Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset kyllä valitettavasti tunnistaa ulkomailla...

Vierailija
20.02.2014 |

Aihe pamahti jälleen kerran mieleeni, kun istuin Berliinin Tegelin terminaalissa odottamassa jatkolentoa Suomeen. Kun lähestyikin Helsinkiin lähtevän koneen porttia, alkoi näkyä hyvin tunnistettavia ominaispiirteitä, kuten räikeitä hiusvärejä, niitä kuuluisia kananbepa-tukkia ja e-rit-tä-in isoja ja näkyviä tatuointeja, kiroilua, terminaalissa polttamista ja kirkuvien lasten ääniä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ts. tunnistatteko suomalaisen (jostakin muustakin kuin edellä mainituista) piirteistä ulkomailla? 

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 05:35"]

Suomalaiset ovat joko erittäin valjuja ja värittömiä, hiljaisia ja varovaisen oloisia tai sitten toinen ääripää ovat nämä juntit ja wt:t. Tatuointeja, ihosyövästä muistuttava iho, pyöreä kroppa ja tupakan käheyttämä ääni. Kovaan ääneen ihmetellään jotain typerää asiaa ja tietysti unohtamatta, näillä on aina lyhyt, ruma tukka.

Hävettää edustaa suomalaisuutta

[/quote]

Buaahhh...Tällaiset toisia häpeävät (eivät tajua hävetä itseään muuta kuin alitajuisesti ja siksi mollaavat muita), "edustavat" suomalaiset on jotain niin noloa ja junttia, ettei mitään rajaa. Luulin jo jossain vaiheessa tän tyypin kuolleen sukupuuttoon, mut  viime vuosina tämä onkin vallannut taas alaa oikein isommastikin. Ehkä se on toi lama, mikä nostaa nää sieltä kivien alta halveksimaan ylimieleisesti suomalaisia ja siinä samalla nostamaan ihan pikkasen itseään.

Olet sitä mitä haukut. Tyyppiesimerkki kuin suoraan oppikirjasta.

Vierailija
82/131 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 08:51"]Ainoastaan suomalaiset voivat olla tällaisia =) Haukutte "itseänne". Aivan älytöntä touhua. Jokainen arvostelee muita suomalaisia ja samalla kehuu, että ei ole itse ollenkaan suomalsisen näköinen. Aivan =) Enpä ole missään muualla nähnyt vastaavaa oman kansalaisuuden häpeämistä kuin meillä. Onko noin huono itsetunto vai mistä tämä kumpuaa. 

[/quote] niinhän se on, että hävetään jostain syystä suomalaisuuttaan! Hävettääköhän niillä punaisiksi palaneilla brittituristeilla kaljapubissaan jossain Torressa? Tuskin? Jokaisessa maassa on monennäköisiä ihmisiä. ilmeisesti tällä palstalla vaikea tajuta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:03"]

On suomalaisia jotka eivät näytä suomalaisilta.

Huomasin vuosia sitten yhden huvittavan yhteneväisyyden Turkissa ollessani kun katselin kahta puoliksi turkkilaista naista, toisen äiti Suomesta, toisen Ruotsista. Kumpikin oli piirteiltään hyvin turkkilainen ja jotenkin siromman oloinen niin kauan kunnes viereen istui muita paikallisia turkkilaisia naisia. Ero oli aivan huima. Ensinnäkin pohjoismaalaista verta omaavat olivat huomattavasti suurempia mutta toisekseen myös kömpelömmän oloisia ja sellainen viehättävyys katosi jonnekin. Saman huomasin puoliksi turkkilaisen Didemin blogissa. Vierellä seisova nainen on huomattavsti naisellisempi ja viehättävämpi. Anteeksi jos nyt näin sanon mutta Didemissä näkyy siinä sellainen jäyhyys ja isopäisyys mikä usein erottaa suomalaisen keksieurooppalaisista, siis siltikin vaikka hän on puoliksi turkkilainen ja näyttää normaalia suomalaisnaista eksoottisemmalta ja sirommalta kun on kuvissa yksikseen tai muiden suomalaisperäisten kanssa.

[/quote]

Tätä postausta tarkoitin:

http://bydidem.blogspot.de/2014/02/zurichin-aito-jetset-nainen.html

[/quote]

En nyt tiedä, kumpi noista on didem, mutta jos tuolta pilottilasipäiseltä miinustaisi merkkilaukun, niin noissa leggareissa ja Seppälä-neuleessa mamman vois tönäistä helposti Jumboon ja sinne se sulautuisi alkuperäisvantaalaisten joukkoon silmänräpäyksessä. Eikä nuo toisen tekonahka(?)leggarit sen paremmat olleet. 

Vierailija
84/131 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että oman kansansa tunnistaa. Minua on usein luultu ulkomailla (luultavasti kyllä puheen) perusteella esim. hollantilaiseksi. Itse tunnistan suomalaisen ulkomailla yleensä vaatteista, sillä tiedän, että Marimekkoa tuskin muut käyttävät, tai että just noita kenkiä teinit suosivat suomessa nyt. Mielestäni on ihan loogista, että vietettyäsi niin paljon aikaa saman kansan kanssa opit ne erityispiirteet pukeutumisessa, aksentissa ja kasvoissa (tämä menee jo aivojen plastisiteetin ja psykologian puolelle, mutta ihan tutkittu juttu) eikä ole mitenkään väärin.

Vierailija
85/131 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse etelä-Euroopassa, meidän kaupungissa käy suunnilleen miljoona turistia vuodessa joka puolelta maailmaa, ja tässä vuosien kuluessa on tullut aika näppäräksi arvaamaan ihmisten kansallisuuden. Teen iltatöitä suositun kävelykadun baarissa ja yhdeksän vuoden aikana sisään on tullut ehkä kaksi-kolme suomalaista, joita en heti ensi näkemältä tunnistanut suomalaisiksi.

Ja tässä asiakastyössä on oppinut, että suomalaisille ei koskaan kannata aloittaa jutustelua suomeksi, vaan tervehdin aina maan kielellä ja juttelen englantia kunnes parin drinkin jälkeen saatan kysellä, että mistäs muuten olette kotoisin. Suomalaiset niin hassusti ilahtuvat siitä, ettei heitä tunnisteta suomalaisiksi kun taas lähes kaikki muunmaalaiset ilahtuvat siitä, että sanon ne pari osaamaani sanaa heidän kielellään. Varsinkin tyttöporukat ovat tosi otettuja, jos en muka tunnista heitä suomalaisiksi.

Pariskunnat tunnistaa suomalaisiksi helposti ihan käytöksestä. Suomalaismies himmailee taka-alalla ja nainen on se aktiivinen osapuoli, joka kutsuu tarjoilijan, pyytää laskun ja tekee ehkä tilauksenkin molempien puolesta. Hotellissa työskentelevän tutun kanssa juteltiin juuri tästä, että suomalaisparit ovat lähestulkoon ainoita, joiden varaus on tehty naisen nimellä ja nimenomaan nainen on se joka tulee tiskille, mies tuijottelee seinille tai näpyttää kännykkää kun nainen tsekkaa heidät sisään.

Vierailija
86/131 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suomalainen muutenkin "tunnistaa ja reagoi" enemmän toisiin suomalaisiin. Muistan kyllä itse Barcelonan rannalla ollessani, että rannalla oli seure mukanaan omat kirkkaat eväät keskellä päivää eikä pulloja piiloteltu lainkaan. Kielestä kuulimme, että suomalaisiahan hekin ovat. Ja onhan näitä tarioina: http://tinyurl.com/kyylat

Vierailija
87/131 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekko on itseasiassa todella suosittu merkki mutta jostakin syystä niitä ei tunnista heti kun on puettuna jonkun muun kuin suomalaisen päälle.

