Melkein löin vauvaani :(
Vauva on 6 viikon ikäinen, toinen lapseni. Esikoinen on 2,5v ikäinen. Iltaisin vauva on tosi huutava, vauvalla on vielä ärsyttävä tapa huutaa. Se huudahtelee täysillä niin että tärykalvot ratkeaa. Mitään välivaihetta ei ole: joko hän on hiljaa tai sitten huutaa täysillä. Nyt olen vielä nukkunut 4 yötä tosi huonosti ja katkonaisesti.
Nyt illalla vauva huusi taas kamalasti. Missään ei ollut hyvä, ei sylissä, ei hytkytellen, ei olkapäällä, ei masullaan, ei missään. Ei halunnut syödä, ei röytäissyt, ei masujumppakaan auttanut, ei hieronta. Huusi vaan. Meinasi todella ratketa hermot ja vähällä oli, etten alkanut huutamaan täysillä vauvaa pitämään turpansa kiinni ja lyönyt sitä. Siis se lyöminen oli todella pelottavan lähellä. Oikeastaan ainoa joka esti minua, oli läsnä oleva esikoinen. En halunnut hänne pelästyvän äitiään. Hitto, tunnen itseni todella huonoksi äidiksi :(
Kommentit (37)
Kun olet kokeillut jo kaikki kikat eikä vauva lopeta huutamista, pane se hetkeksi toiseen huoneeseen olemaan, turvallisessa paikassa ja mene itse hetkeksi pois kuuntelemasta huutoa. Palaat kun olet rauhoittunut.
Nuo pienet lepotauot voivat auttaa paljonkin. Vauvan huuto voi olla todella stressaavaa.
Itsellä oli toinen lapsi koliikki ja mikään ei auttanut. Menin hetkeksi oven ulkopuolelle rauhoittumaan etten kuullut itkua ja sitten palasin kun olin kasannut itseni.
Muista ettei vauva itke kiusatakseen sinua vaan sitä ilmeisesti sattuu johonkin, esim. mahaan.
On ihan normaalia tuntea välillä vauvaansa kohtaan inhoa väsyneenä, mutta jos ajatukset muuttuvat teoiksi, se on täysin anteeksi antamatonta. Sitä rajaa ei saa ylittää! Siksi sun on huolehdittava itsestäsi paremmin. Hae apua!
se oikeesti helpottaa. ja nuku kaikki aika minkä voit. pyydä hoitoapua myös.
terv. koliikkivauvamuistoin silattu
että jaksaisin taas paremmin. Olenkin jo aika itkuinen, niinkuin aina kun olen väsynyt ja puhki...itsemurhallakin olen " herkutellut" mielessäni. Tiedän, että vauvan lyöminen on todella anteeksiantamatonta, enkä sitä pystyisi ikinä antamaan itselleni anteeksi.
ap
Vielä kaksi tuntia ja sitten saat levätä.
Yritä saada laajempi tukiverkko aikaiseksi, ettette ole jatkuvasti ihan kahden.
Onko mitään sellaista " hätäapupalvelua" tällaisissa tilanteissa, että ap saisi levätä hetken aikaa ja jaksaisi sitten taas paremmin?
Yhdessä kaverin kanssa huutoakin jaksaa kuunnella paljon paremmin. Jos vaikka yrittäisit nyt ettette jäisi paljoa vauvan kanssa keskenänne. Seura tekee ihmeitä.
Voisit myös yrittää huomion kiinnittämistä muuhun kuin huutoon. Kun jo olet kaikki konstit kokeillut ja huomannaut ettei mikään auta, ala tehdä jotain ihan muuta ja vaikka laula samalla. kaikki kivat laulut mitkä tiedät jne. Laulatte vaikka esikoisen kanssa yhdessä ja yritätte olla välittämättä vauvan huudosta
yritä rauhoitella vauvaa samalla. Yritä myös muistella ihania hetkiä vauvan kanssa ja katso vauvan huutaessa aina vaikka kuvaa jossa se on suloisimmillaan että saat paremmin palautettua mieleen mukavat hetket.
Vauva itkee niin kauan kuin on itkeäkseen vaikka päälläsi seisoisit. Eli panet sen tosiaan vaikka toiseen huoneeseen itkemään kun alkaa tuntua stressaavalta
Nuo itsemurha-ajatuksethan kuuluu pitkälti myös masennuksen oireisiin ja varmaan tiedät itse myös että synnytyksen jälkeinen masennus on nykyään äärimmäisen yleistä, jos sinusta tuntuu edelleen tuolta kun olet saanut levättyä seuraavat yöt niin ota yhteys heti maanantaina neuvolaan tai soita aika suoraan lääkärille. Jos on masennusta, se ei useinkaan mene itsestään ohi ja oikea hoito siihen auttaa oloa kummasti.
(Itse pienen lapsen äiti ja syvän masennuksen läpi käynyt)
Jälkikäteen tajusin, että olin oikeasti masentunut. Kuopus oli vielä pahempi tapaus kuin esikoinen ja sain nukkua vielä huonommin, mutta kertaakaan kuopuksen vauva-aikana ei tullut mustia ajatuksia mieleen. Sillä kertaa en ollutkaan masentunut.
Pointtini on, että jos nukkuminen ei auta, hae apua neuvolasta mahdolliseen masennukseen.
Esikoisen laitoin juuri nukkumaan, vauva taas heräsi ja nyt voin paremmin keskittyä hänen hytkyttelyyn ja sylittelyyn.
ap
Vierailija:
Vauva itkee niin kauan kuin on itkeäkseen vaikka päälläsi seisoisit. Eli panet sen tosiaan vaikka toiseen huoneeseen itkemään kun alkaa tuntua stressaavalta
ei saa jättää yksin. voi hyvää päivää.. näin sitä sitten perusturvallisuutta luodaan koliikkilapselle.
kyllä ne iltahuudoit ohi aikanaan menee. ja sitten alkaa taas vauvakuume ;-)
terv. kolmas allergiahuutaja ilmeisesti tulossa
Koita saada voimia parina seuraavana yönä kun miehesi huolehtii lapsesta. Tsemppiä kovasti sinulle, toivottelee toinen kohtalotoveri, jonka toinen lapsi huusi viisi kuukautta putkeen.
Älä ylitä rajaa, nyt ei käynyt huonosti, mutta jos et saa asioita järjestykseen seuraukset voi olla kohtalokkaat.
Tuossa tapauksessa on ymmärrettävää jos lapsen jättää yksin huutamaan ja menee vähäksi aikaa vaikka ulos saa hermot levätä. Tue lapsi kylkiasentoon niin ei tukehdu jos tulee puklu tai oksennus. Huuto ei lasta tapa tai vahingoita, väkivallan purkaus voi vahingoittaa. Älä ravistele lastasi.
Jos tilanne toistuu joku toinen kerta mene vanhemman lapsen kanssa pois.
Vyöhyketerapiaa kannattaa kokeilla vähintään kolme kertaa.
Voimia ja jaksamista vaikeassa elämäntilanteessasi.
Kuulostaa aika pahalle nyt.