei ole asiaa mitenkään kommentoinut.

Vierailija
57/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse olen 2 päiväkoti-ikäisen äiti ja kyllä vaan niitä poissaoloja on triplat muihin verrattuna. Muut siis lapsettomia tai lapset jo aikuisia. Kyllähän siis minä erotun joukosta. Ja tuon ikäisillä kun on päiväkodista jylläävät taudit, jotka usein tarttuvat myös itseeni. Kierre on valmis! Kerran pamautin kahvipöydässä, että minun lapseni - eli tulevat veronmaksajat - hoitavat heidän vanhainkotihoitonsa! Lapset ovat satsaamista tulevaisuuteen ( työelämässä kun kaiken pitää olla kannattavaa) ja siten poissaolot pienempi pahe. Ja itse en ota poissaoloista stressiä, kun on muutenkin raskasta yhdistää työ ja perhe!

Vierailija
58/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja on määritellyt rajat milloin sairauspoissaoloihin puututaan, niin sitten niihin puututaan. Rajoina voi olla esim. tietty poissaolokertojen tai päivien määrä esim. 3 kuukauden aikana, poissaolot perjantaina tai maanantaina jne. Poissaoloihin puuttuminen ei ole epäluottamusta työntekijää kohtaan, vaan osoitus siitä että työnantaja suhtaituu näihin asioihin niinkuin pitääkin.

Jos esimies ei osaa hoitaa tätä oikein, se ei ole tuon systeemin vika vaan esimiehen. Jos kokee epäasiallista käytöstä niin asia kannattaa ottaa puheeksi. Kuin myös se jos nämä puuttumisen rajat eivät ole henkilökunnan tiedossa, niistää pitäisi ilman muuta olla kaikilla tieto.

Vierailija
59/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tietty määrä lyhyitä poissaoloja (en nyt muista ulkoa määrää). Ja niihin puututaan oli saikkulappu tai ei. Eli esimies käy keskustelun. Se on sinänsä aika outo keskustelu, kun työntekijän ei tarvitse sen kummemmin kertoa MIKSI on ollut poissa (riittää kun sanoo että oli sairas), mutta työnantajan pitää kysyä, johtuuko poissaolot töistä. Ja sitten täytetään lappu ja arkistoidaan se että on keskusteltu.

ei ole normaalia puuttua asiaan, kun selvästi sairaslomatodistuksista käy ilmi, että kyse on ollut vakavista infektioista. Esimiehellä on oikeus puuttua, jos todistukset antavat aihetta epäillä alentunutta työkykyä. Missään nimessä influenssa tai norotauti eivät ole sellaisia tauteja. Tämä on aivan selvä asia muille kuin sinulle. Ja toinen asia: ap:n esimies EI toimi asiallisesti, jos vihjailee. Oikea keskustelu tällaisista asioista etenee aivan toisella tavalla ja siinä työntekijä tosiaan lähetetään työterveyshuoltoon työkykyarvioon. -se 27 ihmisen esinainen-

mitä ilmeisimmin ole tuollaista "virallista" keskustelua käynyt.

Lisäksi puhumme nyt vähän eri asioista. Minä puhun siitä virallisesta työkyvyn tarkistamisesta, johon liittyy työkyvyn arviointi ihan lääkärin toimesta. Tuon teidän keskustelun perusteella ei voi ketään irtisanoa tai siirtää toisiin tehtäviin, työkyvyn arvioinnin perusteella voi, tosin silloinkin se on aika arka ja tarkka paikka, ettei tule oikeusjuttua naamalle.

-se esinainen-

Vierailija
60/124 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ohjeissa lukee että esimiehen pitää käydä se keskustelu ja siitä pitää täyttää kaavake. Ilmeisesti esimiehellä on oikeus lähettää työntekijä työterveyshuoltoon tutkimuksiin jne jos ko keskustelussa jotain ilmenee. Mutta en muista ulkoa sääntöjä, ne on kyllä meille esitetty.

ei ole normaalia puuttua asiaan, kun selvästi sairaslomatodistuksista käy ilmi, että kyse on ollut vakavista infektioista. Esimiehellä on oikeus puuttua, jos todistukset antavat aihetta epäillä alentunutta työkykyä. Missään nimessä influenssa tai norotauti eivät ole sellaisia tauteja. Tämä on aivan selvä asia muille kuin sinulle. Ja toinen asia: ap:n esimies EI toimi asiallisesti, jos vihjailee. Oikea keskustelu tällaisista asioista etenee aivan toisella tavalla ja siinä työntekijä tosiaan lähetetään työterveyshuoltoon työkykyarvioon. -se 27 ihmisen esinainen-

mitä ilmeisimmin ole tuollaista "virallista" keskustelua käynyt.

Lisäksi puhumme nyt vähän eri asioista. Minä puhun siitä virallisesta työkyvyn tarkistamisesta, johon liittyy työkyvyn arviointi ihan lääkärin toimesta. Tuon teidän keskustelun perusteella ei voi ketään irtisanoa tai siirtää toisiin tehtäviin, työkyvyn arvioinnin perusteella voi, tosin silloinkin se on aika arka ja tarkka paikka, ettei tule oikeusjuttua naamalle.

-se esinainen-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme