Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitaja vai Röntgenhoitaja?

Vierailija
10.07.2013 |

Pitäisi lähteä opiskelemaan. Alunperin mietin tuota röntgenpuolta, mutta nyt en ole enää varma. Palkka on ilmeisesti lähes sama, mutta tavallisella sairaanhoitajalla paremmat työllistymismahdollisuudet.

Sen lisäksi en ole kovin lahjakas matemaattisesti enkä hirveän näppärä käsistäni. Tykkään kyllä teoriatiedon imemisestä erittäin paljon, kunhan se on itseäni kiinnostavaa. Kemia, fysiikka ja matematiikka eivät kylläkään kuulu niihin. Niitä olisi ilmeisesti enemmän tuossa röntgenpuolella, muttei kuulemma siinäkään niin hirveästi?

Olen empaattinen ja luonnostani avulias, mutta se ei välttämättä näy päältä ja omaan Asperger-diagnoosin. Saatan siis vaikuttaa sosiaalisesti jäykältä, vaikka olenkin kehittynyt.

Kärsin myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja voin olla vähän verkkainen liikkeissäni, sekä uppoudun helposti ajatuksiin. Tämä huolettaa siinä mielessä, jos työhön liittyy paljon kiirettä ja säntäilyä. Olen tosin ollut kauan sitten psykiatrisella osastolla, ja siellä psyk.sairaanhoitajan työ >näytti< lähinnä kahvittelulta.

Röntgeniä näyttäisi nyt puoltavan seuraavat syyt;

-'korkeakoulumaisempi' ilmapiiri; paljon tietoa ja teoriaa, vähemmän "itsestäänselvien" asioiden käsittelyä

-pienempi riski joutua tekemisiin hankalien ihmisten kanssa ja sosiaalisesti vähemmän vaativaa

-päivätyö useammin (?)

SH:ta puoltavat seikat;

-helpompi sisäänpääsy (minulle aika tärkeää, koska en halua viivästyä enää vuosia ja saa sentään jatkokelpoisuuden esim.hoitotieteeseen)

-helpompi työllistyminen

-teoreettinen opiskelu vähemmän vaativaa

-suurempi 'tekemisen meininki' tai toisin sanoen mahdollisuudet onnistumisen kokemuksiin olemalla tukena ihmisille

Onko ajatuksia?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

RTG-hoitaja ehdottomasti. Vastuu liki nolla verrattuna sairaanhoitajaan. Koulussa kyllä oppii rtg-hoitajan työn etkä voi tappaa ketään. Sh joutuu hyvin vaikeisiin tilanteisiin, joissa joutuu tekemään päätöksiä ihan yksin.

Vierailija
2/96 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ollut 30 vuotta röntgenhoitajana ja tykännyt hirveästi työstään. Röntgenhoitajalla on mahdollisuus tehdä myös pelkästään päivätyötä (toki sairaanhoitajallakin joissain paikoissa).

Itse valitsisin varmaankin röntgenhoitajan työn kuultuani äitini juttuja sekä sairaanhoitaja-kaverini juttuja. Mitä olen monilta röntgenhoitajilta kuullut niin työ on mukavampaa ja ilmapiiri parempi kuin sairaanhoidollisilla osastoilla, eikä myöskään niin byrokraattinen.

Ja voithan myöhemmin suorittaa toisenkin tutkinnon vaikka aikuiskoulutuksena, jos jää harmittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 17:51"]

Vastuu liki nolla verrattuna sairaanhoitajaan. Koulussa kyllä oppii rtg-hoitajan työn etkä voi tappaa ketään.

[/quote]

Tässä joku vuosi sitten potilas kuoli, kun röntgenhoitajapiskelija ruiskutti varjoaineen peräsuolen sijasta emättimeen.

Vierailija
4/96 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rtg-hoitajat antavat esimerkiksi sädehoitoja ja tekevät magneettikuvauksia, joten vastuu ei todellakaan ole "nolla".

Rtg-hoitajan työssä potilaskontaktit ovat lyhyitä, joten luottamus pitää ansaita nopeasti. Siinä tarvitaan hyviä sosiaalisia taitoja.

Vierailija
5/96 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/96 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitaja ei joudu tekemisiin eritteiden kanssa läheskään niin paljon kuin sh. Yski siedettävimmistä työtehtävistä hoitoalalla siis.

Vierailija
7/96 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä eritteitä röntgeninkin puolella löytyy. Vastuu on ehkä vielä suurempi, sillä ollaan säteilyn kanssa tekemisissä. Jos et osaa käyttää röntgenlaitteita oikein on vaara automatiikasta huolimatta olemassa ja potilas saa liian suuren annoksen sätelyä. Että se siitä nolla vastuudesta.

Vierailija
8/96 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa itsekin pohdin! Millainen työllistyminen rhlla on?? Saavatko töitä valmistuttuaan vai ovatko monet työttöminä??

Vierailija
9/96 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tosiaan tiedä

Vierailija
10/96 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitse ap myös laboratoriohoitajan opintoja ( nyk. bioanalyytikko)

Vierailija
11/96 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitajaopiskelu ei ole sen "korkeakoulumaisempaa" kuin sairaanhoitajankaan, opetettavat aihealueet ovat vain erilaiset. Se on erilaista. Se ei ole myös sen siistimpää. Aivan samalla tavalla sinulla voi olla ripuloia alzheimer-potilas saatettavana kuvauspöydälle tms. kuin muuallakin. Sairaanhoitajilla on laajemmat työmahdollisuudet, esimerkiksi poliklinikoista teho-osastoihin ja psykiatrisiin osastoihin, terveyskeskuksista kotisairaanhoitoon, kirurgisista osastoista sisätautiosastoille ja syöpäpoliklinikoille, jne. 

Vierailija
12/96 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lähteä lukemaan ainakaan sairaanhoitajaksi, jos asenteesi on se että se sisältää "itsestäänselviä" asioita. Näin ei ole, eikä hoitotyöhön kaivata "pätijöitä". Onneksi suurimmissa osissa ammattikorkeakouluista on persoonallisuustestit hakijoille. Sisäänpääsykään ei ole kovin helppoa, Helsinkiinkin taitaa olla lähemmäs tuhat hakijaa, joista 30 pääsee sisään ja 200 edes pääsykokeisiin. :)

Vierailija
13/96 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:13"]Mulla olisi sellainen kysymys, kun joku sanoi, että lukionkin selvinnyt pärjää rh -koulutuksessa.. Mitenkäs sisäänpääsy? Viime vuonna en saanut edes kutsua pääsykokeisiin, vaikka ala kiinnostaisi todella paljon :/
[/quote]

Mihin kaupunkiin oot hakemassa?
[/quote]
Hain Kuopioon, mutta nyt haluan Tampereelle :)

Vierailija
14/96 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:13"]Mulla olisi sellainen kysymys, kun joku sanoi, että lukionkin selvinnyt pärjää rh -koulutuksessa.. Mitenkäs sisäänpääsy? Viime vuonna en saanut edes kutsua pääsykokeisiin, vaikka ala kiinnostaisi todella paljon :/
[/quote]

Mihin kaupunkiin oot hakemassa?
[/quote]
Hain Kuopioon, mutta nyt haluan Tampereelle :)
[/quote]

Kuopioon on ainakin suhteessa matalat pisterajat, treelle taitaa olla korkeemmat. Ouluun oli tänä syksynä raja 92 , Kuopioon tais olla alle 80. Sisäänpääsy on aika vaikeeta :| valintakokeetkin on erilaisia, esim. Oulussa on pelkkä haastattelu hakijan kirjoittaman urasuunnitelman pohjalta. Monissa paikoissa taitaa olla ryhmäkeskustelua ja jotain kirjallisia testejä.

Vierailija
15/96 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:04"]Röntgenhoitajalla on tosi monipuoliset työllistymismahdollisuudet: perus natiivikuvaukset, sädehoito, isotooppi, magneetti, angiografia... Opiskelussa edetään nopeasti: kahden kuukauden opiskelun jälkeen alkoi jo itsenäiset kuvaukset, eli saatiin kuvaustehtäviä, jotka tehdään pienissä ryhmissä, kuvataan siis nukkea. Toki varmasti vaihtelua opiskelupaikkakunnan mukaan; esim. Kuopiossa ei koululla edes ole röntgenlaitteita. T. Rh-opiskelija [/quote] Missä opiskelet, suosittelisitko omaa kouluasi? [/quote] Oulussa. Paha sanoa, kun en juurikaan tiedä muista kouluista, mutta oon tykänny. Meillä siis laitteet koululla, ymmärtääkseni niissä kouluissa, joissa ei ole, käydään yliopistollisessa sairaalassa harjoittelemassa iltaisin, kun ei ole potilaita.

[/quote]

Oulu tai Tampere olis mun ykköskohteet. Kerro lisää Oulusta!

Vierailija
16/96 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:04"]Röntgenhoitajalla on tosi monipuoliset työllistymismahdollisuudet: perus natiivikuvaukset, sädehoito, isotooppi, magneetti, angiografia... Opiskelussa edetään nopeasti: kahden kuukauden opiskelun jälkeen alkoi jo itsenäiset kuvaukset, eli saatiin kuvaustehtäviä, jotka tehdään pienissä ryhmissä, kuvataan siis nukkea. Toki varmasti vaihtelua opiskelupaikkakunnan mukaan; esim. Kuopiossa ei koululla edes ole röntgenlaitteita. T. Rh-opiskelija [/quote] Missä opiskelet, suosittelisitko omaa kouluasi? [/quote] Oulussa. Paha sanoa, kun en juurikaan tiedä muista kouluista, mutta oon tykänny. Meillä siis laitteet koululla, ymmärtääkseni niissä kouluissa, joissa ei ole, käydään yliopistollisessa sairaalassa harjoittelemassa iltaisin, kun ei ole potilaita.

[/quote]

Oulu tai Tampere olis mun ykköskohteet. Kerro lisää Oulusta!
[/quote]

Alussa on paljon ainakin mun mielestä todella tylsiä aineita :D fysiikkaa, mikrobiologiaa... mutta myös harjoittelut röntgenluokassa alkaa heti, ensin opettajan johdolla, sitten ilman opettajaa. Ekana keväänä on jo kymmenenen viikon harjoittelu: kolme vuodeosastolla, seitsemän röntgenissä. Oulussa harjoittelupaikkoja on tosi vähän, ja suurin osa joutuu lähtemään muualle, osa kauaskin. Näin äkkiseltään ei tule muuta mieleen, mutta saa toki kysyä! :)

Vierailija
17/96 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rtg
Olen itse sh ja jos saisin valita nyt, valitsisin toisin. Rtg-hoitajia valmistuu vähemmän, työllisyys siksi hyvää. Kevyempi työ, vaihteleva, toimenpidekeskeinen. Voisi sopiä as-piirteillä paremmin

Vierailija
18/96 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
19/96 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen todistus vaaditaan röntgenhoitajaksi? Onko paljon fysiikkaa?

Vierailija
20/96 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hoitotiedettä? Mikkelissä vanhat patuopettajat sh-opinnoissa käyttivät vielä piirtoheitintä. .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän