Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos perheenjäsenesi alkaisi kasvissyöjäksi

Vierailija
11.03.2012 |

Miten hoitaisitte ruokailut? Tekisittekö kahta ruokaa, siis kasvisversion ja lihaversion? Vai tekisikö kasvissyöjä itse ruokansa? Söisittekö usein/useammin kasvisruokaa koko perheen voimin?

Ja mikäli jollakulla tällainen tilanne jo on (ja monella toki onkin) kuulisin mielelläni käytännöistänne :)

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on tietysti oma häpeäsi jos et laita nykyäänkään mitään kasviksia perheesi ruokaan. Varmaan saavat hyvän mallin sinulta...

jos tuo on kriteeri. Lihakeitossa on kasviksia, wokissa samoin, myös grillivartaissa, makkarapaistoksessa jne. on kaikissa kasviksia. Eli jee - meillä syödään kasvisruokaa, joka on maustettu lihalla.

Sillä onhan se niin, että jos laittaa perheelle lohilaatikkoa, ei laita mitään kasviksia, jos ei samalla tee myös kasvislaatikkoa. Joku salaatti tai porkkanaraaste ovat lisukkeita, ei ruokaa.

Vierailija
82/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on tietysti oma häpeäsi jos et laita nykyäänkään mitään kasviksia perheesi ruokaan. Varmaan saavat hyvän mallin sinulta...

jos tuo on kriteeri. Lihakeitossa on kasviksia, wokissa samoin, myös grillivartaissa, makkarapaistoksessa jne. on kaikissa kasviksia. Eli jee - meillä syödään kasvisruokaa, joka on maustettu lihalla.

Sillä onhan se niin, että jos laittaa perheelle lohilaatikkoa, ei laita mitään kasviksia, jos ei samalla tee myös kasvislaatikkoa. Joku salaatti tai porkkanaraaste ovat lisukkeita, ei ruokaa.

kyllä sitä että useimmissa ruuissa kyllä laitetaan jo ruuan joukkoonkin kasviksia, eli niistä ruuista on helppo tuunata kasvisversiokin, mutta tämä lohilaatikon tekijä antoi ymmärtää että heillä ei kasviksia ruokaan laiteta. Mutta ymmärrä ihmeessä väärin jos haluat, on hienoa päteä ja näsäviisastella nimettömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että olet pudonnut kelkasta. Ei pidä aliarvioida "raavaita äijiä" tai makaronilaatikon ystäviä. Kyllä kasvisruokia tarjotaan nykyisin jo kouluissakin, joten papu tai soija on tuttu tosi monelle sekasyöäjällekin.

Ja jos ei googlaamallakaan opi, niin sitten on jo kumma.

tarkoitin sitä, että aina kun korostetaan, että pitää opiskella ja perehtyä, niin ei se nyt niin monimutkiasta ole. Lihan kun korvaa soijalla, pavuilla, linsseillä jne., niin ei se juuri muuta vaadi.

tai perus makaronilaatikko-kodissa kasvaneen ihmisen eteen kun iskee vaikka muhennosta punaisista linsseistä, niin oikeastiko olet sitä mieltä, että ne hihkaisevat että aa, punaisia linssejä? Vai onko todennäköisempi reagointi "Mitä toi on"?. Mä en jotenkin aivan vielä jaksa uskoa, että kuka tahansa keskivertosuomalainen voi vaikka tällä sekunnilla mennä kauppaan ja tulla sieltä ulos kassi täynnä legitiimiä kasvisruokaa ilman mitään perehtymistä asiaan. Ehkä olen sitten vaan pudonnut kelkasta.

Vierailija
84/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raavas suomalainen mies ehdotti lounaaksi chili-linssikeittoa, kun oli saanut niin hyvää työpaikkalounaalla. Punaisista linsseistä oli ja sisältö oli selvinnyt kysymällä. Nykyisin tämä raavas keittelee sitä ihan itse koko perheelle vaikka kuinka usein. Ja kyllä hälle se makkarakin yhä maistuu.

Emme elä pula-ajalla tai 1800-luvulla enää.

Vierailija
85/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa olet vuorotellen sitä mieltä että opiskella ei tarvi, ja vuorotellen sitä mieltä että googlaamalla pitää opiskella.

Vierailija
86/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

soijatuotteita myydään pakastealtaassa ihan eineksinäkin! Ei kasvissyöjän uraansa tarvitse aloittaa millään pavun liottamisella välttämättä. Kyllä makaronilaatikkomies sieltä kaupasta varmasti selviäisi, vaikka pitäisi vain kasvista ostaa.

Pikkuhiljaa sitä oppii, ei tosiaan ole vaikeaa enää nykyisin.

Vierailija
87/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

illan netin selailu riittää :) Jos ei nyt ihan tampio ole.

jossa olet vuorotellen sitä mieltä että opiskella ei tarvi, ja vuorotellen sitä mieltä että googlaamalla pitää opiskella.

Vierailija
88/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä siinä vaiheessa kun päättää ryhtyä kasvissyöjäksi, on oltava omat tulot. Minun ruokakunnassani kukaan muu kuin minä ei päätä, mitä ostetaan.

Jos me vanhemmat olemme ainoa tulonlähde me myös ruoasta päätämme. Ja sitä voi olla syömättä tai syödä sitä mitä on, jättäen lihat pois.

Vierailija
89/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että kehän kiertäminen johtuu siitä, että keskustelet monen eri ihmisen kanssa? :D

Mielestäni tässä on tullut jo monesti esiin se, että opiskelun tarvetta liioitellaan. (olen tässä samaa mieltä kyllä) Aiheesta tehdään turhaan monimutkaisemman kuuloista kuin se onkaan.

Vierailija
90/122 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaapa ne tummat silmänaluset kasvissyöjillä johtua ihan jostain muusta kuin kasvisruuasta, nimittäin kasvissyöjissä on myös varmasti enemmän sellaisia ihmisiä jotka eivät halua laittaa naamaansa haitallisia meikkivoiteita.

Vierailija
91/122 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voisi pakottaa lastani syömään lihaa, koska se ei ole terveellistä eikä välttämätöntä. En ikinä pakottaisi lastani syömään myöskään tekemiäni jälkiruokia, koska ne eivät ole terveellisiä. Mutta jos teen terveellistä kasvisruokaa, niin lapsen täytyy sitä syödä vaikkei haluaisikaan.

Vierailija
92/122 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheellä on oltava oma tv jokaiselle, jotta jokainen voi katsoa lempiohjelmiaan. Jokaisen pyykeille omat pesukoneet, jotta toisen pesuainejämät eivät tarttuisi kenenkään vaatteisiin. Jokaiselle tilattuna omat lehtensä, koska täytyy saada vapaasti valita. Jokaiselle oma wc-paperinsa, sillä ideologisista syistä tehdyissä valinnoissa ei tarvitse joustaa.

Ihminen on luotu syömään sekaruokaa. Meillä saa ryhtyä kasvissyöjäksi siinä tapauksessa, että kykenee todistamaan, että porkkanaan ei satu, kun sitä keitetään tai raastetaan. Siihen asti saa syödä samaa ruokaa kuin muutkin tai tuoda omat ruokansa.

Sinulta menee näköjään pointti täysin ohi. Sinun periaatteesi on juttusi perusteella se, että vaikka sinä tarjoaisit lapsillesi pelkkää karkkia koska pidät siitä itse, niin lapsesikin on pakotettuja holtittomaan elämäntyyliisi. Eli ei ole tarkoituskaan että suositaan epäterveellisiä tai päättömiä tapoja, kuten kaikilla oma teevee. Mutta jos joku perheestä haluaa elää terveellisesti, niin miksi ei saisi antaa jonkun perheenjäsenistä edes tehdä fiksuja valintoja.

Vierailija
93/122 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään vain ja ainoastaan vegaanisesti. Joskus mies ostaa jotain lehmänmaitojuustoa mutta saa sitten itse valmistaa ja myös siivota jälkensä, minä en todellakaan missään olosuhteissa kokkaisi, ostaisi tai edes koskisi eläintuotteisiin. Ihmettelenkin kovasti kasvissyöjiä jotka kuitenkin ostavat ja laittavat muille liharuokaa. Miksi ihmeessä kun kasvisruoka sopii kaikille?

Jos lapsi vaikka joskus isompana haluaa ruveta syömään eläintuotteita niin saa sitten kyllä ostaa itse, kotiintuominen on vähän siinä ja siinä, mitään kuolleita eläimiä ei ainakaan minun jääkaappiin tuoda.

Ja teille jotka näännyttäisitte lapsenne mieluummin nälkään kuin antaisitte ruveta kasvissyöjäksi: oletteko jotain natseja vai elättekö keskiajalla? Miltä teistä itsestänne tuntuisi jos teidät pakotettaisiin syömään esim. ihmislihaa? Toivon totisesti että lapsenne ryhtyvät aikuisina kasvissyöjiksi, kasvattavat lapsensakin sellaisiksi eivätkä suostu tulemaan teille kylään ellei sopivaa ruokaa ole tarjolla =)

Itse en lukuisten sairauksien ja allergioiden vuoksi pysty syömään lähes ollenkaan kasviksia, marjoja tai hedelmiä.

Vierailija
94/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikö teillä muutkin voi kokkaa kuin sinä?

Vierailija
95/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä maksan ja päätän. Lapselta loppuisi viikkorahat ja joutuisi arestiin jos ei söisi jauhelihakastiketta. Pakottaisin istumaan pöydän ääressä niin kauan, että nielisi. Istuisi sitten siinä vaikka viikon. Mutta kyllä routa porsaan kotiin ajaa eli nirso ja pilalle passattu teini söisi kun tulee nälkää. Liha passaisi ihan hyvin kun alkaisi oikeasti maha mouruamaan.

HAHAHAHAAAA Tää on niin provo! Kukaan ei ole noin kamala!

sillä siinä vaiheessa kun päättää ryhtyä kasvissyöjäksi, on oltava omat tulot. Minun ruokakunnassani kukaan muu kuin minä ei päätä, mitä ostetaan.

ei meilläkään kukaan päätä alkaa kasvissyöjäksi. Piste. Tehkööt aikuisina sitten omat valintansa.

Entä jos joku päättää? Ei vain suostu syömään lihaa missään muodossa. Mitäs sitten teette? Tapatte nälkään? Potkitte ulos? Syötätte yksitoikkoista einestä (esim. pelkkää leipää) päivästä toiseen? Mistä tuollainen minä määrään-mentaliteetti kumpuaa? Meneekö auktoriteetti jotenkin pilalle jos joku tekee eri tavalla? Koetteko voittavanne jos jyräätte toiset tuolla lailla?

niin pitääkö se hyväksyä? Tai jos lapsi päättää, että tupakoi - pitääkö se hyväksyä? Jos lapsi haluaa syödä vain suklaata, niin sanonko, että hieno valinta?

Perheessä aikuinen päättää, mitä syödään. Lapsi päättää, syökö vai kuoleeko nälkään.Jos kuolee täyden jääkaapin viereen nälkääänsä, on tyhmä.

Eivät nuo asiat ole verrattavissa. Tupakointi tai pelkkä suklaan syöminen ovat vahingollisia, kasvissyönti ei. Mitä todella tekisit jos esimerkiksi muksusi kieltäytyisi syömästä lihaa?

Vierailija
96/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos me vanhemmat olemme ainoa tulonlähde me myös ruoasta päätämme. Ja sitä voi olla syömättä tai syödä sitä mitä on, jättäen lihat pois.

oikeasti että kasvisruokavalio on kalliimpi kuin sekaruokavalio?

Vierailija
97/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mukavaa esim. karjalanpaistipäivänä syödä se vesi ja sipulit!

Vierailija
98/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että yhden illan selailu riittää? Mitä jos joutuukin selaaman kaksi iltaa, pieleenkö menee? Mitäköhän karpit sanois, jos täällä joku valittaisi "yhden illan selaus" -karppauksen aiheuttamia vaivoja ja vaikeuksia?

Enhän minäkään ole vaatinut että kasvissyöjän tarvisi itseään ravintoterapeutiksi lukea yliopistossa! Ihan vaan käytännön elämässä olen havainnut että täällä maaseudulla ainakin kasvisruoat aiheuttavat usein suurta hämmennystä. Ja olen myös ei niin ihastuneena seurannut sukulaisperheen tyttären kasvissyöntiä, joka on juuri sitä, että perunat, lihapullat ja kastike muuttuu muotoon perunat ja kastike ja thäts it.

Vierailija
99/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta iltaa sitten tarvitaan, että sukulaistyttö oppii, että pitää olla proteiinia? Ehkä tarvitaan enemmän asennekasvatusta?

Edelleen: nämä asiat eivät ole niin monimutkaisia kuin luulet. Voin vaikka opettaa: korvaa liha soijalla, linsseillä, härkäpavuilla tai millä vain proteiinipitoisella kasviksella. Googlaamalla löytyy lisää. Jos nautit maitotuotteita tai kananmunaa useamman kerran viikossa, ei tarvitse huolehtia B12-vitamiinista.

Kauanko tämän tekstin lukemiseen meni? Kas niin, nyt vain reseptejä etsimään :)

Että yhden illan selailu riittää? Mitä jos joutuukin selaaman kaksi iltaa, pieleenkö menee? Mitäköhän karpit sanois, jos täällä joku valittaisi "yhden illan selaus" -karppauksen aiheuttamia vaivoja ja vaikeuksia?

Enhän minäkään ole vaatinut että kasvissyöjän tarvisi itseään ravintoterapeutiksi lukea yliopistossa! Ihan vaan käytännön elämässä olen havainnut että täällä maaseudulla ainakin kasvisruoat aiheuttavat usein suurta hämmennystä. Ja olen myös ei niin ihastuneena seurannut sukulaisperheen tyttären kasvissyöntiä, joka on juuri sitä, että perunat, lihapullat ja kastike muuttuu muotoon perunat ja kastike ja thäts it.

Vierailija
100/122 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että maalla ihmiset ovat jotenkin tyhmempiä? Nuorta voi opastaa ruoka-asioissa, vaikka olisi sekasyöjäkin. Eikö tytölle ole kotona tarjolla lihapullan korviketta? Voisiko soijapullia ostaa vaikka valmiina hänelle kaupasta?