Joulukuun 2012 joululahjat?
Kommentit (321)
No niin, nyt on sitten hiivatulehdus päällä...:( Onneksi noita canesten-tuotteita saa kuulemma raskaana ollessa käyttää. Onko kenelläkään kokemusta, että hiiva uusisi koko raskauden ajan jos kerran tulee? Neuvolasta vähän väläytteli sitäkin mahdollisuutta...:/
NiNNi10 ja rv 7+0.
Hei taas:)
Hieman on tullut taukoa täällä olosta kun olen ollut työhommien vuoksi ulkomailla.Olipas kiva lukea muidenkin jaksamisista ja oireista.Itselläni myös pahoinvointi välillä kova ja oksentamaan joutuu melkein päivittäin.Öisin pahaolo on ehkä pahimmillaan.Varhaisultrassa tosiaan kävin jo 6+2 ja syke kuului jo ja ainakin silloin oli vielä kaikki hyvin.Ultra aikaa odotellessa.Neuvola oli viime viikolla ja neuvolan täti yritti kuunnella sydänääniä vaan ei kuulunut(sanoikin että niillä laitteilla kuuluu vasta +10 eteenpäin useimmilla).Minulla vielä taaksepäin kallistuva kohtu.
Onko teillä kuinka pahana ollut väsymys? Minulla aivan hirveä väsy ja johtuu osittain varmaan yöllisistä heräilyistä ja saattaa mennä muutama tuntikin ennen kuin saa taas unen päästä kiinni.Toivotaan että pahin pahoinvointi hellittäisi kohta. Oletteko ottaneet sairaslomaa töistä pahoinvoinnin tai väsymyksen vuoksi?
T:Hemulinen 8+6
Ajat np-ultraan (joka on jo ensi viikolla!!!) ja rakenneultraan, joka on sitten heinäkuussa. Keskiviikkona on sitten tosiaan aika sinne lääkärille...
Hemulinen; Esikoista kun odotin, oli mulla ankara väsy + pahoinvointi (kesti rv 24 asti), mutta en ottanut sairaslomaa niiden takia.
Eilen oli taas nukkumaan mentäessä ihan hirveä pahoinvointi. Ei meinannut uni tulla ja olen nukkunut nyt monta yötä sen takia huonosti, joten annoin periksi ja halasin pönttöä. Kyllä helpotti ja nukuin koko yön tosi hyvin. :) Vähän hirvittää jos joutuu nyt iltasin tekemään saman tempun, ei mitään hääviä hommaa kuitenkaan. :/
- Mami & Rakkaus rv 9 + 4
ulkomaiset marjat kannattaa kiehauttaa. suomalaisista marjoista ei oo samaa ohjetta. ja ihan huolettomasti oon niitä kyllä syönytkin. :) niissä ulkomaalasissa vadelmissa on kaiketi listeria vaara, plus että niistä epäillään että johtuu osa suomen noro epidemioista.
siitä salmiakista. se on ainut mikä auttaa miun huonoon oloon töissä, joten sitä syön. yks sellanen pieni aski riittää kuitenkin muutamaks päiväks, joten eipä miun salmiakkimäärät ainakaan ylity. :)
en tiiä pitäskö olla huolissaan, kun suklaa ei maistu :DDDD mulla on ollu suklaalevy kaapissa kohta kaks viikkoa enkä oo ees alottanu sitä :D ällöttää koko ajatus. siis ennenhän kuitenkin suklaa oli miun herkkua. :D
tekis mieli syödä koko ajan viinirypäleitä, ja ylipäätään kaikkea raikasta, niinkun salaattia. jos miun mieliteot on tämmöset, ni ei kai pidä valittaa, ei ainakaan painon luulis nousevan liikaa. :DD
mulla on huomenna eka neuvola. :)
siis en tajuu miten voin olla näin väsynyt 9h yöunien jälkeen.. vaikka kai se pitäis olla tyytyväinen että oireita on :) torstaina eka neuvola ja jännittää ihan älyttömästi että onkohan siellä edes ketään...
hemulinen mä just mietin että pakko varmaan hakea kun on kokoajan niin väsyny ja huono olo.. en vaan jotenki haluais ku en oo töissä tosiaan vielä mitään puhunu.. mut mäki teen tosi fyysistä työtä ku oon liikunnanohjaaja ni ei yhtään jaksais ilosena jumpata ku tekis vaa mieli makaa peiton alla :D
tänää kävin töissä yökkäilemässä vessassa, vähän hävetti kyllä ku meillä töissä on vessoissa katot auki ni kuuluu kaikkiin vessoihin..
miil 6+4
Mä olin reissussa viikonlopun ja nyt iski päälle kauhee flunssa. Pikkasen ärsyttävää, kun mitään lääkettä ei saa ottaa (paitsi panadolia) niin kiva olla tässä olossa, kun ei saa mitään helpotusta :(
Valittelin tuossa muistaakseni torstaina(?) ettei ole ollut mitään raskausoireita ja olin huolissani. Nooh, perjantaina tuli sitten moninkertaiset olot. Nyt kun oon flunssasena ollut niin ei ole ollut taas mitään oireita. Luultavasti vaan tää flunssa on niin paha, että ei edes huomaa oireita.
Huomenna pitäisi silti jaksaa mennä neuvolaan, koska ajat on niin täynnä. Ja kyllähän mä sinne ajattelin mennä, jos ei ole kuumetta.
Mami: Kylläpä sinulla on np-ultra aikaisin. Ihanaa :)
Nasuemilia: Itselläni oli viime raskaudessa nimenomaan tuo raikkaan, kuten salaatin himo. Eikä suklaa paljoa maistunut. Nyt on enemmänkin himo kaikkeen epäterveelliseen… :(
Pulla88: Kivaa neuvolareissua tänään!
ON: En itsekään löytänyt netistä mistään ohjetta, jonka mukaan kotimaiset pakastemarjat pitäisi kiehauttaa ennen käyttöä.
Miten on, tiesikö kukaan siitä 150 sykerajasta, että onko se voimassa jo ensimmäisellä kolmanneksella, vai vasta myöhemmin? Olin viime viikolle lenkillä ja sykkeen pitäminen alle 150 on itselle lähestulkoon mahdottomuus. Jos tuo raja on jo voimassa, niin jää totta kai lenkit tältä vuodelta.
Tuntuu että oireita on välillä selkeästi vähemmän, lähinnä sitä etovaa oloa, ja se huolestuttaa. Yritän kuitenkin ottaa rennosti ja pitää itseni kiireisenä, ettei liikaa ehdi ajatella. Vielä joitain viikkoja pitäisi kuitenkin odotella varmuutta.
Olen alkanut jo mielessäni suunnittelemaan kaikenlaisia ostoksia, mutta viime kerrasta viisastuneena, en kyllä meinaa mitään ostaa ennen kun vasta myöhemmin. Yritän "lohduttautua" sillä että syksyllä sitä ehtii vielä. Että nautitaan ensin kesästä. :)
Mites muiden varhaisultrat?
Alexandra + kyytiläinen rv9+0
Mulla on nyt vasta parina viime päivänä ollut tosi etova olo.
Lauantaina kahvikupillisen jälkeen oli hyvin lähellä, etten oksentanut.
Ja tänään bussissa tuli kans tosi huono olo, mutten onneks ruvennut yökkäilemään tai muuta.
Aika jännä, että nyt vasta tulee näitä pahoinvoinnin oireita..
Yhdellä kaverilla oli alkanut oksentelu vkolla 9-11 ja jatkunut viikoille 17-18..
No, täytyy toivoo, että tää mun "pahoinvointi" pysyy vaan tässä, eikä etene oksentamiseen asti. :)
Tänään vein aamulla labraan virtsanäytteen, jonka neuvolasta käskivät viemään suht pian neuvolan jälkeen (neuvolassa käynnistä on huomenna kaksi viikkoa :D). En vaan jotenkin ole yhtään muistanut. :D Tuntuu muutenkin, että oon unohdellut hirveästi asioita tässä parin viikon aikana. Onkohan mulla raskausdementia. :)
Onko muilla samaa?
