Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!
Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.
Kommentit (670)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 00:33"]
Kiinnostaisi tietää että onko teillä koskaan ulkopuolinen olo? Mulla oli ulkopuolinen olo kaikkialla paitsi yliopistossa kunnes lopulta tein lapsia, vaikka olin siihen asti ollut melko vakuuttunut siitä että pysyn aina lapsettomana. Nyt kun onkin jälkikasvua, mulla on yhtäkkiä yhteistä suurin piirtein kaikkien naisten kanssa ja se on ollut ihan hemmetinmoinen helpotus :D. Vaikka miten olis nihkeetä, ei tarvi kuin kääntää keskustelu lapsiin ja kohta jo puhutaan kuin parhaat kaverit ja asiasta ei tule loppua.
[/quote]
Sain tästä alapeukut mikä on tietysti ymmärrettävää, mutta oli pakko kertoa, sen verran iso mullistus se oli elämässä. En ole mikään Rillit huurussa -neropatti, mutta sosiaalisissa taidoissa on aina ollut toivomisen varaa siinä määrin että olin nuorempana aika yksinäinen ja usein hermoilin tilanteita joissa jouduin keskustelemaan kanssasisarten kanssa tuskanhiki otsalla jutunjuurta vääntäen. Muutos oli mun osalta ISO.
Pysytään vahvoina... Hohhoijakkaa. Onko se joku kunnia-asia, ettei ole nelikymmpiseksi asti muuttanut mieltään, vaikka kaikki muut ovat jo pettureina laivan jättäneet? Ihme näkökulma asiaan. Ihmiset muuttuu, mielipiteet muuttuu, eikä se välttämättä tapahdu painostuksen vuoksi.
Itse ainakin olisin paljon mieluummin ollut ex-velan lapsi, kuin sellaisen lapsi kuin vanhempani, eli nuorina lisäännyttiin koska se "kuului asiaan" ja kaikki muutkin niin tekivät. Ex-vela sentään todennäköisesti on todella ajatellut haluavansa lapsen toisin kuin ne, jotka tekevät muksun kun kaikki muutkin... Eipä silti, rakastavia vanhempia suurin osa heistäkin, omani vain eivät olleet.
Älä ota muiden elämänvalintoja kritiikkinä omia valintojasi kohtaan.
Ei ole olemassa ex-velaa. Vela ei tee lapsia, ikinä.
Vapaaehtoista lapsettomuutta voi joutua selittämään muille ihmisille, joilla on lapsia. On kuitenkin erikoisen kuulosta jos väität että se "vaatii paljon". Saa kuvan, että sinulle lapsettomuus olisi vaikea asia, jonka kanssa joudut kamppailemaan, ja jossa kuitenkin olet päättänyt pysyä. Sellainen vaatii paljon.
Käytännössä ymmärrän kuitenkin asiasi, mutta se hankaluus ei liity siihen itse asiaan vaan valtavirrasta poikkeavaan elämäntapaan jonka olet itse valinnut. Koska olet lapsettomuuden valinnut, tuntuu mahdottomalta uskoa että juuri se lapsettomuus vaatisi paljon. Vain valintasi esittäminen toisin ajatteleville ihmisille on se hankala asia.
Pitävämpi otsikko olisi ollut
"erilainen elämäntapa valinnan kautta vaatii paljon".
ps. muista kuitenkin, että ei kannata vain periaatteen vuoksi pysyä jossain aatteessa, jos tuntuu ettei sitä enää kannata. Tilanteet muuttuvat. (en kuitenkaan tarkoita tällä tyrkyttää sinulle lapsia)
Kuka tahansa, joka vertaa vapaaehtoista lapsettomuutta aatteeseen, ei ymmärrä velan ajattelua.
Olisi reilua kertoa vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Olen monta kertaa törmännyt siihen, että olen hiljaa mielessäni ollut pahoillani toisten puolesta, kun heillä ei ole lapsia, ja olen arvellut, että he ovat ei-vapaaehtoisesti lapsettomia. Sitten, vuosien päästä, he kirkkain silmin kertovatkin, ettei heillä ollut koskaan mitään tarvetta saada lapsia. Mitä ihmettä se sitten vaatii, paitsi että osaa käyttää ehkäisyvälineitä tarvittaessa? Jos te osaatte kritisoida muiden lapsensaamista, tai pahempaa, kritisoida sitä että toisten ihmisten suurin murhe on lasten puute, niin kai te sitten kestätte kertoa muille oman kantanne. Jollette kerro vapaaehtoisuudestanne, niin älkää ihmetelkö vauvakyselyitä.
Onneksi tänä päivänä voi valita haluaako lapsia vai ei. Se on jokaisen oma asia. Ei ole sellaista kuin joskus muina vuosikymmeninä että lapsia vaan tuli, kun ei oikein ollut pillereitä eikä kortsuvalikoimaakaan :D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 01:16"]
Olisi reilua kertoa vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Olen monta kertaa törmännyt siihen, että olen hiljaa mielessäni ollut pahoillani toisten puolesta, kun heillä ei ole lapsia, ja olen arvellut, että he ovat ei-vapaaehtoisesti lapsettomia. Sitten, vuosien päästä, he kirkkain silmin kertovatkin, ettei heillä ollut koskaan mitään tarvetta saada lapsia. Mitä ihmettä se sitten vaatii, paitsi että osaa käyttää ehkäisyvälineitä tarvittaessa? Jos te osaatte kritisoida muiden lapsensaamista, tai pahempaa, kritisoida sitä että toisten ihmisten suurin murhe on lasten puute, niin kai te sitten kestätte kertoa muille oman kantanne. Jollette kerro vapaaehtoisuudestanne, niin älkää ihmetelkö vauvakyselyitä.
[/quote]
Mitä se sulle kuuluu?
No, reilua olisi olla tekemättä oletuksia toisten ihmisten elämästä ilman oikeaa tietoa. Ja lapsettomuuden vapaaehtoisuudesta kertominen ei todellakaan vähennä kyselemistä. Päin vastoin: asian paljastuttua alkaa rasittava pommittaminen niillä samoilla iänikuisilla bingokysymyksillä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 01:04"]
Vapaaehtoista lapsettomuutta voi joutua selittämään muille ihmisille, joilla on lapsia. On kuitenkin erikoisen kuulosta jos väität että se "vaatii paljon". Saa kuvan, että sinulle lapsettomuus olisi vaikea asia, jonka kanssa joudut kamppailemaan, ja jossa kuitenkin olet päättänyt pysyä. Sellainen vaatii paljon.
Käytännössä ymmärrän kuitenkin asiasi, mutta se hankaluus ei liity siihen itse asiaan vaan valtavirrasta poikkeavaan elämäntapaan jonka olet itse valinnut. Koska olet lapsettomuuden valinnut, tuntuu mahdottomalta uskoa että juuri se lapsettomuus vaatisi paljon. Vain valintasi esittäminen toisin ajatteleville ihmisille on se hankala asia.
Pitävämpi otsikko olisi ollut
"erilainen elämäntapa valinnan kautta vaatii paljon".
ps. muista kuitenkin, että ei kannata vain periaatteen vuoksi pysyä jossain aatteessa, jos tuntuu ettei sitä enää kannata. Tilanteet muuttuvat. (en kuitenkaan tarkoita tällä tyrkyttää sinulle lapsia)
[/quote]
Nimenomaan, normista poikkeavan elämäntavan - eli tässä tapauksessa vapaaehtoisen lapsettomuuden - valitseminen vaatii paljon. Sitähän minä juuri viestissäni sanoin. Arvasin toki, että saan vastauksia, joissa kyseenalaistetaan haluanko oikeasti edes olla vapaaehtoiseati lapseton ja se on ihan okei. Saa kyseenalaistaa. Onneksi itse tiedän, miten asia on. Äitiys ja lasten hoivaaminen tuntuvat niin uskomattoman epähoukuttelevilta vaihtoehdoilta, ettei tosikaan. Mitä enemmän ikää tulee, sitä vaikeampaa on kuvitella, että haluaisin joku päivä olla äiti. Päätökseni siis tuntuu sisimmässäni 100% oikealta, eikä minua haittaa vaikka muut päätöstäni epäilisivätkin. Teen kuten itsestä hyvältä tuntuu.
Harmittaa vaan se, että enää minulla ei ole yhtään ystävää, joka ymmärtäisi valintani ja jonka kanssa vapaaehtoisesta lapsettomuudesta voisi puhua niin, että varmasti tietää toisen ymmärtävän. Sosiaalinen tukiverkko siis puuttuu. Luulisi äitienkin ymmärtävän sen tärkeyden? ap
[/quote]
Vela=vapaaehtoisesti lapseton.
Jokainen meistä on ollut jossakin vaiheessa vela. Minäkin noin kolmikymppiseksi asti kunnes totesin, että oikeastaan lapsi olisi mukava "lisä" elämään. Siihen asti olin vapaaehtoisesti lapseton.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 01:39"]
[/quote]
Vela=vapaaehtoisesti lapseton.
Jokainen meistä on ollut jossakin vaiheessa vela. Minäkin noin kolmikymppiseksi asti kunnes totesin, että oikeastaan lapsi olisi mukava "lisä" elämään. Siihen asti olin vapaaehtoisesti lapseton.
[/quote]
Et ole ollut vela, vaan olet mennyt elämässäsi samaa reittiä kuin muutkin normatiivisen elämän omaavat.
Se, ettei halua lapsia juuri nyt, ettei ole varma lasten hankinnasta tai ettei ole lapsille otollisessa elämäntilanteessa, ei tee kenestäkään vapaaehtoisesti lapsetonta. Vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa sitä, että haluaa jäädä koko loppuelämäkseen ilman lapsia ja päättää järjestää elämänsä sen mukaisesti. Se ei siis ole sitä, ettei ole vielä vanhempi vaan sitä, että sitoutuu elämään ei-vanhempana.
Mulle kuuluu ympärilläni olevien ihmisten asiat, niin kuin kaikille muillekin ihmisille. Me yritämme tulla toimeen keskenämme, poikkeuksena tietenkin psykopaatit ja vastaavat.
Miten sitoudut? Onko tähän jokin riitti ja merkistö? Miten ihmeessä tästä pitää nostaa tällainen meteli? Jos teillä ei ole lapsia, niin miksi ihmeessä vouhkaatte VAUVA-lehden sivustoilla?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 02:12"]
Se, ettei halua lapsia juuri nyt, ettei ole varma lasten hankinnasta tai ettei ole lapsille otollisessa elämäntilanteessa, ei tee kenestäkään vapaaehtoisesti lapsetonta. Vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa sitä, että haluaa jäädä koko loppuelämäkseen ilman lapsia ja päättää järjestää elämänsä sen mukaisesti. Se ei siis ole sitä, ettei ole vielä vanhempi vaan sitä, että sitoutuu elämään ei-vanhempana.
[/quote]
Hmm....mutta kun se mieli saattaa muuttua, nin myös lapsiasian kanssa.
Ystäväni oli lähemmäksi 40v. kun alkoi odottaa esikoistaan. Hän ei ollut koskaan halunnut lapsia kunnes yhtäkkiä se mieli vain muuttui. Kyllä hän aina oli lapsista tykännyt, ei sen puoleen mutta ei ollut koskaan nähnyt itseään äitinä.
Niin se vauvakuume kuitenkin iski =)
HAHAHAHAHA! Vai että sitoutuu lapsettomuuteen. Yhtä huvittavaa kuin se, että sitoutuisi loppuiäkseen kuuntelemaan samaa musiikkia, ja haukkuisi sitten nitä ketkä ei jaksa Nyykkäreitä lopun ikää. Kyllä minäkin vannoin 25-vuotiaana etten koskaan tee lapsia (silloin tuota vela-termiä ei ollut käytössä), mutta sitten mieli muuttuikin kolmikymppisenä. Olinko siis feikki, enkä oikeastaan koskaan vela ensinkään? En siis ollut tyypillinen "ei vielä lapsia, mutta ehkä joskus" mielipiteineni, kuten et sinäkään ole, eikä sitä menopaussia taida vielä olla tullut? Missä vaiheessa on kyllin vanha vela, että voidaan lukea oikeaksi velaksi, ja missä vaiheessa "kääntyneet" ovat vielä niitä feikkejä? Vai tulisiko sinustakin feikki, jos vauva sattuisikin syystä tai toisesta tulemaan vielä?
Miksi ihmeessä otatte stressiä siitä että muut tekee lapsia? Tässäkään ketjussa ei taida olla ketään valintojanne kyseenalaistanutta, vaikka niin kovasti sitä kaipaisittekin ja on tarve dissata mielensä muuttaneita. Mulle on ihan sama oletpa loppuelämäsi lapseton tai et, oma on asiasi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 02:42"]
HAHAHAHAHA! Vai että sitoutuu lapsettomuuteen. Yhtä huvittavaa kuin se, että sitoutuisi loppuiäkseen kuuntelemaan samaa musiikkia, ja haukkuisi sitten nitä ketkä ei jaksa Nyykkäreitä lopun ikää. Kyllä minäkin vannoin 25-vuotiaana etten koskaan tee lapsia (silloin tuota vela-termiä ei ollut käytössä), mutta sitten mieli muuttuikin kolmikymppisenä. Olinko siis feikki, enkä oikeastaan koskaan vela ensinkään? En siis ollut tyypillinen "ei vielä lapsia, mutta ehkä joskus" mielipiteineni, kuten et sinäkään ole, eikä sitä menopaussia taida vielä olla tullut? Missä vaiheessa on kyllin vanha vela, että voidaan lukea oikeaksi velaksi, ja missä vaiheessa "kääntyneet" ovat vielä niitä feikkejä? Vai tulisiko sinustakin feikki, jos vauva sattuisikin syystä tai toisesta tulemaan vielä?
Miksi ihmeessä otatte stressiä siitä että muut tekee lapsia? Tässäkään ketjussa ei taida olla ketään valintojanne kyseenalaistanutta, vaikka niin kovasti sitä kaipaisittekin ja on tarve dissata mielensä muuttaneita. Mulle on ihan sama oletpa loppuelämäsi lapseton tai et, oma on asiasi.
[/quote]
Mielipiteesi on rakennettu siten, että se saa sinut näyttämään tyhmältä. Et selvästikään ymmärrä vapaaehtoisesti lapsettomien ajatusmaailmaa, etkä ennakkoluuloisuudessasi siihen kykenisikään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 02:42"]
Olinko siis feikki, enkä oikeastaan koskaan vela ensinkään?
[/quote]
Halusin vain varmistaa, että kaikki ymmärtävät, mistä todella puhutaan. Se, miten olet parikymppisenä identifioitunut, ei ole lopulta minun asiani.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 00:13"]
Samalla lailla luonteenlujuutta se vaatii kuin mitkä tahansa isot päätökset joihin pitää sitoutua. Kuten lastenhankintaan.
[/quote]
Aika harvat suunnittelevat raskautensa...