Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!

Vierailija
30.07.2013 |

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.

Kommentit (670)

Vierailija
581/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:00"]

Mites jos kehiteltäisiin vela-tatuointi johonkin näkyvälle paikalle? Tai vela-korvis tai koru? Ihmiset tietäisivät olla sanallakaan viittaamatta mihinkään kiellettyihin sanoihin kuten lapsi tai perhe.

[/quote]

Hyvä idea! Homoistakin yleensä näkee päälle päin mitä lajia ne on, tai lesboista.

Tietää tosiaan välttää kiellettyjä puheenaiheita.

Vierailija
582/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 03:10"]

Mikä on äitinä olemisen valtavirta? Eikö jokainen nainen ole yksilö, myös äitinä? 

[/quote]

Valtaosalle äitejä äiteys antaa paljon myönteisiä kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 09:52"]

Enpä ole koskaan kuvitellut olevani tälläinen kummajainen kuin täällä esitetään.. Elämä vain on mennyt niin, että olen edelleen 35-vuotiaana lapseton ja parisuhteeton. En ole mitään tietoista päätöstä asiasta tehnyt, mutta elämä vain on kuljetellut siihen suuntaan,ettei minulle lapsia tule. Kaikilla kun se elämä vain ei mene Kuin Strömsössä tietyn kaavan mukaan, vaan joskus ihmiset tekevät toisin kuin yleisesti on tapana. En ole katkera, olenhan saanut elämässä kokea kuitenkin jotain, vaikka en parisuhdetta tai lapsia tule saamaankaan. Jos elämässäni olisin päättänyt aikaisemmin tehdä toisin,niin ehkä minullakin sitten olisi se "normaali" elämä.

[/quote]

Mutta sä et olekaan vela!

Vierailija
584/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:18"]

Mikä on äitinä olemisen valtavirta? Eikö jokainen nainen ole yksilö, myös äitinä? 

[/quote]

[/quote]

Mua kiinnostaa tietää mitä nämä myönteiset kokemukset ovat joista jään paitsi? Lapsen hymy? Halit? Tunne, että joku tarvitsee sinua? Nuo ainakaan eivät kosketa minua yhtään, ärsyttäisi olla koko ajan palvelemassa ja viihdyttämässä. 

Vierailija
585/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Valtaosalle veloista se ei antaisi.

Vierailija
586/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 03:12"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 03:07"]

Toivottavasti tiedonjanoisena ihmisenä luet myös toisenlaisista kokemuksista, jotka edustavat äitinä olemisen valtavirtaa.

[/quote]

Miksi? Tunnen itseni tarpeeksi hyvin tietääkseni, että tuon naisen kuvailema elämänkulku on suurin piirtein parasta, mitä voisin äitiydeltä odottaa. Todennäköisesti kuitenkin vain hylkäisin perheeni, jos jostakin syystä tuohon tilanteeseen joutuisin. Muiden ihmisten äitiyskokemuksista en ole kiinnostunut, enkä niihin ole ottanutkaan kataa.

[/quote]

Ensin sanot, että tiedät, tunnet ja ymmärrät niitäkin asioita, joista sinulla ei ole omakohtaista kokemusta, koska hankit niistä laajasti tietoja. Ja nyt sanot että luet vain sellaista, mikä tukee omia näkökantojasi, etkä itse asiassa olekaan edes kiinnostunut muiden, äitiyden positiivisesti kokevien naisten elämästä.  Hm, seuraavaksi varmaan sanot, että et sinä olekaan tuo, joka näki, kuuli, luki, opiskeli ja teki työtä ja miten se nyt menikään....:D

Vierailija
587/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:17"]

Mites jos kehiteltäisiin vela-tatuointi johonkin näkyvälle paikalle? Tai vela-korvis tai koru? Ihmiset tietäisivät olla sanallakaan viittaamatta mihinkään kiellettyihin sanoihin kuten lapsi tai perhe.

[/quote]

Hyvä idea! Homoistakin yleensä näkee päälle päin mitä lajia ne on, tai lesboista.

