Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!

Vierailija
30.07.2013 |

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.

Kommentit (670)

Vierailija
561/670 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 03:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 03:25"]

mitä semmoset "velat" VAUVApalstalla hengailee selittelemässä?

[/quote]

Yritetään estää vauvakuumeisilta elämän suurin virhe, tietenkin!

[/quote]

Toivottavasti tosiaan ei sentään. Ex-velan mielestä kuulostaa karmealta tämä lause.

[/quote]

No minä olen "nyxä-vela" ja mulle lapsen saaminen olisi elämän suurin epäonni. Siksi sitä ei koskaan tulekaan :)

Vierailija
562/670 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään jos vela vahvistaa toisen velan syitä olla tekemättä vauvaa, mutta jos ihmisellä on vauvakuume ja sitten yritetään ylipuhua lapsettomaksi niin älkää, kun ette tiedä mitä siinä menettää :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/670 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:46"]

[/quote]

[/quote]

Toivottavasti tosiaan ei sentään. Ex-velan mielestä kuulostaa karmealta tämä lause.

[/quote]

No minä olen "nyxä-vela" ja mulle lapsen saaminen olisi elämän suurin epäonni. Siksi sitä ei koskaan tulekaan :)

[/quote]

Minusta on vain loistava asia, että tavallasi ajatteleva ihminen ei saa lasta. Ihan yhtä loistava kuin se, että lasta haluava lapsen saa.

Sitä en kyllä ymmärrä, miksi vela yrittäisi estää vauvakuumeista "tekemästä elämänsä suurinta virhettä". Tuo "virhe" kun saattaa toiselle olla elämän suuri unelma ja täyttyessään iso onnen tuoja. Yhtä vähän luonnollisesti ymmärrän, että "lapsellinen" yrittäisi väen vängällä saada velan muuttamaan mielensä.

Vierailija
564/670 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:49"]

Ei siinä mitään jos vela vahvistaa toisen velan syitä olla tekemättä vauvaa, mutta jos ihmisellä on vauvakuume ja sitten yritetään ylipuhua lapsettomaksi niin älkää, kun ette tiedä mitä siinä menettää :).

[/quote]

Sun mielestä lapsettomat menettää, mun mielestä lapsen saaneet menettävät paljon enemmän :)

Vierailija
565/670 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:23"]

[/quote]

Sun mielestä lapsettomat menettää, mun mielestä lapsen saaneet menettävät paljon enemmän :)

[/quote]

Toisaalta meistä kahdesta minä olen ollut vela 35-vuotiaaksi ja nyt tiedän myös mitä se on kun on lapsia.

Vierailija
566/670 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minusta on vain loistava asia, että tavallasi ajatteleva ihminen ei saa lasta. Ihan yhtä loistava kuin se, että lasta haluava lapsen saa.

Sitä en kyllä ymmärrä, miksi vela yrittäisi estää vauvakuumeista "tekemästä elämänsä suurinta virhettä". Tuo "virhe" kun saattaa toiselle olla elämän suuri unelma ja täyttyessään iso onnen tuoja. Yhtä vähän luonnollisesti ymmärrän, että "lapsellinen" yrittäisi väen vängällä saada velan muuttamaan mielensä.

[/quote]

Kyllähän ne yrittääkin. Argumentteja ovat mm.: et tiedä mitä menetät, noin minäkin ajattelin ennen, et voi tietää ennen kuin sinulla on omia lapsia....

Jadajadajada. Loputtomiin. Uskokaa jo, että emme ole kateellisia teille mammoille, emme halua samaa elämää lasten kanssa. 

Vierailija
567/670 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:25"]

[/quote]

[/quote]

Toisaalta meistä kahdesta minä olen ollut vela 35-vuotiaaksi ja nyt tiedän myös mitä se on kun on lapsia.

[/quote]

Voi elämä. Luuletko että elän niin umpiossa, etten tiedä mitä arki on lasten kanssa? Kertoo aika paljon sinusta, jos väität että harkitsematta ja sokeana hyppäsit lapsentekoon...

En tiedä myöskään millaista on elää jalat amputoituna, eikä se silti saa minua haluamaan sitä. 

Vierailija
568/670 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Onko susta oikein että lapsisa saanut/lapsista haaveileva yrittää tuputtaa omaa ajatteluaan sinulle? Että hän kyseen alaistaa sinun toiveesi/päätöksesi elää ilman jälkeläisiä? Vai pitäisitkö mahdollisesti tuollaista arvostelua ja omien toiveiden ja arvojen tuputtamista epäkohteliaana?

Jos et pidä siitä, että sinua yritetään "käännyttää", miksi oma "käännytystyösi" olisi yhtään sen asiallisempaa?

Vierailija
569/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:18"]

10) ei jatkuvaa huolta täysin riippuvaisesta ihmisolennosta. Vauvaikäinen on avuton, taapero on rasittava, uhmaikäinen sietämätön, kouluikäinen hankala, teini-ikäinen pahimmassa tapauksessa täysi katastrofi. Aikuistuttuaan ne sekoilevat parisuhteissa, pummaavat vanhemmilta vieläkin rahaa, kadehtivat sisariaan ja muuttavat joka tapauksessa kauas vanhemmista joiden vanhuudenturva niiden piti olla.

[/quote]

Tosiaan en ymmärrä niitä jotka hankkivat lapsia vanhuuden turvaksi. Minun työpaikalla on eläkeikäinen nainen joka jaksaa puhua siitä miten hankki lapset jotta on joku joka tulisi katsomaan ja hoitamaan häntä sitten kun on vanha, kas kumma kun tyttärensä muutti Australiaan ja käy perheineen täällä maksimissaan kerran kolmessa vuodessa, ja poikansa muutti Amerikkaan eikä edes haaveile perheestä ja käy täällä vain joka toinen vuosi. Ironista?

[/quote]

No hei. Mulle on työpaikalla, ja ihan selvinpäin, sanottu mun ollessa raskaana, että vain typerät laumasielut lisääntyvät.

Enpä silti ajattellut, että kyllä tämä vapaaehtoinen lapsellisuus vaatii oikeasti paljon ;)

Vierailija
570/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että eläisi mieluummin sharia-lain alla kun lapsiperhe-elämää, ei ole mitään kiihkoilua. Kyllä minäkin mieluummin tekisin niin. Ainakin tuosta tilanteesta olisi mahdollisuus pyrkiä kohti elämää, joka on enemmän omien arvojen mukainen. Voisi esimerkiksi muuttaa toiseen maahan. Jos on lapsia, niiden kanssa on jumissa koko loppuelämänsä. Vanhemmuudesta ei pääse eroon, vaikka se tuntuisi kuinka vastenmieliseltä, kun vähintään syyllisyyttä joutuisi kantamaan aina. Oman onnettomuutensa lisäksi sitä tulisi pilanneeksi myös sivullisten elämän.

Sivumennen sanoen tuntuu siltä, että ihmisillä on täällä sangen persumainen kuva sharia-laista ja mitä se sisältää. 

Vierailija
571/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät enää muista, mitä ketjun alkupäässä on kirjoitettu. Kurkatkaapa, mitä siellä todella puhutaan "aidosta velaudesta". Ei välttämättä vastaa omia mielikuvianne.

Vierailija
572/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:25"]

Enpä silti ajattellut, että kyllä tämä vapaaehtoinen lapsellisuus vaatii oikeasti paljon ;)

[/quote]

Et varmaan, kun olet olet tehnyt samanlaisen valinnan kuin suurin osa suomalaisista. Enemmistössä on helppo olla.

Vierailija
573/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jostain shariamaasta on naisen varmasti tosi helppo tuosta vaan lähteä ulkomaille, sekä käytännön materiaalisista syistä että henkisistä opituista syistä. Suomessa on paljon helpompaa luovuttaa lapsensa pois.

