Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos perheenjäsenesi alkaisi kasvissyöjäksi

Vierailija
11.03.2012 |

Miten hoitaisitte ruokailut? Tekisittekö kahta ruokaa, siis kasvisversion ja lihaversion? Vai tekisikö kasvissyöjä itse ruokansa? Söisittekö usein/useammin kasvisruokaa koko perheen voimin?

Ja mikäli jollakulla tällainen tilanne jo on (ja monella toki onkin) kuulisin mielelläni käytännöistänne :)

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerien hippien ja kettutyttöjen hommaan. Ja näkeehän tuon naamastakin, ettei kovin tervettä ole. Silmänympärykset on tummemmat kuin peräreikä. Mitä enemmän ihminen mainostaa tätä vegetarismiaan, sen sairaammalta näyttää. Ja syömishäiriötähän se onkin tuollainen, kaikkien koodien yms. pikkutarkka välttely. Minä vanhempana teen päätökset lapsen ruokailujen suhteen, hihhuloida voi sitten aikuisena, omilla rahoillaan.

Meillä lapset ovat erittäin huonoja syömään, ja tähänkin asti on saanut olla tiukkana, että syödään sitä mitä eteen laitetaan. Ja sama tulee jatkumaan.

Kaikenlaisia syömishäiriöitä sitä onkin, ja sitten oletetaan, että kaikkien pitäisi hyväksyä kasvissyönti lapselleen? Mutta karppausta ei hyväksytä?

Vierailija
62/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Äitini koittaa vieläkin monen vuoden jälkeen välillä tuputtaa lihaa :D, mutta teki aikoinaan välillä kasvisruokiakin. Kotona teemme kasvisruokaa, ja syömme sitä koko perhe, jos muut haluavat liharuokia niin mies tekee ne. Jos lapseni haluaa alkaa kasvissyöjäksi niin kannustan tietysti.

Hieman jopa ärsyttää teidän joidenkin asenteet kasvissyöntiä kohtaan.. Itse olisin suorastaan ylpeä jos lapseni joskus haluaisi alkaa kasvissyöjäksi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö maitotuotteita ja pitää huolta, että kaikilla aterioilla on myös proteiinipitoista ruokaa, ei "opiskelua" sen enempää tarvita.

Monelle on varmasti opiskelua jo siinä, mikä on lihan lisäksi proteiinipitoista ruokaa ja mitkä on proteiinimäärien suhteet. Moni kasvissyöjä voi yllättyä, jos vertaa proteiinipitoisina tunnettujen kasvisten proteiinimääriä lihaan verrattuna.

ovat keskimäärin huomattavasti perehtyneempiä ravintoasioihin kuin tavalliset einesnakkeja napsivat sekasyöjät.

Vierailija
64/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö maitotuotteita ja pitää huolta, että kaikilla aterioilla on myös proteiinipitoista ruokaa, ei "opiskelua" sen enempää tarvita.

Monelle on varmasti opiskelua jo siinä, mikä on lihan lisäksi proteiinipitoista ruokaa ja mitkä on proteiinimäärien suhteet. Moni kasvissyöjä voi yllättyä, jos vertaa proteiinipitoisina tunnettujen kasvisten proteiinimääriä lihaan verrattuna.

ovat keskimäärin huomattavasti perehtyneempiä ravintoasioihin kuin tavalliset einesnakkeja napsivat sekasyöjät.

Eli on tehty ihan oikein ja vähän perehdytty asiaan. Sen sijaan että vain jättää lihan lautaselle ja syö muun mitä lautaselta löytyy.

Vierailija
65/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika tahtoi jättää lihan pois. Sovittiin, että syö vielä kuitenkin ainakin jonkun aika kalaa, jotta ehditään oppia aiheesta tarpeeksi. Yhdessä on koko perheen voimin sitten opeteltu laittamaan täyspainoista kavisruokaa, joka myös maistuu hyvältä. Minä syön lihaa töissä, samoin pikksiskonsa koulussa ja hoidossa. Isänsä on lopettanut lihan syönnin nyt kokonaan ja varmaan kevään mittaan luovutaan kotiruokailussa siitä kalastakin, lukuunottamatta niitä ahvenia sun muita jotka itse kesällä ongitaan.

