Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa enää miehiä, joille on kunnia elättää koko perhe?

Vierailija
30.08.2013 |

Niin, näinä leikkausten aikoina: onko? Tuntuu, että miehet pyrkivät ottamaan rusinat pullasta tasa-arvosta, eli että lastenhoitoon ei kauheasti osallistuta, mutta mitään elatusvastuutakaan ei oteta, vaan vedotaan "tasa-arvoon" ja kotiäitiyttä haluavia naisia haukutaan hyvinkin rumin sanankääntein. Eli mies haluavat, että mies tekee yhden työpäivän ja nainen kaksi, tai oikeastaan vielä kolmannen, eli se kolmas on seksipalvelujen tarjoaminen miehelle läpi yön, muuten miehellä on oikeus pettää. Näin kärjistäen.

Onko tuo mieslaji kuollut jo kokonaan sukupuuttoon, vai onko olemassa miehiä, jotka haluavat miehinä elättää perheensä, jossa vaimo hoitaa lapset kotona esim. kouluikään asti? Vaikka se tarkoittaa perheelle pienempiä kokonaistuloja (mutta myös  pienempiä kokonaismenoja). Onko esim. helsinkiläismiehissä tällaisia enää ollenkaan?

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haikailee menneisyyteen. Nykyaikaisessa perheessä vanhemmat vastaavat tasavertaisesti perheen taloudesta, lastenhoidosta ja kotitöistä. Se on hyvä ja toimiva systeemi ja mahdollistaa kummallekin vanhemmalle monipuolisen elämän.

Vierailija
122/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 18:25"]

Helsinkiläismieheni on tuollainen. Meillä ei ole (eikä tule) lapsia, eli olen vain kotirouvana. Luonnollisesti hoidan kaikki kotityöt siivouksesta hajulukon avaamiseen, kokkailuun ja kauppakassien kantamiseen. Hämähäkkien tappaminen on ainoa aktiviteetti, jonka pyydän mieheni tekemään. :>

Olin aikaisemmin työelämässä, ja meidän elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Olen iloisempi, energisempi ja seksi on loistavaa...

[/quote]

Mulle tulee lähinnä mieleen piika/seksiorja.

[/quote] Sinullahan on asiat mallikkaasti. Kayt toissa, maksat kaikista menoista puolet, hoidat kodin, siivoat (ne piian tyot) sen lisaksi harrastat seksia mihesi kanssa eli olet seksiorjakin. Minusta tuo on sellaista "tasa-arvoa" etta ei paremmasta valia ;).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:13"]

Kyllä minä olen vapaa. Hyvinkin vapaa siinä mielessä, että työelämä ei sido minua perinteisellä tavalla. Teen oman työsarkani kotona, koska se on minulle ja miehelle sekä lapsille sopiva malli. Olen myös kotona katsomassa lasten kasvamista isoksi. Ei ole sitä tuskaa, kun pikkukoululainen joutuu olemaan aamuja yksin ja sekä isä että äiti ovat ainoastaan puhelimen päässä työpaikalla.

Onhan nyt kummallista, että tällaista ratkaisua pitää nyt kauheasti arvostella. Toisessa ketjussa sitten hyperventiloitaisiin sitä, että lapset ovat päiväkodissa pienestä pitäen tai sitä kuinka raskasta on sekä käydä töissä että hoitaa siihen päälle lapset, koti ja ikääntyvät vanhemmatkin.

Olen etuoikeutettu, koska tuosta yhtälöstä puuttuu töihin lähtemisen pakko. Siihen on mahdollisuus, mutta tällä hetkellä pysyn kotirouvana. Nautin siitä, että on aikaa perheelle ja myös itselleni.

[/quote]

Miten sulla on mahdollisuus lähteä töihin, jos olet kotona?

Vierailija
124/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 18:32"]

Helsinkiläismieheni on tuollainen. Meillä ei ole (eikä tule) lapsia, eli olen vain kotirouvana. Luonnollisesti hoidan kaikki kotityöt siivouksesta hajulukon avaamiseen, kokkailuun ja kauppakassien kantamiseen. Hämähäkkien tappaminen on ainoa aktiviteetti, jonka pyydän mieheni tekemään. :>

Olin aikaisemmin työelämässä, ja meidän elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Olen iloisempi, energisempi ja seksi on loistavaa...

