Joulukuun 2012 joululahjat?
Kommentit (321)
Vihdoinkin raskaustesti näytti keskiviikkona haaleaa, mutta selkeetä plussaa. Yk 7 tuotti toivottavasti tulosta.
Pari vuotta sitten olin viimeksi raskaana, mutta tuolloin raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon, joka todettiin niskapoimu ultrassa "rv 12+0", sikiön sydän oli kuitenkin pysähtynyt jo rv 8+ jotain.
Tänään tein varmistukseksi vielä viikkonäytöllisen testin ja testiin tuli raskaana 1-2. Nyt sitten iski hurja huoli, koska viikkoja on nyt 4+3 ja oviksen testasin testeillä ja tiedän sen olleen jo yli kaksi viikkoa sitten.
Tarkoittaako tämä nyt sitten, että kesken on menossa tämäkin?!? :( Toivottavasti kaikki huoli on turhaa ja pikkuinen tällä kertaa pääsisi syliimme asti :).
Kolmas lapsi olisi meille toiveissa.
Onnea ja paljon tarrasukkia mukaan teille kaikille, jotta pikkuisemme pysyisivät kyydissä!!
Äitskäx2 rv 4+3
Äiskäx2: Hienoa, että pitkän yrityksen jälkeen teillä on tärpännyt. Mulla oli kanssa helmikuussa keskeytynyt keskenmeno. Jospa sulla raskaushormoni on noussu hitaammin ja oot ollu just rajalla viikkonäytön suhteen. Jos raaskit ostaa vielä vaikka viivanäyttöisen testin, niin viivan vahvuus voisi antaa mielenrauhaa. Mulla testattiin neuvolassa, kun keskeytynyt keskenmeno oli tapahtunut ja testi näytti enää hyvin haaleaa viivaa. Vuoto alkoikin sitten parin päivän päästä siitä. Mutta nyt peukut pystyyn meille molemmille, että tällä kertaa kaikki kunnossa.
Ruuista olen välttänyt lähinnä raakoja ruokia. Maksamakkaraa olen syönyt vähän ja tuorejuustoakin. Täällä hetkellä ei kylläkään oikein mikään maistu!
Täällä raskausoireet on todella voimakkaat: väsy 24h, mikään ei maistu ja oksennan iltaisin ja jopa päivisin. Mun oli jopa pakko kertoa isommille lapsille raskauksesta, kun olivat jo huolissaan, mikä mua vaivaa. Oireista huolimatta mieli ei ole rauhoittunu, sillä ruskeaa vuotoa tulee edelleen joinakin päivinä. Kaava tuntuu menevän näin, että yhtenä aamuna ja aamupäivänä vuotaa, sitten on pari vuodotonta päivää ja taas vuotopäivä. Todella outoa. Yritän kuitenkin luottaa enemmän oireisiin. Eihän tässä muutakaan voi.
Mukavaa viikonloppua!
kinuski ja neliapila 7+2
Mulle aikanaan sanottiin esikoisen kanssa, että niin kauan kun on ruskeahtavaa vuotoa, niin ei ole hätää. Jos alkaa olla helakan/kirkkaanpulaista vuotoa, joka kestää pari päivää, niin sitten tarkistamaan tilanne.
Mä onnistuin vilustumaan eilen ja tänään on nenä ihan tukossa. Plääh :( Toivottavasti ei tästä enää pahene.
Mä olen ajatellut, että kun kerran pari testiä on tehnyt, joissa on plussa, niin en sitten enää niitä tee. Viivojen vahvuudet, viikkotulokset jne on kuitenkin vain suuntaa antavia. Hormoonitasotkin on kuitenkin vähän yksilöllisiä. Ei niihin ihan fanaattisesti kannata tuijottaa. Mä tiedän melkein varmasti että mulla tärppäsi 17.3, ja kun tein pääsiäisenä sen digitestin, niin sain viikkoja hedelmöittymisestä 3+. No, sehän voi pitää paikkansa, eli ilmoittaisi heti kun mennään jo parilla päivällä yli sen 3. viikon. Mutta katotaas sitten np ultrassa, kun se mun kierto on sen verran pitkä ja vaihteleva, että viimeksikin la siirtyi... Eli pääasia että tuli plussa, ja loppu varmistuu sit ultrassa - jos pikkuinen pysyy mukana siihen asti!
Suosittelisin, että jos kovasti mietityttää nämä viikot jne, niin käykää ihmeessä siellä varhaisultrassa! Se ei kuitenkaan ole kuin noin 150e ja saa sitten mielenrauhan ja ei tarvitse stressata. Ja yksityiselle ajan saa hyvinkin nopeasti!
6+5 ehkä... :)
Ilmoittaudun myös mukaan uutena. Jospa tänävuonna menisikin jouluaatto laitoksella:) R-testi näytti aamulla sen verran selkeän viivan, että uskaltaudun mukaan. LA olisi laskureiden mukaan 21.12.2012 ja nyt rv4+1.
Pikkukakkonen on siis toiveissa ja yritystä ei varsinaisesti ole takana, vaan ollaan menty ihan ajatuksella että toinen saa tulla jos on tullakseen. Pillerit jätettiin pois tammikuussa. Vielä ei mitään suurempia oireita ole havaittavissa, hieman etova olo ajoittain ja jotenkin normaalia rauhallisempi olo. Päikkärit saa otettua heti vain kun selälleen köllähtää, mutta ei siltikään väsytä mitenkään erityisesti. Raskautta aloin epäillä siivouspuuskien vuoksi, tuntuu että tullut kerättyä kaikkea turhaa nurkkiin..oiskohan "pesänrakennus" viettiä :)
rv4+1
Tarkemmin tekstejä luettuani, huomasin, että meitähän on aika monta jotka ovat kokeneet keskenmenon tai keskeytyneen keskenmenon..nyt sitten vaan peukut pystyyn kaikille! :)
Onko kukaan saanut kkm:n jälkeen neuvolasta lähetettä varhaisultraan?
Vai pitääköhän se vaan varata yksityiseltä..mielenrauhan vuoksi. Tosin Viimeksi kävin toteamassa vahvan sydämen sykkeen rv 7+4 ja silti saatiin kuulla rv 12, että elämää ei enää ole. Joten pitäis varmaan lykätä ultra myöhemmille viikoille.
Kiitos Kinuski tempistä! Käyn ostamassa vielä uuden testin..vaikka sen tekeminen pelottaakin.
Tsemppiä sinullekin, olen myös kuullut, että rusehtavasta vuodosta ei olisi vaaraa! Vaikka ihan varmasti mietityttääkin.
Suna75, pitäisi vaan luottaa siihen testin tulokseen, niin kuin sanoit :).
On tämä vaan niin jännää :). Meillä isommat lapset ovat jo koulussa ja ikää meillä miehen kanssa on 30 ja 31.
Tervetuloa uusille!
äitskäx2: mä oon ymmärtänyt, että yleensä julkiselta ei saa varhaisultraa ellei ole toistuvia keskenmenoja takana. Käytännöt kuitenkin ovat kuntakohtaisia joten kannattaa neuvolasta kysellä. Eli varmaankin pitää yksityiselle mennä.
Mulla kun oli kaikkea häikkää kkm:n jälkeen ja julkisella vähättelivät ongelmia niin löysin yksityisen lääkärin, joka ultraa alle 40 eurolla ja on ihan pätevä tyyppi. Siksi nyt aattelin olla vähän kreisi ja mennä ultraan jo 5+2 JA 7+2 ja mahdollisesti vielä kolmannenkin kerran ennen np-ultraa. Jotenkin niin hermostuttaa tää alkuraskaus ja haluan heti kuin mahdollista mielenrauhan sen suhteen, että onko raskaus oikeassa paikassa ja sitten myöhemmin tahdon nähdä sykkeen ja alkion koon. Viime raskaudessa varhaisultrassa rv 7+0 näkyi syke, mutta alkio ei vastannut viikkoja. Viikko sen jälkeen syke oli kadonnut:/
Mä mietin, etten varais neuvolaakaan ennen noita ultria.
Joharran rv 4+4
Uusi ilmoittautuu mukaan. Perjantaina kolmastoista päivä plussasin(voi silloin jotain kivaakin tapahtua!)
YK 2 meillä tärppäsi, ihana yllätys, että kävi noin nopeasti.
Vähän taustaa meistä. Ollaan miehen kanssa 29 vuotiaita, ja meillä on 06 syntynyt tyttö, eli pikkukakkosta odotetaan. Edellisestä odotuksesta on sen verran jo aikaa, että tämä odotus tuntuu ihan uudelta ja ihmeelliseltä asialta.
LA olisi laskurien mukaan 21.12
KissKiss
4+2
Kiitos kaikille tsempityksistä! Jo kolmas päivä ilman vuotoa, jospa se nyt tajuais loppua!
Äitskäx2: On varmaan tosi paljon kuntakohtaista tuo varhaisultraan pääsy julkiselle puolelle. En saanut keskeytyneen keskenmenon jälkeen lähetettä varhaisultraan, mutta kun neuvolassa kerroin vuodosta, niin heti antoivat ajan. Samoin oli keskenmenoa ennen. Ei tarvinnu edes itkeä ja ruikuttaa aikaa, vaan helposti aika irtosi.
Tervetuloa kaikille uusille! Joululahjoja näyttää tulevan tosi monelle. On ollu kilttejä naisia :)
kinuski ja neliapila 7+3
ilmoittaudun mukaan! Kolmas lapsi haaveissa, lapset 7v ja 5v.. eli ihan kuin ensimmäistä odottaisi.
Tulin ensi yrittämällä raskaaksi joulukuussa, ja ihan shokkina tuli keskenmeno nyt tammikuussa viikolla 8+5, jolloin alkoi vaaleanpunainen limavuoto, sitten verinen tiputtelu.. kävin polilla jossa nähtiin sitkeä sykkivä sydän, mutta ei vastannut pieni ihan viikkoja, oli 7 viikon kokoinen. siitä vuorokausi ja kivuilla ja vuodolla sain kädelleni napattua alkion :( :( :(
Nyt siis yhdet kuukautiset välissä ja tässä sitä taas ollaan, RASKAANA :) :) eli iloitaan ja pelätään samalla.. kaksi aiempaa raskautta ovat olleet helppoja ja kuin unelmia, eli viime kertainen jäi suruksi.
Neuvolaan meinasin soittaa jo viime viikolla, mutta jänistin, ajattelin että ehdin vielä myöhemminkin. En ajatellut mennä varhaisultraan, houkuttelee toki.. sillä kesken voi mennä muutenkin.. en tiedä vielä.
Eli meillä ei iloita vielä, mutta toiveikkaita ollaan. Ainoa ihmetys on pahoinvoinnin puuttuminen?? Kaikissa aiemmissa on ollut ällötystä mutta tässä ei.. muuten todella hajuherkkänä ja rinnat pinkeinä ja arkoina. Niin ja väsymys on valtavaa, päiväunet aina kuin mahdollista.. toivottavasti pahoinvoinnin puuttuminen ei ole huono merkki..
Nyt siis 6+4, laskettu aika 6.12.
Aurinkoista päivää kaikille!
Tulin käymään täällä ja vuodattamaan pahaa oloani. Olen siis ollut nyt pääsiäisloman jälkeen sairaslomalla koska sain heti töihin mentyäni kauhean migreenikohtauksen (yhdistettynä huonoon oloon) ja kun päänsärkyä oli jatkunut pari päivää aloin oksentaa. Oksentelu muuttui nopeasti sellaiseksi että oksensin 15 minuutin välein. Oksensin yön ja seuraavan päivän. Sain yksityiseltä puolelta lopulta kiinni naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin joka määräsi minulle suppoina Voltaren 100 mg päänsärkyyn ja pahoinvointilääkettä suppoja Primparen (tai jotain sinne päin). Työterveysasema antoi vaan sairaslomaa ja käski lepäämään (!), äitiysneuvola antoi samat ohjeet ja käski mennä päivystykseen sitten jos en ala parantua. Huh huh, siis miettikää, jos on kamala migreenikohtaus, ja oksentelu on ihan hillitöntä ja jatkuvaa. Kaikki tulee ulos, mitä meneekin. Esim mehujää tuli ulos 10 minuutissa. 2 vesikulausta 5 minuutissa. Vähänkö menee huonoon kuntoon nopeasti jos ei saa mitään apuja/rohtoja. Nyt alan vihdoin olemaan tolpillani ja olen jaksanut kävellä alakertaan tekemään itselleni voileipiä. Ruoka alkaa mennä alas. Olisin varmasti mennyt tiputuskuntoon ellei tuo yksityisen puolen lääkäri olisi tajunnut tilannettani ja määrännyt raskaudesta huolimatta tuota särkylääkettä. Sitä pahoinvointilääkettä en joutunut onneksi käyttämään, sillä pahoinvointi helpotti kun särky loppui. Niin siis ja mainittakoon vielä, että Panadolia olin toki ottanut siihen päänsärkyyn jo aiemmin tuloksetta ja ei ne pysyneet edes mahassa kun oksensin heti ne ulos. Tuntuu kyllä että esim neuvola olisi voinut paneutua vähän enemmän asiaan.