Vierailija
574/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:35"]

Se, että eläisi mieluummin sharia-lain alla kun lapsiperhe-elämää, ei ole mitään kiihkoilua. Kyllä minäkin mieluummin tekisin niin. Ainakin tuosta tilanteesta olisi mahdollisuus pyrkiä kohti elämää, joka on enemmän omien arvojen mukainen. Voisi esimerkiksi muuttaa toiseen maahan. Jos on lapsia, niiden kanssa on jumissa koko loppuelämänsä. Vanhemmuudesta ei pääse eroon, vaikka se tuntuisi kuinka vastenmieliseltä, kun vähintään syyllisyyttä joutuisi kantamaan aina. Oman onnettomuutensa lisäksi sitä tulisi pilanneeksi myös sivullisten elämän.

Sivumennen sanoen tuntuu siltä, että ihmisillä on täällä sangen persumainen kuva sharia-laista ja mitä se sisältää. 

[/quote]

eikös tuo sharialaki-heitto liittynyt alkuperäisessä viestissä Saudi-Arabiaan? Ajattelin vaan, että sieltäpä ei ns. tavallinen nainen ihan noin vain voisi muuttaa pois. Uskallanpa jopa väittää, että helpompaa se on ihan suomalaisellekin naiselle hylätä perheensä/lapsensa ja aloittaa uusi elämä jossain muualla.

Tämä nyt tällaisena välihuomautuksena vaan.

Vierailija
575/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:25"]

[/quote]

Et varmaan, kun olet olet tehnyt samanlaisen valinnan kuin suurin osa suomalaisista. Enemmistössä on helppo olla.

[/quote]

No ok. Elämäsi on sitten varmasti tosi rankkaa ja olet vahva ihminen, kun kestät kaikkea tuota jatkuvaa arvostelua, jota saat harvinaisen valintasi vuoksi jatkuvasti kestää.

Kumarran nöyränä sinuun päin.

Noin, oletko nyt tyytyväinen? Vai ajattelitko yhä jatkaa uhriutumistasi?

Vierailija
576/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:52"]

Vai ajattelitko yhä jatkaa uhriutumistasi?

[/quote]

Mitä ihmeen uhriutumista?

Vierailija
577/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos kehiteltäisiin vela-tatuointi johonkin näkyvälle paikalle? Tai vela-korvis tai koru? Ihmiset tietäisivät olla sanallakaan viittaamatta mihinkään kiellettyihin sanoihin kuten lapsi tai perhe.

Vierailija
578/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö te, velat, että olette kuitenkin joko välittömästi tai välillisesti riippuvaisia siitä, että me muut lisäännymme? Jos vela työskentelee esim. opettajana, työt loppuisivat aika nopsaan, jos lapsia ei syntyisi. Sama juttu esim. talouselämän puolella, jos uusia kuluttajia ei synny, siinä menee kahvilat ja parturi-kampaamot nurin. Ja meidän surkeaa elämää viettävien äityleiden lapset hoitaa teitä sitten aikanaan vanhainkodeissa.

Vierailija
579/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kummalliseksi menee tämä keskustelu. Pitäisikö mun nyt olla kiitollinen äideille jostain? Suurin osa tekee lapsia kuitenkin.

Vierailija
580/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 04:04"]

Täytyy sanoa, että luen ahdistuneena tätä keskustelua. Olen raskaana, enkä lainkaan varma siitä, sopiiko äitiys minulle. Jo tämä itsemäärämisoikeuden menettäminen odotusvaiheessa tuntuu ahdistavalta. Mies voi jatkaa elämäänsä kuten ennen, mutta minulla jokainen minuutti on erilailla kuin ennen. Olo ei ole hyvä, harrastukset ovat jääneet, syöminen vaikeaa ja rajoittunutta. Koko minuuteni on kukistettu sisälläni elävän parasiitin vuoksi. 

En ole lainkaan varma, oliko tähän järkeä ryhtyä. 

[/quote]

Kipin kapin ammattiauttajan pakeille. Ei ole normaalia ajatella ja ahdistua ajatuksesta, että raskaana/lapsen kanssa "jokainen minuutti on erilailla kuin ennen". Elämä muuttuu, se on selvä, mutta kyllähän se muuttuu monen monesta muustakin syystä, tulee uusia juttuja, luopuu vanhoista jutuista. Se on normaalia elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan