Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!

Vierailija
30.07.2013 |

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.

Kommentit (670)

Vierailija
621/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 13:53"]

Eiköhän tosiasia ole se, että nimenomaan naiset intoaa naimisiinmenosta ja lapsista. En ole koskaan kuullut kenenkään miehen haikailevan sitä, että arskakin meni naimisiin ja pertsakin kihloihin mahdanko minä koskaan päästä naimisiin ja oli sitten hieno puku näyteikkunassa just sellainen jonka minäkin haluan kun menen naimisiin ja tuijottavan naama virneessä huokaillen television mauttomia hääohjelmia. Jos mies haluaa naimisiin, hänellä siihen on joko järkisyyt tai menee siksi kun nainen painostaa, naiset haluaa naimisiin siksi että saavat sen koko typerän shown. Ja kyllä, tiedän että naimisiin voi mennä maistraatissakin, mutta päätellen siitä kuinka harvinaista se on ja kuinka kirkossa halutaan naimisiin vaikka ollaan jo toisella tai useammalla kierroksella ja lapsiakin on, voidaan päätellä että avioliitto ei ole useimmille se pointti vaan häät.

En ole myöskään kuullut kenenkään miehen pohtivan, jääköhän hän lapsettomaksi tai rakentavan identiteettiään sen varaan, onko hänellä lapsia. Monenkin miehen olen kuullut olevan tarkka sen suhteen, että lapsia ei tule ja miesten sterilaatiotkin ovat yleistyneet. Työpaikoillakaan harvemmin kukaan kysyy mieheltä, onko lapsia, mutta naiselta tämä kysytään suurinpiirtein ensimmäisenä kysymyksenä. Josta voidaan päätellä, että naisille lastenhankkiminen on huomattavasti tärkeämpää kuin miehille.

[/quote]

Aika erikoisten miesten kanssa olet sitten ollut tekemisissä, jos et ole KOSKAAN kuullut moisia asioita.

Mun tuttavapiirissä on monta miestä, jotka nuorempina haaveilivat siitä, että löytävät itselleen kumppanin, jonka kanssa mennä naimisiin ja jonka kanssa saisi lapsia.

Ja toisella kierroksellakin olevat ovat usein toiveikkaita siitä, että vielä joskus rinnalle löytyisi joku, jonka kanssa elämänsä jakaa.

Miksi ihmeessä olisi ohjelmia kuten "Maajussille morsian" ja kaiken maailman deittipalstoja lehdet ja netti täynnä, jos miehet eivät haluaisi parisuhdetta ja perhettä?

Eiköhän miehissä ole samalla tavalla kuin naisissakin niitä, jotka haaveilevat perheestä, niitä jotka haluavat parisuhteen ilman lapsia, niitä, jotka eivät halua kumpaakaan ja kaikkea muuta mahdollista.

Se luultavasti on totta, että miehet eivät haaveile samalla tavalla hääjuhlista, mutta kyllä vaan aika moni tuntemani mies on halunnut ihan ne häätkin, koska on halunnut juhlia läheistensä kanssa sitä, että on löytänyt rinnalleen naisen, jota rakastaa.

Aika raadollinen ja pinnallinen mielikuva sulla miehistä mielestäni.

Vierailija
622/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 07:13"]

Totta kai vanhuus voi olla yksinäinen, jos ei ole lapsia. Se voi olla myös yksinäinen vaikka olisi lapsia. Mitään kun ei voi ennustaa mistään. 

Itse näin velana ajattelen, että minulla on toivottavasti niin rikas elämä, että ei tarvitse vanhuuspäiviäkään yksin viettää, että osaisin elää siten, että minusta pidetään sitten vanhuksenakin kuten minusta pidetään nyt. 

On eri ikäisiä ystäviä, kummilapsia, sisarusten lapset jne. 

Ei kai kukaan oikeasti tee lapsia sen takia, että vanhana heistä olisi seuraa ja turvaa :-o Eihän ketään voi moiseen velvoittaa "minä olen sinut synnyttänyt, olet minulle velkaa" vaan vanhemmankin pitää tuossa kohtaa yrittää rakentaa ihmissuhde, tällä kertaa lapseensa, joka perustuu vapaaehtoisuuteen eikä velvollisuuteen?