[/quote]

Mulle tulee lähinnä mieleen piika/seksiorja.

[/quote] Sinullahan on asiat mallikkaasti. Kayt toissa, maksat kaikista menoista puolet, hoidat kodin, siivoat (ne piian tyot) sen lisaksi harrastat seksia mihesi kanssa eli olet seksiorjakin. Minusta tuo on sellaista "tasa-arvoa" etta ei paremmasta valia ;).

[/quote]

Psst! Jännittävä työssäkäyvien naisten salaisuus: Naisen ei ole pakko hoitaa kaikkia kotitöitä! Ne voi jakaa!

Vierailija
125/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan Suomessa ei voi järjestää asioitaan niin, että olisi tallessa rahaa loppuelämäksi. Ei vaikka kotona olisi isä ja töissä äiti, ei vaikka kumpikin painaisi tuplatyötä- -Tai no joo, onhan heitä, joilla on niin suuri varallisuus suvun kautta, että taloudellinen turvattomuus ei ole ihan nurkan takia.

Arvostan ihmisiä, jotka käyvät töissä elantonsa eteen kämmenet ruvella, vaikka välillä teksi mieli vain hautautua peiton alle. Arvostan myös heitä, jotka jaksavat venyttää penniä ja hakea yhä uudelleen töihin ja sietää sen, että työttömyys jatkuu aina vaan. Ihmisarvo on myös niillä, jotka ovat päättäneet jäädä kotiin. Itsensä, parisuhteensa, lastensa tai vaikka omaistensa hoitamisen vuoksi. kenelle sitä julkisivuaan oikein pitää kiillotella ja ahkeruuttaan todistella ainoastaan palkkatyön kautta?

Ehkä nämä arvomaailmat tulevat omista kotiperheistä. Jos kaiken mitta on vain raha, raha ja työ, niin ei kai silloin voi ymmärtää muiden ratkaisuja toiseen suuntaan. Olen ollut työelämässä teini-ikäisestä lähtien, mutta nähnyt myös kotiperheessäni sen miten äiti omisti ensin elämänsä lasten kasvattamiseen ja vasta sen jälkeen työelämäelle. Se sopi myös isälle, jonka mielestä tämä oli juuri oikea järjestys.

Nyt on sen aika, että olen kotona useamman vuoden. Kotirouvana. Ehkäpä yritän hakeutua vielä koulutuksen päivittämisen kautta takaisin työelämään, mutta toivon, ettei se muodostu pakoksi. Töitä ei ole kaikille ja koko maailmantalous on myllerryksessä.

Yhtä paljon toivon, että mies saa säilyttää työnsä eläkeikään asti.

Vierailija
126/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää menkö naiset yliopistoon vaan lopettakaa opiskelu peruskouluun niin saatte sitten enemmän koulutettuja miehiä jonka kotirouvina voitte harrastaa kulttuuria ja kokea olevanne aketeeminen koska olette lääkärin vaimo. Työläisten kotirouviahan pidetään yksinkertaisena vaikka olisikin tutkinto naistutkimuksesta.

Vierailija
127/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 18:29"]

Milläs koti rouvat ajattelitte elää vanhana kun ette saa työeläkettä?? entäs jos mies löytää uuden nuoren vaimon ja heittää teidät pellolle?

[/quote]

Ihan säästöillä ja eläkkeellä ajattelin elää. Jos mies ottaa avioeron, saan puolet omaisuudesta ja menen töihin - en mä työntekoa kuitenkaan pelkää.

- 6

[/quote]

Mitä töitä luulet saavasi noiden vuosien jälkeen? Et mitään muuta kuin siivoajan töitä.

Eläkkeen saat ja se on minimieläke.

Vierailija
128/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen mies. Siis oli. 

