Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hankaluuksia aiheutuu siitä, että lapsella on eri sukunimi kuin äidillä/isällä?

Vierailija
25.04.2012 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, siellä ei kuitenkaan tähän vastattu.

Eli jos vanhemmat eivät ole naimisissa ja molemmilla on siis oma sukunimi ja lapsi/lapset tietysti vain toisen sukunimellä, niin silloin joko äiti tai isä on eri sukunimellä kuin lapset.

Mitä hankaluuksia se aiheuttaa, siis ihan käytännön ongelmia?

Aina näissä sukunimiketjuissa perustellaan sitä miehen nimen ottamista sillä, että se on helpompaa kun on kaikki samalla sukunimellä.

Nyt niitä konkreettisia tilanne-esimerkkejä missä tämä on ongelma!

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin tänään kaupassa eikä ollut mitään ongelmia ostaa maitoa, vaikka ei ollut henkkarit mukana.

Vierailija
42/95 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on eri sukunimi kuin minulla ja kaksoisveljelläni. Kun pääsimme ylioppilaiksi, äitimme vei meidät etelän-matkalle, matkustimme siis kolmestaan.

Äidille oli oma hotellihuone ja minulle ja veljelleni yhteinen. Ilmeisesti minua ja veljeä erehdyttiin pitämään avioparina, koska meillä oli keskenämme sama sukunimi, mutta äidillä eri. Niinpä meillä oli sitten parisänky ja romanttinen herkkukori shamppanjoineen odottamassa hotellihuoneessa. :D

Tätä tuskin olisi tapahtunut jos olisimme olleet saman nimisiä äitimme kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpompi kirjoittaa "Jorma ja Pirkko Järvinen perheineen" kuin "Jorma Järvinen ja Pirkko Lampinen perheineen"

Eli yhden sanan kirjoittamisesta säästetään.

Kyllä tämän takia kannattaa ottaa miehen sukunimi!!!! Kyllä se niin paljon helpottaa elämää.

Vierailija
44/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eri sukunimi kuin kahdella lapsellani.

Vierailija
45/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en katso ongelmaksi sitä, että esittelen itseni ja lapseni etu- ja sukunimellä (tyyliin "olen Teija Virtanen, Silja Karttusen äiti").

Mä voin tulla raportoimaan, kun joku konkreettinen ongelma tulee eteen. Lapseni on koululaiseksi jo ehtinyt...

Vierailija
46/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmaa. Pidin oman sukunimeni, lapsella minun sukunimeni. Lapsesta on hauskaa kun hänellä ja minulla on sukunimi ja isällään ja sisaruksillaan eri sukunimi.

Vierailija
47/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset jo 15 ja 13 vuotiaat

Vierailija
48/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eri sukuniminen kuin lapset, ollut jo neljä vuotta eli erosta asti. Tästä ei ole koitunut MITÄÄN ongelmia kenellekkään, ei edes lapsille. Olen asian selittänyt heille ja he sen ymmärtävät.

Ei siis mitään ongelmaa, koskaan.

Vierailija
49/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teillä ei ole ollut ongelmia? Tässä haluttiin niitä esimerkkejä missä ON tämä ongelma!

Vierailija
50/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin muulla perheellä. Meille tulee (erityisesti miehn sukulaisilta) kortteja, joissa lukee tyyliin "Perhe Virtanen" tai "X, Y (minä), H ja Z Virtanen", vaikkei sukunimeni siis ole "Virtanen".

Kortissa vielä ymmärränkin tuon tilanpuutteen takia, mutta häissä yms. sukujuhlissakin (siis miehen puoleisten sukulaisten) pöytäkortissani lukee lähes poikkeuksestta "Y Virtanen". Tämä siis silti, vaikka olen sekä virallisesti että epävirallisesti kertonut, ettei sukunimeni ole "Virtanen".

Tämä on ainut havaitsemani "ongelma". Ei mikään paha ongelma, mutta hieman identiteettikriisiä pukkaava ;).

Vierailija
51/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan lasta, joka tulee saamaan isänsä sukunimen. Emme ole naimisissa emmekä lähivuosina menossakaan.

Oma äitini on ollut iäisyyden naimisissa isäni kanssa, mutta hän on silti pitänyt oman sukunimensä, joka on eri kuin meillä lapsilla. Aikuisikään asti ollaan ehditty, enkä ole kuullut äitini voivottelevan, että oispa pitänyt ottaa ukon nimi...

Ehkä jossain matkaillessa vois tulla ongelma? Jos matkustat alaikäisen lapsen kanssa kahdestaan tms. Siis jossain vähän kehittymättömimmässä maissa. En tiedä, mutta voisin kuvitella.

Vierailija
52/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitään tilannetta tms., jossa tästä olisi syntynyt ongelma.

17 v. eri nimi minulla (pidin upean tyttönimeni) ja lapsella.

Vierailija
53/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teillä ei ole ollut ongelmia? Tässä haluttiin niitä esimerkkejä missä ON tämä ongelma!

Vierailija
54/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on isän sukunimi. Ja enpä ole kyllä koskaan kuullut että olisi ollut mitään ongelmia.

Mammat nyt vain sanoo niin kun kaikkienhan tietetnkin pitäisi olla naimisissa ja omistaa yhteinen sukunimi. Muuten mies ei ole sitoutunut naiseen yms. höpinää.

Vierailija
55/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä tunnu niin omalta lapselta ollenkaan.

Vierailija
56/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten joku äiti kirjoitti Hesarin mielipidepalstalle juuri tuosta matka-asiasta, että hänellä ja lapsella on eri sukunimet ja oli matkalla Englantiin, jossa käsittääkseni asui. Siellä sitten passintarkastuksessa virkailija kysyi, että kenen lapsi tämä on, tämän nainen tajusi silloin, että hänellä ei ole mitään todisteita siitä, että sylissä oleva vauva on juuri hänen. Joku varmaan muistaa ehkä tarkemmin miten asia kirjoituksessa menikään.

Odotan lasta, joka tulee saamaan isänsä sukunimen. Emme ole naimisissa emmekä lähivuosina menossakaan. Oma äitini on ollut iäisyyden naimisissa isäni kanssa, mutta hän on silti pitänyt oman sukunimensä, joka on eri kuin meillä lapsilla. Aikuisikään asti ollaan ehditty, enkä ole kuullut äitini voivottelevan, että oispa pitänyt ottaa ukon nimi... Ehkä jossain matkaillessa vois tulla ongelma? Jos matkustat alaikäisen lapsen kanssa kahdestaan tms. Siis jossain vähän kehittymättömimmässä maissa. En tiedä, mutta voisin kuvitella.

Vierailija
57/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla isänsä nimi. Jos nyt jätetään laskuista se häälahja, joka oli osoitettu henkilölle jolla oli minun ristimänimeni ja mieheni sukunimi, niin ainoa tilanne jossa tuolla on saattanut olla vaikutusta oli pariin otteeseen työvoimaviranomaisten kanssa: penättiin virkatodistusta lapsista, vaikka nimenomaan ohjeen mukaan sitä ei tarvittu.

Vierailija
58/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla eri sukunimi kuin miehellä ja lapsilla.

olemme naimisissa.

Vierailija
59/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä tunnu niin omalta lapselta ollenkaan.

Vierailija
60/95 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 -nen päätteistä ja yksi hieno ruotsinkielinen. Joskus on rasittavaa luetella kaikki, mutta ei siitä mitään haittaa oikeasti ole