Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!

Vierailija
30.07.2013 |

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.

Kommentit (670)

Vierailija
641/670 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vemi, vapaaehtoisesti miehetön. Lapsi kyllä on mutta miestä en ole ottanut koskaan enkä ota.

Vierailija
642/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen olkoon onnellinen omasta päätöksestään. Toisaalta lapsettoman on vaikea tietää miten onnellinen olisi jos lapsia olisi tehnyt. Kukaan lapseton ei sitä tiedä. On vain omat olettamukset siitä mitä se olisi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus puhuu kirjoitti:

Jokainen olkoon onnellinen omasta päätöksestään. Toisaalta lapsettoman on vaikea tietää miten onnellinen olisi jos lapsia olisi tehnyt. Kukaan lapseton ei sitä tiedä. On vain omat olettamukset siitä mitä se olisi

Vaisto

Vierailija
644/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minulta vaadi minkäänlaista luonteenlujuutta, en ole koskaan kokenut paineita hankkia lapsia tai ajatellut että minussa olisi jotain vikaa.

Vierailija
645/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helppoa tämä on ollut, kun ei vaan tee mieli lapsia. Muut tehköön lapsia niin paljon kuin haluavat ja ei se minuun vaikuta mitenkään. 

Vierailija
646/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt sanoisi.

Päinvastoin. Kun katseli ympärilleen miten tylsäksi lisääntyneiden kavereiden elämä muuttui, niin päätös vain vshvistui.

Vaikka arvelin että keski-ikäisenä olisi kiva jos olisi aikuisia lapsia, niin en koskaan halunnut sitä paska- ja kiljuntarumbaa. Enkä repiä kehoani ja vaarantaa elämääni.

Jokainen tekee valintansa ja elää sen kanssa kaikki elämänvaiheet.

Vierailija
647/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on aloitettu 10 vuotta sitten, 2013. Vielä silloin ei ollut okei olla vapaaehtoisesti lapseton ja aiheesta sai kuulla jatkuvasti. Nykyään vuonna 2023 se on jo täysin normaalia ja ymmärrettävää.

Vierailija
648/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoista lapsettomuutta voi joutua selittämään muille ihmisille, joilla on lapsia. On kuitenkin erikoisen kuulosta jos väität että se "vaatii paljon". Saa kuvan, että sinulle lapsettomuus olisi vaikea asia, jonka kanssa joudut kamppailemaan, ja jossa kuitenkin olet päättänyt pysyä. Sellainen vaatii paljon.

Käytännössä ymmärrän kuitenkin asiasi, mutta se hankaluus ei liity siihen itse asiaan vaan valtavirrasta poikkeavaan elämäntapaan jonka olet itse valinnut. Koska olet lapsettomuuden valinnut, tuntuu mahdottomalta uskoa että juuri se lapsettomuus vaatisi paljon. Vain valintasi esittäminen toisin ajatteleville ihmisille on se hankala asia.

Pitävämpi otsikko olisi ollut

"erilainen elämäntapa valinnan kautta vaatii paljon".

ps. muista kuitenkin, että ei kannata vain periaatteen vuoksi pysyä jossain aatteessa, jos tuntuu ettei sitä enää kannata. Tilanteet muuttuvat. (en kuitenkaan tarkoita tällä tyrkyttää sinulle lapsia)

Mun mielestä se kyllä myös on sosiaalisesti rankkaa ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä rankempaa.

Kaipaan tosi paljon sitä aikaa kun melkein kaikki ikäiseni olivat lapsettomia. En siis kaipaa lapsia, vaan kaltaistani aikuista seuraa.

Vierailija
649/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
650/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAHAHAHAHA! Vai että sitoutuu lapsettomuuteen. Yhtä huvittavaa kuin se, että sitoutuisi loppuiäkseen kuuntelemaan samaa musiikkia, ja haukkuisi sitten nitä ketkä ei jaksa Nyykkäreitä lopun ikää. Kyllä minäkin vannoin 25-vuotiaana etten koskaan tee lapsia (silloin tuota vela-termiä ei ollut käytössä), mutta sitten mieli muuttuikin kolmikymppisenä. Olinko siis feikki, enkä oikeastaan koskaan vela ensinkään? En siis ollut tyypillinen "ei vielä lapsia, mutta ehkä joskus" mielipiteineni, kuten et sinäkään ole, eikä sitä menopaussia taida vielä olla tullut? Missä vaiheessa on kyllin vanha vela, että voidaan lukea oikeaksi velaksi, ja missä vaiheessa "kääntyneet" ovat vielä niitä feikkejä? Vai tulisiko sinustakin feikki, jos vauva sattuisikin syystä tai toisesta tulemaan vielä?

Miksi ihmeessä otatte stressiä siitä että muut tekee lapsia? Tässäkään ketjussa ei taida olla ketään valintojanne kyseenalaistanutta, vaikka niin kovasti sitä kaipaisittekin ja on tarve dissata mielensä muuttaneita. Mulle on ihan sama oletpa loppuelämäsi lapseton tai et, oma on asiasi.

Mun mielestä on ihan normaalia kaivata omanhenkistä seuraa.

Vierailija
651/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa ihan kunnolla. Olen M49 enkä ole KOSKAAN halunnut lapsia...hah hah haa!

Nautin vaan makeasta elämästä vaimoni kanssa Kallion liberaalilla alueella. Olemme olleet yhdessä jo yli 25 vuotta...hah hah haa! :-)

Vierailija
652/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa on aikuiset todella rankkoja. Lapset on hyväksyviä iloisia ihania. Minulla 3 lasta enkä vaihtaisi sitä mihinkään. Lapseni on12v 10 v 8 v eikä minulla ole ongelmia heidän kanssaan. Tietysti olisi jo kasvatus ois jätetty hoitamatta. En minäkään haluaisi marketissa huutavia kiukuttelevia lapsia. Lapset ei ole siihen syyllisia

Vanhemmat eivät hoida heille kuuluvaa tehtävää. Opeta kasvata pidä säännöistä kiinni. Jos et tee niin on kämppä täynnä hirviöitä.

Vierailija
653/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on typerä protesti ketä kiinnostaa

Vierailija
654/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 01:35"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 01:04"]

Vapaaehtoista lapsettomuutta voi joutua selittämään muille ihmisille, joilla on lapsia. On kuitenkin erikoisen kuulosta jos väität että se "vaatii paljon". Saa kuvan, että sinulle lapsettomuus olisi vaikea asia, jonka kanssa joudut kamppailemaan, ja jossa kuitenkin olet päättänyt pysyä. Sellainen vaatii paljon.

Käytännössä ymmärrän kuitenkin asiasi, mutta se hankaluus ei liity siihen itse asiaan vaan valtavirrasta poikkeavaan elämäntapaan jonka olet itse valinnut. Koska olet lapsettomuuden valinnut, tuntuu mahdottomalta uskoa että juuri se lapsettomuus vaatisi paljon. Vain valintasi esittäminen toisin ajatteleville ihmisille on se hankala asia.

Pitävämpi otsikko olisi ollut

"erilainen elämäntapa valinnan kautta vaatii paljon".

ps. muista kuitenkin, että ei kannata vain periaatteen vuoksi pysyä jossain aatteessa, jos tuntuu ettei sitä enää kannata. Tilanteet muuttuvat. (en kuitenkaan tarkoita tällä tyrkyttää sinulle lapsia)

Nimenomaan, normista poikkeavan elämäntavan - eli tässä tapauksessa vapaaehtoisen lapsettomuuden - valitseminen vaatii paljon. Sitähän minä juuri viestissäni sanoin. Arvasin toki, että saan vastauksia, joissa kyseenalaistetaan haluanko oikeasti edes olla vapaaehtoiseati lapseton ja se on ihan okei. Saa kyseenalaistaa. Onneksi itse tiedän, miten asia on. Äitiys ja lasten hoivaaminen tuntuvat niin uskomattoman epähoukuttelevilta vaihtoehdoilta, ettei tosikaan. Mitä enemmän ikää tulee, sitä vaikeampaa on kuvitella, että haluaisin joku päivä olla äiti. Päätökseni siis tuntuu sisimmässäni 100% oikealta, eikä minua haittaa vaikka muut päätöstäni epäilisivätkin. Teen kuten itsestä hyvältä tuntuu.

Harmittaa vaan se, että enää minulla ei ole yhtään ystävää, joka ymmärtäisi valintani ja jonka kanssa vapaaehtoisesta lapsettomuudesta voisi puhua niin, että varmasti tietää toisen ymmärtävän. Sosiaalinen tukiverkko siis puuttuu. Luulisi äitienkin ymmärtävän sen tärkeyden? ap

Hiukan kyllä ihmetyttää, että aikuiselle ihmiselle on noinkin tärkeää mitä muut valinnastasi- josta siis olet 100%:n varma - ajattelevat.

Ja sitten tuo sosiaalinen tukiverkko..? Tukea mihin? Siihen että sinulla ei ole lapsia? Tukea tekemääsi valintaan, josta - toistan - olet 100%:n varma?

Missä päin Suomea muuten asut? Tai millaisissa piireissä liikut? Sillä omissa piireissäni (Helsingissä) vapaaehtoinenkaan lapsettomuus ei ole nykyisin mikään sen sortin elämänvalinta, että sitä joutuisi toisille selittelemään, saati jotenkin puolustelemaan.

Välillä tuntuu - anteeksi nyt vaan - että jotkut velat tekevät ihan itse lapsettomuudestaan ison numeron.

Olen eri, mutta varmaan liittyy asuinpaikkaan. Helsingissä en koskaan tuntenut ulkopuolisuutta lapsettomuuden vuoksi, täällä maalla kyllä. Helsingissä tunsin sit ulkopuolisuutta maalaisen identiteettini vuoksi.

Omalla kohdalla olen sit joutunut hyväksymään sen, että olen aina ulkopuolinen kaikkialla jonkin identiteettini puolen vuoksi.

Vierailija
655/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen oma asia tekee miten lystää, mutta itse ajattelen velana olon siten, että säästän jonkun ihmisen elämältä, joka kuitenkin on kaikenlaista vaikeutta täynnä ja tulevaisuudessa vielä enemmän kun tulee ilmastonmuutokset sun muut. En halua antaa kenellekkään taakkaa siitä, että olin luonut sen vaan omaksi iloksi ja merkityksellisyyden lähteeksi. Ne täytyy löytää ihan itsestä. Siksi myöskään en halua parisuhdetta ainakaan nyt. Plussana näistä tulee tietenkin se, että on täysin vapaa ja voi toimia oman mielen mukaan. Ainoastaan työ rajoittaa kun vielä ei voi heittäytyä vapaaherrattareksi ja tuohan se sisältöä ja kokemuksia päiviin.

Vierailija
656/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaatii paljon erityisesti vanhana, kun ei voi samalla tavalla tukeutua nuorempiin sukupolviin kuin lapselliset. Nostan hattua kaikille vanhuksille jotka selviävät yksin.

Vierailija
657/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen oma asia tekee miten lystää, mutta itse ajattelen velana olon siten, että säästän jonkun ihmisen elämältä, joka kuitenkin on kaikenlaista vaikeutta täynnä ja tulevaisuudessa vielä enemmän kun tulee ilmastonmuutokset sun muut. En halua antaa kenellekkään taakkaa siitä, että olin luonut sen vaan omaksi iloksi ja merkityksellisyyden lähteeksi. Ne täytyy löytää ihan itsestä. Siksi myöskään en halua parisuhdetta ainakaan nyt. Plussana näistä tulee tietenkin se, että on täysin vapaa ja voi toimia oman mielen mukaan. Ainoastaan työ rajoittaa kun vielä ei voi heittäytyä vapaaherrattareksi ja tuohan se sisältöä ja kokemuksia päiviin.

Fiksusti sanottu. Olen melko varma siitä, että ilmastonmuutos tulee iskemään meihin paljon kovempaa kuin tiedepiireissä on ennustettu. Jäätikötkin tuhoutuvat huomattavasti nopeammmin kuin uskottiin.

Järkyttäviä helteitä nähdään jo Euroopassakin ja sään ääri-ilmiöt lisääntyvät.

Nyt syntyvät lapset tulevat vielä elämään maanpäällisessä helvetissä, joka muistuttaa Mad Max elokuvista tuttuja karuja autiomaita. Monet alueet maapallolla tuhoutuvat ja niissä ei voi enää asua. Vedestä tulee pulaa ja valtavat ihmismassat joutuvat muuttamaan ilmaston takia. Sori vaan, mutta näin se menee.

Vierailija
658/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vemi, vapaaehtoisesti miehetön. Lapsi kyllä on mutta miestä en ole ottanut koskaan enkä ota.

Lapsesi on isätön, mutta ei suinkaan vapaaehtoisesti.

Vierailija
659/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaansa kutakin.

A.Rinteen vauvatalkoot yhä voimassa!

Vierailija
660/670 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju on aloitettu 10 vuotta sitten, 2013. Vielä silloin ei ollut okei olla vapaaehtoisesti lapseton ja aiheesta sai kuulla jatkuvasti. Nykyään vuonna 2023 se on jo täysin normaalia ja ymmärrettävää.

Meinaatko että 10 vuotta sitten oli muka pakko vääntää mukuloita?

Älä ole naurettava. Mä tein asiasta lopullisen päätöksen lähemmäs 20 vuotta sitten. Niin kauan kuin ehkäisy on ollut käytössä naisilla on ollut vapaus päättää kehostaan. Eli n. 60-luvusta asti.