Olen ihan järkyttynyt, että noin moni haluaisi pidentää kotihoidontukea!
Siis huh, kouluikään asti!! Eikö teillä oikeasti ole mitään omia pyrkimyksiä elämässä? Haluaisitte vain olla yhteiskunnan ja miehen elättinä ns. parhaat vuotenne?
Ja mitä te tekisitte sitten, kun lapset olisivat koulussa? Olisitte olleet noin 10 vuotta kotona. 10 vuotta, jotka ei kartuta eläkettä eikä yhtään mitään.
Olen oikeasti järkyttynyt, että suomalaiset naiset haluaa tällaista. Käsittämätöntä!
Kommentit (104)
Ihmettelen sitä, kuinka moni ei lainkaan ymmärrä, mitä kotihoidontuki on.
Se ei ole sitä, että elätetään ketään kotona.
Se on tuki jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
Se, että on pois töistä eli hoitovapaalla on ns. palkatonta työlomaa. Eli siitä ei makseta, että on pois töistä vaan perhe saa korvauksena kotihoidontuen jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.
Ja sillä ei ole MITÄÄN TEKEMISTÄ sen kanssa, onko äiti töissä vai ei.
Eli jos kotihoidontuki pitää poistaa niin samalla pitäisi poistaa päivähoidosta se isompi tuki ja maksaa oikean kulun mukaan. Eli päivähoito 1000-1500 euroa kuussa.
Jostain ihmeen syystä on tullut kuvitelma, että töissä käyvät maksavat kotihoidontukea niille, jotka eivät ole töissä. Ei se näin mene. Hoitovapaalla oleva on PALKATTOMALLA vapaalla.
Kotihoidontuki on tuki kun LAPSI EI OLE KUNNALLISESSA HOIDOSSA.
Kunnalle kotihoidontuki on halvempi, AINA. Työntekijä ei saa palkkaa ajalta kun on hoitovapaalla. Jos ei ole työpaikkaa, ei saa työttömyyskorvausta ollessaan hoitovapaalla.
Jos puhuttaisiin asioista oikeilla nimillä ja mietittäisiin, pitäisikö etuudet maksaa niiden oikeiden hintojen mukaan. Loppujen lopuksi voisi moni todeta, että hänellä ei ole varaa kulkea töissä ilman kunnan tarjoamaa tukea oikeasta päivähoidon hinnasta.
Kotihoidontuen saaminen ei automaattisesti tarkoita sitä että lapsen äiti tai isä jää itse kotiin hoitamaan lastaan, jättäytyen kokonaan pois työelämästä. Kotihoidontuki on vain vaihtoehto kunnalliselle päivähoidolle päiväkodissa, eli tarkoittaa että silloin lapsen hoito järjestetään muulla tapaa kuin päiväkodissa - niin yksinkertaista. Äidin tai isän ei siis oleteta itse hoitavan lastaan kotona sillä pienellä 300 euron kotihoidontuella vaan hoidon voi järjestää myös muulla tavoin.
Mielestäni kun kunta tarjoaa oikeuden lastenhoitoon päiväkodissa kouluikään saakka joka kustantaa kunnalle noin 1000-1500 euroa/kk, niin kyllä oikeus lasten kotihoidontukeenkin joka kustantaa sen 300 euroa/kk, tulisi tarjota lapsen kouluikään saakka tasapuolisuuden nimissä. Jokaisella perheellä pitää olla vapaus valita. Se, millä tapaa perhe päättää lapsensa päivähoidon järjestää on jokaisen oma asia. Jollekin toiselle perheelle päiväkoti voi olla parempi vaihtoehto, toiselle taas joku muu ratkaisu.
Jos kotihoidontuen maksaminen tulisi lopettaa sillä verukkeella että "jokainen maksakoon omista etukäteen säästämistään rahoistaan eikä yhteiskunnan tuilla" - silloin kunnallisen päivähoidonkin tarjoaminen tulisi lopettaa samalla verukkeella. En usko että tätä monet kannattaisivat...
jotka tekee yhtä ja samaa vuodesta toiseen. Oma työkaveri oli 7 vuotta "äitiyslomalla". Jotain uusia käytäntöjä oli tullut, lähinnä uusia tuotteita käyttöön ja uusi sairauskertomusohjelma. Työ on siis sairaanhoitajan työtä lääkäriasemalla. Itse olen työterveyshoitajaksi mennyt kyseiseen paikkaan 6 vuotta sitten ja näillä näkymin pääsen eläkkeelle työterveyshoitajana 26 vuoden päästä nykyisellä eläkeiällä. Että se siitä "urasta". Palkankorotuksia tulee sen verran, mitä tupo määrää. Mitään muita korotuksia tuskin tulee koskaan.
Uskon, että suurin osa palkansaajista on samantyyppisessä "uraputkessa".
hoitovapaa olisi 6 vuotta, niin eihän synnytysikäiset naiset pääsisi ikinä töihin. Nytkin jo tarpeeksi vaikeaa. Koska työnantajien ja yleisestikin yhteiskunnan ajatus on edelleen kuitenkin se, että äiti on se, joka jää hoitovapaalle, niin kyllä hankaloittaisi 6 vuoden hoitovapaaoikeus töihin pääsyä.
voisin sitten tehdä viikonloppu duunia,et vähän pystyis osallistuu.niinku joku sanoi, se ei vaada kotona oloa vaan tarkoittaa sitä ettei lapset oo päivähoidossa.mut mulla on ni köyhä mies et mä yksin elätän tän 5 henkisen perheen ja mies vaan lonnii himassa tekemättä mitään,lapset tietty päivähoidossa.ostais ees omat ruokansa ja röökinsä,mut kun ei rahat riitä.mä oon tosi katkera ja kun saan noi muksut hieman isommaks tapahtuu kyl jotai tälle järjestelmälle!