Jos perheenjäsenesi alkaisi kasvissyöjäksi
Miten hoitaisitte ruokailut? Tekisittekö kahta ruokaa, siis kasvisversion ja lihaversion? Vai tekisikö kasvissyöjä itse ruokansa? Söisittekö usein/useammin kasvisruokaa koko perheen voimin?
Ja mikäli jollakulla tällainen tilanne jo on (ja monella toki onkin) kuulisin mielelläni käytännöistänne :)
Kommentit (122)
Miten rajattu kasvisruokavalio? Jos esim. kala ja maitotuotteet kuuluu mukaan, tekisin niin, että suurinosa ruuista olisi kaikille kelpaavaa esim. 5 pvänä viikossa, mutta loppuisa lapsi saisi itse kokata (riippuu lapsen iästä toki).
jos taas mennään ihan vegaanilinjalle, en usko olevani yhtä myönteisesti mukana. Kaikille sopivia ruokia ei noin usein olisi.
Minä en hyväksy soijan syömistä. Minä en sitä syö. PISTE. Kokeillut olen ja se riittää.
Tällä hetkellä meillä ei ole kasvissyöjiä perheessä, eli syödään kaikki, paitsi vauva vielä hetken, samaa ruokaa.
Toivoisin tosin, että jos lapsi ryhtyisi välttelemään liharuokia, niin söisi ainakin maitotuotteita, kalaa ja munia. Sillä yhdistelmällä päästäisiin aika pitkälle koko perhe samoilla ruuilla. Sitä en pidä todenäköisenä, että minä tai mies ryhtyisimme kasvissyöjiksi, mutta isompi poika saattaisi siitä innostuakin jossain vaiheessa.
Eli teidän lapset ja miehet asuu teidän luona, eivät omassa kodissaan?
Vierailija - 12.03.12 09:24 (ID 14458142)
sillä siinä vaiheessa kun päättää ryhtyä kasvissyöjäksi, on oltava omat tulot. Minun ruokakunnassani kukaan muu kuin minä ei päätä, mitä ostetaan.
ei meilläkään kukaan päätä alkaa kasvissyöjäksi. Piste. Tehkööt aikuisina sitten omat valintansa.
jos haluaa jotain muuta kuin mitä minä ostan, saa luvan hankkia omalla rahalla ja valmistaa itse. Ei meillä saa joka päivä makaronia ja ketsuppiakaan, vaikka miten kärttäisi.
Vierailija - 12.03.12 09:24 (ID 14458142)sillä siinä vaiheessa kun päättää ryhtyä kasvissyöjäksi, on oltava omat tulot. Minun ruokakunnassani kukaan muu kuin minä ei päätä, mitä ostetaan.
ei meilläkään kukaan päätä alkaa kasvissyöjäksi. Piste. Tehkööt aikuisina sitten omat valintansa.
jos haluaa jotain muuta kuin mitä minä ostan, saa luvan hankkia omalla rahalla ja valmistaa itse. Ei meillä saa joka päivä makaronia ja ketsuppiakaan, vaikka miten kärttäisi.
Toivottavasti joku perheestäsi todella alkaa kasvissyöjäksi, ja todella pysyy päätöksessään. Tuollainen asenne on ehkä typerintä mitä tiedän.
Eli teidän lapset ja miehet asuu teidän luona, eivät omassa kodissaan? Vierailija - 12.03.12 09:24 (ID 14458142)
sillä siinä vaiheessa kun päättää ryhtyä kasvissyöjäksi, on oltava omat tulot. Minun ruokakunnassani kukaan muu kuin minä ei päätä, mitä ostetaan.
Toivottavasti joku perheestäsi todella alkaa kasvissyöjäksi, ja todella pysyy päätöksessään. Tuollainen asenne on ehkä typerintä mitä tiedän.