[/quote]

Ei varmaankaan ainakaan ykkössyy ole tehdä lapsia, ettei vanhana olisi yksin. Mutta jos nyt palattaisiin siihen lähtöasetelmaan, että ihminen elää normaalisti ja kykenee ylläpitämään normaalin lämpimiä suhteita läheisiinsä, niin kumpi todennäköisemmin (ja siis yleistäen, taas kerran) viettää yksinäistä vanhuutta, vanhus jolla on perhettä, vai vanhus, jolla ei ole. Itse kyllä en epäilisi vastata hiukkaakaan, että jälkimmäinen, koska ekalla on ne ystävänsä, kummilapsensa, siskonlapsensa JA oma jälkikasvu vielä lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainahan vanhemmat tulevat toimeen jälkikasvunsa kanssa aikuisinakin.

Vierailija
624/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 13:48"]

Halusin vain oikaista tät ideaa että perheelliset ei harrasta vaikkapa kulttuuririentoja siksi ettei ole aikaa tai energiaan. 

[/quote]

Monet perheelliset eivät harrasta näitä asioita, koska meillä ei ole aikaa ja energiaa. Vauvaikä oli lasten leikkiä (heh) verrattuna kouluikään, koska kahdella lapsista on sosem-vaikeus, ja se kuormittaa todella paljon. Yksi- ja helppolapsisissa perheissä päästäänkin varmaan nauttimaan vapaudesta viimeistään seitsemän vuoden päästä, mutta arpa voi helposti osua huonomminkin.

Vierailija
625/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole minäkään sen enempää nuorena kuin vanhempanakaan kuullut miesten haaveilevan häistä ja lapsista ja kuitenkin paljon miehisiä miehiä tuttavapiiriin kuuluu. Naimisiinmenossakin lähinnä ovat ärsyyntyneitä morsiamen vöyhkäyksestä joidenkin servettien, kukkien ja kravattien värisävyistä ja naimisiinmeneminen tapahtuu lähinnä järkisyistä. Lapsen tuleminen mainitaan että meillekin sitten tulee eikä mitään iik meille tulee vavvaa lässyttävällä äänellä. Koskaan ole kuullut kenenkään miehen haaveilevan avioliitosta ja lapsista samaan tyyliin kuin naisten.

Vierailija
626/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:52"]

Ja ainahan vanhemmat tulevat toimeen jälkikasvunsa kanssa aikuisinakin.

[/quote]

No jos tällä palstalla kysyt niin äidit haluavat tyttöjä, koska sitten on kuulemma joku joka hoitaa vanhainkodissa. Kun taas kuulemma poikalasten vanhemmat (kuten ilmeisesti velatkin) ovat siellä yksin.

Vierailija
627/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassa hyvät ja onnelliset vanhemmat ovat lapsestaan iloisina toteuttaneet taas äitiyttään ja isyyttään

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288586578945.html

Vierailija
628/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan  puhua "luonteen lujuudesta", mutta aina jossain vaiheessa elämäänsä nämä vapaaehtoisesti lapsettomat katuvat päätöstään ja jotenkin ovat vanhuksina sekavan oloisia ja säälittäviä ja sitten aivan vanhoina ihan yksin.

Vierailija
629/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok olla vela. On ihan ok saada lapsia. Peace.

Vierailija
630/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 17:05"]

Britanniassa hyvät ja onnelliset vanhemmat ovat lapsestaan iloisina toteuttaneet taas äitiyttään ja isyyttään

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288586578945.html

[/quote]

Mikä tällaisten heittojen pointti on? Jos löydän jostain täysin sekopäisen velan niin tarkoittaako se että olen todistanut jotain?

Vierailija
631/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 12:52"]

Tämä on kyllä ihan hulvaton ketju. Itse olen lapseton, mutta en tosiaankaan ajattele että kaikkien lapsiperheellisten kuuluisi viettää _jokaikinen_ minuutti elämästään lastensa kanssa. Rakastan miestäni, ystäviäni ja työtäni mutta joskus haluan olla yksin, istuskella kahvilassa, lomailla ystävien kanssa ilman miestä tai viettää laatuaikaa miehen kanssa ilman ystäviä, tai hui kauhistus! Olla lomalla töistä!