Vierailija
88/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 05:08"]Kalpeahko punoittava naama, pysty pyöreä nenä, harhaileva katse, itseen päin keskittynyt, ujo asenne, käytännölliset vaatteet, mukavat kengät, näplää puhelinta, housut joissa paljon taskuja, miehillä lompsa näkyvästi perstaskussa. Naisilla lyhyet ohuehkot maantienväriset hiukset tai mustaksi/punaiseksi/skunkkiväriseksi värjätty risapolkka/kananperse, iso tunika, leggingssit ja sandaalit ja käsivarsissa ja/tai leggingssinlahkeen ja sandaalin välisellä alueella tosiaan ne tatuoinnit. [/quote]

Vitsit miten hyvin osasit kuvailla meikäläisen anopin. Harmi vaan, ettei anoppi ole suomalainen eikä sillä ole edes suomalaisia sukujuuria.

Vierailija
89/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:17"]

Matkaopas Terhi Alanyasta muistaakseni mainitsi, että suomalaiset tunnistetaan caprihousuista (sekä miehillä että naisilla), crocseista, ja jos niissä on sukat, tunnistus on 110-prosenttisen varma. Eli eipä noita tunnusmerkkejä ole vaikea välttää halutessaan.

[/quote]

Voi helkkari! Mulla ei yksiäkään capreja eikä crockseja!  Eikä oo miehelläkään, mitä me nyt tehdään, perutaanko meidän passit tai jotain? Tosin ei ole kyllä ylipainoa, tatuointeja eikä lyhyitä hiuksiakaan, eikä poltetakaan kumpikaan...Ja miestä luullaan aina ruotsalaiseksi, mua akselille Ranska -Belgia - Pohjois-Italia.

Vierailija
90/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:22"]

Sitä en ymmärrä, miten ihmeessä rodoksella kaikki sisäänheittäjät puhu meille suoraan suomea. Kukaan ei ikinä puhunut kuin suomea tervehtien tai sitten englantia. Ei me oikeesti edes näytetty suomalaisilta 8/

[/quote]

Meille sisäänheittäjät puhuu aina ruotsia:( Ja miehellä on periaate, että yhteenkään baariin, jossa häntä luullaan ruotsalaiseksi, hän EI mene. Että kuivia iltoja on ollut paljon etelän reissuilla.

Vierailija
91/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälisissä työtilanteissa täällä maailmalla suomalaisen tunnistaa asiakeskeisyydestä. Suomalaiset pysyvät asiassa, eivät rönsyile, hoitavat hommansa asiallisesti ja tehokkaasti. Ylimääräiset kohteliasuudet saattavat vähän unohtua, mutta yleinen tasa-arvoinen ja kaikkia kunnoittava käytös on kohdillaan. Koskaan en ole vielä joutunut ihmettelemään suomalaisten suusta päässeitä sammakoita, kun taas ihanan hurmaavat ja sydäntä sulattavat etelä-eurooppalaiset saattavat paljastua aikamoisiksi rasisteiksi, sovinisteiksi jne. Ehkä ulkomaille päätyvät kaikista fiksuimmat suomalaiset, tai sitten ulkomaiden kokemukset ovat koulineet...

Vierailija
92/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnistan suomalaiset yleensä pyöreistä kasvoista tai pehmeistä kasvonpiirteistä ja pienestä nenästä tai perunanenästä. Suomalaisissa on hyvin vähän kolhon näköisiä rohjakkeita.

Vierailija
93/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minut ainakin tunnistaa suomalaiseksi ulkomailla mutta en polta, ei ole tatuointeja enkä kiroile eikä ole kananpersetukkaakaan.

Olen kuitenkin hyvin vaalea ihoinen ja tosiaankin palan helposti aurinkorasvasta huolimatta, olen vähän ujohko, silmälasit ja mukavat vaatteet ja joku marimekon kassi ym.

Olen oma itseni eli miksi siis olisi jotenkin outoa että minut tunnistaa suomalaiseksi koska sitähän minä olen!

Vierailija
94/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on monesti luultu ruotsalaiseksi tai jenkiksi. Pitäisikö olla ylpeä?

Vierailija
95/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:37"]

ja e-rit-tä-in isoja ja näkyviä tatuointeja, kiroilua

[/quote]

Tämä paljasti typerän provon, sillä siinä tapauksessa sinulla oltava RÖNTGENKATSE jotta näet taskat sillä siellä ollut sateista ja viileää ja se terminaali on muutenkin aika kolea aina, joten tuskin suomalaiset kulkeneet siellä RANTAVAATTEISSA kuitenkaan :D Ellei nuo isot tatuoinnit sitten olleet heidän kasvoissa! ;D

Vierailija
96/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 05:56"]

minusta suomalaisoa ei tunnista niinkään vaatetuksesta tai luonteesta (jos siis kadulta bongaa nopeasti) vaan kasvonpiirteistä ja yleishabituksesta. ei kovin jykeviä kasvonpiirteitä vaan sellaisia pyöreäkasvoisia taikinanaamoja. monesti silmät pyöreät ja syvällä kasvoissa (samoin kuin useilla venäläismiehillä). yleinen vaaleus (karvat) ja ihon punakkuus. lyhyehköt jalat, pidempi selkä. vakava ilme. miehillä ei useimmiten partaa.

[/quote]

Suomalaiset kutsuvat kaikkia naisia miehen näköisiksi, joilla on selkeät kasvonpiirteet. Vauvamaisesta naamasta tuntee suomalaisen, jos jostain.

Vierailija
97/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan paljon työssäni, ja sen olen huomannut että muun maalaiset työporukkaseurueet juttelevat niitä näitä odottaessaan portilla, mutta suomalaistyöporukkaseurue istuu rivissä ja naputtelee vain läppäreitään tai puhelimiaan, eivätkä kommunikoi. Olen yleensä reissussa yksin mutta en viitsi olla laiteriippuvainen ja tuijotella niitä aamusta iltaan joten siksi olen päättänyt että käytän lentokentällä puhelinta vain kotiväelle tekstaamiseen mikäli lento myöhässä tms. Läppärin pidän visusti laukussa.

Vierailija
98/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:28"]

Ja venäläiset tunnistaa myös, eli jokaisella kansallisuudella on omat tunnusmerkkinsä.

[/quote]

ne on Pohjolan arabeja: kuuluvat ja haisevat :D

Vierailija
99/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:58"]

Tuon yhden ruotsalaisen fashionblogarin instassa on kuva jossa kaksi hyvin tyylikästä ruotsalaismimmiä seisoo kuvan etuosassa ja takana väkijoukosta erottuu kolme suomalaista, kaksi pulleempaa keski-ikäistä, lyhythiuksista naista remmisandaalit jaloissaan ...kropan muoto ja kasvot, seisonta...niistä ei voi erehtyä, pakko olla jostakin Pohjanmaalta:D 

[/quote]

Pohjanmaasta suuri osa ruotsinkielistä, ja seuraavat muotia ruotsalaisista lehdistä ja ruotsin teeveestä eli näyttävätkin ruotsalaisilta muihin suomalaisiin verrattuna, niin en usko. Minusta ne niiden lookit viittavat Itä-Suomeen tai Kainuuseen.

Vierailija
100/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin Tukholmassa työn takia vähän aikaa ja minua luultiin ruotsalaiseksi, vastaan tulevat suomalaiset pissikset siinä ihmettelivät ääneen ja osoittivat minua että oih-voih kun nuo ruotsalaiset naiset on aina niin tyylikkäitä ja siistejä ja kauniita! :-DDD Kuljin vaan eteenpäin sen näköisenä etten muka ymmärtänyt sanaakaan.

Sen sijaan ruotsalaiset ovat sitä mieltä että olen niin suomalaisen näköinen; hyvä takapuoli (ruotsalaisnaisten litteä takapuoli on selässä), hyvä iho ja luonnollinen vaaleus, vähän pulleammat huulet kuin ruotsalaisilla, siniset silmät sekä kevyt päivetys.

Eli tuossa sen näkee! :-)