Ruokalasku on pienentynyt ja ruuan laatu on kohentunut hurjasti. Poika hoitaa mielellelään kaupassakäyntiä ja ruuanlaittoa, olen tosi tyytyväinen tilanteeseen.

Vierailija
66/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teidän lapset ja miehet asuu teidän luona, eivät omassa kodissaan? Vierailija - 12.03.12 09:24 (ID 14458142)

sillä siinä vaiheessa kun päättää ryhtyä kasvissyöjäksi, on oltava omat tulot. Minun ruokakunnassani kukaan muu kuin minä ei päätä, mitä ostetaan.

ei meilläkään kukaan päätä alkaa kasvissyöjäksi. Piste. Tehkööt aikuisina sitten omat valintansa.

jos haluaa jotain muuta kuin mitä minä ostan, saa luvan hankkia omalla rahalla ja valmistaa itse. Ei meillä saa joka päivä makaronia ja ketsuppiakaan, vaikka miten kärttäisi.

Mä ainakin, kun teen kauppalappua, kysyn perheeltä mitä olisi kiva syödä. Koti kai on sellainen paikka, jossa jokainen perheenjäsen saa ilmaista mielipiteensä erilaisista asioista ja niistä sitten keskustellaan ja tehdään kompromissejä? Tai meillä ainakin toimitaan niin.

ja kolmas lohikiusausta. Minulla ei ole aikaa tehdä jokaiselle omaa ruokaa, joten jos jotain haluaa, sen tekee itse. En ole koskaan ymmärtänyt perheitä, joissa äiti suljetaan keittiöön tekemään jokaiselle perheenjäsenelle oma ruokansa. Minulla on elämässä muutakin kuin hella ja jääkaappi.

sanon vain sen verran, että eikö sitten voi tehdä tänään lasagnea, huomenna makkarakastiketta ja ylihuomenna lohikiusausta? Silloin kaikki saavat mitä haluavat. Meillä tehdään tällä hetkellä kahta ruokaa, mutta päinvastaisesta syystä, eli mieheni karppaa ja minä ja lapsi syömme virallisterveellisesti. Ei ole tuottanut ongelmia kun vähän suunnittelee etukäteen, enkä usko että kasvisruokavaliokaan olisi yhtään tämän hankalampaa.

söisi meillä max kerran viikossa, jos ei itse sapuskojaan laita. Olen äiti, en kotitalouskone.

Vierailija
67/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatii paneutumista erityisesti Suomen kaltaisissa, koska meillä on ollut suorastaan kasvisvihamielinen kulttuuri. Suomalainen mieshän on suorastaan ylpeillyt sillä, ettei sekaannu pupujen ruokiin, jos puput eivät sekaannu suomalaisen miehen ruokiin. Ja meillä on vähän luontaisia kasviperäisen proteiinin lähteitä, toisin kuin etelänmaissa, joissa kasvaa papuja, linssejä, soijaa, pähkinöitä...

Vierailija
68/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teidän lapset ja miehet asuu teidän luona, eivät omassa kodissaan? Vierailija - 12.03.12 09:24 (ID 14458142)

sillä siinä vaiheessa kun päättää ryhtyä kasvissyöjäksi, on oltava omat tulot. Minun ruokakunnassani kukaan muu kuin minä ei päätä, mitä ostetaan.

ei meilläkään kukaan päätä alkaa kasvissyöjäksi. Piste. Tehkööt aikuisina sitten omat valintansa.

jos haluaa jotain muuta kuin mitä minä ostan, saa luvan hankkia omalla rahalla ja valmistaa itse. Ei meillä saa joka päivä makaronia ja ketsuppiakaan, vaikka miten kärttäisi.