Miksi minä maksaisin erikoistoiveet ja viettäisin aikaani keittiössä vain siksi, että joku keksii, että voi syödä samaa ruokaa kuin muut? Jos tahtoo jotain ekstraa,järjestää sen itse itselleen.
Pojan kasvissyöjätyttöystävälle totesin iloisesti, että tämä ei ole ravintola, täällä ei tehdä erikseen ruokatilauksia.
minä maksan ja päätän. Lapselta loppuisi viikkorahat ja joutuisi arestiin jos ei söisi jauhelihakastiketta. Pakottaisin istumaan pöydän ääressä niin kauan, että nielisi. Istuisi sitten siinä vaikka viikon. Mutta kyllä routa porsaan kotiin ajaa eli nirso ja pilalle passattu teini söisi kun tulee nälkää. Liha passaisi ihan hyvin kun alkaisi oikeasti maha mouruamaan.
Tuo ei ole enää kovin fiksua toimintaa. Näkee että pönkität vain diktatuuriasi tuollaisella temppuilulla. Olisinpa kärpäsenä katossa kun makaat vanhuksena laitoksessa ja muksusi pakkosyöttää sinulle kasvisruokaa :)
Tuo ei ole enää kovin fiksua toimintaa. Näkee että pönkität vain diktatuuriasi tuollaisella temppuilulla. Olisinpa kärpäsenä katossa kun makaat vanhuksena laitoksessa ja muksusi pakkosyöttää sinulle kasvisruokaa :)
asenteella lasta tuskin näkyy kovin paljon kyseisessä laitoksessa.
Eli teidän lapset ja miehet asuu teidän luona, eivät omassa kodissaan? Vierailija - 12.03.12 09:24 (ID 14458142)
Miksi minä maksaisin erikoistoiveet ja viettäisin aikaani keittiössä vain siksi, että joku keksii, että voi syödä samaa ruokaa kuin muut? Jos tahtoo jotain ekstraa,järjestää sen itse itselleen.Pojan kasvissyöjätyttöystävälle totesin iloisesti, että tämä ei ole ravintola, täällä ei tehdä erikseen ruokatilauksia.
Niin, toivottavasti joku tosiaan alkaa kasvissyöjäksi ja maksaa sekä tekee murkinansa itse. Ei se yhden ihmisen kasvissyönti ole oikeasti niin vaikeaa kuin kuvittelet sen olevan. Ettekö muka koskaan syö perheenä kasvisruokaa ruuaksi?
Miten rajattu kasvisruokavalio? Jos esim. kala ja maitotuotteet kuuluu mukaan, tekisin niin, että suurinosa ruuista olisi kaikille kelpaavaa esim. 5 pvänä viikossa, mutta loppuisa lapsi saisi itse kokata (riippuu lapsen iästä toki).
jos taas mennään ihan vegaanilinjalle, en usko olevani yhtä myönteisesti mukana. Kaikille sopivia ruokia ei noin usein olisi.
Ei se lihansaanti ole kellekään mikään päivittäinen tarve, en näe siksi järkeä valmistaa montaa rinnakkaista ateriaa. Kaikille samaa ruokaa.
Sen sijaan vegaanilinja olisi jo hankalampi toteuttaa koko perheelle, siihen en lähtisi täysin mukaan.
käytöstavat eivät taida liittyä erityisesti ruokavalioasioihin vaan ovat muutenkin määräävä tekijä elämässäsi?
Nämä on niitä samoja, jotka eivät välitä vieraiden ruokavalioista ja vaativat heiltä omat eväät sukujuhliin jne.
Miksi minä maksaisin erikoistoiveet ja viettäisin aikaani keittiössä vain siksi, että joku keksii, että voi syödä samaa ruokaa kuin muut? Jos tahtoo jotain ekstraa,järjestää sen itse itselleen.Pojan kasvissyöjätyttöystävälle totesin iloisesti, että tämä ei ole ravintola, täällä ei tehdä erikseen ruokatilauksia.
Vierailija - 12.03.12 09:24 (ID 14458142)sillä siinä vaiheessa kun päättää ryhtyä kasvissyöjäksi, on oltava omat tulot. Minun ruokakunnassani kukaan muu kuin minä ei päätä, mitä ostetaan.
Mä ainakin, kun teen kauppalappua, kysyn perheeltä mitä olisi kiva syödä. Koti kai on sellainen paikka, jossa jokainen perheenjäsen saa ilmaista mielipiteensä erilaisista asioista ja niistä sitten keskustellaan ja tehdään kompromissejä? Tai meillä ainakin toimitaan niin.
luullaan, että tavallinen kasvissyönti aiheuttaisi jotain vitamiininpuutoksia ja ruokavalioon pitäisi erityisesti perehetyä.
Jos syö maitotuotteita ja pitää huolta, että kaikilla aterioilla on myös proteiinipitoista ruokaa, ei "opiskelua" sen enempää tarvita. Tämä pätee ihan pikkulapsiinkin, olen asiani ravintoterapeutilta varmistanut. Tuskin lihansyöjätkään pitävät tarkkaa kirjaa syömistään ja varistelevat, että varmasti kaikkia vitamiineja tulee riittävästi.
Meillä tehdään nytkin jo kahta ruokaa aika usein, jos lapsi lopettaisi lihan syönnin kokonaan (syö nytkin vain kalaa), tekisimme varmaan vain yhtä.
tulipa vihreitä. Murusia näppiksen välissä :D
luullaan, että tavallinen kasvissyönti aiheuttaisi jotain vitamiininpuutoksia ja ruokavalioon pitäisi erityisesti perehetyä.
Jos syö maitotuotteita ja pitää huolta, että kaikilla aterioilla on myös proteiinipitoista ruokaa, ei "opiskelua" sen enempää tarvita. Tämä pätee ihan pikkulapsiinkin, olen asiani ravintoterapeutilta varmistanut. Tuskin lihansyöjätkään pitävät tarkkaa kirjaa syömistään ja varistelevat, että varmasti kaikkia vitamiineja tulee riittävästi.
Meillä tehdään nytkin jo kahta ruokaa aika usein, jos lapsi lopettaisi lihan syönnin kokonaan (syö nytkin vain kalaa), tekisimme varmaan vain yhtä.
käytöstavat eivät taida liittyä erityisesti ruokavalioasioihin vaan ovat muutenkin määräävä tekijä elämässäsi? Nämä on niitä samoja, jotka eivät välitä vieraiden ruokavalioista ja vaativat heiltä omat eväät sukujuhliin jne.
Miksi minä maksaisin erikoistoiveet ja viettäisin aikaani keittiössä vain siksi, että joku keksii, että voi syödä samaa ruokaa kuin muut? Jos tahtoo jotain ekstraa,järjestää sen itse itselleen. Pojan kasvissyöjätyttöystävälle totesin iloisesti, että tämä ei ole ravintola, täällä ei tehdä erikseen ruokatilauksia.
niin en takuuvarmasti ryhdy tekemään erillisiä ruokia vain siksi, että ei halua syödä jotain. Ihan sama, jos väittää, että ei halua syödä perunaa. Jos sitä on keitossa niin sitä siellä on, pitipä vieras siitä tai ei.
Mä ainakin, kun teen kauppalappua, kysyn perheeltä mitä olisi kiva syödä. Koti kai on sellainen paikka, jossa jokainen perheenjäsen saa ilmaista mielipiteensä erilaisista asioista ja niistä sitten keskustellaan ja tehdään kompromissejä? Tai meillä ainakin toimitaan niin.
ja kolmas lohikiusausta. Minulla ei ole aikaa tehdä jokaiselle omaa ruokaa, joten jos jotain haluaa, sen tekee itse. En ole koskaan ymmärtänyt perheitä, joissa äiti suljetaan keittiöön tekemään jokaiselle perheenjäsenelle oma ruokansa.