Tänään alkoi 10. viikko, hyvällä tuurilla ensimmäinen ultra on jo ensi viikon jälkeisellä viikolla!
Viimeistään neljän viikon päästä joka tapauksessa. Aika menee niin hitaaaaaasti. :)
- äitsykkä90 + pikkujaska rv 9+1 :)
Olisin lisännyt siihen, että tää väsymys tuntuu pahenevan kans kokoajan. Ennen vetelin 6-7h yössä, nyt vaikka nukkuu sen 7-9h yössä, niin sekään ei tunnu riittävän..
Sit on vielä lisäksi tää ihana siitepölyallergia, joka myöskin väsyttää.
Yleensä Duact ollut ainut lääke, joka pistää tän nuhan kurii, mutta sitähän en saa nyt ottaa.
Onko kellään tietoa, mitä nuhasuihkeita saisi ottaa?
-äitsykkä90 taas :)
Mulla kovat siitepölyallergiat, aloitin lääkityksen 1.4. ja jatkan elokuun puoliväliin asti. Käytän Cetirizin 10 mg tabletteja (1/pvässä), Flixotide 250 mg 2-4 annosta/päivä hengitysoireisiin (Astmalääke), Nasonex 50 mg nenäsumutetta 2-4 annosta/päivä (2 aamuin, 2 illoin), ja tarvittaessa silmätippoja, mutta näitä en yleensä tarvi. Nuo kaikki ylläolevat on tarkistettu ja sopivat raskaanaoleville. Käytin niitä myös edellisessä odotuksessa. Duact ei mikään allergialääke edes ole, joten sitä ei muutenkaan kannata tällaisiin oireisiin ottaa, sehän vaan avaa nenähengitysteitä. Mutta jos haluat oikeasti ehkäistä oireita, niin kannattaa pyytää kunnon allergialääkkeet lääkäriltä, esim neuvolalääkäri. Teratologinen puhelinpalvelu (teratologinen tietopalvelu. Avoinna arkisin klo 9-12 puh: (09) 4717 6500) myös kertoo, mitkä lääkkeet sopivat raskaanaoleville ja mitkä eivät. Sinne olen myös paljon soitellut.
Pikaviestiä pitkästä aikaa, ja lähinnä siis omia kuulumisia.
Kävin tänään neuvolassa jihaa ekaa kertaa, viikon päästä perjantaina np-ultra, siihen asti enää jännitystä että onko masussa elämää. Viime viikkolla meni ohi aika jolloin viimeeksi meni kesken, ja nyt jotenkin jo helpottaa huoli. Edelleen katson pyyhkiessä vessassa onko verta tai mitään mutta so far so good ei mitään väriä :)
Muutaman viikon ollut paljon selkäsärkyjomotusta, jota ensin säikähdin, mutta menee levolla ohi ja pitänee tsempata vain selkälihaksia. Neuvolassa sanoi sen tässä vaiheessa johtuvan hormooneista jotka työskentelee, eli ei viittaa keskenmenoon. Sain numeron fysioterapiaan, haluan nimittäin tehdä töitä vielä piiiiiiitkään enkä kärsiä selkäkivusta.
Anteeksi pikaviesti, ensi kerralla syvällisemmin muutakin :)
t. Carol 9+6
Kävin tänään ekan kerran neuvolassa. Paljon tuli asiaa ja miljoona lippua ja lappua mukaan. Onneksi oli mukava neuvolatäti, kun vähän jännitin jos sieltä tulee joku kauhee jonka luona ei mielellään kävisi. Painoo oli tullut 2-3kg lisää.
Ultra olisi sitten 6.6 :)
Menispä aika nopeesti, että näkisi onko siellä sitä elämää ja onko kaikki ok jne.
Tänään alkoi jo 11. viikko, eikä edelleenkään ole tullut postissa kutsua np-ultraan... Perjantaina kyllä soittelen perään, jos ei mitään ala kuulua. Kun pitäisi esikoiselle saada järjestettyä siksi aikaa hoitaja, ja sekään ei ihan noin vain lyhyellä varoajalla onnistu keskellä päivää... Suositushan olisi että np katsottaisiin 10+4-12+6 välillä, voihan sen katsoa myöhemminkin, mutta tuolloin on selvintä... Ei kai auta kun olla kärsivällinen... :(
Kiva, että teillä alkaa jo olla ekoja neuvolakuulumisia ja varhaisultria takana. Toivottavasti kaikilla synkkaa suht hyvin neuvolatätiensä kanssa - se kun on aika tärkeää! Mulla on niin onneton nimimuisti, etten muista kuka kertoili niistä neuvolakyselyistä alkoholin suhteen... Jotkut tuijottaa niin silmälappujen kanssa vain testien pisteitä ja ei yhtään ajattele mikä on ollut milloinkin tilanne jne. Eiköhän kuitenkin suurin osa äideistä ole ihan vastuuntuntoisia ja järki päässä olevia. Niistä ongelmatapauksia pitäisi harjaantuneen silmän osata katsella vähän toisillakin kriteereillä, kuin vain joku x-määrä pisteitä Audit-testistä...
Mulla on onneksi ollut hyvä neuvolatäti esikoisen kanssa ja sen kanssa jatkan tämän kakkosenkin kanssa. Ei alkanut edes Audit-testejä tekemään.
Tsemppiä selkäsäryn kanssa! Koita todellakin tehdä syviä vatsalihasliikkeitä, sillä se auttaa keskivartalon hallintaan ja sitä kautta selkään. Mä kävin juuri 6 viikon jakson fysioterapiaan ja auttoi ihmeesti jo pitkään vaivanneisiin selkä ja lonkan alueen ongelmiin. Nyt sain vain paljon kotiläksyjä :)
Voi kun mullakin olisi joku terveellisen ruoan himo. Mutta kun se on sinappi! Laitan sitä voileivän päälle, ruoan kanssa jne. Makeaa ei tee mieli, ennen olin suklaasyöppö... Mutta ei kait tuosta sinapista haittaakaan ole?!? :) Palelu ja muutkin alun raskausoireet ovat nyt aika vähässä. Mutta huomaan, että jos puuhastelen ja touhuan enemmän esim pihalla kumarrellen ja kyykkien, niin heti alavatsaa kiristää koko loppuillan. Toivottavasti eivät ole jo nyt supistuksia... Vähän samalta ne tuntuu kuin esikoisen kanssa, mutta eipä niitä ihan näin aikaisin tarttisi tulla. Tosin taisivat ne muistaakseni alkaa viimeksikin joskus viikon 16 paikkeilla...
Mutta tyttönen heräsikin päiväunilta, pitää mennä... Tsemppiä kaikille pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa! Toivottavasti kevätaurinko helpottaa!!! Paitsi mä ainakin palan nyt extrahelposti...
10+0
Mami: Mulla on np-ultra myös ens viikolla, keskiviikkona. Kauan odotettu kutsu saapui vihdoin :) Niskaturvotusta ym. ei kylläkään oteta. Me ollaan joka raskaudessa kieltäydytty kaikista ylimääräisistä tutkimuksista. Mutta ultraan tietenkin mennään, että nähdään onko siellä edelleen elämää. Ultrat on niin ikimuistoisia hetkiä.
Onko teillä mahat pullahtanu esiin? Mulla on jo ihan selvä pikkupömppö alamahassa. Oikeastaan ylämaha on valunu alas ja vaikka kuinka vetää vatsaa sisään, niin pömppö säilyy :)
Oireista ja oireettomuudesta: Muistelen, että raskaushormooni lisääntyy joka kolmas päivä elimistössä. Joten jos jonain päivänä ei tunnu oireita, niin ei vielä syytä huoleen. Seuraavana tai sitä seuraavana päivänä pitäisi taas tuntua oireita. Mullahan on pahoinvointi 24h, mut huomaan, että joka kolmas päivä on vielä pahempi olo ja saatan oksentaa jo aamulla. Muuten oksentelu on taas painottunu iltaan ja iltapäivään, kuten teillä monella muullakin. Niin ja joillakinhan pahoinvointi alkaa hiipua jo viikon 8 jälkeen.
Muuten ei olossa muutosta. Oksennusta ja väsyä! Oon oksentanu nyt viisi viikkoa ja aiemmissa raskauksissa viikkoon 16 asti, joten olisinkohan oksentelun puolessa välissä? Pakko ajatella positiivisesti :)
Aurinkoa!
kinuski ja neliapila 10+6
Sielä se oli, sielä se oli, meidän Rakkaus!!! :D
Kaikki oli oikein hyvin ja sain mukaan kaksi kuvaa. Pikkunen liikkui kovasti ja tuntui niin uskomattomalta!!!
Ensi viikolla np-ultraan. :)
- Mami & Rakkaus rv 9 + 6 (lääkäri sai lasketuksi ajaksi 15.12, mutta ei lähdetty muuttamaan mitään. Eiköhän ensi viikolla selviä lopullinen la.)
Ihanaa!
Mulla on perjantaina varhaisultra, se on terkkalääkärin tekemä, eli tavoitteena nähdä vaan onko sykettä, vaiko eikö... Tällä pahoinvoinnin määrällä mä todellakin toivoisin, että syke löytyy! ;)
Aloitin siis oksentelut ja olen oksentanut n. pari kertaa päivässä. Iltapäivä/alkuilta on mullakin se pahin, joskus aamukin, riippuu onko saanut syötyä illalla mitään... Mä olen sellainen pohjanmaankautta-oksentaja, että siis varpaankynsiä myöten kääntyy sisukset ympäri ja se tekeekin tästä vielä ikävämpää, kun kaikki lihakset on niin kipeänä, että hengittäminen sattuu. :/
Mä en voi käsittää mitä evolutionaalista iloa tästä purjoamisesta on!? Sitä olen tässä miettinyt parikin kertaa. ;)
Eilen oli kyllä tosi soma, kun olin pissalla ja tajusin, että nyt lähtee, niin nappasin vessan roskiksesta kannen pois ja sinne yökkäsin. No, pikkumies sitten tuli ihan hädissään katsomaan mikä mulla oli hätänä ja sitten pieni polonen tarjoili sitä roskiksen heilurikantta monta kertaa ja hoki "äiti, töttöö". :) Säikähti ressukka ihan kamalasti!
Muutenkin olen ihan kamalassa kunnossa, koko ajan kuvottaa ja vuorotellen palelee/hiottaa. En ole muistaakseni näin huonosti voinut koskaan, vaikka huonosti olen aina voinutkin... Toivon tosiaan hartaasti, että tähän on hyvä syy! ;)
Parempaa vointia muille toivotellen,
Niila ja nelonen rv 7+0 tai 8+0
Kivaa, kun nelosen odottajiakin on sattunut joulukuisiin näin monta :)
Minäkin pääsin jo käymään ekaa kertaa neuvolassa. Lähinnä siksi, että saatiin tiedot järjestelmään, että pääsee varailemaan np-ultra-aikaa. Meilläpäin aika pitää varata itse. Th sai lasketuksi ajaksi sittenkin 11.12. Olin laskeskellut itse nettilaskureilla 12.12.12 :)
Soittelin np-ultra-ajankin ja sinne pääsen 28.5. Menen varmaankin tällä kertaa yksin. Mies on kyllä ollut mukana edellisillä kerroilla, mutta nyt on hankalampi lastenhoidonjärjestelytilanne.
Jännittää. Tuntuu, että oireet on alkaneet hieman huveta. En ole nukkunut päiväuniakaan enää tällä viikolla. Vielä viime viikolla oli ihan pakko nukkua nuorimmaisen kanssa parin tunnin päiväunet ja silti olin illalla ihan väsynyt.
Olen varsinainen kahvin suurkuluttaja, mutta en ole pystynyt juomaan sitä hajun takia muutamaan viikkoon. Tänään join jo kuitekin pienen kupillisen iltapäiväkahvia. Ei kyllä vieläkään entiseen tapaan maistunut. Ja kahvin haju tuntuu vieläkin ihan kamalalta. Ehkä ihan hyvä näin.
Huonoa oloa on myös ollut, mutta ei ole tarvinnut oksentaa. Olo on ollut kamala ihan koko päivän, ehkä iltaa kohden paheneva. En muista, että edellisten odotuksissa olisi ollut mitään sanottavaa huonovointisuutta.
Olo tuntuu vieläkin niin epätodelliselta, että np-ultraa odotellaan täällä(kin) kuin kuuta nousevaa. Saisi sitten varmuuden, että onko siellä ihan oikeasti joku... :) Sydänääniä ei neuvolassa viime perjantaina edes yritetty vielä kuunnella. Kohtukin on taaksepäinkallistunut, joten tuskin olisi kuitenkaan kuulunut.
Marttapantteri 9+1
Kävin eilen neuvolassa. otettiin hb, se oli 147! ihme, ajattelin itse että se on varmaan tosi matalalla. sitten sain hirveen kasan lappuja. sokerirasitukseen pääsen kun oon just täyttänyt sen 25v.
sitten pissanäytteenkin annoin ja ei siinäkään ollu mitään.
sitten ylikiva terkkari kuunteli vielä vauvan sydänääniä, mutta eipä sieltä vielä mitään kuulunut. ei päässy pettymään, kun olin niin varma siitä että ei ne kuitenkaan vielä kuulu. :)
sitten eilen soittelin myös sitten np-ultra ajan. ja se on 25.5, eli viikolla 11. ja tänään sitten soittelin uudestaan, ja siirsin sitä aikaa, kun mies meinas vetää herneet, kun luuli ettei pääse mukaan, kun se ensimmäinen aika oli kuulemma väärään aikaan. :DDD
mulla on ollu pahoinvointia nyt melkeen jokapäivä. lähinnä johtuu siitä että menee nenä tukkoon, ja sitten kurkkuun tulee sellasta paksua limaa, ja sitten sitä kun aattelee niin rupeaa yrjöttämään. kaameeta. kurkku ihan kipeenä kakomisesta.
niin ja saatiin esitietokaavake täytettäväks, sinne ekaan ultraan mennessä. siinä kysytään jo nyt nimiehdotukset, ja toivomukset synnytykseen ja jälkihoitoon tms. siis mitä????!! kuhan nyt tuolla masussa nyt ensin uskois edes olevan jonkun, ni mieti tässä nyt sit nimiä jo? saati jotain toivomuksia synnytykseen? mun toivomus on että sekä minä ja vauva selvitään hengissä siitä.
miten voi osata toivoa mitään, kun tää on eka lapsi, ja ei tiedä ees mitä VOI toivoa. :DDD
nasuemilia 9+3
Onko kellään tietoa, mitä nuhasuihkeita saisi ottaa?-äitsykkä90 taas :)
Edellisessä raskaudessa Nasonex nenäsuihkeeni vaihdettiin Lomudal suihkeeseen allergista nuhaa helpottamaan.
Lueskelin myös et se lisää turvotusta, tiedämpähän nyt ainakin että mistä tää mun pelastusrenkaaani turpoaminen johtuu :D
Alexandra: mullakin olis tarkoitus kertoa asiasta töissä vasta kesä-heinäkuussa, kun 12 viikkoa on komeesti ohitettu, itellä on aamusin vaan useesti niin huono olo, että on vaikeeta olla töissä.