Myöhemmin tosin selvisi, että syynä hänen haltuunsa saada mut jäämään kotiin oli sairaalloinen mustasukkaisuus. Siellä töissä kun olisin saattanut vaikka jutella jollekin toiselle miehelle! 

Vierailija
129/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä että tällaisen perään haikailevia naisia vielä löytyy. Mun suvussa naiset on olleet aina aktiivisia työelämässä - mummoistani ja heidän äideistäänkin lähtien. Pidän ihan luonnollisena, että molemmat käyvät työssä - ja toisaalta pidän ihan luonnollisena sitäkin, että molemmat hoitavat lapsia & kotia tasaveroisesti. Meillä minä tienaan enemmän kuin mieheni  - mutta talo on omistuksessa puoliksi ja minulla kun ei ostettaessa ollut mitään pesämunaa laittaa peliin, niin velkaa on minulla enemmän, ja maksan siis lainaa pidemmän aikaa kuin mieheni (ellen päätä lyhentää sitä omalta osaltani nopeammin).

Minusta on ihanaa, kun en ole riippuvainen mieheni tuloista, jos haluan ostaa jotain itselleni tai lapsillemme, siis jotain sellaista mikä mieheni mielestä olisi vaikka ihan turhaa. Ei tarvitse kysyä lupaa keneltäkään eikä koskaan tule riitaa rahasta. Kotihommissa mieheni on oikeastaan aina ollut aktiivisempi, minä yritän parhaani mukaan oppia hänen siisteydestään ja korvaan sitä sitten laittamalla ruokaa useammin.

Mieheni on ollut suurin kannustajani työelämässä, ja hän on nauttinut siitä, että vaimolla on haastava työ, josta tienaa hyvin...Tämä ei mitenkään tarkoita sitä, että meille raha tai työ olisivat tärkeintä elämässä, päinvastoin. On helpompaa elää tasapainoista, hyvää elämää, antaa lapsille aikaa ja kivoja kokemuksia, kun talous on kunnossa eikä tarvitse stressata laskujen maksusta tai yllätyksellisistä kustannuksista.

Ja voin sanoa senkin, että nautin suunnattomasti äitiyslomalla olostakin - eikä nautintoa suinkaan vähentänyt se, että hyvinpalkatun työni takia minulla oli erinomaiset äitiyspäivärahat. Ei siitä työssäkäynnistä niin suurta haittaa ole ollut, kuin täällä jotkut yrittävät kuvailla.

Vierailija
130/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, työeläke, tuo porkkana vailla vertaa. Suurille ikäluokille sitä ei haluta antaa, sietäisi leikata, kuten muuten muistakin heidän ikääntymiseensä liittyvistä palvelukuluistaan. Mutta tulevaisuudessa eläkkeelle pääsijät (75-80 -vuotiaat?) , heillä on rikkumaton eläketurva, palvelut pelaavat  ja kaikki tämä PLUS tasa-arvo ja vapaus kotona perhe-elämässä taataan ahkeralla sinnittelyllä työelämässä.

Sillä tulevilla eläkeläisillä kaikki on toisin. Tämä on lupaus.

Vakavasti, kannattaa iloita siitä työnteosta ihan sellaisenaan ja nyt, eikä odotella mitään porkkanoita. Niitä ei ehkä tule. Iloitkaamme työn orjat nyt. Eikun työn vapauttamat, siis.

Vierailija
131/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:42"]

Älkää menkö naiset yliopistoon vaan lopettakaa opiskelu peruskouluun niin saatte sitten enemmän koulutettuja miehiä jonka kotirouvina voitte harrastaa kulttuuria ja kokea olevanne aketeeminen koska olette lääkärin vaimo. Työläisten kotirouviahan pidetään yksinkertaisena vaikka olisikin tutkinto naistutkimuksesta.

[/quote]

Olipas lapsellinen argumentti. Ilmeisesti ihmiseltä, jolla on merkittävä työura ja koulutus.

Vierailija
132/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 21:11"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:42"]

[/quote]

Olipas lapsellinen argumentti. Ilmeisesti ihmiseltä, jolla on merkittävä työura ja koulutus.

[/quote]

Joo mutta koko aihekin on lapsellinen...   siksi tuommoinen provo ... mutta tosiaan naiset jos kouluttaudutte käyttäkää koulutuksenne älkääkä olko kotirouvia  ;) ... siitä ei hyödy kuin teidän lapsenne. Olkaa merkittäviä!

Vierailija
133/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:59"]

Ihmeellistä että tällaisen perään haikailevia naisia vielä löytyy. Mun suvussa naiset on olleet aina aktiivisia työelämässä - mummoistani ja heidän äideistäänkin lähtien. Pidän ihan luonnollisena, että molemmat käyvät työssä - ja toisaalta pidän ihan luonnollisena sitäkin, että molemmat hoitavat lapsia & kotia tasaveroisesti. Meillä minä tienaan enemmän kuin mieheni  - mutta talo on omistuksessa puoliksi ja minulla kun ei ostettaessa ollut mitään pesämunaa laittaa peliin, niin velkaa on minulla enemmän, ja maksan siis lainaa pidemmän aikaa kuin mieheni (ellen päätä lyhentää sitä omalta osaltani nopeammin).

Minusta on ihanaa, kun en ole riippuvainen mieheni tuloista, jos haluan ostaa jotain itselleni tai lapsillemme, siis jotain sellaista mikä mieheni mielestä olisi vaikka ihan turhaa. Ei tarvitse kysyä lupaa keneltäkään eikä koskaan tule riitaa rahasta. Kotihommissa mieheni on oikeastaan aina ollut aktiivisempi, minä yritän parhaani mukaan oppia hänen siisteydestään ja korvaan sitä sitten laittamalla ruokaa useammin.

Mieheni on ollut suurin kannustajani työelämässä, ja hän on nauttinut siitä, että vaimolla on haastava työ, josta tienaa hyvin...Tämä ei mitenkään tarkoita sitä, että meille raha tai työ olisivat tärkeintä elämässä, päinvastoin. On helpompaa elää tasapainoista, hyvää elämää, antaa lapsille aikaa ja kivoja kokemuksia, kun talous on kunnossa eikä tarvitse stressata laskujen maksusta tai yllätyksellisistä kustannuksista.

Ja voin sanoa senkin, että nautin suunnattomasti äitiyslomalla olostakin - eikä nautintoa suinkaan vähentänyt se, että hyvinpalkatun työni takia minulla oli erinomaiset äitiyspäivärahat. Ei siitä työssäkäynnistä niin suurta haittaa ole ollut, kuin täällä jotkut yrittävät kuvailla.

[/quote]

Ratkaistaan nyt kaikki Suomen naisten (näin aluksi) ongelmat ja monistetaan kokemuksesi myös muiden kokemuksiksi. Kyllä niitä sukuja, hyvinpalkattuja töitä, vaatimattomaan uraan tyytyviä aviomiehiä  ja ennenkaikkea mahtavia kokemuksia riittää ihan jokaiselle. Onhan se käsittämätöntä, miten joku muu edes voi kuvitella elävänsä toisella tavoin kuin sinä.

Vierailija
134/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on tällainen. Meillä on 3 lasta - syntyneet 4 vuoden sisään. Ja hoidin heidät kotona kouluikään asti, mies maksoi kaikki laskut. Nyt olen ollut 2 vuotta töissä keräämässä eläkettä ;).

Vierailija
135/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

26, minä olen ihan samaa mieltä että kaikille riittää hyvää - enkä todellakaan usko, että kaikki haluavat elää kuten minä. Mutta ilmeisesti tällä palstalla ei saa tuoda esille sitä, että työnteosta ei seuraa pelkkää kärsimystä ja menetystä? Että jotkut naisetkin voi ihan oikeesti nauttia siitä? Ja nauttia yhtä aikaa myös tasapainoisesta, terveesetä perhe-elämästä?? Ja että on olemassa myös miehiä, joille naisen työelämä ei ole ongelma??

Meidän perheessä molemmat on saaneet tehdä omat valintansa työuran suhteen - eikä mieheni ura ole mitenkään vaatimaton tai vähäinen, vaikka palkkaa saakin vähemmän kuin minä. Ihan vastuullisessa työssä hän on. Itse olen ainakin oppinut arvostamaan työntekoa, arvottamatta sitä palkan suuruuden mukaan - sellaisen mallin olen saanut varsin pienituloisilta isovanhemiltani ja myös omilta vanhemmiltani. Toinpahan vain esille sen, että nainenkin voi ansaita hyvin ja jopa nauttia siitä:-).

Ja uskon myös siihen, ettei kukaan tule ratkomaan meidän tai muiden ongelmia meidän puolestamme. Ihmeitä on turha odottaa - asioihin voi vaikuttaa ihan omilla valinnoillaan myös. Suorastaan kannustan naisia siihen - mutta voi, senhän voi taas tulkita sitten niin, että yritän puutua ihmisten omiin valintoihin :-).

Vierailija
136/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt vähän tällaista evoluutioteoreettista filosofointia, mutta minuun ainakin vetoavat enemmän urasuuntautuneet alfaurokset kuin leikkipuistoissa vipeltävät pehmomiehet. Jälkimmäisiin suhtaudun lähinnä säälinsekaisella myötätunnolla. Vaikuttaisi siltä, että niissä perheissä, joissa mies on modernin normin mukainen hassu koti-isi, naisilla on enemmän ongelmia ja kaikki on aina niin vaikeaa, kun pitää ottaa vastuuta monesta roolista ja mies yrittää parhaansa mukaan päsmäröidä kodin hoidossa. Selkeät roolit = onnellisempi avio- ja perhe-elämä joka saralla.

Vierailija
137/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies nyt kuolisi, niin henkivakuutus korvaisi ainakin talon lainan ja auttaisi selviämään taloudellisesti ainakin siihen asti, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.

Tämä on meilläkin täysin vapaa-ehtoinen valinta, johon kummatkin ovat tyytyväisiä.

t. kotiäiti

------

Tai jos mies kuolee? Miehethän kuolevat naisia nuorempina. Vai oletteko kauasnäköisesti ottaneet itseänne nuoremman miehen?

[/quote]

Vierailija
138/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille meistä ei riitä niitä alfauroksia. Ja toisekseen, ihmiset muuttuvat. Minäkin menin yhteen miehen kanssa jolla piti olla loistava tulevaisuus. Mutta toisin kävi.

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 21:43"]

Tämä on nyt vähän tällaista evoluutioteoreettista filosofointia, mutta minuun ainakin vetoavat enemmän urasuuntautuneet alfaurokset kuin leikkipuistoissa vipeltävät pehmomiehet. Jälkimmäisiin suhtaudun lähinnä säälinsekaisella myötätunnolla. Vaikuttaisi siltä, että niissä perheissä, joissa mies on modernin normin mukainen hassu koti-isi, naisilla on enemmän ongelmia ja kaikki on aina niin vaikeaa, kun pitää ottaa vastuuta monesta roolista ja mies yrittää parhaansa mukaan päsmäröidä kodin hoidossa. Selkeät roolit = onnellisempi avio- ja perhe-elämä joka saralla.

[/quote]

Vierailija
139/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 21:43"]

[/quote]

Tutkimusten mukaan juurikin päinvastoin. Onnellisimmat avioliitot ovat niillä pareilla, jotka jakavat tasan vastuun kotitöistä ja lastenhoidon. 

Vierailija
140/148 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut lääketieteen tohtoriksi ja saanut kolme lasta, joiden kanssa olen ollut 9 vuotta kotona. Pidän teitä loisijoita alempiarvoisina naisina, jotka maksavat palkkansa kotitöinä ja seksuaalisilla palveluksina. Mieluummin opiskelin ja hankin itselleni ammatin, kuin loisisin toisen rahoilla. Hävettää naiset joille riittää luuttuaminen ja pullan leipominen ihan koko elämän sisällöksi. Kaikki lapsemme ovat tyttöjä ja on hienoa antaa heille aikaansaava naisen malli!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme