Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!
Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.
Kommentit (670)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:12"]
Sitten vähitellen rupes valkenemaan että ehkä maailma ei olekaan mikään jokotai-paikka, varsinkaan länsimaisessa elämäntyylissä joka on historian valossa paratiisi vaikka olis assanvessankassa. Arvelin että kyllä mä toisen elollisen olennon kanssa elämisestä selviän ja kas, olin täysin oikeassa. Vieläpä kävi niin että rupesin rakastamaan sitä syvästi.
[/quote]
Minun lapsettomuuteni ei perustu siihen, että pelkäisin vanhemmuutta tai koska se rajoittaisi elämääni. Se perustuu siihen, että tunnen itseni, arvoni ja mieltymykseni ja tunnen vahvasti, että olen onnellisempi näin. Minusta on sangen ylimielistä olettaa vapaaehtoisesti lapsettomien haluavan pysyvä lapsettomina, koska he eivät tiedä asiasta tarpeeksi tai koska heitä pelottaa muutos tai sitoutuminen. Vaikka saisin maailman helpoimman lapsen, joka ei rajoittaisi elämääni millään tavalla, en siltikään lisääntyisi.
[/quote]
Juuri näin. Pitää tuntea itsensä.
[/quote]
...ja tietää, että itsekkäänä on aina onnellisempi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:59"]
en myöskään kritisoi noita asioita, kun ei ole kokemusta
[/quote]
Toivottavasti huomaat, ettei kukaan ole kritisoinut myöskään lapsiperhe-elämää.
[/quote] MITÄH? Koko pitkän ketjun mulla ollut väärät linssit päässä. Jollain oli joku ihme listakin ihme asioista. Ja estää opiskelut, ja riskinotot ja mitä kaikkea...
Vähän häpeänä myönnän, että hymähdin tuolle lapselliselle viestillesi.
[/quote]
Tuskin sinäkään olet niin yksinkertainen, että oletat kaikkien löytävän vanhemmuudesta ja lapsiperhe-elämästä itselleen autuutta ja onnea. Tämän palstan ketjut ja sanomalehtien pikku-uutiset ovat täynnä esimerkkejä siitä, että monille nämä asiat ovat hyvin vastenmielisiä. Miksi on niin vaikea uskoa, että joku voisi tuntea itsensä niin hyvin, että osaa aavistaa tämän jo ennakolta?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:59"]
Enhän mä voi tietää noista sun esimerkeistä kun en ole kokenut.
[/quote]
Tämä selittää, miksi lasten hankkiminen on niin yleistä. :)
[/quote]Hienoa, toivottavasti siis otit opiksesi. :)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:05"]
MITÄH? Koko pitkän ketjun mulla ollut väärät linssit päässä. Jollain oli joku ihme listakin ihme asioista. Ja estää opiskelut, ja riskinotot ja mitä kaikkea...
[/quote]
Kulta pieni, kun velat puhuvat täällä vain siitä, millaista se lapsiperhe-elämä olisi heidän näkökulmastaan. Vai väitätkö tosiaan, että tiedät anonyymin keskustelijan paremmin kuin hän tuntee itsensä?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:06"]
[/quote]
Tuskin sinäkään olet niin yksinkertainen, että oletat kaikkien löytävän vanhemmuudesta ja lapsiperhe-elämästä itselleen autuutta ja onnea. Tämän palstan ketjut ja sanomalehtien pikku-uutiset ovat täynnä esimerkkejä siitä, että monille nämä asiat ovat hyvin vastenmielisiä. Miksi on niin vaikea uskoa, että joku voisi tuntea itsensä niin hyvin, että osaa aavistaa tämän jo ennakolta?
[/quote]
En ole koskaan muuta väittänytkään. Mutta ei kannata väittää tuntevansa lapsellisen elämää, kun ei siitä tiedä mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:12"]
Sitten vähitellen rupes valkenemaan että ehkä maailma ei olekaan mikään jokotai-paikka, varsinkaan länsimaisessa elämäntyylissä joka on historian valossa paratiisi vaikka olis assanvessankassa. Arvelin että kyllä mä toisen elollisen olennon kanssa elämisestä selviän ja kas, olin täysin oikeassa. Vieläpä kävi niin että rupesin rakastamaan sitä syvästi.
[/quote]
Minun lapsettomuuteni ei perustu siihen, että pelkäisin vanhemmuutta tai koska se rajoittaisi elämääni. Se perustuu siihen, että tunnen itseni, arvoni ja mieltymykseni ja tunnen vahvasti, että olen onnellisempi näin. Minusta on sangen ylimielistä olettaa vapaaehtoisesti lapsettomien haluavan pysyvä lapsettomina, koska he eivät tiedä asiasta tarpeeksi tai koska heitä pelottaa muutos tai sitoutuminen. Vaikka saisin maailman helpoimman lapsen, joka ei rajoittaisi elämääni millään tavalla, en siltikään lisääntyisi.