[/quote]

Hui mitä ennakkoluuloisuutta ja leimaamista :O

Vierailija
588/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:21"]

[/quote]

[/quote]

Mua kiinnostaa tietää mitä nämä myönteiset kokemukset ovat joista jään paitsi? Lapsen hymy? Halit? Tunne, että joku tarvitsee sinua? Nuo ainakaan eivät kosketa minua yhtään, ärsyttäisi olla koko ajan palvelemassa ja viihdyttämässä. 

[/quote]

Jos sun pitäisi mennä autiolle saarelle loppuelämäksesi niin ottaisitko sä sinne mukaan hienot taidenäyttelyt tai kaksipaikkaisen avoauton vai sittenkin toisia ihmisiä? Siitä siinä on pohjimmiltaan kyse. Ja lapsen ja vanhemman suhde on vielä oikein supererityinen (oletetaan että tässä puhutaan normaaleista ihmisistä eikä pahasti mielenterveysongelmaisista tai pähderiippuvaisista). Naiset usein etsii ehdotonta rakkautta miehistä mutta oikeasti sen löytää lapsistaan. Äidin- ja isänrakkaus on luonnonvoima ja hieno kokemus joka kantaa niiden rasittavien hetkien yli. Eikä sitä voi mitenkään selittää sellaiselle ihmiselle joka ei ole sitä kokenut.

Vierailija
589/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä leimaamista. Tässähän me nyt yritetään keksiä miten onnistuttaisiin olemaan aiheuttamatta ap:lle ja muille veloille uhriuttavia tilanteita joissa käsitellään perheeseen ja lapsiin liittyviä kysymyksiä. Mikään ei kelpaa.

Vierailija
590/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanot, että tiedät, tunnet ja ymmärrät niitäkin asioita, joista sinulla ei ole omakohtaista kokemusta, koska hankit niistä laajasti tietoja. Ja nyt sanot että luet vain sellaista, mikä tukee omia näkökantojasi, etkä itse asiassa olekaan edes kiinnostunut muiden, äitiyden positiivisesti kokevien naisten elämästä. 

[/quote]

Minulla on paljonkin kokemusta onnellisesta perhe-elämästä lapsen näkökulmasta. Minulla on myös paljon vanhempina ystävinä, ja tiedän, millaista arkea he viettävät. Ymmärrän, että monet ovat äityteen tyytyväisiä. Itse olen perehtynyt aiheeseen riittävän syvällisesti tietääkseni, ettei tuollainen elämä ole minua varten. Tuskinpa sinäkään etsit aktiivisesti lisälukemista velaelämän ihanuuksista.

Vierailija
591/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:27"]

Jos sun pitäisi mennä autiolle saarelle loppuelämäksesi niin ottaisitko sä sinne mukaan hienot taidenäyttelyt tai kaksipaikkaisen avoauton vai sittenkin toisia ihmisiä? Siitä siinä on pohjimmiltaan kyse. 

[/quote]

:D

Vierailija
592/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos sun pitäisi mennä autiolle saarelle loppuelämäksesi niin ottaisitko sä sinne mukaan hienot taidenäyttelyt tai kaksipaikkaisen avoauton vai sittenkin toisia ihmisiä? Siitä siinä on pohjimmiltaan kyse. Ja lapsen ja vanhemman suhde on vielä oikein supererityinen (oletetaan että tässä puhutaan normaaleista ihmisistä eikä pahasti mielenterveysongelmaisista tai pähderiippuvaisista). Naiset usein etsii ehdotonta rakkautta miehistä mutta oikeasti sen löytää lapsistaan. Äidin- ja isänrakkaus on luonnonvoima ja hieno kokemus joka kantaa niiden rasittavien hetkien yli. Eikä sitä voi mitenkään selittää sellaiselle ihmiselle joka ei ole sitä kokenut.

[/quote]

No varmasti on supererityinen kun se ei ole tasa-arvoinen ihmissuhde, ei edes siinä vaiheessa kun lapset ovat aikuisia. En halua kokea tuollaista rakkautta. Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta olla vastuussa jälkikasvusta tai huolehtia heidän hyvinvoinnistaan.

