Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset kyllä valitettavasti tunnistaa ulkomailla...

Vierailija
20.02.2014 |

Aihe pamahti jälleen kerran mieleeni, kun istuin Berliinin Tegelin terminaalissa odottamassa jatkolentoa Suomeen. Kun lähestyikin Helsinkiin lähtevän koneen porttia, alkoi näkyä hyvin tunnistettavia ominaispiirteitä, kuten räikeitä hiusvärejä, niitä kuuluisia kananbepa-tukkia ja e-rit-tä-in isoja ja näkyviä tatuointeja, kiroilua, terminaalissa polttamista ja kirkuvien lasten ääniä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ts. tunnistatteko suomalaisen (jostakin muustakin kuin edellä mainituista) piirteistä ulkomailla? 

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä.esim laittaa päälle etelän lomakohteeseen, ettei tunnista suomalaiseksi? Caprit ja tunikat ei käy siis.

Vierailija
42/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan se ja sama mitä laitat päällesi jos et saa ryhtiä kroppaan ja naamaan. Suomalaiset tunnistaa juuri siitä happamasta ilmeestä joka kertoo kuinka muiden yläpuolella tuntee olevansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:58"]

Tuon yhden ruotsalaisen fashionblogarin instassa on kuva jossa kaksi hyvin tyylikästä ruotsalaismimmiä seisoo kuvan etuosassa ja takana väkijoukosta erottuu kolme suomalaista, kaksi pulleempaa keski-ikäistä, lyhythiuksista naista remmisandaalit jaloissaan ...kropan muoto ja kasvot, seisonta...niistä ei voi erehtyä, pakko olla jostakin Pohjanmaalta:D 

[/quote]

Pohjanmaasta suuri osa ruotsinkielistä, ja seuraavat muotia ruotsalaisista lehdistä ja ruotsin teeveestä eli näyttävätkin ruotsalaisilta muihin suomalaisiin verrattuna, niin en usko. Minusta ne niiden lookit viittavat Itä-Suomeen tai Kainuuseen.

[/quote]

Hmmm...olenpa itsekin aikani asunut Pohjanmaalla ja eksän suku on sieltä kotoisin ja kyllä on juuri ihan pohjanmaalaiset lookit. Ei todellakaan mitään tekemistä ruotsalalaisten kanssa. Vai seuraavat ruotsalaista muotia:DDD Ehkä 10 vuotta jälkijunassa? Pohjanmaalla jos jossain ollaan niin suomalaisia pylleröitä kuin vaan voi olla. 

Vierailija
44/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua luulivat kyllä Sisiliassa italialaiseksi. Olivat vallan hämmästyneitä kuultuaan, että suomalainen olen.

Vierailija
45/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:02"]Se on ihan se ja sama mitä laitat päällesi jos et saa ryhtiä kroppaan ja naamaan. Suomalaiset tunnistaa juuri siitä happamasta ilmeestä joka kertoo kuinka muiden yläpuolella tuntee olevansa. 

[/quote]

ok. Ryhti kyllä kunnossa ja ilmekin melko naurava. Eli varmaannok lähteä capreillakin.

Vierailija
46/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne suomalaiset valitettavasti erottaa muista.... missään muualla ei ole näin paljon silmälaseja kuin suomalaisilla?! mistä se johtuu. Semmoinen valju olemus, ei meikkiä, hiirenharmaa tukka, caprit ja anteeksipyytävä olemus. Toisaalta espanjalaiset, venäläiset jne. tunnistaa myös. Suomalaisten yleisolemus on vaan jotenkin niin väritön ja mitäänsanomaton. Itselläni on tummanruskeat hiukset ja vaaleanharmaanvihreät silmät ( niitä on monesti ihasteltu ), toisaalta melkoisen tavallinen pallinaama, pehmeät suomalaiset piirteet. Reissussa minua on yleensä luultu venäläiseksi (!), hollantilaiseksi ja norjalaiseksi. Harvemmin suomalaiseksi. Syynä varmaan myös vaatetus ( ei capreja ja sandaaleja ), en kyllä mielestäni venäläiseltäkään näytä.... ( en käytä mitään piikkareita ). Meikkaan kyllä aina ja pukeudun reissussa ( kaupunki tai rantaloma ) suht fiinisti, tilanteeseen sopien toki.

Vierailija
47/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne suomalaiset vaan on noloa sakkia...

Vierailija
48/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VÄRITÖNTÄ porukkaa, siitä tunnistaa suomalaiset (siis yleensä, toki poikkeuksiakin löytyy). Rumat silmälasit, matalat kengät (riekerit tai jotkut eccot), lyhyet hiukset (shokkiväriset/raidoitetut tai värjäämättömät värittömät), ylipainoa on myös useimmilla. Kaiken kruunaa puhelimen räpläys ja möllöttäminen :D :D

Vierailija
49/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:57"]

Olen ammatiltani hotellivirkailija, nuo mainitsemasi piirteet suomalaisissa on ne keveimmät ja parhaat puolet. Tuolla töissä olen huomannut että suomalaiset ovat epäkohteliainta ja tylyintä kansaa. Ei mitenkään muuten muuta kuin ovat nillittäjiä, jälkikäteen asiat olivat huonosti, ei kiitä, on ylimielistä tai ei puhu sanaakaan. Ja tätä käytöstä näkee vähemmän nuoressa sukupolvessa, eli toivoa on. Nyt kun todellisuus on tullut vastaan kulttuurieroista ja kansojen erilaisuuksista, olen huomannut että suomalaiset ovat ikävimpiä asiakkaita, ruotsalaiset ja saksalaiset ehkä mukavimpia. Suomalaisilla on kansana heikko itsetunto, joten sitä pönkitetään bemareilla ja statuksilla ja nenänvartta katsoen, patoudutaan iän myötä. Henkisen hyvinvoinnin taso on selvästi huonompi suomessa, kuin monessa muussa maassa.

[/quote]

Aika jännä. Minä olen kuullut ruotsalaiselta matkaoppaalta, että ruotsalaiset on ehdottomasti ikävimpiä asiakkaita, ja suomalaiset selkeesti mukavampia. Ruotsalaiset valittaa ihan kaikesta, vaikka saavat ulkomailla paremmat hotellit, ilmastoidut bussit ja kaikki kannetaan nenän eteen. Ymmärtäisin, jos suomalainen opas ois sanonut näin, mutta se oli siis ruotsalainen. Oli ihan väsynyt omiinsa yhdellä reissulla ja vietti taukohetket mieluiten suomalaisen matkaopaskaverinsa sekä suomalaisturistien kanssa. 

Vierailija
50/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen täällä Keski-Euroopassa kuullut, että suomalaiset ovat ihan suosikkivieraita hotelleissa. Eivät valita, eivät vaadi vaan tyytyvät saamaansa huoneeseen ja kohteluun ilman erityiskohtelua. Lutikoita kohdatessaan, tuovat vakavana ötökän tiskille ilman hysteriaa ja hyvitysrahojen vaatimista... kun lähestulkoon kaikki muut saavat kohtauksen ja kiljuvat poliisia, ehdistöä, rahojen palautusta jne.

Vierailija
51/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh nuo teidän "tunnistuspiirteet" ihan mihin vain kansalaisuuteen kusee täysin. :)

Vierailija
52/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 10:25"]

Matkustan paljon työssäni, ja sen olen huomannut että muun maalaiset työporukkaseurueet juttelevat niitä näitä odottaessaan portilla, mutta suomalaistyöporukkaseurue istuu rivissä ja naputtelee vain läppäreitään tai puhelimiaan, eivätkä kommunikoi. Olen yleensä reissussa yksin mutta en viitsi olla laiteriippuvainen ja tuijotella niitä aamusta iltaan joten siksi olen päättänyt että käytän lentokentällä puhelinta vain kotiväelle tekstaamiseen mikäli lento myöhässä tms. Läppärin pidän visusti laukussa.

[/quote]

Kerro toki, mitä sitten teet. Kommunikoit? Käyt yksin punajuuri-vuohenjuusto-pinjansiemensalaatilla ja viinilasillisella ja kuuntelemassa hidasta jazzia?

* Odottaa jännityksellä *

Vierailija
53/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne tunnistaa, paitsi minut. :D

Oltiin siskon kanssa tuossa Kanarialla ennen joulua ja joku suomalainen jätkä tuli pilkun jälkeen juttelemaan minulle ja siskolleni. Sisko oli hiljaa, minä puhuin. Arvasin jo heti kättelyssä että jätkä on suomalainen (ennen kuin sanoi edes nimensä), mutta tämä ei vielä siinäkään vaiheessa arvannut kun minä ja siskoni kerroimme nimemme että ollaan Suomesta. Ja mielestäni meillä on melko suomalaiset (vaikkakin harvinaisehkot) nimet.

Ulkonäöltä emme näytä mitenkään erikoiselta (suht luonnonvaaleat/maantienruskeat pitkät hiukset, minä lihava, sisko hyväkroppainen, iho vaalea ja heikosti ruskettuva).

Muistaakseni luuli meidän olevan jostain muusta pohjoismaasta tai keski-Euroopasta.

Olen ollut vaihtarina Jenkeissä joten minulla on vahva englanti (ja usein myös vahva etelävaltioiden aksentti).