[/quote]
Puhut ristiin. Lapset rajoittaisivat elämääsi, ja koska tiedät olevasi onnellisempi näin, se tarkoittaa, että et halua lasten aiheuttamia rajoituksia ja viittaat samalla kintaalla niille lukuisille eri tavoille, joilla lapset voisivat tehdä sinut(kin) onnelliseksi. Mutta sama sinänsä minulle. Logiikka nyt vaan ei ihan ole kohdillaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:05"]
MITÄH? Koko pitkän ketjun mulla ollut väärät linssit päässä. Jollain oli joku ihme listakin ihme asioista. Ja estää opiskelut, ja riskinotot ja mitä kaikkea...
[/quote]
Kulta pieni, kun velat puhuvat täällä vain siitä, millaista se lapsiperhe-elämä olisi heidän näkökulmastaan. Vai väitätkö tosiaan, että tiedät anonyymin keskustelijan paremmin kuin hän tuntee itsensä?
[/quote] Ai että voi kritisoida mitä vaan, kunhan puhuu asioistaan omasta näkökulmastaan. Oukei!
Lapset on kivoja kun eivät ole omia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:09"]
Mutta ei kannata väittää tuntevansa lapsellisen elämää, kun ei siitä tiedä mitään.
[/quote]
En ole huomannut kenenkään puhuvan täällä muiden lapsiperhe-elämästä.
[
Puhut ristiin. Lapset rajoittaisivat elämääsi, ja koska tiedät olevasi onnellisempi näin, se tarkoittaa, että et halua lasten aiheuttamia rajoituksia ja viittaat samalla kintaalla niille lukuisille eri tavoille, joilla lapset voisivat tehdä sinut(kin) onnelliseksi. Mutta sama sinänsä minulle. Logiikka nyt vaan ei ihan ole kohdillaan.
[/quote]
Mikä tässä on epäloogista?
Minulla ei ole omia lapsia, enkä ole itse kokenut lapsiperhe-elämää. En ole kokenut myöskään sokerijuurikkaan viljelijän elämää. Tiedän kuitenkin eri syistä kummastakin aiheesta aika paljon. On hämmästyttävää, miten paljon voi saada selville koulutuksen, työn, uteliaisuuden, havainnoinnin, kuuntelemisen ja tiedonhakutaitojen avulla. Tietojeni ja itsetuntemukseni perusteella pidän erittäin todennäköisenä, että sen enempää sokerijuurikkaan viljely kuin lapsiperheen elämä eivät tekisi minua onnelliseksi. Täysin varmaksi tätä asiaa ei voi tietää, mutta varmuuteni on vähintään samaa luokkaa kuin naisella, joka on sisimmässään aina tiennyt haluavansa äidiksi.
Päätös vanhemmuudesta tehdään aina ilman omakohtaista kokemusta. Kaikki nykypäivän vanhemmat ovat kuitenkin kyenneet tämän vaillinaisen tiedon perusteella päättämään, että he haluavat vanhemmaksi. Minusta on itsestäänselvää, että saman tiedon perusteella voi perustellusti päätyä myös päinvastaiseen ratkaisuun. Oikean valinnan tekeminen kysyy ennen muuta tietoa siitä, mitä haluaa elämältä, mistä tietää tulevansa onnelliseksi, mitä asioita pitää tärkeänä ja millaisia ominaisuuksia itsellään on. Toisin sanoen itsetuntemusta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:10"]
Mutta ei kannata väittää tuntevansa lapsellisen elämää, kun ei siitä tiedä mitään.
[/quote]
En ole huomannut kenenkään puhuvan täällä muiden lapsiperhe-elämästä.
[/quote]
Kulta-pieni, en ole missään vaiheessa näin väittänytkään.
