Suomalaiset kyllä valitettavasti tunnistaa ulkomailla...
Aihe pamahti jälleen kerran mieleeni, kun istuin Berliinin Tegelin terminaalissa odottamassa jatkolentoa Suomeen. Kun lähestyikin Helsinkiin lähtevän koneen porttia, alkoi näkyä hyvin tunnistettavia ominaispiirteitä, kuten räikeitä hiusvärejä, niitä kuuluisia kananbepa-tukkia ja e-rit-tä-in isoja ja näkyviä tatuointeja, kiroilua, terminaalissa polttamista ja kirkuvien lasten ääniä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ts. tunnistatteko suomalaisen (jostakin muustakin kuin edellä mainituista) piirteistä ulkomailla?
Kommentit (131)
On se kumma, että täällä vauhkotaan siitä, että suomalaisen näköisyys olisi jotenkin kamala ja ei-haluttava asia. Itseäni (perus suomalainen pitkähiuksinen blondi, rusketun kohtuullisen hyvin, pituutta 165) luullaan poikkeuksetta ruotsalaiseksi. Toisin kuin monet, en pidä sitä mitenkään erinomaisena kehuna, vaan otan aina asiakseni oikoa luulijalle, että olen Suomesta. Jotenkin sitä toivoisi, että muutkin reissaavat suomalaiset ottaisivat kunnia-asiakseen oikoa tuollaista väärinkäsitystä ja ehkäpä sitten joskus ne heikkoitsetuntoisemmatkin voisivat ylpeästi ilmoittaa olevansa Suomesta sen sijaan, että toivoisivat sormet ristissä jonkun luulevan heitä ruotsalaisiksi/norjalaisiksi/venäläisiksi/jenkeiksi/ihanmiksimuuksivaan.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:23"]Kööpenhaminassa runsas vuosi sitten lähes kaikilla oli Niken tietynmalliset lenkkarit. Ehkäniihin kannattaavaihtaa kotoisat eccot.
[/quote]
Eipä näkynyt enää lenkkareita Kööpenhaminassa. Kohta tuntee suomalaiset niistä värikkäistä lenkkareista, joita ei kukaan muu ole käyttänyt vuoteen, muuten kuin lenkillä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:23"]Kööpenhaminassa runsas vuosi sitten lähes kaikilla oli Niken tietynmalliset lenkkarit. Ehkäniihin kannattaavaihtaa kotoisat eccot.
[/quote]
Eipä näkynyt enää lenkkareita Kööpenhaminassa. Kohta tuntee suomalaiset niistä värikkäistä lenkkareista, joita ei kukaan muu ole käyttänyt vuoteen, muuten kuin lenkillä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:31"]
Suomalaiset tunnistaa lentokentillä hiljaisesta jurotuksesta :-D
[/quote]
Joo, miehillä on aina jotenkin kivikasvot. Suomessakin.
Miltä meidän suomalaisten sitten pitäisi näyttää ja miten käyttäytyä, ettei ap:n esteettistä silmää ja kultivoitunutta mieltä kirvelisi?
Monella meistä on ohut tukka, silmälasit ja heikko kielitaito (varsinkin iäkkäämmillä) ja läpsyttelemme crocseissa tai sandaaleissa caprien lahkeet lepattaen. En näe siinä mitään pahaa. Sen sijaan vastenmielisyyttä herättävät kännipäissään örveltävät miehet ja nykyisin valitettavasti myös naiset.
Miksi suomalaisten pitäisi olla tyylikkäitä ja kauniita? Tarkkailetteko tosiaan ihmisiä omissa ympäristöissään? Itse kuljen mielelläni matkoilla "kansan keskuudessa", käytän julkisia kulkuvälineitä ja hakeudun myös esikaupunkialueille, missä liikkuu ja asuu paikallista väestöä. Tällaisissa paikoissa olen kyllä tavannut paljon tavallisia ihmisiä, jotka kansallisuudesta riippumatta ovat lihavia ja laihoja, tyylikkäitä ja ei niin tyylikkäitä jne. Minusta on älytöntä yleistämistä liittää omaan kansaan vain negatiivisia ominaisuuksia (ruma pukeutuminen, rumat hiukset, huono kielitaito, epäkohtelias käytös ja mitä kaikkea täällä on jo liitetty nimenomaan suomalaisiin.). Tietysti jos itsellä on heikko itsetunto, sitä pönkittämään tarvitaan toisten yläpuolelle asettumista. Nimittäin näitä suomalaisten parjaajia itseäänhän on poikkeuksetta luultu ties minkämaalaisiksi, eikä noloiksi suomalaisiksi.
Miksi suomalaisten pitäisi olla tyylikkäitä ja kauniita? Tarkkailetteko tosiaan ihmisiä omissa ympäristöissään? Itse kuljen mielelläni matkoilla "kansan keskuudessa", käytän julkisia kulkuvälineitä ja hakeudun myös esikaupunkialueille, missä liikkuu ja asuu paikallista väestöä. Tällaisissa paikoissa olen kyllä tavannut paljon tavallisia ihmisiä, jotka kansallisuudesta riippumatta ovat lihavia ja laihoja, tyylikkäitä ja ei niin tyylikkäitä jne. Minusta on älytöntä yleistämistä liittää omaan kansaan vain negatiivisia ominaisuuksia (ruma pukeutuminen, rumat hiukset, huono kielitaito, epäkohtelias käytös ja mitä kaikkea täällä on jo liitetty nimenomaan suomalaisiin.). Tietysti jos itsellä on heikko itsetunto, sitä pönkittämään tarvitaan toisten yläpuolelle asettumista. Nimittäin näitä suomalaisten parjaajia itseäänhän on poikkeuksetta luultu ties minkämaalaisiksi, eikä noloiksi suomalaisiksi.
Turkissa ollessani kaikki näkivät kilometrin päästä, että olen suomalainen. Ärsytti :D Omasta mielestäni en ole niin itsestäänselvä suomalainen, mutta hmph. Suomalaiset tunnistaa muuten ujosta käytöksestä, mutta katsoa möllöttävät toisia ihmisiä silmät pyöreinä ilman hymyä ja liikkuvat jotenkin pälyilevästi ja varovasti ympäriinsä. Olen ollut myyjänä suomalaisessa firmassa ulkomailla ja tunnistan aina itseäni lähestyvät suomalaiset asiakkaat (niitä käy ehkä yksi about joka toinen päivä)
Huvittava avaus siinä suhteessa, että nimenomaan Berliinin Tegelillä on vaikeinta erottaa ainakaan itse kaupungissa aikaa viettäneitä suomalaisia (toinen asia sitten on, jos ovat vaihtaneet konetta) paikallisista. Juuri pari viikkoa sitten tuli tämä todettua, kun en osannut yhtään sanoa, ketkä viereisiltä porteilta viiden minuutin välein lähtevistä matkustajista olivat nousemassa Helsingin ja ketkä Budapestin koneeseen. Ns. taviksilla on pitkälti samat vaatteet (varsinkin, kun saksalainen Zalando taitaa olla nykyään Suomen suosituin vaatekauppa), samat hiustyylit (saksalaisilla naisilla on myös välillä aika epäkonservatiivinen hiusmaku), sama vakava ilme. Vanhempi polvi on myös samalla tavalla tukevaa kuin Suomessa. No joo, pohjoissaksalaiset ovat pidempiä kuin suomalaiset keskimäärin, mutta poikkeuksia on kumpaankin suuntaan paljon.
Asun ulkomailla ja lentelen välillä Suomeenkin. Lentokentillä suomalaiset on aika helppo tunnistaa; ne parveilevat myymälöissä alkoholihyllyjen luona suunnittelemassa mitä ostavat tai istuvat viinakassi vieressään lähtöportin luona... porttikin löytyy helposti :)
Ei tulisi mieleenkään ostaa alkoholia lentökentältä... tai no tuliaisiksi.
Asun ulkomailla ja lentelen välillä Suomeenkin. Lentokentillä suomalaiset on aika helppo tunnistaa; ne parveilevat myymälöissä alkoholihyllyjen luona suunnittelemassa mitä ostavat tai istuvat viinakassi vieressään lähtöportin luona... porttikin löytyy helposti :)
Järjestetäänkö sellainen flash mob-tyyppinen tapahtuma jossain Hienon Ulkomaan lentokentällä? Kaikki pukeutuvat capreihin ja crocseihin (tai niihin Niken lenkkareihin, jotka ovat jo siis niin so last season), ehkä vielä vyölaukku ja joku rallilippis päässä. Kukaan ei puhu kenellekään mitään, puolet porukkaa möllöttää nurkassa kouvolatukissaan pelaamassa matopeliä ja puolet parveilee ostamassa viinaa niin paljon kuin kädet vaan kantaa. Tunnin välein vuoronvaihto.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 21:36"]
[/quote]
Monet matkustavat nykyään pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa, ja matkustamoonhan ei saa viedä turvatarkastuksen läpi mitään tilavuudeltaan yli 100 millilitran nestepulloa, lasten ruokia ja lääkkeitä lukuunottamatta. Joten kyllä, esimerkiksi tuliaiset on pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa matkustettaessa aivan pakko ostaa lentokenttämyymälästä. Itse kiinnitinkin aikanaan enemmän Euroopassa suuresta viinimaasta pohjoiseen päin lennellessäni huomiota siihen, että nimenomaan business-luokan matkustajilla oli usein mukana matkustamossa sinetöity lentokenttäostoskassi. Olivat käyneet vielä lentokentän liikkestä hakemassa arvoviinin business-kumppaneille tuliaiseksi.