Minulla on elämässä muutakin kuin hella ja jääkaappi.
Jos syö maitotuotteita ja pitää huolta, että kaikilla aterioilla on myös proteiinipitoista ruokaa, ei "opiskelua" sen enempää tarvita.
Monelle on varmasti opiskelua jo siinä, mikä on lihan lisäksi proteiinipitoista ruokaa ja mitkä on proteiinimäärien suhteet. Moni kasvissyöjä voi yllättyä, jos vertaa proteiinipitoisina tunnettujen kasvisten proteiinimääriä lihaan verrattuna.
Teen samaan aikaan 3 ruokaa Onhan mulla 4 levyä hellassa.
Ruokavlioita siis mahtuu tähän perheeseen.
ja aina on ainakin ne 3 levyä käytössä jo siinä :D
ja kolmas lohikiusausta. Minulla ei ole aikaa tehdä jokaiselle omaa ruokaa, joten jos jotain haluaa, sen tekee itse. En ole koskaan ymmärtänyt perheitä, joissa äiti suljetaan keittiöön tekemään jokaiselle perheenjäsenelle oma ruokansa.Minulla on elämässä muutakin kuin hella ja jääkaappi.
sanon vain sen verran, että eikö sitten voi tehdä tänään lasagnea, huomenna makkarakastiketta ja ylihuomenna lohikiusausta? Silloin kaikki saavat mitä haluavat.
Meillä tehdään tällä hetkellä kahta ruokaa, mutta päinvastaisesta syystä, eli mieheni karppaa ja minä ja lapsi syömme virallisterveellisesti. Ei ole tuottanut ongelmia kun vähän suunnittelee etukäteen, enkä usko että kasvisruokavaliokaan olisi yhtään tämän hankalampaa.
miehen vanhemmat ovat semi-vegejä eli syövät kyllä kalaa. Minun veljeni vaimoineen ovat lakto-ovo-vegejä. Ei kyllä varsinaisesti kuuluta samaan ruokakuntaan heidän kanssaan mutta siksi usein on tullut yhdessä syötyä että rohkenen vastata.
Eli kun tehdään ruokaa, tehdään sellainen "pohjaruoka" joka sopii kaikille kuten vaikka kasvispohjainen keitto. Tähän tarjotaan lisukkeeksi vaikkapa paistettuja soijasuikaleita ja broilersuikaleita erillisistä astioista ja kukin voi sitten höystää keittonsa vakaumukseensa sopivalla tavalla.
Tai valmistetaan ruuaksi esim. kasviskiusausta, salaattia ja paistettua kalaa/kanaa/lihaa. Joskus olen tehnyt jostain ruuasta kahta eri versiota (kuten makaronilaatikko) mutta varsinkin mökkeillessä ja veneillessä on kätevämpää koostaa ateria niin että siinä on kaikkille sopivaa syötävää.
Meidän oma ydinperhe on sekasyöjiä kaikki tyynni, mutta jos joku meistä haluaisi ryhtyä vegeksi niin ei siinä mitään. Sitten soviteltaisiin ruuat sen mukaan. Syödään nykyäänkin paljon kasvisruokaa ihan arkiruokana (pinaattikeitto, pinaattiletut, soijasuikalekastike, kasvissosekeitot jne.) Jos lapsi tai puoliso ryhtyisi vegeksi, ostettais ruuat toki ihan normaalista ruokabudjetista. Appivanhempien ja veljeni perheen kanssa jaetaan ruokakulut muutenkin sopuisasti- se maksaa joka käy kaupassa ja vuorotellen siellä rampataan.
samalla myös kasvissyöjälle sopivia ruokia. Ja yllättävän paljon ne kasvisruuat maistuvat muullekin perheelle. Ja kun minä teen ruuan, tiedän, että lapseni syö terveellisesti.