Mä ainakin, kun teen kauppalappua, kysyn perheeltä mitä olisi kiva syödä. Koti kai on sellainen paikka, jossa jokainen perheenjäsen saa ilmaista mielipiteensä erilaisista asioista ja niistä sitten keskustellaan ja tehdään kompromissejä? Tai meillä ainakin toimitaan niin.

ja kolmas lohikiusausta. Minulla ei ole aikaa tehdä jokaiselle omaa ruokaa, joten jos jotain haluaa, sen tekee itse. En ole koskaan ymmärtänyt perheitä, joissa äiti suljetaan keittiöön tekemään jokaiselle perheenjäsenelle oma ruokansa. Minulla on elämässä muutakin kuin hella ja jääkaappi.

sanon vain sen verran, että eikö sitten voi tehdä tänään lasagnea, huomenna makkarakastiketta ja ylihuomenna lohikiusausta? Silloin kaikki saavat mitä haluavat. Meillä tehdään tällä hetkellä kahta ruokaa, mutta päinvastaisesta syystä, eli mieheni karppaa ja minä ja lapsi syömme virallisterveellisesti. Ei ole tuottanut ongelmia kun vähän suunnittelee etukäteen, enkä usko että kasvisruokavaliokaan olisi yhtään tämän hankalampaa.

söisi meillä max kerran viikossa, jos ei itse sapuskojaan laita. Olen äiti, en kotitalouskone.

Eli samalla kun teet lohikiusausta, et voi laittaa pienempään kippoon kasviskiusausta ja yhtäaikaa uuniin? Tuo on nyt esimerkki siitä miten helppoa on tehdä kasvisruokaa samasta "pohjasta" kuin liharuokakin tehdään.

Vierailija
69/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalasku on pienentynyt

Vierailija
70/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kyllä innostua kokeilemaan kasvisruokia, mutta tiedän myös sen, että mies vaatii lihaa joka ikiselle aterialle. Saisi siis varmaan kasvissyöjä kokata ruokansa itse - ja myös maksaa.

Vierailija
71/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään vain ja ainoastaan vegaanisesti. Joskus mies ostaa jotain lehmänmaitojuustoa mutta saa sitten itse valmistaa ja myös siivota jälkensä, minä en todellakaan missään olosuhteissa kokkaisi, ostaisi tai edes koskisi eläintuotteisiin. Ihmettelenkin kovasti kasvissyöjiä jotka kuitenkin ostavat ja laittavat muille liharuokaa. Miksi ihmeessä kun kasvisruoka sopii kaikille?

Jos lapsi vaikka joskus isompana haluaa ruveta syömään eläintuotteita niin saa sitten kyllä ostaa itse, kotiintuominen on vähän siinä ja siinä, mitään kuolleita eläimiä ei ainakaan minun jääkaappiin tuoda.

Ja teille jotka näännyttäisitte lapsenne mieluummin nälkään kuin antaisitte ruveta kasvissyöjäksi: oletteko jotain natseja vai elättekö keskiajalla? Miltä teistä itsestänne tuntuisi jos teidät pakotettaisiin syömään esim. ihmislihaa? Toivon totisesti että lapsenne ryhtyvät aikuisina kasvissyöjiksi, kasvattavat lapsensakin sellaisiksi eivätkä suostu tulemaan teille kylään ellei sopivaa ruokaa ole tarjolla =)

Vierailija
72/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään vain ja ainoastaan vegaanisesti. Joskus mies ostaa jotain lehmänmaitojuustoa mutta saa sitten itse valmistaa ja myös siivota jälkensä, minä en todellakaan missään olosuhteissa kokkaisi, ostaisi tai edes koskisi eläintuotteisiin. Ihmettelenkin kovasti kasvissyöjiä jotka kuitenkin ostavat ja laittavat muille liharuokaa. Miksi ihmeessä kun kasvisruoka sopii kaikille?

Jos lapsi vaikka joskus isompana haluaa ruveta syömään eläintuotteita niin saa sitten kyllä ostaa itse, kotiintuominen on vähän siinä ja siinä, mitään kuolleita eläimiä ei ainakaan minun jääkaappiin tuoda.

Ja teille jotka näännyttäisitte lapsenne mieluummin nälkään kuin antaisitte ruveta kasvissyöjäksi: oletteko jotain natseja vai elättekö keskiajalla? Miltä teistä itsestänne tuntuisi jos teidät pakotettaisiin syömään esim. ihmislihaa? Toivon totisesti että lapsenne ryhtyvät aikuisina kasvissyöjiksi, kasvattavat lapsensakin sellaisiksi eivätkä suostu tulemaan teille kylään ellei sopivaa ruokaa ole tarjolla =)

ehkä se johtuu siitä, että ne kuvittelevat kaikkien kasvissyöjien olevan tällaisia. Ugh. HYVIN harva on. (tämäkin vaikuttaa provolta?)

Vierailija
73/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 74

Vierailija
74/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli samalla kun teet lohikiusausta, et voi laittaa pienempään kippoon kasviskiusausta ja yhtäaikaa uuniin? Tuo on nyt esimerkki siitä miten helppoa on tehdä kasvisruokaa samasta "pohjasta" kuin liharuokakin tehdään.

lohikiusauksessa on perunaa, kasviskiusauksessa muutakin. Edelleenkään en ol ekotitalouskone vaan äiti.

Vierailija
75/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lohikiusauksessa on perunaa, kasviskiusauksessa muutakin. Edelleenkään en ol ekotitalouskone vaan äiti.

se on tietysti oma häpeäsi jos et laita nykyäänkään mitään kasviksia perheesi ruokaan. Varmaan saavat hyvän mallin sinulta...

Vierailija
76/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin sitä, että aina kun korostetaan, että pitää opiskella ja perehtyä, niin ei se nyt niin monimutkiasta ole. Lihan kun korvaa soijalla, pavuilla, linsseillä jne., niin ei se juuri muuta vaadi. Enemmän aikaa menee sitten uusien ruokalajien kokkaamisen harjoitteluun. Nuo ravitsemusasiat oppii yhdessä illassa nettiä selaamalla.

Mielestäni liikaa otetaan aina esiin tuota vitamiinien (?) ja ravintoaineiden opiskelua, ihan kuin se olisi vaikeakin asia. B12:kin on ongelma vain vegaaneille, muiden ei tarvitse sitä miettiä.

Ennytmuistamikänumero, mutta joku aiemmin kirjoittaneista

Eli on tehty ihan oikein ja vähän perehdytty asiaan. Sen sijaan että vain jättää lihan lautaselle ja syö muun mitä lautaselta löytyy.

Vierailija
77/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinä olet joka tapauksessa ainoa joka perheen ruokahuollosta vastaa? Miksi et laita muitakin osallistumaan ruoanlaittoon marttyyriulinan sijaan? Jos joku haluaisi osallistua, mutta et anna, niin sitten on vähän turha nyyhkyttää siitä että joutuu kaiken tekemään itse.

Vierailija
78/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin sitä, että aina kun korostetaan, että pitää opiskella ja perehtyä, niin ei se nyt niin monimutkiasta ole. Lihan kun korvaa soijalla, pavuilla, linsseillä jne., niin ei se juuri muuta vaadi.

tai perus makaronilaatikko-kodissa kasvaneen ihmisen eteen kun iskee vaikka muhennosta punaisista linsseistä, niin oikeastiko olet sitä mieltä, että ne hihkaisevat että aa, punaisia linssejä? Vai onko todennäköisempi reagointi "Mitä toi on"?. Mä en jotenkin aivan vielä jaksa uskoa, että kuka tahansa keskivertosuomalainen voi vaikka tällä sekunnilla mennä kauppaan ja tulla sieltä ulos kassi täynnä legitiimiä kasvisruokaa ilman mitään perehtymistä asiaan. Ehkä olen sitten vaan pudonnut kelkasta.

Vierailija
79/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä maksan ja päätän. Lapselta loppuisi viikkorahat ja joutuisi arestiin jos ei söisi jauhelihakastiketta. Pakottaisin istumaan pöydän ääressä niin kauan, että nielisi. Istuisi sitten siinä vaikka viikon. Mutta kyllä routa porsaan kotiin ajaa eli nirso ja pilalle passattu teini söisi kun tulee nälkää. Liha passaisi ihan hyvin kun alkaisi oikeasti maha mouruamaan.

Aloin kasvissyöjäksi pikkuhiljaa, tekemättä mitään päätöstä, tavallaan en edes itse huomannut sitä aluksi. Liha vaan maistui paskalta, joten jätin sen syömättä.

Nypin makaronilaatikoista ym. jauhelihat erilleen jne. Ensin suurimman osan, pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, lopuksi kaiken. Joo siinä meni aikaa ja oli varmasti ärsyttävää närkkimistä. Isä kun huomas, ei sanonu mitään mutta alko pilkkoa lihat mahollisimman pieniksi paloiksi, etten sais niitä pois. No, sittenhän vietin vain kauemmin aikaa pöydän ääressä. Tai en syönyt ollenkaan. Jos oli jotain lihakastiketta tmv. niin otin paljon lisukkeita ja miniminimäärän kastiketta, joka sekin jäi melkein syömättä.

Lopulta äiti kysyi että kyllä se voi tehä mulle lihattoman version valmiiks jos haluan. Ja näin alkoi mun kasvissyönti. Eli Kyllä, jos lapses todella päättää alkaa kasvissyöjäksi niin et sinä sille mitään voi. Ei mullakaan nälkä ollut. Söin paljon lisukkeita ja leipää. Ei joo mikään hyvä ruokavalio, mutta mun mielestä se oli parempi kuin liha sillon kuitenkin.

Mullakin tää johtui siis siitä, että liha kertakaikkiaan maistuu pahalta ja on epämiellyttävän tuntuista suussa. Ajattelepa jos päätös olis oikeesti vankka päätös. Siinähän istutat pöydän ääressä vaikka sen viikon tai kolme. Todennäköisesti et tule voittamaan, vaan pilaat vaan välisi lapseesi. Onnea onnea.

Vierailija
80/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin sitä, että aina kun korostetaan, että pitää opiskella ja perehtyä, niin ei se nyt niin monimutkiasta ole. Lihan kun korvaa soijalla, pavuilla, linsseillä jne., niin ei se juuri muuta vaadi.

tai perus makaronilaatikko-kodissa kasvaneen ihmisen eteen kun iskee vaikka muhennosta punaisista linsseistä, niin oikeastiko olet sitä mieltä, että ne hihkaisevat että aa, punaisia linssejä? Vai onko todennäköisempi reagointi "Mitä toi on"?. Mä en jotenkin aivan vielä jaksa uskoa, että kuka tahansa keskivertosuomalainen voi vaikka tällä sekunnilla mennä kauppaan ja tulla sieltä ulos kassi täynnä legitiimiä kasvisruokaa ilman mitään perehtymistä asiaan. Ehkä olen sitten vaan pudonnut kelkasta.

Suomessa suhtaudutaan niin typerästi kasvisruokaan. Ihan kuin sekasyöjä ei muka voisi syödä papuja, linssejä tai soijaa, nehän ovat kasvissyöjien ruokaa herranjesta!!!11 Te ette varmaan muutenkaan koskaan kokeile mitään uusia ruokia? Niihin suhtautuminen kuulostaa nimittäin lähinnä 5-vuotiaan ällöilyltä kuin "raavaan suomalaisen miehen" suhtautumiselta jonkun tekemään ruokaan.