Tukholmassa on olen muutamaankin kertaan kuullut suomalaisten kommentoivan minua suomeksi ihan kuuluvalla äänellä. Hiemanko ovat menneet noloiksi, kun on käynyt ilmi, että olen suomalainen.
No en tunnista. Itselläni ei ole lapsia, matkustan eniten työntakia. Ei ole kananpersettä, eikä voimakkaasti värjättyjä hiuksia. Ei ainoastakaan tatuointia. Joten mistä tunnistat minut??
Mua luullaan aina saksalaiseksi. Ei haittaa. Vielä kun osaisi saksaa. Tuun niin hyvin yleensä toimeen saksalaisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 21:36"]
[/quote]
Monet matkustavat nykyään pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa, ja matkustamoonhan ei saa viedä turvatarkastuksen läpi mitään tilavuudeltaan yli 100 millilitran nestepulloa, lasten ruokia ja lääkkeitä lukuunottamatta. Joten kyllä, esimerkiksi tuliaiset on pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa matkustettaessa aivan pakko ostaa lentokenttämyymälästä. Itse kiinnitinkin aikanaan enemmän Euroopassa suuresta viinimaasta pohjoiseen päin lennellessäni huomiota siihen, että nimenomaan business-luokan matkustajilla oli usein mukana matkustamossa sinetöity lentokenttäostoskassi. Olivat käyneet vielä lentokentän liikkestä hakemassa arvoviinin business-kumppaneille tuliaiseksi.
[/quote]
No, tietenkin sekin on tuliaista, kun itselle ostaa muutaman pullon. Siellä ei suomalaisten kasseissa ole mitään "arvoviinejä" ollut vaan kunnon aineita ja alkaen tarjouspullot kunnon prosenteilla.
Vai arvoviinejä, hah hah.....
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:37"]
Aihe pamahti jälleen kerran mieleeni, kun istuin Berliinin Tegelin terminaalissa odottamassa jatkolentoa Suomeen. Kun lähestyikin Helsinkiin lähtevän koneen porttia, alkoi näkyä hyvin tunnistettavia ominaispiirteitä, kuten räikeitä hiusvärejä, niitä kuuluisia kananbepa-tukkia ja e-rit-tä-in isoja ja näkyviä tatuointeja, kiroilua, terminaalissa polttamista ja kirkuvien lasten ääniä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ts. tunnistatteko suomalaisen (jostakin muustakin kuin edellä mainituista) piirteistä ulkomailla?
[/quote]no kanarialla katsoin aamulla parvekkeelta alas, että mitä pallinaamoja... menin sitten sinne (aamupalalle) ja suomenkielen porinahan se siitä kuului.
Hotellissa oli muuten ruotsalaisia myös paljon ja kyllä täytyy sanoa, että naiset oli paljon kauniimpia, itsestään enemmän huoltapitäneitä jne. kuin suomlaiset.
Itse en edusta tyypillistä suomalaista, kauniit piirteet ja hyvä (keskivertoa parempia), urheilullinen kroppa.
Ainoastaan suomalaiset voivat olla tällaisia =) Haukutte "itseänne". Aivan älytöntä touhua. Jokainen arvostelee muita suomalaisia ja samalla kehuu, että ei ole itse ollenkaan suomalsisen näköinen. Aivan =) Enpä ole missään muualla nähnyt vastaavaa oman kansalaisuuden häpeämistä kuin meillä. Onko noin huono itsetunto vai mistä tämä kumpuaa.
Kööpenhaminassa runsas vuosi sitten lähes kaikilla oli Niken tietynmalliset lenkkarit. Ehkäniihin kannattaavaihtaa kotoisat eccot.