Jännä tutkimustulos: Tytöt (9.lk) osaavat paremmin matikan ongelmanratkaisutehtävät
pojat taas päässälaskua.
Aina vähätellään että tytöt ovat huonompia matikassa mutta kyllä mielestäni ongelmanratkaisutaito on jopa tärkeämpää kuin mekaaninen päässälaskutaito.
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/03/pojat_osaavat_paassalaskua_ty…
Kommentit (9)
Matkan hahmottaminen on ennen kaikkea oppimisen tulos. Harrastuksetkin vaikuttaa esim. harrastatko ampumista vai klarinetin soittoa.
Samanikäisten ja yhtä paljon matikkaa harjoitelleiden kohdalla tulokset kertovat paljon enemmän synnynnäisistä eroista.
Mielenkiintoinen oli myös sen tutkimuksen tulos jossa laitettiin eri ikäisiä tyttöjä ja poikia,miehiä ja naisia soutuveneeseen keskelle vierasta järveä.
Kaikilta pyydettiin kirjallisena arvio kuinka pitkä matka on rantaan.
Kaikki pojat ja miehet ikään katsomatta osasivat arvioida matkan huomattavasti lähemmäksi oikeaa vastausta kuin tytöt ja naiset.
Siinä selitettiin myös sitä miksi miehet ovat parempia avaruusfysiikassa yms.
Se, mitä olen seurannut keskustelua miesten ja naisten eroista, niin eipä juuri kukaan, jolla on merkitystä, väitä, että tytöt olisivat huonoja matikassa - tai pojat kielissä.
Jotku tutkimukset antavat ymmärtää, että miehillä on parempi kyky hahmottaa kolmeulotteisesti, mutta ei tämä kyky vielä ydinfyysikkoa tee.
Se kuitenkin tiedetään, että poikien verbaaliset kyvyt kypsyvät hitaammin kuin tyttöjen. Näin ollen 16- vuotiaat pojat ihan yksinkertaisesti eivät ymmärrä sanallisia tehtävän antoja yhtä hyvin kuin tytöt.
Mikä sitten on tärkeää - on toinen kysymys. Samoin kun se, mitkä erot olisivat esim. 30-vuotiailla.
Ja se harhaluulo johtuu juuri siitä että jopa monet opettajat vahvistavat käsitystä että pojat ovat syntyjään parempia matikassa.
Pahimmillaan opotkin kannustuvat vain poikia ottamaan laajan matematiikan.
Mun lukioaikainen matikan ope totesi kerran että hän ei ole koskaan törmännyt laajan matikan ryhmässä heikkotaitoiseen tyttöön, pojista sellaisia on jopa kolmasosa.
Se, mitä olen seurannut keskustelua miesten ja naisten eroista, niin eipä juuri kukaan, jolla on merkitystä, väitä, että tytöt olisivat huonoja matikassa - tai pojat kielissä.
Jotku tutkimukset antavat ymmärtää, että miehillä on parempi kyky hahmottaa kolmeulotteisesti, mutta ei tämä kyky vielä ydinfyysikkoa tee.
Se kuitenkin tiedetään, että poikien verbaaliset kyvyt kypsyvät hitaammin kuin tyttöjen. Näin ollen 16- vuotiaat pojat ihan yksinkertaisesti eivät ymmärrä sanallisia tehtävän antoja yhtä hyvin kuin tytöt.
Mikä sitten on tärkeää - on toinen kysymys. Samoin kun se, mitkä erot olisivat esim. 30-vuotiailla.
ap:n aloituksen asia on huomattu ihan meidänkin kotitaloudessa, kahden hengen otoksella ;)
Mies opiskeli yliopistossa kovia luonnontieteitä, ja on käynyt sellaisia matikan ja fyssan kursseja joista en tajua edes kurssinimistä mitään.
Minä opiskelin toista alaa, mutta yhteisenä meillä oli pari kurssia mm. matikasta ja tietotekniikasta (ei ole kyse mistään pakollisista peruskursseista tai tilastomatikasta). Ja yllättäen sain paremmat arvosanat ongelmanratkaisua sisältävistä kursseista, kun taas mies päihitti minut peruslaskutoimituksissa ja suoraviivaisissa kysymyksissä.
Ihan hämmästyin kun luulin että mies olisi automaattisesti saanut vitosen eräästä kurssista, vaan eipä saanutkaan. Minä sen sijaan sain vaikken etukäteen osannut aiheesta mitään, toisin kuin mies.
Joten tämä huima kahden hengen otos vahvistaa ap:n asian ;)
Avaruudellinen hahmottaminen: ero naisten ja miesten välillä (normaalisti jakautunut): miehet mediaani 100, naiset mediaani 98. Luvut peräisin laajojen tutkimusten meta-analyysista.
Miten paljon tällä on väliä, kun mietitään tyttöjen ja poikien lahjakkuutta? Ei sitten mitään väliä, kun kulttuuriset huuhaakäsitykset ohjaavat ihmisiä kuvittelemaan merkittävää eroa. Kun tarpeeksi kovasti on uskottu, vinoutuu tyttöjen ja poikien oppimispolut.
Omat tyttöni saavat sukupuolikriittisen kasvatuksen näiltäkin osin.
Ja se harhaluulo johtuu juuri siitä että jopa monet opettajat vahvistavat käsitystä että pojat ovat syntyjään parempia matikassa.
Pahimmillaan opotkin kannustuvat vain poikia ottamaan laajan matematiikan.Mun lukioaikainen matikan ope totesi kerran että hän ei ole koskaan törmännyt laajan matikan ryhmässä heikkotaitoiseen tyttöön, pojista sellaisia on jopa kolmasosa.
Se, mitä olen seurannut keskustelua miesten ja naisten eroista, niin eipä juuri kukaan, jolla on merkitystä, väitä, että tytöt olisivat huonoja matikassa - tai pojat kielissä.
Jotku tutkimukset antavat ymmärtää, että miehillä on parempi kyky hahmottaa kolmeulotteisesti, mutta ei tämä kyky vielä ydinfyysikkoa tee.
Se kuitenkin tiedetään, että poikien verbaaliset kyvyt kypsyvät hitaammin kuin tyttöjen. Näin ollen 16- vuotiaat pojat ihan yksinkertaisesti eivät ymmärrä sanallisia tehtävän antoja yhtä hyvin kuin tytöt.
Mikä sitten on tärkeää - on toinen kysymys. Samoin kun se, mitkä erot olisivat esim. 30-vuotiailla.
Meillä on havaittuja eroja ja niiden syitä. On totta, että poikia kannustetaan matikkaan ja tyttöjä ei. On totta, että matikssa on yleensä kovemmat arviointikriteerit, jolloin moni kympin tyttö kokee olevansa huono matikassa, kun siitä on vain ysi tai kirjoitusarvosana magna ja ihan yhtä lailla on totta, että pojat kehittyvät hitaammin, mikä näkyy verbaalisissa kyvyissä.
Pitäisikö kaikkeen olla vain yksi ainoa selitys?
Miettikää nyt hetki, milloin erot ovat todellisia, milloin vain kuvitelmaa.
On totta, että naisilla ja miehillä on eroja muuallakin kuin "siellä"...
Siksi pitäisi ottaa huomioon erot niin lasten kehityksessä kuin todellisissa kykyjen, taitojen ja voimien eroissa. Ei kuitenkaan saisi tehdä perusoletuksia ja ennakkoluuloja tuollaisilla perusteilla kuin aloituksessa mainittu "aina kaikki ajattelevat"-tyyliin vaan ymmärtää yksilöiden erot.
Tyttö voi olla matematiikassa hyvinkin lahjakas, ja muistanpa oman koululuokkani, jossa parhaat oppilaat olivat tyttöjä, siis kaikissa aineissa ja yleisesti.
joka tuputti todella hanakasti monelle tytölle tukiopetusta, mm. meidän tyttärelle, jota emme suostuneet sinne panemaan.
Kaikki tukiopetuksessa nyt käyvät ovat tyttöjä.
Kuitenkin huonoja tuloksia kokeista tulee järjestään pojille. Meidänkin tyttö sai taas pisteitä 24/26, pojista moni sai tuloksia tyyliin 11/28 tai 13/28.
Mutta ei - tytöt ei vaan kuulemma hahmota matikkaa...
Mielenkiintoinen oli myös sen tutkimuksen tulos jossa laitettiin eri ikäisiä tyttöjä ja poikia,miehiä ja naisia soutuveneeseen keskelle vierasta järveä.
Kaikilta pyydettiin kirjallisena arvio kuinka pitkä matka on rantaan.
Kaikki pojat ja miehet ikään katsomatta osasivat arvioida matkan huomattavasti lähemmäksi oikeaa vastausta kuin tytöt ja naiset.
Siinä selitettiin myös sitä miksi miehet ovat parempia avaruusfysiikassa yms.