Ja mistä sitä tietää rakastaako lapsi sinua? Ehkä hän inhoaa sinua, onhan näitä nähty.

Vierailija
593/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin- ja isänrakkaus on luonnonvoima ja hieno kokemus joka kantaa niiden rasittavien hetkien yli. Eikä sitä voi mitenkään selittää sellaiselle ihmiselle joka ei ole sitä kokenut.

[/quote]

Kyllähän tämän asian voi selittää aivan hyvin, ja se on onnistuneesti selitettykin. Mikään luonnonvoima se ei kuitenkaan ole. Turha romantisoida normaaleja biologisia ja psykologisia ilmiöitä.

Vierailija
594/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä leimaamista. Tässähän me nyt yritetään keksiä miten onnistuttaisiin olemaan aiheuttamatta ap:lle ja muille veloille uhriuttavia tilanteita joissa käsitellään perheeseen ja lapsiin liittyviä kysymyksiä. Mikään ei kelpaa.

[/quote]

Samoin sitten äideille Niinistön myöntämä Äitien Kunnianauha. Että osaamme osoittaa teille arvostusta joka tilanteessa. Te äidithän tiedätte kaiken paremmin?

Vierailija
595/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tahditon. Olen kysynyt lapsista ja kehunut lapsia henkilölle joka on vala ja on yli 30v ja asunut saman kanssa avoliitossa jo useita vuosia. Eivät ole kihloissa.

Olen kuunnellut monet kerrat selitykset lapsettomuuden ihanuudesta ja nyt kun erehdyin sanomaan ettes  tiedä mitä sä menetät, niin johan paukahti .

En osaa käyttäytyä. Oikein on sanoa, että sehän on hienoa, oletpas työstänyt itsesi kanssa yleviä asioita.

Tosiasioita: nykyisillä 30v on mahdollisuus valita ehkäisy, joiden maksussa yhteiskunta auttaa. Voi rauhassa vuositolkulla kuunnella tikittäiskö kello vai ei. 10v päästä lapsettomuushoidossa sitten ruikutetaan kun hoito on niin kallista.

Nykyiset 30v asuvat luonnollisesti avoliitossa ja vaihtavat paria jos ei natsaa. Ei tule pappi haukkumaan.

Nykyiset 30v voivat mennä työhaastatteluihin ilman että joutuvat selittämään perhesuunnitteluitaan.

Nykyiset 30v jättävät vanhempansa yksinään, koska eivät koe olevansa heille mitään velkaa.

Nykyiset 30v jättävät isovanhempien hautojen hoidon, koska se maksaa. Nykyiset 30 edelleen kinuvat vanhemmiltaan rahaa luottokorttivelkoihinsa, vuokrarästeihinsä ja puhelinlaskuihinsa. Eivät edes yritä tulla toimeen omillaan.

Vapaaehtoisesti lapseton pelkää ettei voi tulla raskaaksi ja ettei ikinä pysty tarjoamaan omalle lapselleen sitä mitä hänelle on tarjottu.

Itsekkäitä ikuisia lapsia, tikkari suuhun ja saparot heilumaan. Siinä on kiva odotella tunnunko kypsältä äidiksi vai en. Ja ihan vaan tiedoksi jos oma äitisi olisi itseään kuunnellut niin sinua ei nyt olisi!

En halua että tuttavapiiriini kuulu yhtään valaa.

Vierailija
596/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 04:04"]

Täytyy sanoa, että luen ahdistuneena tätä keskustelua. Olen raskaana, enkä lainkaan varma siitä, sopiiko äitiys minulle. Jo tämä itsemäärämisoikeuden menettäminen odotusvaiheessa tuntuu ahdistavalta. Mies voi jatkaa elämäänsä kuten ennen, mutta minulla jokainen minuutti on erilailla kuin ennen. Olo ei ole hyvä, harrastukset ovat jääneet, syöminen vaikeaa ja rajoittunutta. Koko minuuteni on kukistettu sisälläni elävän parasiitin vuoksi. 

En ole lainkaan varma, oliko tähän järkeä ryhtyä. 

[/quote]

Jokainen, jopa lapsen jo saanut, käy alkuvaiheessa raskautta mielessään keskustelua siitä oliko tää nyt järkevää vai ei. Voi jopa kaduttaa! Sen takia pitkä raskausaika on, asiaan tottuu ja siinä vaiheessa kun saa nytin syliin, loputkin epäilykset kaikkoaa. Ja kun se nyytti päräyttää sulle ekan hampaattoman hymyn, olet niin rakastunut, että et koskaan edes uskonut olevasi. Onnea!

Vierailija
597/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin äideillä on sellainen käsitys, että velat kyllä nauttisivat äitiydestä, jos vain tietäisivät siitä tarpeeksi, voittaisivat pelkonsa ja/tai pääsisivät kokeilemaan sitä itse. Jos ei äitiydestä nauti tai halua sitä kokea, kyse on todennäköisesti mielisairauden oireesta. Kaikki naiset kun pohjimmiltaan on tarkoitettu äideiksi.

Vierailija
598/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:33"]

Äidin- ja isänrakkaus on luonnonvoima ja hieno kokemus joka kantaa niiden rasittavien hetkien yli. Eikä sitä voi mitenkään selittää sellaiselle ihmiselle joka ei ole sitä kokenut.

[/quote]

Kyllähän tämän asian voi selittää aivan hyvin, ja se on onnistuneesti selitettykin. Mikään luonnonvoima se ei kuitenkaan ole. Turha romantisoida normaaleja biologisia ja psykologisia ilmiöitä.

[/quote]

Sitähän se luonnonvoima nimenomaan tarkoittaa että ne on normaaleja biologisia ja psykologisia ilmiöitä - eli luonto järjestää sulle sen erityisen rakkauden tunteen omien prosessiensa kautta vaikka yrität kuinka järjellä selittää että minä en sitten varpppppina rakastaisi omia lapsiani kuin hullu puuroa :D. Ihmiset ei millään tahtoisi suostua huostaanottoihin edes silloin kun niitten äitiys on mennyt täysin päin persettä ja sun teorioiden mukaan niiden pitäisi ilosta kiljuen luovuttaa lapsensa sossun huollettaviksi.

Vierailija
599/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:37"]

Ja ihan vaan tiedoksi jos oma äitisi olisi itseään kuunnellut niin sinua ei nyt olisi!

[/quote]

Tunnetko tosiaan äitini noin hyvin? Minä kun olen aina luullut, että hän halusi lapsia pienestä pitäen ja oli kaikkein onnellisimmillaan juuri perheenäidin roolissa. Onneksi hän on myös viisas ja empaattinen eikä millään tavalla odota, että minun pitäisi tehdä elämässäni samanlaisia valintoja kuin hän. Jokainen meistä on kuitenkin oma yksilönsä ja tekee (toivottavasti) itse oma elämäänsä koskevat päätökset omien arvojensa mukaisesti.

Vierailija
600/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:38"]

Joillakin äideillä on sellainen käsitys, että velat kyllä nauttisivat äitiydestä, jos vain tietäisivät siitä tarpeeksi, voittaisivat pelkonsa ja/tai pääsisivät kokeilemaan sitä itse. Jos ei äitiydestä nauti tai halua sitä kokea, kyse on todennäköisesti mielisairauden oireesta. Kaikki naiset kun pohjimmiltaan on tarkoitettu äideiksi.

[/quote]

Juuri tuo ärsyttää. Sitä ollaan niin kaikkitietävää, että näin sen kuuluu mennä. Ei ikään kuin anneta toisille tilaa ollenkaan! Kaikkia naisia ei kiinnosta äitiys eikä siinä(kään) ole mitään väärää. En lähde todistelemaan kenellekään "rohkeuttani" tekemällä jotain vasten tahtoani.