Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hankaluuksia aiheutuu siitä, että lapsella on eri sukunimi kuin äidillä/isällä?

Vierailija
25.04.2012 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, siellä ei kuitenkaan tähän vastattu.

Eli jos vanhemmat eivät ole naimisissa ja molemmilla on siis oma sukunimi ja lapsi/lapset tietysti vain toisen sukunimellä, niin silloin joko äiti tai isä on eri sukunimellä kuin lapset.

Mitä hankaluuksia se aiheuttaa, siis ihan käytännön ongelmia?

Aina näissä sukunimiketjuissa perustellaan sitä miehen nimen ottamista sillä, että se on helpompaa kun on kaikki samalla sukunimellä.

Nyt niitä konkreettisia tilanne-esimerkkejä missä tämä on ongelma!

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
82/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teillä ei ole ollut ongelmia? Tässä haluttiin niitä esimerkkejä missä ON tämä ongelma!

Kävin lääkäriasemalla varaamassa itselleni aikaa ja siinä jonotellessa muistin, että autokoulua käyvälle lapselle pitää varata aika lääkärintarkastukseen. Sanoin virkailijalle ensin lapsen asian ja varasin ajan. Seuraavaksi kerroin, millaista lääkäriaikaa itse tarvitsen. Virkailija naputteli lapsen sukunimen koneelle ja kysyi nimeäni. Sanoin tietenkin koko nimeni ja sitten virkailija pyysi anteeksi, kun oli olettanut meillä olevan sama sukunimi.

Lapset ovat siis isän sukunimellä ja tämä on ainoa "ongelma" yli 20 vuoden ajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä ainakin, erityisesti jos on jatkamassa matkaa mannertenvälisillä lennoilla. Kokemusta on.

mutta ei siellä tullissa ole kysytty kertaakaan meidän eri sukunimien perään. Ei ole missään muuallakaan.

Kuulin kyllä, että Amerikassa ja Kanadassa ollaan tiukempia. Siellä pitäisi alaikäisestä lapsesta olla toiselta vanhemmalta kirjallinen lupa, jos hän ei itse matkusta mukana.

Vierailija
84/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija - 25.4.2012 13:37 (14/42)

Itsestä se voi tuntua oudolta kun lapsi on eri niminen

Ei ehkä tunnu niin omalta lapselta ollenkaan"

EHHEEEHHHEEEEE, päivän paras :DDDDD

Vierailija
85/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja lapsillamme on minun nimeni, miehellä omansa. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.

Vierailija
86/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan asiasta ei ole tullut mitään ongelmaa. Olen matkustanut lapsen kanssa (ilman lapsen isää) alta vuoden ikäisestä monta kertaa. Amerikkaan, Eurooppaan ja kerran Afrikan matereellekin. Koskaan ei mitään ongelmaa, ei koneiden vaihdoissa, passitarkastukissa yms.

Vierailija
87/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaksi lasta, joilla on eri isät ja tää äiti on pitänyt oman tytöänimensä avioliitosta huolimatta.

sit joskus jos siihen tulee uusi iskä niin postiluukossa lukee 4 sukunimeä.

Vierailija
88/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on nykyään omat passit. (Ainoa versio, mitä myönnetään.)

Vierailija
89/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on seuraavat henkilöt: Maija Korhonen-Virtanen (äiti) Matti Virtanen (isä) Ville Virtanen (lapsi) Anopilta on tullut tosi montaa eri variaatiota joulukorteissa, mutta kertaakaan ei oo vielä mennyt oikein :-D Maija, Matti ja Ville Virtanen Maija, Matti ja Ville Korhonen-Virtanen Matti, Ville ja Maija Korhonen Maija, Matti ja Ville Virtanen, Korhonen Maija, Matti ja Ville Virtanen-Korhonen Maija, Matti ja Ville Korhonen, Virtanen yms... Me aina jännityksellä odotetaan, miten minäkin vuonna on keksitty!

Mä mietin tätä samaa asiaa joka joulu, miten ne kuuluu laittaa, kun perhe on juuri tuollaisilla nimillä varustettu. Olen laittanut aina vain Maija, Matti ja Ville Korhonen, vaikka se äiti onkin Korhonen-Virtanen.

Mikä on oikea tapa?

Vierailija
90/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äidillä oli ollut ulkomailla ongelmia, kun kouluikäisellä lapsella oli oma passinsa vauvakuvalla ja äidillä oli oma passinsa eri sukunimellä ja koska sukulaisuutta ei lue passissa, epäilivät ettei ole äiti + lapsi ja joutuivat joihinkin kuulusteluihin. Äidiltä tivattiin lapsen syntymätodistusta jne. Mutta voihan lapsi matkustaa erinimisen isovanhemmankin kanssa, joten tässä kyse varmaan jostain kaukaisemmasta maailmankolkasta kuin ihan Shengen-alueesta...

Tämä ainoa konkreettinen ongelma, josta olen kuullut. Ja tietysti aina pitää postilaatikossa olla monta nimeä, jos se jotakuta haittaa :)

Vierailija
91/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsi matkusti siis toisen maan passilla kuin minä. Ja passissa oli vauvakuva , 2kk ikäisenä otettu. Mutta kyllä mulla oli esim Amerikan matkalla mukana myös englanninkielinen kopio lapsen virktodistuksesta. Mutta kukaan ei koskaan kysynyt.

Vierailija
92/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestä se voi tuntua oudolta kun lapsi on eri niminen. Ei ehkä tunnu niin omalta lapselta ollenkaan.

mutta eikö tällaiselle ihmiselle se nimenvaihtokin voisi olla aika paha ongelma. Oma itse ei tuntuisi itseltä enää ollenkaan :(

Vierailija
93/95 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei missään muuassa kuin Sveitsissa ja vuonna 2015 minun vaimo ja kaksi meidän lasta on pidätetty Zurikin lentokentällä, koska virkailija oli sitä mieltä että vaimo salakuljettaa vieraita lapsia.

Syy on se,että lapsellamme on minun sukunimi ja vaimolla on oma.

Vierailija
94/95 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matkustanut usein kahdestaan lapseni kanssa ja meillä on eri sukunimi ja eri maan passit. Koskaan ei ole pysäytetty, eikä ihmetelty. Kerran pojaltani kysyttiin, että kenen kanssa matkustat. Tämä tapahtui Johannesburgin kentällä Etelä- Afrikassa passitarkastuksessa. (Lapseni toinen äidinkieli on englanti ja matkustaa brittipassilla.)

Vierailija
95/95 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmella lapsella eri sukunimi ja vielä eri maan passit kun minulla.

Olen matkustanut lasten kanssa kymmeniä kertoja eikä kukaan koskaan missään ole kysellyt mitään.

Amerikkaan lentäessä olen pitänyt virkatodistusta mukana, ikinä ei ole kyselty sen perään.