Hah. Aivan uskomaton jankkausketju. =D Mulle ainaki on ihan sama jos joku haluaa olla lapseton. Eikä tarvi tulla perustelemaan päätöstään. Loppujen lopuksi on hyvin hankalaa selittää sitä, miksi haluaa lapsen tai miksi sitä ei halua. Mielestäni se on aikalailla tunnekysymys enemmän kuin järjellinen. En minä ainakaan tehnyt lasta siksi että muutkin tekee tai vanhuuden turvaksi, mitä syitä täällä on esitetty, vaan olen tiennyt aina haluavani lapsen ja se tuli kun aika oli kypsä. Ymmärrän hyvin jos joillain ei vain ole sitä tunnetta, että haluaa lapsen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:24"]
Minulla ei ole omia lapsia, enkä ole itse kokenut lapsiperhe-elämää. En ole kokenut myöskään sokerijuurikkaan viljelijän elämää. Tiedän kuitenkin eri syistä kummastakin aiheesta aika paljon. On hämmästyttävää, miten paljon voi saada selville koulutuksen, työn, uteliaisuuden, havainnoinnin, kuuntelemisen ja tiedonhakutaitojen avulla. Tietojeni ja itsetuntemukseni perusteella pidän erittäin todennäköisenä, että sen enempää sokerijuurikkaan viljely kuin lapsiperheen elämä eivät tekisi minua onnelliseksi. Täysin varmaksi tätä asiaa ei voi tietää, mutta varmuuteni on vähintään samaa luokkaa kuin naisella, joka on sisimmässään aina tiennyt haluavansa äidiksi.
Päätös vanhemmuudesta tehdään aina ilman omakohtaista kokemusta. Kaikki nykypäivän vanhemmat ovat kuitenkin kyenneet tämän vaillinaisen tiedon perusteella päättämään, että he haluavat vanhemmaksi. Minusta on itsestäänselvää, että saman tiedon perusteella voi perustellusti päätyä myös päinvastaiseen ratkaisuun. Oikean valinnan tekeminen kysyy ennen muuta tietoa siitä, mitä haluaa elämältä, mistä tietää tulevansa onnelliseksi, mitä asioita pitää tärkeänä ja millaisia ominaisuuksia itsellään on. Toisin sanoen itsetuntemusta.
[/quote]
Josta me päästäänkin alkuperäiseen aiheeseen. Jos itsetuntemus on huipussaan, ei sen myöntäminen muille voi olla NIIN vaikeaa, kun aloitus antaa ymmärtää. Ei mitään "mitä se sulle kuuluu"-vastauksia, vaan rohkeasti vaan kertomaan, että lapsia ei tule kun ei tahdota. Siihen smalltalkiin siis. Kyllä se siitä! Onnea valitsemallasi tiellä!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:28"]
Jos itsetuntemus on huipussaan, ei sen myöntäminen muille voi olla NIIN vaikeaa, kun aloitus antaa ymmärtää.
[/quote]
En kirjoittanut aloitusta, mutta ainakin minua jatkuva bingoaminen alkoi väsyttää niin paljon, että lakkasin vain puhumasta lisääntymisvalinnoistani muiden kanssa. "Onko sinulla lapsia?" on vielä tavallista smalltalkia, "Miksei sinulla ole lapsia?" on tungettelevaa ja tahditonta, "Millainen nainen ei halua lapsia?" on alentuvaa ja vähättelevää. En jaksa perustella valintojani puolitutuille, jjotka eivät ole keskustelussa mukana vilpittömästi, joten en lähde tällaisiin kuulusteluihin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:28"]
Jos itsetuntemus on huipussaan, ei sen myöntäminen muille voi olla NIIN vaikeaa, kun aloitus antaa ymmärtää.
[/quote]
En kirjoittanut aloitusta, mutta ainakin minua jatkuva bingoaminen alkoi väsyttää niin paljon, että lakkasin vain puhumasta lisääntymisvalinnoistani muiden kanssa. "Onko sinulla lapsia?" on vielä tavallista smalltalkia, "Miksei sinulla ole lapsia?" on tungettelevaa ja tahditonta, "Millainen nainen ei halua lapsia?" on alentuvaa ja vähättelevää. En jaksa perustella valintojani puolitutuille, jjotka eivät ole keskustelussa mukana vilpittömästi, joten en lähde tällaisiin kuulusteluihin mukaan.
[/quote]
Olen pahoillani että sinulla on kurjia puolituttuja. Seuraavan kerran vain luu kerrasta kurkkuun, kyllä se siitä.
Onko veloilla jotain vastaavanlaista keskustelupalstaa, jolla tällainen äityli voisi käydä vastavuoroisesti valistamassa, kuinka elämä ilman lapsia on vielä kamalampaa kuin elämä sharia-lain alaisena tai thaimaalaisena prostituoituna?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:41"]
On selvää, että minulla ei olisi lähellekään niin mieluisaa elämää, jos olisin hankkiutunut jossakin vaiheessa raskaaksi.
[/quote]
Se elämän mieluisuus olisikin toisaalla. Saattaisi olla jopa mieluisampaa. Löytäisit itsestäsi ihan mielettömästi uusia tunteita. Olen itsekin opiskellut, kun mulla oli 1,5 v lapsi ja uusi tulossa, joten en edes ymmärrä miten se estää jonkun opiskelun. Tai riskien oton, tai uusien ihmisten tapaamisen. Ihan outo ajattelutapa.