Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hankaluuksia aiheutuu siitä, että lapsella on eri sukunimi kuin äidillä/isällä?

Vierailija
25.04.2012 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, siellä ei kuitenkaan tähän vastattu.

Eli jos vanhemmat eivät ole naimisissa ja molemmilla on siis oma sukunimi ja lapsi/lapset tietysti vain toisen sukunimellä, niin silloin joko äiti tai isä on eri sukunimellä kuin lapset.

Mitä hankaluuksia se aiheuttaa, siis ihan käytännön ongelmia?

Aina näissä sukunimiketjuissa perustellaan sitä miehen nimen ottamista sillä, että se on helpompaa kun on kaikki samalla sukunimellä.

Nyt niitä konkreettisia tilanne-esimerkkejä missä tämä on ongelma!

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasunnon postiluukkuun ei saatu mahtumaan kolmea sukunimeä, kolmas nimi piti laittaa teipillä.

Vierailija
62/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan että perheessä on useampi lapsi ja heillä paljon koulu- ja harrastuskavereita, joiden vanhemmilla usein eri nimet. Saattaa myös olla, että vanhemmat ovat eronneet kerran ja pari ja ollaan tekemisissä sekä lapsen että heidän vanhempiensa ja näiden exien ja nyxien kanssa, joilla kaikilla on eri nimet. Tässä on jonkin verran opettelua ja koodaamista, että puhelimesta löytyy kaikki tarvittava linkkeineen. Ihmiset, joille tämä ei ole ongelma eikä mikään, saavat vilpittömän kunnioitukseni ja hatunnoston.

Samaan sarjaan asettuu joulu- ja kutsukorttien kirjoittaminen, ettei vain loukkaa kenenkään yksilöllisyyttä.

Eipähän tietty dementia pääse yllättämään, kun aivot saavat jatkuvasti työtä.

Viranomaisasiointi on helpompaa. Jos vaikka muuttaa EU-alueen ulkopuolelle, missä tarvitaan viisumeita, työlupia ja oleskelulupia yms. on helpompaa, kun perheellä on yksi nimi. Pykälää helpompaa on sentään, jos vanhemmat ovat edes avioliitossa.

Lentolippuihin, henkilö-, pankki- tai muihin kortteihin ei välttämättä mahdu ainakaan pitkät yhdysnimet. Jos vaikka lentolipussa on eri nimi kuin passissa, matkanteko saattaa tyssätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mukana lapseni harrastustoiminnassa ja minulle nämä erisukunimiset aiheuttaa ongelmia. Mulle tulee sähköpostia joltain Matti Virtaselta, joka ilmoittaa itsensä ja poikansa Mikon harrastusreissuun tai tilaa pojalleen verkkaripuvun tms. Ja joukkueessa on 4 Mikkoa, eikä kenelläkään samaa sukunimeä kuin Matilla. Aika vaikea yksilöidä, kuka tämä Mikko sitten on, onko Manninen, Mikkonen vai Villanen.

Tai sitten toisin päin, Matti Virtanen ilmoittaa poikansa Mikko Virtasen ja pojan äidin Maijan mukaan reissuun. Varaan hotellihuoneen Maija Virtasen nimellä (+lapsi) ja kohteessa Maija ihmettelee, kun hänen nimellään Maija Maijanen ei olekaan varausta. No joo ei ole, kun kukaan ei ole Maijasesta mitään puhunut.

Mutta nämä ongelmat johtuvat vain siitä, että ihmiset ei tajua ilmoittaa nimiään kunnolla...

Vierailija
64/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä yms. vastaanotoilla pitää olla vähän normaalia tarkempana, että reagoi lapsen pelkällä sukunimellä kutsumiseen, kun se on eri kuin omani. Yleensä kyllä lapsia kutsutaan etu- ja sukunimillä tyyliin "Ville Virtanen", mutta joskus pelkästään "Virtanen".

Toinen vaikeus on joulukorteissa yms., kun joissain perheissä on kolmeakin sukunimeä käytössä. "Kaisa Korhonen perh." kattaa sitten myös puoliso "Matti Meikäläisen" ja lapset "Ville ja Vilma Virtasen". Tähän liittyen on joskus myös vaikea tietää lapsen sukunimeä, jos vanhemmilla on eri nimet eikä asiaa ole tullut erikseen kysyttyä. Ihmiset kun yleensä puhuvat lapsistaan vain etunimillä.

Vierailija
65/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä ainakin, erityisesti jos on jatkamassa matkaa mannertenvälisillä lennoilla. Kokemusta on.

Vierailija
66/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaahan sitä vaikka kidnappaajalla olla sama nimi jos kovin yleinen. Ei musta todista kyllä yhtään mitään.

sitten joku äiti kirjoitti Hesarin mielipidepalstalle juuri tuosta matka-asiasta, että hänellä ja lapsella on eri sukunimet ja oli matkalla Englantiin, jossa käsittääkseni asui. Siellä sitten passintarkastuksessa virkailija kysyi, että kenen lapsi tämä on, tämän nainen tajusi silloin, että hänellä ei ole mitään todisteita siitä, että sylissä oleva vauva on juuri hänen. Joku varmaan muistaa ehkä tarkemmin miten asia kirjoituksessa menikään.

Odotan lasta, joka tulee saamaan isänsä sukunimen. Emme ole naimisissa emmekä lähivuosina menossakaan. Oma äitini on ollut iäisyyden naimisissa isäni kanssa, mutta hän on silti pitänyt oman sukunimensä, joka on eri kuin meillä lapsilla. Aikuisikään asti ollaan ehditty, enkä ole kuullut äitini voivottelevan, että oispa pitänyt ottaa ukon nimi... Ehkä jossain matkaillessa vois tulla ongelma? Jos matkustat alaikäisen lapsen kanssa kahdestaan tms. Siis jossain vähän kehittymättömimmässä maissa. En tiedä, mutta voisin kuvitella.

Vierailija
67/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen kanssa on tullut eteen lähinnä joitain hassuja tilanteita sukunimen vuoksi. Meillä oli esimerkiksi varattuna aika vauvan pasikuvaa varten ja varaus oli tietysti vauvan sukunimellä. Meni pari sekuntia ennen kuin hoksasin, että meitähän siellä huudellaan. Sitten jos huudellaan sekä etu- että sukunimellä, niin tunnistan kyllä, koska etunimi on riittävän harvinainen.

Kyllä tuohon nuoremmankin sukunimeen vielä varmasti tottuu :).

Vierailija
68/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos saman katon alla asuu

äiti: Maija Virtainen

isäpuoli: Pekka Makkonen

lapsi: Eeva Topakka.

Äidillä on siis oma tyttönimi, isällä oma sukunimi ja lapsella oman isänsä sukunimi.

Miten siis pitäisi esim. kutsu- tai joulukorttiin asia oikeaoppisesti kirjoittaa?

Vierailija
69/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kummankaan vanhempani sukunimeä, siis ihan 2-vuotiaasta saakka ollut näin.

Äitini meni naimisiin, kun olin 2v ja hän vaihtoi sukunimen, minulle jäi äitini tyttönimi.

Ja koskaan ei ole ollut ongelmia.

Vierailija
70/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se voi olla sitä perheen ulkopuolisille. Joskus on jäänyt joulukortti lähettämättä jollekin tutulle, kun tämä ei ole muistanut naimisiin menon jälkeen ilmoittaa mitä nimeä käyttää.

Ja joku jo sanoi tuon, että lapsen kavereilla voi olla ihan eri nimisiä vanhempia, joten joskus on vaikea tavoittaa niitä vanhempia. Ja sama toisinpäinkin, kun omalla tutulla on lapsi, niin sitten ei tiedäkään lapsen sukunimeä, kun haluaisi lähettää hänelle terveisiä Tukholmasta -kortin.

Vierailija
71/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä on siis oma tyttönimi, isällä oma sukunimi ja lapsella oman isänsä sukunimi.

Miten siis pitäisi esim. kutsu- tai joulukorttiin asia oikeaoppisesti kirjoittaa?

ja yleensä kaikki kortit tulee minun nimi + perhe.

Ei minulle ole niin väliä,kukin laittaa miten tahtoo.

Vierailija
72/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouduimme tulostamaan yhden perheenjäsenen sukunimen tarranauhalla ja teippaamaan sen omin käsin postiluukkuun. Oli todella raskasta ja menikin 1 kk, ennen kuin urhoollinen puolisoni jaksoi tämän teon tehdä.

Sitten se oli hankalaa, kun aloin merkitä tussilla lasten vaatteisiin nimen. Mitä kirjoittaisin, tilaa näin vähän, työtä paljon (monta vaatetta ja lapset kasvaa, tiedättehän)? Lisäksi oli vaatteiden kierrätys lapselta toiselle: todella sekavaa olisi tussilla kirjoittaa kaikkien etunimet, varsinkin kun osa vaatteista jo kierrätettyjä alunperin. Sitten älykkäänä ihmisenä keksin, että kirjoitan vain oman sukunimeni erikoisen kirjaimen tietyllä tavalla. Eri nimiseltä lapselta meni ainakin 0,5 sekuntia ymmärtää, miksi minä selitän hänelle oman vaatteen tunnistusta mun sukunimen kirjaimesta.

Kolmas tiukka tilanne oli, kun aloin nimikoimaan myös eroperheyden toisen kodin lastenvaatteet. Taas eri sukunimi!! Entä kun vaatteet kulkevat kotien välilläkin, miten me muistaisimme, kuka sitten saa kierrättää lapsen vaatteen haluamaan kohteeseen? Taas piti miettiä. Onneksi keskin käyttää / -merkkiä yhteishallintaisesta vaatteesta ja pelkkää tyyliteltyä sukunimikirjainta entisen puolisoni kunniaksi nimeten.

On ollut rankkaa. Onneksi lapset tykkäävät sukunimistään.

Vierailija
73/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kirjoitan: Virtanen+Makkonen+Topakka.

Tämä sen takia, että olen laiska kirjoittamaan ja jouluna kortteja tulee kirjoitettua paljon ja näin ollen pääsen helpommalla kun kirjoitan vain sukunimet.

Tämä on erityisen kätevää jos niitä lapsia on paljon eli pitäisi kirjoittaa Eeva, Ville, Niko, Kalle, Markus ja Pirjo Topakka. (ja lisäksi tietysti äidin ja isän nimet)

Vierailija
74/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet äidin sukulainen tai kaveri, laitat Maija Virtainen + perhe, jos isän niin Pekka Makkonen + perhe tai jos olet esim. lapsen kummi niin Eeva Topakka + vanhemmat tms.

Ei se niin vaikeaa ole jos ei siitä tee vaikeaa. Pakkoko se on jokaisen nimi siihen korttiin tunkea.

Minä olen naimisissa mieheni kanssa mutta meillä molemmilla on omat sukunimemme. Lapsilla minun sukunimi. Ei ole ollut mitään ongelmaa tähän asti. En ole niin laiska, ettenkö jaksaisi johonkin kutsukorttiin tai joulukorttiin kirjoittaa molempien sukunimiä jos on tarvis.

Vierailija
75/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on seuraavat henkilöt:

Maija Korhonen-Virtanen (äiti)

Matti Virtanen (isä)

Ville Virtanen (lapsi)

Anopilta on tullut tosi montaa eri variaatiota joulukorteissa, mutta kertaakaan ei oo vielä mennyt oikein :-D

Maija, Matti ja Ville Virtanen

Maija, Matti ja Ville Korhonen-Virtanen

Matti, Ville ja Maija Korhonen

Maija, Matti ja Ville Virtanen, Korhonen

Maija, Matti ja Ville Virtanen-Korhonen

Maija, Matti ja Ville Korhonen, Virtanen

yms...

Me aina jännityksellä odotetaan, miten minäkin vuonna on keksitty!

Vierailija
76/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ovat eronneet, siksi ovat erikseen ongelmia).

Kummatkin ovat kyllä samanlaiset ongelmat.

Anoppi on sitä mieltä että koska lapsi on minun sukunimelläni, hän ei ole lapsen sukulainen. Hän myös itsepintaisesti väittää minua "Räsäseksi" vaikka olenkin pitänyt sukunimeni naimisiin mennessämme, eli olen "Paju". Lapsi on siis samalla sukunimellä kuin minä.

Apen mielestä taas hänen poikansa on nössö koska on, häntä lainaten "antanut akkansa pompotella eikä (poika) ole kunnioittanut sukuaan".

Kumpikaan ei suostu ymmärtämään että lapsi on minun sukunimellänni koska sukunimeni on harvinaisempi kuin heidän. Lapsen sukunimestä päätettiin yhdessä, enkä minä ole pompotellut ketään.

Mitään muuta ongelmaa ei ole.

Vierailija
77/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet äidin sukulainen tai kaveri, laitat Maija Virtainen + perhe, jos isän niin Pekka Makkonen + perhe tai jos olet esim. lapsen kummi niin Eeva Topakka + vanhemmat tms.

Ei se niin vaikeaa ole jos ei siitä tee vaikeaa. Pakkoko se on jokaisen nimi siihen korttiin tunkea.

Minä olen naimisissa mieheni kanssa mutta meillä molemmilla on omat sukunimemme. Lapsilla minun sukunimi. Ei ole ollut mitään ongelmaa tähän asti. En ole niin laiska, ettenkö jaksaisi johonkin kutsukorttiin tai joulukorttiin kirjoittaa molempien sukunimiä jos on tarvis.

Kyllä se vaan olisi vielä nopeampaa kirjoittaa Topakat :D

Itse olen pari kertaa yrittänyt saada yhteyttä lapsen kaverin äitiin, enkä ole löytänyt tiedustelusta numeroa kun tiedossa on ollut äidin etunimi ja lapsen sukunimi. Tosin voisihan numero olla salainenkin tai en tietäisi edes äidin etunimeä. Nämä tilanteet ovat sitten ratkenneet laittamalla paperilappusen lapsen kaverin päiväkodin vaatelokeroon tms.

Vierailija
78/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on seuraavat henkilöt:

Maija Korhonen-Virtanen (äiti)

Matti Virtanen (isä)

Ville Virtanen (lapsi)

Anopilta on tullut tosi montaa eri variaatiota joulukorteissa, mutta kertaakaan ei oo vielä mennyt oikein :-D

Maija, Matti ja Ville Virtanen

Maija, Matti ja Ville Korhonen-Virtanen

Matti, Ville ja Maija Korhonen

Maija, Matti ja Ville Virtanen, Korhonen

Maija, Matti ja Ville Virtanen-Korhonen

Maija, Matti ja Ville Korhonen, Virtanen

yms...

Me aina jännityksellä odotetaan, miten minäkin vuonna on keksitty!

Hauska :D tosin luulisi että anoppi sentään muistaisi oman poikansa, miniänsä ja lapsenlapsensa nimet..

Itse kyllä harrastan jonkin verran tätä:

Matti, Maija, Ville

Korhonen, Virtanen

ihan siksi, että en vaan millään muista kaikkien ystävieni ja mieheni ystävien lasten sukunimiä. Siis että kumpi on lapselle annettu. Sen nyt yleensä vielä muistaa, onko häiden jälkeen vaihdettu nimi vai ei. Toivottavasti kukaan ei pahasti vedä hernettä nenään tästä versiosta.

Vierailija
79/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lapseni sukunimi on ZZZZZ eli sama kuin isällään ja minä olen XXXXX-ZZZZZ eli on meillä osaksi sama sukunimi lapsen kanssa.

Ei kaksoisnimi niin hankala ole kuin luulin, kun on sointuva... Molemmat sukunimet alkavat samalla konsonantilla ja nyt minulla ei ole samannimistä täyskaimaa koko maailmassa ;)

Vierailija
80/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy naisella olla heikko luonne jos ensin kantaa lasta sydämensä alla 9 kuukautta, synnyttää ja sitten antaakin miehen omaisuudeksi. Ei se mies ole pannut lapsen eteen tikkua ristiin yhtä panoa lukuunottamatta. Isä harvoin on oikea vanhempi missään tasavertaisessa mielessä niin on outoa että ei voi lapsi olla äitinsä nimellä. Jos vanhemmat ovat niin erimielisyyksiensä raastamat että ei pystytä edes koko perhe elämään saman nimen alla niin kannattanee erota. Itse pidän hyvin vähäisessä arvossa perheitä joissa ei edes tämäntyylisistä asioista osata hyvässä hengessä keskustella. Joko eri nimet ja eri osoitteet, tai sama nimi ja saman katon alla.

Joihinkin maihin matkustaessa voi tulla viranomaishämminkiä jos lapsi on eri nimellä ja eri passilla kuin vanhempansa. Voidaan esim epäillä lapsikaappauksesta.