Mulla on eka neuvola-aika 25.4. ja sitä ennen menen yksityiselle puolelle ultraan 23.4. tuolle samalle lääkärille joka määräsi mulle nuo rohdot tällä viikolla. Ajattelin, että on parempi mennä nyt vaan heti sinne ultraan, niin näkee onko siellä mitään, ettei sitten tule kärsittyä turhaan tätä pahaa oloa,päänsärkyjä jne.
Mulla on siis ollut nyt muutenkin pahoinvointia ja kuvottavaa oloa, varsinkin aamulla ja yöllä. Heti kun maha tyhjenee tulee huono olo. Joudun syömään 2 h:n välein jotain, jogurttia, banaania jne.
En kyllä nauti yhtään tästä alkuraskaudesta. Viimeksi olo helpottui viikolla 12, joten toivottavasti tälläkin kertaa.
Tsemppiä muillekin, ja päivittelen tota nimilistaa jossain kohtaa kun jaksan paneutua asiaan, nyt pakko mennä taas lepäämään.
Elle rv 6+2 (tai jotain)
jatkan vielä kun innostuin! Keskenmenoja tuntuu olleen monilla, nyt tällä kertaa me kaikki saadaan pidetyksi nämä pienet, eikös?!
Urheilu ja ruoka-asiat vielä mielessä. Ensimmäisessä raskaudessa olin tosi tarkka vältettävistä ruoka-aineista, toisen kohdalla en niin huolinut. Keskeytyneen raskauden aikaan koin syyllisyyttä mädistä mitä söin tietämättäni raskaudesta.. ja pari viikkoa ennen keskenmenoa olimme ulkona syömässä ja en muistanut kuin vasta syötyäni syöneeni kaikkea kiellettyä! ..kylmäsavulohta, tuorejuustotahnaa, jäisiä marjoja jälkkärissä (mahd.ulkomaisia).. ja keskenmenon jälkeen olin niin syyllisyyden tunteissa näistä (vaikka eihän se niistä välttämättä johtunut.. mutta syyllisyys oli valtava, etsin syitä kaikkialta mitä oli tehnyt!) Nyt olen ollut tarkempi, ihan vain oman mielenrauhani takia..
Miten liikuntaharrastuksenne muuttuvat raskauden aikana? En ole mikään himokuntoilija, mutta aikomuksena oli juosta naisten kymppi, mutta en ole väsymykseltä töidem jälkeen jaksanut lenkkeillä, enkä aloita sitä harjoittelua nytkään kun en ole moneen kuukauteen juossut, eli jätän väliin, ainakin juoksun. Kuntosalilla teen muutaman kerran viikossa treenin jossa eritoten treenaan niska-hartia-seutua ettei jumitu. Tänään kaikki nostot tuntuivat vatsassa asti ja tein lyhyemmän ohjelman.. huoli siis nosti taas päätään, etten vain aiheuta keskenmenoa, vaikka minä pöhkö kyllä tiedän että syyllisyyttä ei saa potea.. eikä elämistä lopettaa (kröh, on mulla taas keskenmenojutut, kauheeta pelottelua, anteeksi! )
Mutta nyt siis päiväunille.. Carol 6+4
Hei kisskiss, meillä sattuu LA samalle päivälle ja kakkonen on täälläkin tuloillaan:)
Keskenmenoasioista sen verran että olen kokenut myös tuulimunaraskauden joskus monta vuotta sitten ja edellisessä suhteessa kylläkin. Lapsi oli toki silloin toivottu, mutta onni onnettomuudessa silloisen miehen kanssa meni sukset ristiin ja erosimme. Vauva ei ainakaan olisi sitä suhdetta parantanut.
Keskenmenon tai tuulimunan kokeneena on vaikea yrittää olla luottavaisin mielin, kyllä sellaiset ikävät tapahtumat jättävät aina jälkensä. Jotenkin kuitenkin uskon siihen, että kaikella on aina tarkoituksensa.. mutta silti ajatus tuulimunasta tai keskenmenosta pyörivät mielessä. Tämä naisen huolehtivainen ja murehtivainen luonne on vain sellainen, kait se on osa tätä äidiksitulo prosessia.
Olen ajatellut kyllä käydä varhaisultrassa, mutta joskus viikoilla 8 aikaisintaan. Kyllä siitä saa niin pienellä vaivalla ja summalla mielenrauhan ja onhan se kieltämättä kiva käydä ihailemassa sitä uutta pikkuruista:)
Pikku2nen 4+2
Pikku2nen: Kiva yhteensattuma, että tosiaan osui samalle päivälle LA. :) saa nähdä muuttuuko NP ultran jälkeen.
Urheilusta sen verran, että minäkin kova harrastamaan liikuntaa, varsinkin juoksemista, mutta aion kyllä juoksun laittaa tauolle, koska siinä sykkeen saa nousemaan niin helposti sen sallitun 150 yli. Toukokuussa olisi taas ollut HCR, ensi vuonna sitten...:)
Aion kyllä jatkaa mahdollisuuksien mukaan kaikenlaista kevyttä liikuntaa.
Aurinkoista päivää kaikille!
KissKiss
Minä kans nautin liikunnasta. Juoksu, hiihto ja kuntosali lähellä sydäntä. Aion jatkaa urheilua samaan malliin, tietysti tuon sykerajan (150) sallimissa rajoissa. Uskomukseni mukaan liikunnasta on hyötyä pikkusellekin. Ja kun siitä tulee äiskälle niin hyvä olo, niin miksei hyvä olo välittyisi vauvaankin. Kyllä oma kroppa alkaa sitten rajoittamaan sitä liikkumista kun se ei enää ole hyväksi. Edellisessä raskaudessa kävin muistaakseni viimeisen kunnon lenkin rv25, sen jälkeen alkoi tuntua mahassa ikävää hölskyntää ja tuli supistelua, joten oli viisainta lopettaa. Tiedän kyllä monta naista jotka ovat juosseet melkein synnyttämään:)
Liikunta pitää tuntua hyvältä, samalla periaattella mennään raskaana tai ei:)
Ariel: Kyllä käsittääkseni 5+6 tarkoittaa sitä että olet kuudennella viikolla jne. Sinulla onkin sitten jo viikon päästä varhaisultra!
Hemulinen: Onnea varhaisultraan, toivottavasti siellä jo se syke näkyisi!
Suna75: Vaikka sen tietää että se pieni elämän alku oli jotenkin viallinen, kun kuoli noin, on se olo kuitenkin hirveä. Eniten tulee sellainen olo että elämä on niin epäreilua. Mutta, toivotaan ettei tästä ryhmästä kenelläkään tule sitä eteen, vaan kaikki päästään sinne joulukuulle asti tonttujamme synnyttämään!
Odotuksenodottaja: Sinulla on kyllä rankka polku takana! Onneksi olkoon raskaudesta!
Joharran80: Sama pelko on minullakin, että kun kerran esikoista odottaa, niin mitä jos jotain menee taas pieleen eikä ikinä saadakaan lasta. Meillä oli NIIN lähellä jo viimeksi että olisi kohtu mennyt niin huonoon kuntoon, ettei meille lasta olisi ikinä tullutkaan. Eivät jorvissa lupailleet mitään tulevia raskauksia. Nyt pelko onkin että mitä jos tämä menee kesken ja mitä jos joudutaan taas tekemään kaavintaa, kestääkö kohtu sitä enää. Pitää vaan yrittää ottaa rennosti jotenkin. Huolehtiminen ei auta… Itsekin jotenkin haluaisin käydä useammassakin ultrassa, vaikka eihän ne ultrat tietenkään takaa sitä että mikään ei ole pielessä. Mutta onhan se ainakin totta että viimeksi kannoin kuitenkin ”turhaan” sitä kuollutta pienokaista viikkotolkulla sisälläni n/p-ultraan asti.
Äitskäx2: Suuret pahoittelut kokemastasi keskenmenosta! Älä ole huolissasi tuosta viikkonäytöllisestä testistä! Se raskaushormoni nousee niin yksilöllisesti, että se vaikuttaa sen tulokseen. Itse en sen takia edes tällä kertaa tee viikkonäytöllistä. Tiedän kuitenkin koska ovis oli, kuten sinäkin. Yritä olla stressaamatta, vaikak tiedän että se on lähes mahdotonta! Me kävimme myös viimeksi rv9+2 varhaisultrassa ja oli vahva syke, rv11+4 saatiinkin sitten kuulla että sikiö oli kuollut suunnilleen heti varhaisultran jälkeen. Varmuutta ei siis ole ikinä :(
Kinuski: Sinullapa onkin jo kunnon raskausoireet, ja viikotkin. Oletko käynyt jo ultrassa vuotojesi takia? Voisi helpottaa oloasi, jos pääsisit ultraan varmistamaan että kaikki kunnossa. Tsemppiä oireiden kanssa!
Carol81: Pahoittelut sinunkin kokemastasi keskenmenosta! Meidän pitää toivoa että koska tässä ketjussa on jo niin paljon juuri keskenmenon kokeneita, ettei tänne tule niitä enää yhtään lisää!! Ihanaa että raskauduit niin nopeasti uudelleen.
ON: Viikonloppuna on jo pientä oiretta alkanut tuntua. Hieman etovaa oloa tuntuu jo olevan, jos verensokeri laskee liian alas. Ja eilen olin iltapäivällä ihan poikki, vaikka en oikein mitään ollut tehnytkään. Muuten olo on ihan normaali. Jonkin verran on ollut ongelmia vältellä kaikkia ruoka-aineita, kun on ollut vieraita. Mutta olen kyllä onnistunut. Niin ja kylmä on kyllä lähes koko ajan!
Tänään otan viimeisen lugen ja sitten vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin ettei vuodot ala. Jotenkin olen pelännyt että josko luget vain pitävät vuodot poissa, mutta nyt kun ne lopetan ni alkaa ne. Toivottavasti ei!
Alexandra + kyytiläinen rv5+6
Hei ja tervehdys kaikille!
Täällä olisi vielä mukaan yksi joulukuun joululahjan odottaja. LA olisi jossain 19.12 paikkeilla, vaikka se kyllä varmistunee tässä myöhemmin. Esikoisen imettämisen ja ehkäisyn lopettamisen jälkeen jäi kuukautiset tulematta kokonaan, vaikka niitä odoteltiin hartaasti, että oltaisiin päästy pikkukakkosta vääntämään. No mutta mikäs tämän parempi, toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin. Tuo laskettuaika teettää hieman päänvaivaa, mutta eiköhän se lähiaikoina selviä.. :)
Mulla on nyt ihan selkeästi oireita, rintojen arkuutta jonkinverran muttei ehkä niin suuresti tunnu kun aiemmissa raskauksissa, on 2 lapsen ihmetyksen jälkeen karaistuneet rinnat näköjään. Lievää kuvotusta välillä mutta se menee ohi.Pahoinvointia mulla ei varsinaisesti ole ollut kummassakaan aiemmassa raskaudessa. Ruokahaluttomuus on tullut uutena raskausoireena mikä sinänsä on ihan ok koska mulla on 20kg enemmän painoa nyt kun aiemmisssa raskauksissa 2000 ja 2008. Ylipainoa siis on,painoindeksi 29,1 ja lähtöpaino ennen raskautta 84kg. Tämä aiheuttaa vähän jännitystä kun en ole sokerirasitustestissä ollut aiemmin että nyt varmaan sekin tulee kohdalle. Ja tällä karkin syönnillä raskausdiabetekset ja muut...
Selkeästi turvotusta on mahassa KOKOAJAN eli maha "tuntuu" kokoajan. En voi olla siis huomaamatta mahaa koska se on fyysisesti läsnä tuon tunteen takia kokoajan. Tätä "maha tuntuu- tunnetta ei ollut aiemmista raskauksissa että ihan fyysisesti maha tuntuu koko ajan jollekin, pinkeelle ja kireelle niin että esim omat housut ahdistaa. Vedin tänään töihin ihan pokalla Noppiesin matalaresoriset mammafarkut jalkaan :D Ja ai että, eipähän purista niinkun taas omat farkut/trekkinsit/koticollarit vkonloppuna.
Meillä on suvussa kaksosia joten vähän jännittää että napsahtaako se just mun kohdalle nyt. Siskon kanssa ollaan asialle naurettu sillon ensimmäisiä odottaessa että ihan saletisti sitten viimeisen suunnitellun raskauden kohdalla tuleekin kaksi vauvaa. Että jos tää pinkeily onkin sitä, hui.
Mulla on eka neuvola ensi viikolla ja sain samalla neuvolalääkärillekin ajan vaikka viikkoja nyt vasta 5+3. Pitää käydä päivittämässä migreeni-ja allergialääkkeet sellaisiksi etteivät vahingoita vauvaa.
Varhaisultraan en ole ajatellut mennä, jos maltan niin odottelen sitä ekaa kunnallista. Käsittääkseni täällä meillä rakenneultra kuuluu nyt kaikille kanssa. Jos ei niin siihen mennään sitten yksityiselle.
Katsotaan mihin päädytään, saattaahan se olla että parin vkon päästä sitä varhaisultraa tuleekin varattua :)
Täällä odotellaan siis viikoilla 5+,jos clearbluen testiä on uskominen. Hieman on kuitenkin pelko persiissä, koska takana on yksi tuulimuna ennen esikoista, hedelmöityshoitoja (IVF ja ICSI) esikoista odotellessa. Eli tämän pikkukakkosen ei pitänyt ihan näin helposti saada alkuaan. Nyt tietysti mielessä on tuo tuulimunamahdollisuus (minkä jälkeen olin lääkkeellisessä keskeytyksessä ja kahdesti kaavinnassa: ei ollut kovin mukavaa..). Esikoinen sai alkunsa 2 vuoden yrityksen tuloksena hedelmöityshoitokertojen välissä ihan luomusti (mitä vieläkin ihmettelemme). Varasinkin varhaisultran viikolle 7+. Toivotaan parasta :). Onneksi 1-vuotias esikoinen pitää kiireisenä, niin ei ehdi liikaa miettiä tätä maha-asukkia.
Joku tuossa kirjoittikin, että vähän pelottaa liittyä tänne kirjoittelemaan. Minulla on sama juttu. Olin innokkaasti mukana palstakirjoitteluissa ennen kuin sain tietää ensimmäisen raskauteni olevan tuulimuna. Esikoista odotellessani en kirjoitellutkaan sitten minnekään, oli into mennyt jotenkin. Mutta nyt uusilla eväillä :) Hyvää alkavaa kevättä kaikille!
Sinidahlia
5+ jotain viikkoja
Elle81: Kuulostaa kyllä siltä että sinua on ihan tosissaan nyt koeteltu! Toivottavasti tämä oli sinun ainut raskaudenaikainen migreenikohtauksesi! Ja toivottavasti olosi pian paranee!
Carol81: Liittyen urheiluun kiinnitän itse tällä hetkellä lähinnä huomiota siihen että jatkan samaan tyyliin, enkä vaadi itseltäni enempää kuin aikaisemmin. En seinäkiipeile, en nosta saavutettuja painomääriä bodypumpissa, enkä juokse tulevana sunnuntaina Länsiväyläjuoksua, vaikka olenkin sinne ilmoittautunut. Power plate on kielletty raskaanaoleville, joten sitä en enää käytä. Muuten jatkan toistaiseksi kuten ennenkin. Erona lähinnä se että jos tosissaan väsyttää, niin en välttämättä pakotakkaan itseäni jumppaan. :) Yritän tehdä fiiliksen mukaan, jos tuntuu epämukavalta, niin silloin lopetan. Saa nähdä sitten miten jatkossa, mutta ainakin toistaiseksi näin :) Niin ja neuvolassa ovat sanoneet että ensimmäisen kolmanneksen voi jatkaa kuten ennenkin, mutta koska olen hieman hysteerinen tuon keskenmenon jälkeen, niin jätän tosiaan sen länsiväyläjuoksun väliin. Turha koetella kroppaa tässä vaiheessa yhtään sen enempää :)
Kisskiss: Sinullakin juoksutapahtuma edessä, mutta nimenomaan, ensi vuonna sitten! HCR on joka vuosi, raskaana sitä on kuitenkin vain pari kertaa :) Eikö se kuitenkin ole niin että vielä tässä vaiheessa ei tarvitse hirveästi noita sykkeitäkään varoa, vaan vasta myöhemmin? Vai muistanko ihan väärin? Tuo 150 sykeraja tulee itsellä nimittäin kyllä varsinkin tuossa lenkkeilyssä heti vastaan…
Moonbeam: Sinullahan onkin neuvola jo aikaisessa vaiheessa. Toisaalta noiden lääkkeiden päivityksen takia varmasti hyvä että käyt heti. Ystävänikin kertoi että hänellä oli heti raskauden alusta asti kuvaamasi olo vatsassa. Hänellä ainakin on vain yksi lapsi tulossa :) Saa nähdä miten teillä :)
Sinidahlia: Kokemuksesi kuulostaa tutulta, pahoittelut niistä! Itselläkin tosiaan kahdet lääkkeelliset tyhjennykset ja kahdet kaavinnat takana viime keskenmenosta. Mutta mikäs sen hienompaa kun että teillä nyt sitten ihan luomusti tärppäsi tämä pikku 2:nen!
ON: Alavatsassa tuntuu välillä epämukavuuttaa, melkein kuin vatsaa kiertäisi. Sellasta huonoa oloa/kipuilua. Hetkittäistä pistosmaista kipua on kiinnittymiskohdassa (ainakin oletan kiinnittymiskohdaksi) ja pientä etovaa oloa välillä verensokerin laskiessa. Iltaisin väsymystä, mutta aamulla herään ennen herätystä :) Varasin eilen varhaisultran 2.5., eli rv8+1. Sitä nyt sitten odottelemaan vielä pari viikkoa.
Alexandra + kyytiläinen rv6+0
...liittyen keskenmenooni. Täälläkin moni on lisäkseni niitä kokenut. Ilmeisesti on niin että 1/5 todetuista raskauksista päättyy keskenmenoon. On se rankkaa, mutta kyllä siitä toipuu. Näin esikoista yrittävällä on kyllä lisäksi se pelko, että mitäs jos en pysty jostain syystä kantamaan yhtäkään raskautta loppuun asti ja tääkin tulee menemmän kesken.
Paljon onnea myös odotuksenodottajalle (nythän sitä ei tarvii enää odottaa:P) siitä, että vihdoin hoitojen jälkeen tärppäs!
Mulla on kysymys viikkonäytöllisistä digitesteistä. Tein rv 4+0 sellaisen ja sain 2-3, joka sopii noille päiville. Nyt sitten äsken tein uuden ja sain 3+ vaikka on vasta rv 4+3! Ja ovulaation ajankohta on melko varma. Moni olis iloissaan tuloksesta, mutta mä rupesin tietty hermoilemaan ja kuvittelemaan kaikkia rypäleraskauksia yms. joissa hcg nousee nopeammin. Mites teillä muilla? otteeko saaneet 3+ ja milloin sen saitte? Ilmeisesti cb:n digi tulkitsee 3+ tulokseksi yli 2000 hcg-arvon.
Eikä mullakaan muuten ole mitään oireita, paitsi lievä rintojen arkuus ja väsymys. Keskenmenneessä raskaudessa oli tässä vaiheessa jo paljon enemmän tuntemuksia. Silloin hcg- arvot nousivat kyllä paljon hitaammin ja näillä päivillä sain digiin vasta 1-2.
Voisko muuten viestin loppuun aina pistää vaikka raskausviikot niin olis helpompi hahmottaa missä vaiheessa kukin menee?
rv 4+3