Vierailija
54/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen saattaa tunnistaa tosiaan huonosta itsetunnosta ja siitä, että haukkuu maanmiehiään kuvitellen itse olevansa muita jotenkin epämääräisesti hienompi. Hienompi tarkoittaa ulkomaalaista. Ja maailmassa on siis kaksi aluetta, on Suomi ja on ulkomaat. Kaikki suomalaiset ovat tyylittömiä ja jotenkin vääränlaisia. Kaikki ulkomaalaiset ovat hienoja ja jotenkin oikeanlaisia. Kipaisepa jonnekin muuallekin katselemaan kuin lentokentälle. Mene vaikka tietyille alueille Lontooseen. Kyllä siellä lapset kirkuu ja on jos jonkinnäköistä väriä tukassa ja ihossa.

Vierailija
55/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kuten joku jo mainitsikin: tunnistat varmasti suomalaisen, kun lähestyt Helsinkiin lähtevän koneen porttia.

Muuten, miten sinä kuvittelet olevasi parempi kuin muut suomalaiset? Vai oletko peräti ulkomaalainen??l

Vierailija
56/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:53"]

ihan karsee toi kouvolatukka

[/quote] Vois olla myös vantaatukka :)

Vierailija
57/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:31"]

VÄRITÖNTÄ porukkaa, siitä tunnistaa suomalaiset (siis yleensä, toki poikkeuksiakin löytyy). Rumat silmälasit, matalat kengät (riekerit tai jotkut eccot), lyhyet hiukset (shokkiväriset/raidoitetut tai värjäämättömät värittömät), ylipainoa on myös useimmilla. Kaiken kruunaa puhelimen räpläys ja möllöttäminen :D :D

[/quote]

Hih.

Värittömiä shokkivärejä ja möllöttämistä. Niistä tunnistaa suomalaisen :D

Vierailija
58/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suomalaisia jotka eivät näytä suomalaisilta.

Huomasin vuosia sitten yhden huvittavan yhteneväisyyden Turkissa ollessani kun katselin kahta puoliksi turkkilaista naista, toisen äiti Suomesta, toisen Ruotsista. Kumpikin oli piirteiltään hyvin turkkilainen ja jotenkin siromman oloinen niin kauan kunnes viereen istui muita paikallisia turkkilaisia naisia. Ero oli aivan huima. Ensinnäkin pohjoismaalaista verta omaavat olivat huomattavasti suurempia mutta toisekseen myös kömpelömmän oloisia ja sellainen viehättävyys katosi jonnekin. Saman huomasin puoliksi turkkilaisen Didemin blogissa. Vierellä seisova nainen on huomattavsti naisellisempi ja viehättävämpi. Anteeksi jos nyt näin sanon mutta Didemissä näkyy siinä sellainen jäyhyys ja isopäisyys mikä usein erottaa suomalaisen keksieurooppalaisista, siis siltikin vaikka hän on puoliksi turkkilainen ja näyttää normaalia suomalaisnaista eksoottisemmalta ja sirommalta kun on kuvissa yksikseen tai muiden suomalaisperäisten kanssa.

Vierailija
59/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:03"]

On suomalaisia jotka eivät näytä suomalaisilta.

Huomasin vuosia sitten yhden huvittavan yhteneväisyyden Turkissa ollessani kun katselin kahta puoliksi turkkilaista naista, toisen äiti Suomesta, toisen Ruotsista. Kumpikin oli piirteiltään hyvin turkkilainen ja jotenkin siromman oloinen niin kauan kunnes viereen istui muita paikallisia turkkilaisia naisia. Ero oli aivan huima. Ensinnäkin pohjoismaalaista verta omaavat olivat huomattavasti suurempia mutta toisekseen myös kömpelömmän oloisia ja sellainen viehättävyys katosi jonnekin. Saman huomasin puoliksi turkkilaisen Didemin blogissa. Vierellä seisova nainen on huomattavsti naisellisempi ja viehättävämpi. Anteeksi jos nyt näin sanon mutta Didemissä näkyy siinä sellainen jäyhyys ja isopäisyys mikä usein erottaa suomalaisen keksieurooppalaisista, siis siltikin vaikka hän on puoliksi turkkilainen ja näyttää normaalia suomalaisnaista eksoottisemmalta ja sirommalta kun on kuvissa yksikseen tai muiden suomalaisperäisten kanssa.

[/quote]

Tätä postausta tarkoitin:

http://bydidem.blogspot.de/2014/02/zurichin-aito-jetset-nainen.html

Vierailija
60/131 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä on nyt puhuttu, että suomalaisilla on aina matalat kengät niin voisiko joku ystävällisesti kertoa mulle, että mistä saisi hyvännäköiset, tyylikkäät kengät, joilla voisi kävellä koko päivän saamatta rakkoja? Kaupunkireissuissa kun tulee yleensä käveltyä koko ajan, niin en mä kyllä lomaani lähtisi huonoilla kengillä pilaamaan. Jenkeissä näyttivät käyttävän ihan lenkkareita, tyylikkäimmät värikkäitä (viime keväänä siis)..

Jos joku keksii lenkkarin mukavuuden omaavat korkkarit niin mä ostan heti!