Sairaanhoitaja vai Röntgenhoitaja?
Pitäisi lähteä opiskelemaan. Alunperin mietin tuota röntgenpuolta, mutta nyt en ole enää varma. Palkka on ilmeisesti lähes sama, mutta tavallisella sairaanhoitajalla paremmat työllistymismahdollisuudet.
Sen lisäksi en ole kovin lahjakas matemaattisesti enkä hirveän näppärä käsistäni. Tykkään kyllä teoriatiedon imemisestä erittäin paljon, kunhan se on itseäni kiinnostavaa. Kemia, fysiikka ja matematiikka eivät kylläkään kuulu niihin. Niitä olisi ilmeisesti enemmän tuossa röntgenpuolella, muttei kuulemma siinäkään niin hirveästi?
Olen empaattinen ja luonnostani avulias, mutta se ei välttämättä näy päältä ja omaan Asperger-diagnoosin. Saatan siis vaikuttaa sosiaalisesti jäykältä, vaikka olenkin kehittynyt.
Kärsin myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja voin olla vähän verkkainen liikkeissäni, sekä uppoudun helposti ajatuksiin. Tämä huolettaa siinä mielessä, jos työhön liittyy paljon kiirettä ja säntäilyä. Olen tosin ollut kauan sitten psykiatrisella osastolla, ja siellä psyk.sairaanhoitajan työ >näytti< lähinnä kahvittelulta.
Röntgeniä näyttäisi nyt puoltavan seuraavat syyt;
-'korkeakoulumaisempi' ilmapiiri; paljon tietoa ja teoriaa, vähemmän "itsestäänselvien" asioiden käsittelyä
-pienempi riski joutua tekemisiin hankalien ihmisten kanssa ja sosiaalisesti vähemmän vaativaa
-päivätyö useammin (?)
SH:ta puoltavat seikat;
-helpompi sisäänpääsy (minulle aika tärkeää, koska en halua viivästyä enää vuosia ja saa sentään jatkokelpoisuuden esim.hoitotieteeseen)
-helpompi työllistyminen
-teoreettinen opiskelu vähemmän vaativaa
-suurempi 'tekemisen meininki' tai toisin sanoen mahdollisuudet onnistumisen kokemuksiin olemalla tukena ihmisille
Onko ajatuksia?
Kommentit (96)
Älkää uskoko kaikkea mitä työkkäri sanoo. Tytär opiskeli röntgenhoitajaksi vuoden, sitten vaihtoi ensihoitaja-sairaanhoitajaopintoihin. Oli oikein viisas valinta. Huono työtilanne vaikutti siihen ja toisekseen hän ei halunnut lopun ikää painaa vain nappia, vaan oikeasti hoitaa potilaita. Nyt koulutetaan hirveän isoja ryhmiä ja kaikille röntgenhoitajille ei mitenkään ole töitä. Työttömät röntgenhoitajat ovat tosiasia. Sairaanhoitajilla on paljon paljon laajemmat työmahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Harkitse ap myös laboratoriohoitajan opintoja ( nyk. bioanalyytikko)
Tällä hetkellä labrahoitajille löytyy hyvin töitä ja ammattina se on myös hyvin monipuolinen. Suosittelen.
Mites terveydenhoitaja? Siistiä sisätyötä, päivätyötä. Harvemmin tarvii siivoilla mitään kusta ja paskoja ja monesti asiakkaatkin ihan mukavia. Voi olla töissä vaikka äitiysneuvolassa tai koulussa.
Terveydenhoitaja on myös sairaanhoitaja, eli tosi hyvät työmahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
RTG-hoitaja ehdottomasti. Vastuu liki nolla verrattuna sairaanhoitajaan. Koulussa kyllä oppii rtg-hoitajan työn etkä voi tappaa ketään. Sh joutuu hyvin vaikeisiin tilanteisiin, joissa joutuu tekemään päätöksiä ihan yksin.
Kyllä röntgeniinkin kuolee ihmisiä. Ja näkisin vastuullisuutta vaadittavan, kun ihmisiä säteilytetään. Potilaan hoito voi riippua kuvantamisen onnistumisesta.
Verkkainen ja sulkeutunut tyyppi ei ehkä hoitoalalle sovi ylipäätään.
En siis todellakaan tiedä mikä kuva teille Röntgenhoitajaa on mutta fakta on että sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet internationaalisesti työllistyä, sveitsissä esimerkiksi etsitään rö.hoitajia pulalla palkka taso alkaa 4000-5000e. Voit työskennellä eri radiologian osastoilla ja olet todellakin alasi Spezialisti, sinun työsi on erittäin omavastuista ja sinun on osattava erittäin hyvin ihmisen Anatomia. Itse olen saksassa opiskellut Röntgenhoitajaa ja koulutus alkoi kuuden viikon sairaanhoito praktikalla, siinä todellakin huomaa eron. Sairaanhoitajana olet kaikesta hoidosta osastoilla vastuussa, teet todella Paljon myös paska työtä, röntgenhoitajalla on mahdollisuus kokonaan sairaalasta lähteä application spezialistiksi esimerkiksi ja teet Sitten töitä esim siemensille, eri radiologian diagnostiikan laitteita esitellen. Palkka on kolminkertainen normaali rö.hoitajaan verrattuna. Riippuu siitä mitä tahtoo, hoitotyö ei minulle todellakaan ollut se oikea.
Itse lähdin opiskelemaan 33-vuotiaana röntgenhoitajaksi, takana 10 vuotta asiakaspalvelualaa ja joitain vuosia sekalaisia töitä.
Ala tuntuu todella omalta ja loputtoman mielenkiintoiselta, ei todellakaan mitään "ei vastuuta, painelet nappia lopun ikääsi". Tuo lausahdus on ennemminkin vitsi opettajienkin mukaan alalla. Että tällaista vähättelyä tulette kuulemaan, totuus ei voisi olla erilaisempi.
Koulu vaatii työtä, tahti on tiukka ja opiskeltavat aineista osa on sen verran haastavia että vaativat oikeasti syventymistä. Alussa keskitytään painottamaan röntgenhoitajan vastuuta säteilyn käyttäjänä ja tutustutaan säteilyyn muutenkin syvemmin fysiikan kautta. Osa opinnoista nyt on helppoja vetää läpi, lähinnä ne jotka tulee kaikille hoitoalaa opiskeleville.
Itse olen työskennellyt vielä vanhassa työssäni koulun ohella, sen mitä olen kerennyt eli en kovinkaan suuria määriä kuukaudessa. Aikuiskoulutustuella pärjää onneksi paremmin kuin perus opintotuella jolla nyt ei maksaisi edes asumistaan, tosin sekin on vain väliaikainen onni, sillä aikuiskoulutustukea maksetaan vain 15kk ajalta. Loppuajan opinnoista saa työskennellä opiskeluiden ohella sitten ihan niska limassa.
Itse röntgenhoitajan työssä näen paljon vaihtoehtoja, enkä vielä tiedä missä modaliteetissa tahtoisin itse tulevaisuudessa työskennellä, sillä monet niistä kiinnostavat ja ovat kuitenkin toisistaan paljonkin poikkeavia (natiivikuvantaminen tk:ssa vs. angiografia yliopistollisessa sairaalassa, työpäivän tahti ja sisältö ovat hyvin erilaiset).
Mun mielestä koulussa on mukavasti yhdistynyt teoria ja käytäntö, tosin nyt koronakeväänä harjoittelut siirtyivät valtaosalla ja teoriaa siirrettiin tulevalta syksyltä keväälle.
Se joka luulee että röntgenhoitajan työ on pelkkää napinpainamista on kyllä ihan pihalla! Palkka on samaa tasoa kuin sairaanhoitajalla. Monissa paikoissa päivätyö.
Röntgenhoitaja on todennäköisesti arvostetumpi ammatti. Röntgenhoitaja on erikoisalan asiantuntija, hänen työtään ei voi tehdä kukaan muu kuin toinen röntgenhoitaja. Ainakin pk-seudulla ihan hyvin töitä röntgenhoitajille. Sairaanhoitajille suurin osa töistä on vuodeosastoilla, hoivakodeissa ja kotihoidossa.. eli se kannattaa huomioida siinä kun puhuu miten sairaanhoitajille on niin hyvin töitä tarjolla, että ne on nimenomaan noissa paikoissa.
Toisaalta röntgenhoitajassa itse miettisin sitä säteilyn saantia.. eli kuinka paljon itse työssä lopulta saa säteilyä.
Ai röntgenhoitajan työkö ei vastuullista?! Ei herranjestas. Röntgenhoitajan työ on todella vastuullista! Säteily ei ole mikään leikin asia ja eikös joskus potilas kuollut siihen kun opiskelija laittoi varjoaineen väärään paikkaan. Että siinä teille sitä "ei vastuullista"- työtä. Röntgenhoitajalla on todella suuri vastuu.
Olipas täällä hauskaa luettavaa, ihanaa miten kommentoijat luulevat tietävän röntgenhoitajan työstä paljonkin ja sitten itse vastaus on ihan potaskaa! Eli ei kannata usko mitä täällä kirjoitetaan, ottakaa yhteyttä vaikka niiden liittoon niin saatte tietoa mihin voi luottaa 100.
Toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelija täällä hei! Millainen työllisyystilanne alalla on tällä hetkellä. Olen saanut liiton edustajien puheista ja muualta käsityksen, että työllisyystilanne ei ole tällä hetkellä kovin häävi (pikkuröntgeneitä lakkautetaan ja kuvantaminen keskitetään isompiin sairaaloihin ja terveysasemiin ym.) ja alkanut pohtia opintojen keskeyttämistä, jos valmistun kortistoon. Opiskeleminen tällä alalla on myös taloudellisesti haastavaa, koska meidän on pakko matkustaa harjoitteluun välillä toiselle puolelle Suomea, kun kaikki ei mahdu samaan aikaan harjoitteluun opiskelupaikkakunnalle. Se käy tosi kalliiksi ja harmittaa, ettei tuota asiaa korostettu tarpeeksi koulun nettisivuilla. Tiedän, että työllisyystilanteessa on alueellisia eroja. Osaako joku sanoa, missä päin Suomea olisi mahdollisesti työtä parhaiten tarjolla?
Noin muuten ala on mielenkiintoinen ja vaatii enemmän fysiikan opiskelua kuin alkuun ajattelin. Haastavan opiskelusta tekee se, että opettajien aika opettaa on rajallinen ja vaikeat aiheet käydään läpi nopeaan tahtiin ja paljon jää oman pänttäämisen varaan, jos haluaa kunnolla sisäistää asiat tai oppia laskut. Jokaisen kuvantamislaitteen tekniikka ja siihen liittyvät fysikaaliset ilmiöt myös käydään kunnolla läpi ja säteilyfysiikkaa sisältyy moneen kurssiin.
Röntgenhoitajalla on iso vastuu, koska hän on laillistettu säteilyn käyttäjä ja käyttää säteilyä työssään päivittäin ja käytännön työ ei ole todellakaan pelkkää napin painamista. Potilaiden ohjaaminen on olennainen osa työtä ja vuorovaikutustaitojen on oltava sen vuoksi hyvät.
Up