Halusin itse naimisiin, vaikka olen maisteri ja teen vaativaa työtä kansainvälisessä organisaatiossa. Halusin laillisen turvan ja siteen ihmiseen, jota rakastan hullun lailla. Halusin juhlistaa sitä, että olimme löytäneet toisemme. En piirrellyt mitään hörhelömekkoja luentolehtiön kylkeen, enkä muuten edes vaihtanut sukunimeäni. Eikö teille oikeasti ole kuin kaksi vaihtoehtoa, musta tai valkoinen?

Tämä ketju on kyllä ollut parasta viihdettä pitkään aikaan. Kaksi ääripäätä mätkii toisiaan; velat yrittävät todistella lapsiperheen elämän olevan aivan kauheaa ja äidit yrittävät vakuuttaa, että velakin siitä tykkäisi jos vain traumoiltaan uskaltaisi kokeilla. Kaiken huippu olisi se yksi, jonka mukaan "mä en halua" ei riitä lapsettomuuden syyksi vaan oikea syy olisi ollut, että haluaa omistaa elämänsä golfille ja burgundin padan kääntelylle (vai miten se meni).

Ihan oikeasti, vielä kerran: lapsiperheet ovat onnellisia (toivottavasti), lapsettomat ovat onnellisia (toivottavasti). Mitä jos oikeasti vain kunnioitettaisiin toistemme valintoja?

[/quote]

AAMEN!

Vierailija
632/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 12:47"]

Mutta minua kiinnostaa, tykkäätkö silti lapsista, tai miten jaksat heilua tällaisella vauvapalstalla?

[/quote]

En ole ap, mutta vela minäkin. Ja mä tykkään ainakin ihan hirveästi lapsista, olen aina tykännyt, harkitsin pitkään jopa lähtemistä jollekin lapsialalle.

Lapset on oivaltavia, niiltä oppii hirveästi juttuja ja uusia näkökulmia. Lisäksi se suoruus ja välittömmyys on yksinkertaisesti mahtavaa.

Ja täällä palstalla tykkään käydä, koska täällä "tapahtuu" koko ajan ja lisäksi, koska melkein kaikilla kavereilla on lapsia ja niistä tulee puhuttua, ni on kiva saada itselleen edes jotain näkökantaa, tietoa, ajatuksia aiheesta.

Toisaalta, mun kohdalla moni ihmetteleekin miksen tee lapsia, koska olen lapsirakas ja moni on myös sitä mieltä että olisin suorastaan mahtava äiti.

En tee, kun en halua, ei ole mitään varsinaista syytä, en vaan halua ja mun mielestä on tyhmää tehdä itseään vastaan, kun ei kerta ole pakko =)

[/quote]

Hyvä, pidä toi :) Ja tarkoitan tuota siis ihan oikeasti.

t. kahden lapsen vanhempi, joka itse päätti aikoinaan yrittää saada jälkikasvua ihan siksi vaan, että huvitti ;)

Vierailija
633/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 13:53"]

Eiköhän tosiasia ole se, että nimenomaan naiset intoaa naimisiinmenosta ja lapsista. En ole koskaan kuullut kenenkään miehen haikailevan sitä, että arskakin meni naimisiin ja pertsakin kihloihin mahdanko minä koskaan päästä naimisiin ja oli sitten hieno puku näyteikkunassa just sellainen jonka minäkin haluan kun menen naimisiin ja tuijottavan naama virneessä huokaillen television mauttomia hääohjelmia. Jos mies haluaa naimisiin, hänellä siihen on joko järkisyyt tai menee siksi kun nainen painostaa, naiset haluaa naimisiin siksi että saavat sen koko typerän shown. Ja kyllä, tiedän että naimisiin voi mennä maistraatissakin, mutta päätellen siitä kuinka harvinaista se on ja kuinka kirkossa halutaan naimisiin vaikka ollaan jo toisella tai useammalla kierroksella ja lapsiakin on, voidaan päätellä että avioliitto ei ole useimmille se pointti vaan häät.

En ole myöskään kuullut kenenkään miehen pohtivan, jääköhän hän lapsettomaksi tai rakentavan identiteettiään sen varaan, onko hänellä lapsia. Monenkin miehen olen kuullut olevan tarkka sen suhteen, että lapsia ei tule ja miesten sterilaatiotkin ovat yleistyneet. Työpaikoillakaan harvemmin kukaan kysyy mieheltä, onko lapsia, mutta naiselta tämä kysytään suurinpiirtein ensimmäisenä kysymyksenä. Josta voidaan päätellä, että naisille lastenhankkiminen on huomattavasti tärkeämpää kuin miehille.

[/quote]

No jopas sinä liikut piireissä, joissa näyttää istuvan perinteiset sukupuoliroolit tiukassa ;)

Itse ainakin tiedän lukuisia miehiä, jotka haaveilevat lapsen saannista tai joille se jo saatu jälkikasvu on maailman tärkein asia.

Tiedän myös miehiä, jotka haaveilevat "prinssihäistä". Ja sitten taas naisia (itseni mukaanlukien), jotka haluavat/halusivat juuri maitraattihäät vain muutamalla todistajalla ja mukavalla illallisella näiden kanssa virallisen osuuden jälkeen.

Toisaalta olen myös sitä miletä, että jokainen toteuttakoon juuri niin krumeluurit pinkin pörheät häät kuin itse tulevan puolisonsa kanssa haluaa. Mitä se muille kuuluu? Ja jos jotain ylimielistä "vitsi miten typerä show" valittajaa sitten tuollaiset romanttiset hömpötykset ällöttävät, niin sitten vaan kieltäytymään kohteliaasti kutsusta.

Vierailija
634/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äideillä on näin paljon aikaa keskustella netissä? Missä lapset? :O 

Vierailija
635/670 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:51"]

Miten äideillä on näin paljon aikaa keskustella netissä? Missä lapset? :O 

[/quote]

No, tämän äidin lapsista toinen on töissä ja toinen meni...  no jonnekin. Ei ne tosiaan ole ikuisesti pieniä. Just kehuin mun nuoremmalle (sille, joka ei ole vielä työikäinen) kuinka käteviä lapset on. Olin tekemässä ruokaa ja munat oli loppu. Lähetin lapsen kauppaan, jee :) tosin kerroin hänelle myös, että ekat 10 vuotta suurin piirtein pitää opettaa kaikenlaisia asioita, sitten niistä voi jo olla jotain hyötyä...

Vierailija
636/670 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi v***u. On pieni ero hoitaa terveitä lapsia, kuin toimia omaishoitajana jollakin tavalla sairaalle ihmiselle tai sitten vain ylipäätään hoitaa aikuista ihmistä. Siinä on jo vaipan koolla hiukan eroa, näin niin kuin kärjistetysti.

Vierailija
637/670 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksi omaa lapsettomuuttaan pitää ylipäätään kenellekään perustella ja miksi se olisi mitenkään huonompi asia, kuin lapsien tekokaan. Itse olen erittäinn YLPEÄ siitä, ettei minulla ole lapsia, enkä saa lapsista mitään fiiliksiä. Naurettavaa on myös spekuloida sitä, mikä on "oikea" vela ja mikä ei. Vela ei ole mikään aate ja mielestäni juuri siksi mielikin voi muuttua. Miksi lapsia pitää tehdä, voiko joku äti-ihminen vastata siihen. Oletko ehkä narsisti, oletko menettänyt omat vanhempasi nuorena, onko perheesi rikkinäinen kun olet tehnyt lapsia? Itse olen vapaaehtoisesti lapseton nautiskelija, joka on syntynyt kultainen lusikka suussa. Enkä koe tarvetta pohtia syvemmin sitä, miksi lapset puistattavat minua, enkä niitä halua.

Vierailija
638/670 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapseton yksinkertaisesti siksi, että haluan tehdä elämälläni jotakin muuta.

Vierailija
639/670 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäpä yksi syy lisää, miksi viihdyn paremmin miesporukoissa. Olen kolmekymppinen lapseton nainen.

Vierailija
640/670 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi