Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sarjassa "miehen ärsyttäviä tapoja" osa 1: jatkuva leivänsyöminen

Vierailija
11.03.2012 |

Ei voi mitään, mutta ärsyttää ja ottaa päähän miehen tyyli syödä leipää hillittömiä määriä joka välissä. Perheessä, jossa on kolme lasta ja ruokaan menee ihan reippaasti rahaa, ei huvittaisi kokata turhaan, kun yksi ottaa sen linjan, että maha täytetään sillä leivällä.

Esimerkki: olen tehnyt ruokaa. Mies ilmoittaa, että "ei ole oikein nälkä, syön vain leipää". "Vain leipää" tarkoittaa sitten 6-7 leipää kaikkine mahdollisine päällyksineen ja tykötarpeineen - ei ihan ilmaista ollenkaan. Miehen osuus ruoasta jää syömättä. Okei, sen voi toki pakastaa, mutta turhauttaa, kun ruoka ei kelpaa, ja sitten syödään puoli pakettia leipää.

Tai sitten otetaan ruokaa pieni kikkare, kun ei kuulemma ole oikein nälkä. Tunnin, puolentoista kuluttua ladotaan leipävärkit päällisineen esille ja syödään vähintään 5 voileipää.

Ennen kuin haukutte kokkitaitoni, niin tiedän osaavani laittaa ruokaa. Se kelpaa oikein hyvin muillekin ihmisille. Siksi en ihan tajua tuota jatkuvaa leivänpuputtamista normaalin ruoan korvikkeena. Sen lisäksi, että pidän huonona esimerkin antamisena lapsille sitä, että joka välissä korvataan ateriat leivällä, olen turhautunut siihen, miten valtava määrä meillä menee rahaa leipään, juustoon ja leikkeleisiin.

Joo on puhuttu, seurauksena mökötystä. Eihän tämä maatakaatava "ongelma" ole, mutta tosiaan itseäni ärsyttää, jo senkin vuoksi, että koululaisilla on aina aamu- ja välipalatarpeet lopussa, kun eräs syö kaapista kaiken leivän.

Ärh. Sainpas purkautua.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko länsimaissa kasvaneelle ihmiselle voileipä on sellainen "herkku", jonka hedonistista nautiskelua ei normaaliruokaa kokkaava mamma hyväksy?

Olimme nuorena kehnoja ruoanlaittajia ja silloin lopputulos oli joskus huonoista ja halvoista aineksista tehtynä sellainen, että leipä oli herkkua siihen verrattuna. Mies on edelleen hoikka läpipasko, joka syö valtavia määriä, mutta oikeaa ruokaa. Herkuksi en voileipää miellä.

Tietysti jos ruuan päälle nälkäänsä ottaa palan leipää margariinilla, niin ei herkku. Jos taas ruuan tilalla monta voileipää, jonka päällä monet erilaiset kalliit päälliset, on se hei perheelliselle herkku :-) Tai miksikä sen nyt tahtoo nimetä, etuoikeus, erivapaus. Kuitenkin niin, että yksi syö päivässä sellaiset 'ylimääräiset' (en käytä nyt sanaa 'herkku' väärin), joiden pitäisi riittää vaikkapa neljälle kolmeksi päiväksi. Puhdasta hedonismia ja itsekkyyttä.

Vierailija
62/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väkisin lapset sitä tarvitsevat niin osta jotain näkkileipää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan ainoa nainen,joka ei ymmärrä tota jäkätystä leivän syömisestä.

kai nyt aikuinen ihminen saa syödä mitä haluaa! tulee vähän lapsi äiti suhde mieleen,kun käsketään olla ostamatta leikkeleitä yms.

juu ja kyllä munkin mies puputtaa leipää. kyllähän hyvä hyvvää on!

Mutta ap tekee aina ruuan myös miehelle, turhaan. Ymmärrän että se ärsyttää. Lisäksi heillä on lapsia, jotka ottavat esimerkkiä, eikä pelkän leivän syöminen joka ruualla ja pelkäksi ruuaksi ole todellakaan terveellistä. Itse ainakin toivoisin, ettei omat lapseni sellaista mallia itselleen katsoisi, haluan ja toivon heille mahdollisimman tervettä ja pitkää elämää.

Vierailija
64/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttävä tapa ruokaan liittyen on se, että jos on hänen vuoronsa siivota keittiö ruokailun jälkeen, laittaa taatusti kattilan/vuoan lopun jääkaappiin, vaikka ruokaa tehty tarkoituksellisesti vain yhden päivän määrä ja sitä jää vain nökkönen. Tämä vain siksi, ettei tarvitsisi itse tyhjentää ruoka-astiaa ja tiskata/laittaa koneeseen. Ja koska ruokaa ei jää riittävästi edes yhteen normiannokseen, kattila saisi seisoa jääkaapissa vaikka tuomiopäivään ellen minä sitä lopulta sieltä ottaisi, tyhjentäisi ja tiskaisi.

kerta, että hittoako tämä täällä nököttää, tuu siivoomaan pois. Äläkä passaa jos se kerta ärsyttää.

Vierailija
65/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellä kaikkien lasten ja itsensä levittämien tavararöykkiöiden ohi ja yli kuin ei näkisikään mitään.

Jättää tavaroitaan keskeisille paikoille ja asiaa testattuani, ne ovat niillä sijoillaan kunnes minä ne korjaan pois tai saan hillittömät raivarit, jolloin tavarat saattavat siirtyä johonkin piiloon, muttei suinkaan oikeaan paikkaan.

Mieheni elää kuin mikään järjestykseen liittyvä ei kuuluisi hänelle. Keskimmäinen lapsistamme on hänen täydellinen kopio, sotkee ja laiskottelee. Lapselle koitan sievästi sanoa ja neuvoa, mutta miehelle huudan ponttu auki välillä, nykyään.

Vierailija
66/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mikään ruoka missä on perunaa tai makaronia ei kelpaa. Tekee itselleen eri ruuan tai sitten napsii kaikki juustot tai leikkeet jääkaapista. Ei syä mitään leivonnaisia edes synttäreillä

Ja silti pystyy juomaan olutta tai lonkeroa ! (niissähän ei ole sokeria)

Meillä onkin jääkaapissa juustojen ja makkaroiden päällä lappu "x, ÄLÄ KOSKE)

Vierailija
67/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muutama pikkujuttu ärsyttää ;) Maiskuttaa ruokaa. Ei laita roskia roskikseen vaan jättää pöydille. Ei koskaan huuhtele astioita. Jättää juomalasit minne sattuu. Ei koskaan korjaa ruokia takaisin jääkaappiin. Mutta en ole minäkään täydellinen (kai?) :)

Vierailija
68/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mies pieneen piikittelyyn kuole

Mutta lapset takuulla hämmentyvät, elleivät sitten idiootteja ole. Kyllä lapset vaistoavat, jos äiti yrittää käyttää heitä hyväkseen isää vastaan.

Vierailija
69/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en just porkkanoista niin välittäisi.

-nainen

Meillä syödään usein porkkanaraastetta ja keitettyjä porkkanoita.

Turha niitä on silti miehelle tyrkyttää.

- Mies.

Vierailija
70/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä mitä mies/vaimo käskee. Jos mua ei tänään huvita syödä miehen tekemää kalakeittoa, niin en syö. Eikä meillä kyllä kytätäkään toisten syömisiä. Mä en kestäisi jos joku paasais mulle marttyyrina, että miksi en syö hänen laittamaan ruokaa, vaan leipää... Ja kannattaako niitä mukuloita vääntää jos miehen syömät Oltermannit ajaa koko perheen vararikkoonn?!! Olisiko pitänyt miettiä kahdesti; sekä miestä että niitä mukuloden tekemistä

Vierailija
71/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä mitä mies/vaimo käskee. Jos mua ei tänään huvita syödä miehen tekemää kalakeittoa, niin en syö. Eikä meillä kyllä kytätäkään toisten syömisiä. Mä en kestäisi jos joku paasais mulle marttyyrina, että miksi en syö hänen laittamaan ruokaa, vaan leipää... Ja kannattaako niitä mukuloita vääntää jos miehen syömät Oltermannit ajaa koko perheen vararikkoonn?!! Olisiko pitänyt miettiä kahdesti; sekä miestä että niitä mukuloden tekemistä

Missä kaikki rikkaat mammat nyt on? Vai kuluuko rahat ylisuureen asuntolainaan, merkkihaalareihin ja mariskooleihin niin tehokkaasti, että perheen leiväntuojan (pun intended) on syytä tyytä pärjäämään ilman ylellisyyksiä eli oltermannileipiä?

Vierailija
72/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviin tapoihin kuuluu, että perhe syö yhdessä.

Vierailija
73/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä. Mikä moukka se miehesi oikein on ja kaiken muun hyvän lisäksi näyttää huonoa esimerkkiä lapsilleen. Perhe syö päivällisen yhdessä piste. Pupeltakoon iltapalaksi sitten sitä leipää jos on pakko saada.

Vierailija
74/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka itselleni on täysin yhdentekevää syödäänkö sen aterian aikana, ennen sitä tai sen jälkeen leipää, aterialle silti istutaan yhdessä ja syödään sitten mitä syödään.

Vierailija
75/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lantturaaste mihin niitä rusinoita laitetaan. Kaaliraasteeseen tulee ananasmurskaa ja porkkanaraasteeseen puolukoita.

Ymmärrän sen, että ärsyttää, jos oikeaa ruokaa menee miniannos ja ahmitaan voileipiä. Mutta normaalituloisessa taloudessa elävänä minusta on kamalan ahdistavaa ajatella, että säätelette jotenkin työssäkäyvän ihmisen (?) ruokailua tuolla tavalla. Olisi kamalaa, jos ei saisi herkutella juustoilla, tuoreilla hedelmillä, hyvällä tummalla kahvilla, erikoiskahveilla, pähkinöillä, tapaksilla tai sushilla rahan takia. Olemme luusereita kaikin tavoin av-mittareilla, mutta on sentään ruokaan rahaa. Olisi pöyristyttävää, jos mies vaatisi vaihtamaan herkut taloussuklaaseen ja rusinoilla piristettyyn kaaliraasteesen.

porkkanaraasteessa rusinoita, jotka oli turvotettu sitruunamehussa

Vierailija
76/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä moukka se miehesi oikein on ja kaiken muun hyvän lisäksi näyttää huonoa esimerkkiä lapsilleen. Perhe syö päivällisen yhdessä piste. Pupeltakoon iltapalaksi sitten sitä leipää jos on pakko saada.

Ei meilläkään olisi kiinni rahasta, vaikka ei meistä kukaan mitään muuta söisi kuin leipää ja Oltermannia. Mutta meidän, niin miehen kuin minunkin mielestä, normaaliin lapsiperhe-elämään kuuluu, että syödään yhdessä oikeaa ruokaa ruoka-aikoina ja opetetaan myös lapsille tämä malli.

Vaikka täällä on moni sanonut, että pieniä asioitahan tuollaiset ovat, niin kyllä minusta nuo pienetkin asiat kertovat paljon ihmisen sivistystasosta, enkä koskaan voisi kuvitella perustavani perhettä ihmisen kanssa, jonka sivistys ja arvot poikkeavat noin paljon omistani.

Vierailija
77/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tässä ole kyse siitä että pitäisi huonosti syödä. Vaan että mies ei syö oikeata ruokaa ja opettaa lapsillekin tuommoisen ihme näpertämisen leipien kanssa. Ihmettelen että miksi se mies ei tee itse ruokaa jos sille ei kelpaa mikään valmiiksi tehty.

Moni on ketjuun kirjoittanut, että leipä ja leivänpäälliset ovat kalliita. Tulee mielikuva siitä, että syödään muuten jotain jatkettua kaalikeittoa tai porkkanasosekeittoa vuoropäivin ja harmittaa, kun mies saa "herkutella" jollain oltermannileivällä...

Sitten taidat olla hyvin yksinkertainen. Leikkeleet ja juustot nyt ovat vain suhteessa TODELLA kalliita verrattuna "oikeaan ruokaan", niitä ei ole tarkoitus syödä samoja määriä kuin kunnon ruokaa. Oltermannikin maksaa saman verran kuin paistijauheliha, puhumattakaan sitten jostain paremmista juustoista. Jos se ukko lappaa 50g leikkelettä jokaisen leivän päälle ja leipiä menee 5kpl ennen ruokaa, sitten "ei ole nälkä" ja toinen leipäsewssio alkaa heti ruuan jälkeen, niin siinä on kaveri vetänyt 500g pelkkää leikkelettä sen yhden aterian ympärillä. Sen lisäksi aamiaiset, iltapalat ym. Eli kaveri imuroi noin kilon leikkelettä ja juustoa päivässä. Katso vähän kilohintoja:

Atria kylmäsavukinkku 39,80

Atria pippurikinkku 22,80

Snellman Ohuen Ohut Pippurinen naudanpaisti 29,08

Snellman palvikinkku 17,72

Kotivara aamiaismeetvursti 21,95

Snellman kevytmeetvursti 27,20

Arla Edam 15,08

Valio Emmental 15,69

Jos äiti on tehnyt koko perheelle vaikka pasta bolognesea, tulee sen hinnaksi jotain aivan muuta:

Atria naudan jauheliha 400g 3,94

Del monte tomaattimurska sipulilla 800g 3,76

Barilla spaghetti 500g 2,13

Formaggio da Pasta juustoraaste 2,17

KOKO perheen pääateria kunnon raaka-aineista valmistettuna maksoi siis 12€. Ukko mussuttanut turpaansa viiden kympin edestä leikkelettä päivän aikana. Kyllä se nyt vain on törkeää. Kyse ei ole siitä, että pitäisi jotenkin köyhäillä, vaan siitä, että yhden huonot ja lapselliset tavat (en edes aloita huonosta esimerkistä) maksavat neljä kertaa enemmän kuin koko muun perheen elanto.

Miksi sinusta isällä on oikeus käyttää koko perheen ruokarahoista suurin osa omaan syömishäiriöönsä? Imuroi kinkut kaapista niin, ettei lapsille jää aamiaista? Se on sinusta jotain köyhäilyä sanoa että tuo on järkyttävää?

Vierailija
78/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sun ruoka maistuisikin herkulle ja tuhannelle ihmiselle, niin joukkoon mahtuu yksi nirppanokka. Eihän kaikilla ihmisillä ole samanlainen maku. Jos sä käyt kaupassa, niin älä kanna niitä leipä tarpeita hetkeen... jonkin aikaa voi syödä puuroja ilta-aamupalaksi. tai sitten otatte pakkasesta aina tarpeeseen. Esim ruisleipä palat sulaa 10 minuutissa käyttö kuntoon, voi toki sulattaa paahtimessa tai mikrossakin.

Vierailija
79/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän tapoihin, mutta se ei tarkoita että kuuluis kaikkien tapoihin. Meillä joskus syödään yhdessä, joskus ei. Ja syödään sitä mitä halutaan, mies saisi vetää leipää niin paljon kuin sielu sietää jos haluaisi.

Et voi vaikuttaa toisen käytökseen, voit vain muuttaa omaasi. Jos et halua maksaa toisen leivän syömistä, älä osta leipää ja päällisiä.

Vierailija
80/126 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aaaiiiiikuuuuiiiinnnnneeeennn naaaaaiiiineeeeeennn määääääää ooooooon... klo kuudelta aamulla suihkussa, kun muulla perheellä olisi vielä mahdollisuus - ja minulla vuorotyön vuoksi tarve - vielä nukkua tunti tai tunteja. voin kertoa, että tästä on keskusteltu. mies vaikuttaa katuvalta, mutta seuraavana aamuna ollaan taas niin "suuuuuuuuloiiiiistaaaa sabottaaaaaaaageaaaaaa..." että...

sori

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan