Suomalaiset kyllä valitettavasti tunnistaa ulkomailla...
Aihe pamahti jälleen kerran mieleeni, kun istuin Berliinin Tegelin terminaalissa odottamassa jatkolentoa Suomeen. Kun lähestyikin Helsinkiin lähtevän koneen porttia, alkoi näkyä hyvin tunnistettavia ominaispiirteitä, kuten räikeitä hiusvärejä, niitä kuuluisia kananbepa-tukkia ja e-rit-tä-in isoja ja näkyviä tatuointeja, kiroilua, terminaalissa polttamista ja kirkuvien lasten ääniä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ts. tunnistatteko suomalaisen (jostakin muustakin kuin edellä mainituista) piirteistä ulkomailla?
Kommentit (131)
minua luullaan aina venäläiseksi. en tiedä miksi, kun ei ole ketunpunaista tukkaa, turkiksia, piikkikorkoja yms. :) otan kohteliaisuutena.
Minua ei ole tunnistettu. Arvaukset kansallisuudestani ovat kreikkalainen, espanjalainen tai italialainen. Kun sanon olevani suomalainen, usein tulee ihmetystä, kun minulla on mustanruskeat hiukset ja ruskeat silmät. Moni luulee, että kaikki skandinaavit on vaaleita ja sinisilmäisiä.
Suomalaiset tunnistaa lentokentillä hiljaisesta jurotuksesta :-D
Lennän vuodessa parhaimmillaan lähes 40 000 mailia, ja useimmista ihmisistä ei kyllä tunnista päällepäin, mistä ovat kotoisin. Jokaisesta maasta löytyy myös niitä, jotka eivät käyttäydy hyvin. Heistä käytetään tällä palstalla aika usein nimitystä wt tai juntti. He eivät kuitenkaan edusta enemmistöä missään tapauksessa. En häpeä suomalaisuuttani. Jos joku toinen suomalainen on kentällä humalassa ja kiroilee, en katso, että hän mitenkään liittyy minuun. Samoin ajattelin itse muista kansalaisuuksia. Yksi humalainen saksalainen - tai edes kymmenen - ei saa minua kuvittelemaan, että saksalaiset ovat yleensä humalassa lentokentällä tai missään muuallakaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:46"]
Kaikenmaalaiset tunnistaa. Siis ne tietyt tyypit joka maalaisista. Toki et tunnista jokaista suomalaista suomalaiseksi kv-kentillä.
Jenkit: lihavia, lenkkarit, kova ääni
Venäläiset: turkkeja, paljon meikkiä, piikkikorkoja, ultranaisellista
Espanjalaiset: isot 80-luvun kiharat, poltetaan, suhruinen meikki, pajatetaan isona ryhmänä
hollantilaiset: isoja rotevia, matalat järkevät kengät, liian lyhyet housut, arkinen olemus
suomalaiset: marimekkoa, silmälasit, vaalea iho
Ap:n mainitsemista asioista yksikään ei ole suomalaisille tyypillinen.
[/quote]
Lisäystä:
Italialaiset: miehillä usein mittojen mukaan teetetyt puvut, nahkakengät, naisilla sopivan kokoiset farkut tai mekko/hame ja jakku. Tyylikkäitä isoja korvakoruja, kello tai ei koruja ollenkaan. Jos menevät jotain peliä katsomaan niin aurinkolasit ja pelipaidat.
Suomalaiset: vaatteina paljon mustaa, valkoista ja beessiä.
Britit: tatuointeja, kirkkaita ja vaaleita hiusvärejä, hippityylejä joista olen oppinut tunnistamaan britit heti ulkomailla
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:58"]
Tuon yhden ruotsalaisen fashionblogarin instassa on kuva jossa kaksi hyvin tyylikästä ruotsalaismimmiä seisoo kuvan etuosassa ja takana väkijoukosta erottuu kolme suomalaista, kaksi pulleempaa keski-ikäistä, lyhythiuksista naista remmisandaalit jaloissaan ...kropan muoto ja kasvot, seisonta...niistä ei voi erehtyä, pakko olla jostakin Pohjanmaalta:D
[/quote]
Linkkiä?
Sitä en ymmärrä, miten ihmeessä rodoksella kaikki sisäänheittäjät puhu meille suoraan suomea. Kukaan ei ikinä puhunut kuin suomea tervehtien tai sitten englantia. Ei me oikeesti edes näytetty suomalaisilta 8/
kyllä suomalaisen tunnistaa,yleensä kartta kädessä pyörien nöyränä.mua aina luullaan britiksi no en näytä suomalaiselta enemmä amerikkalaiselta
Olen ammatiltani hotellivirkailija, nuo mainitsemasi piirteet suomalaisissa on ne keveimmät ja parhaat puolet. Tuolla töissä olen huomannut että suomalaiset ovat epäkohteliainta ja tylyintä kansaa. Ei mitenkään muuten muuta kuin ovat nillittäjiä, jälkikäteen asiat olivat huonosti, ei kiitä, on ylimielistä tai ei puhu sanaakaan. Ja tätä käytöstä näkee vähemmän nuoressa sukupolvessa, eli toivoa on. Nyt kun todellisuus on tullut vastaan kulttuurieroista ja kansojen erilaisuuksista, olen huomannut että suomalaiset ovat ikävimpiä asiakkaita, ruotsalaiset ja saksalaiset ehkä mukavimpia. Suomalaisilla on kansana heikko itsetunto, joten sitä pönkitetään bemareilla ja statuksilla ja nenänvartta katsoen, patoudutaan iän myötä. Henkisen hyvinvoinnin taso on selvästi huonompi suomessa, kuin monessa muussa maassa.
31 ja lisään vielä, että en häpeä suomalaisuuttani, mutten siitä ole ylpeäkään.
Kalpeahko punoittava naama, pysty pyöreä nenä, harhaileva katse, itseen päin keskittynyt, ujo asenne, käytännölliset vaatteet, mukavat kengät, näplää puhelinta, housut joissa paljon taskuja, miehillä lompsa näkyvästi perstaskussa. Naisilla lyhyet ohuehkot maantienväriset hiukset tai mustaksi/punaiseksi/skunkkiväriseksi värjätty risapolkka/kananperse, iso tunika, leggingssit ja sandaalit ja käsivarsissa ja/tai leggingssinlahkeen ja sandaalin välisellä alueella tosiaan ne tatuoinnit.
Sellainen huomio, että pohjalaiset eivät yleensä ole pulleita vaan hoikkia. Itäsuomalaiset ovat pyöreämpiä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 05:08"]Kalpeahko punoittava naama, pysty pyöreä nenä, harhaileva katse, itseen päin keskittynyt, ujo asenne, käytännölliset vaatteet, mukavat kengät, näplää puhelinta, housut joissa paljon taskuja, miehillä lompsa näkyvästi perstaskussa. Naisilla lyhyet ohuehkot maantienväriset hiukset tai mustaksi/punaiseksi/skunkkiväriseksi värjätty risapolkka/kananperse, iso tunika, leggingssit ja sandaalit ja käsivarsissa ja/tai leggingssinlahkeen ja sandaalin välisellä alueella tosiaan ne tatuoinnit. [/quote]
kaksi kohtaa meni oikein, käytännölliset vaatteet ja mukavat kengät. Terveisin tuo rodoksen kävijä pari taaksepäin joka tunnistettiin koko ajan suomalaiseksi.
Suomalaiset ovat joko erittäin valjuja ja värittömiä, hiljaisia ja varovaisen oloisia tai sitten toinen ääripää ovat nämä juntit ja wt:t. Tatuointeja, ihosyövästä muistuttava iho, pyöreä kroppa ja tupakan käheyttämä ääni. Kovaan ääneen ihmetellään jotain typerää asiaa ja tietysti unohtamatta, näillä on aina lyhyt, ruma tukka.
Hävettää edustaa suomalaisuutta
ei oo kyllä häppee olla suomalainen näillä olympiamitalleilla!
ja nykäsen matin mitalleilla!
Kerran tunnistin pariskunnan suomalaiseksi Alepan kassistaan! (Y) kyseessä siis käytetty kassi ja paluulento.
minusta suomalaisoa ei tunnista niinkään vaatetuksesta tai luonteesta (jos siis kadulta bongaa nopeasti) vaan kasvonpiirteistä ja yleishabituksesta. ei kovin jykeviä kasvonpiirteitä vaan sellaisia pyöreäkasvoisia taikinanaamoja. monesti silmät pyöreät ja syvällä kasvoissa (samoin kuin useilla venäläismiehillä). yleinen vaaleus (karvat) ja ihon punakkuus. lyhyehköt jalat, pidempi selkä. vakava ilme. miehillä ei useimmiten partaa.
Venäläiset tunnistaa olemattomista käytöstavoista kuten änkeämisestä, etuilusta ja vessahygienian puutteesta. Mitään naisellista tai upeaa niissä joulukuusissa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:10"]Siitäkin on helppo tunnistaa suomalaiset että kassalle mennessä mies jää kymmenen metrin päähän ja nainen katsoo kysyvästi miestä siinä jonottaessaan jolloin mies tokaisee että "sun on parempi maksaa se" . En viitsi sanoa missä näitä tapaan mutta lähes päivittäin näen suomalaisia turisteja:) En viitsi edes puhua suomalaisista pikkulapsiperheistä muuta kuin että ovat usein paikallisten ihmettelyn ja tuijottelun kohteena :D
[/quote]Eihän tuo ole tyypillistä suomalaismammaa että odottaisi miehen tulevan kassalle maksamaan, sehän on tehty jo ennen reissuun lähtöä selväksi että rahat on mammallla ja hän päättää mihin sitä käytetään.
Matkaoppaat-sarjassa näkee kyllä niitä stereotyyppisimpiä suomalaismatkailijoita... osuvia kuvailuja on löytynyt tässä ketjussa jo useampia.