No niin mammat! "Hallitus on lyhentämässä kotihoidontukea"
Hallitus harkitsee HS:n tietojen mukaan kotihoidontuen keston lyhentämistä. Nyt kotihoidontukea voi saada siihen asti, kun lapsi täyttää kolme. Jatkossa tuki voi loppua lapsen täyttäessä kaksi.
Muutos sekä säästäisi valtion rahoja että patistaisi naiset nopeammin töihin tienaamaan veroeuroja.
Hoitotuen euromäärän leikkaamista hallitus ei suunnittele.
Hallituspuolueista kristillisdemokraatit vastustaa muutosta. Leikkausta voisi pehmentää sallimalla osittaisen hoitorahan käytön edelleen kolmeen ikävuoteen asti.
Asiasta päätetään kehysriihessä muiden säästöjen yhteydessä maaliskuun lopussa.
Aiheesta lisää perjantain Helsingin Sanomissa.
Kommentit (106)
HöpöHöpö, tämä on vanhempien paapomista. Ihan varmasti lapset viihtyvät ikäistensä seurassa ja ei ne päivät nyt niin pitkiä ole kun nukutaan kuitenki päikkärit. Toki voi tehdä myös lyhennetty työpäivää, siihenkin on jokaisella mahdollisuus.
Voi hitsi. Nyt harmittaa olla raskaana. Olisin halunnut pitää lapsen kotona 3-vuotiaaksi. Itse en viihdy kotona kuin maksimissaan pari vuotta, mutta työtön äitini olisi hoitanut sitten lopun aikaa. 2-vuotiaana tai aiemmin EN halua viedä lasta hoitoon. Hemmetin päättäjät! Ainakin meidän kaupungissa päiväkodit on ennestäänkin tupaten täynnä, ja uusia rakennetaan koko ajan. Nythän ne vasta täyteen tulevatkin, kun kaikki 2-vuotiaat lykätään niihin. Typerää!
mua myös vähän harmittaa kun hankkiuduin raskaaks.
Ja voin kuvitella sitä väsymyksen määrää sitten kun tuun kotiin pitkän työpäivän jälkeen ja kotona odottaa 2v uhmaikänen. Aikaset heräämiset, pukemiset ja syötöt uhmiksen kanssa. ihanaa
Ei siis olisi pelkoa työpaikan lähtemisestä alta vaikka kotona olisi jatkossakin 3 vuotta. Muutos tulisi vain siinä ettei jatkossa saisi rahaa sen jälkeen kun lapsi täyttänyt kaksi vuotta. Jos oikeasti ajattelee lapsensa parasta niin ei perheen talous voi kaatua 300 euroon vaan pystyy olla sen yhden vuoden myös kotona. Monella äidillä ei vain enää olisi halua kun ei siitä saisi mitään korvausta.
ja he saavat ylivoimaisesti eniten tukia ja etuisuuksia tässä maassa. Siitä syystä on luonnollista, että heiltäkin leikataan.
Eiköhän ministeriöissä ole laskettu nämä asiat vähän tarkemmin kuin täällä av-mammojen keskuudessa, missä jokainen näkee vain sen oman ja naapurin Ritvan tilanteen.
Vain toistaiseksi näin! Olen ihan varma, että tulevaisuudessa muutos siirtyisi myös työsopimuslakiin ja virkavapaa-aika olisi myös vain 2v. Älkää paljon tuosta ilmaisesta vuodesta riemuitko. Se ei tule kauan säilymään, jos tämä muutos menee läpi!
Kyllä se on kumma, että Suomessa näissä asioissa mennään perse edellä puuhun, kun muualla, esim länsinaapurissamme, tajutaan jopa oikeustohallituksessa miten tärkeää ja kannattavaa on joustavien mallien kehittäminen perhe- ja työelämän yhteensovittamisessa. Suomessa kehitetään olemassaolevia palveluita leikkaamalla eikä mitään tule tilalle oli kustannusvaikutus mikä tahansa. Suomalaiset uskovat sokeasti kun Käteinen sanoo, että leikata pitää. Ja miksi? Mihin hyvien talouskasvuvuosien varat ovat menneet?
Olen tullut siihen tulokseen, että päättäjät ovat Suomessa keskimääräisesti tyhmempiä kuin muualla.
HöpöHöpö, tämä on vanhempien paapomista. Ihan varmasti lapset viihtyvät ikäistensä seurassa ja ei ne päivät nyt niin pitkiä ole kun nukutaan kuitenki päikkärit. Toki voi tehdä myös lyhennetty työpäivää, siihenkin on jokaisella mahdollisuus.
siitä koituu työnantajille liikaa hankaluuksia.
ei tuosta mitättömän kotihoidontuen lyhentämisestä. Näin säästöt myös kohdentuisivat oikeaan kohteeseen, jos kerran lapsiperheiltä pitää jotain ottaa pois.
Jutta sanoi v. 2011 että SDP ei lähde mukaan hallitukseen, joka leikkaa lapsiperheiltä.
Että sellaista.
ei sinänsä koske minua, koska pienin lapseni on jo yli 3-vuotias ja olen yhä kotona. Joskus ihmettelen, miten kamalan tärkeä toimeentulolle se 300 e joillekin on, joilla mies tienaa ihan hyvin ja jos ei ole vakityötä, mihin pitäisi palata siinä vaiheessa. Taitaa usein (ei siis aina) vain sosiaalisen hyväksynnän takia olla "pakko" mennä töihin lapsen täyttäessä kolme. En missään nimessä kannata kotihoidontukikauden lyhentämistä ja aion jatkossakin äänestää kristillisiä, mutta toisaalta hämmästelen sitä, miten Suomessa ajatellaan kotiäitiyden olevan mahdollista vain, jos valtio siitä maksaa ja sormella osoittaa, että näin kauan voit olla kotona ja joku virallinen asiantuntija selvästi ilmaisee, että näin kauan on lapselle hyväksi olla kotihoidossa. Perhe ei missään tapauksessa voi itse tehdä päätöstä hoitaa lapsiaan kotona, vaan aina jonkin ulkopuolisen tahon on se ilmoitettava. Ymmärrän, että on perheitä, joissa kummankin on taloudellinen pakko käydä töissä, mutta on myös paljon perheitä, joissa tätä ei oikeastaan ole (elintasosta voi tinkiä) ja lapset tavallaan haluttaisiinkin hoitaa kotona, mutta ei vaan osata niin tehdä, kun ei muutkaan tee. Miten ihmeessä kotiäitiys voi monissa muissa maissa onnistua taloudellisesti ihan kohtalaisesti, olla sosiaalisesti hyväksyttävää ja äiditkään eivät tarvitse massiivista vertaistukea ja sielunhoitoa, jotta pysyvät järjissään omassa kodissaan? En halua lynkata työssäkäyviä, mutta Suomessa ansiotyö on nostettu aivan kummalliselle jalustalle; se ei ole hyvä renki, vaan huono isäntä, jolle kaikkien on annettava kaikkensa, oli taloudellista pakkoa tai ei. Ihmisten, niin vanhempien kuin lastenkin, mielenterveys ja elämänlaatu on tässä pelissä aivan joutava sivuseikka.
Kyllä 2-vuotias on jo ihan sopivassa iässä aloittamaan päivähoidon, kun pääsee vielä vuodeksi pienten ryhmäänkin (12 lasta ja kolme hoitajaa). Saadaanpahan ne kotona notkuvat mammat töihin. Joillekin työtä vieroksuville tuo tosin tarkoittaa, että lapsia pitää alkaa tehdä vuotta tiheämmässä tahdissa. Se taas ei ehkä lasten kannalta ole paras ratkaisu, mutta itsepähän kakaransa hoitavat.
Minusta on kansantalouden kannalta järkyttävä juttu, että suuri määrä koulutettua (useammin ehkä tosin kouluttamatonta) naisväkeä hoitaa kotona lapsia, jotka voisivat jo vallan hyvin mennä tarhaan.
Mikä on tämä nykyajan työhön keskittyvä perheen toiselle sijalle jättävä yhteiskunta???? ura sitä ura tätä. ei vosi vähempää kiinnostaa. mua kiinnostaa enemmä lasten hyvin vointi ja perhe ja aina on parempi kun Äiti tai isä on kotona !! miksi otetaan pakolaisia?hyysätään juoppoja ja narkkareita? mutta lapsiperheiltä riistetään aina!!!
Kotonaolosta ei vaan enää makseta.
Sanoisin että aika hyvä ikä aloittaa hoito. Pääsee vielä pienten puolelle, jossa on enemmän hoitajia ja pienempi ryhmä jne. mutta samalla oppii muiden seassa ryhmässä olemista, vuoronsa odottamista jne. Kotiäidit yleensä passaavat lapsensa piloille ja sitten nämä kullannuput eivät osaa toimia ryhmässä, kun kotona äiti on aina antanut kaiken heti.
Minusta ei voi sanoa että lasten koulutuksesta leikattaisiin, jos hallitus kaavailee hoitovapaan lyhentämistä. Tekisi ehkä tuollekin kotiäidille hyvää mennä opiskelemaan jotain? ;)
Edelleen jokainen voi olla miehensä rahoilla kotona lasten kanssa, siihen tämä ei vaikuta. Sen sijaan tässä karsitaan nyt "elämäntapatyöttömien" äitien mahdollisuutta loisia kotosalla.
Eikö ole vaan hyvä että useammat äidit ja isät menee aiemmin töihin --> enemmän verotuloja --> paremmat palvelut, kuten vaikkapa pienemmät ryhmät päiväkodeissa. Noin niinku periaatteessa.
pieni joukko kuitenkin, siis äidit, joiden kanssa lasten on paha olla kotona.
Luulen myös, että tällä hetkellä moni niistä äideistä, jotka eivät jaksa/pysty lapsiaan asiallisesti hoitamaan, itse asiassa pitävät jo lapsiaan hoidossa.
Mutta jos ajatellaan laajemmin lasten ja nuorten hyvinvointia, suunta pitäisi olla ihan toinen. Lasten kotona hoitaminen tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin vieraalla hoidattaminen. En näe tuossa mitään järkeä, en psykologina enkä veronmaksajana.
niin kauan, että sen jäljet näkyvät. Ei se kotona oleva äiti automaattisesti ole lapselle hyväksi. Äiti voi toki olla kotona, mutta ei kuitenkaan lapselle läsnä, kummasti tälläkin palstalla riittää porukkaa vuorokauden ympäri ja lapset katselee telkkaria sillä välin. Päivähoidossa lapsella on sentään rytmi ja virikkeitä. En tarkoita, että kaikki kotiäidit ovat huonoja, mutta isolle osalle lapsista päiväkoti on parempi vaihtoehto kuin kotihoito.
Juuri kun laskettiin että saatettais taloudellisesti selvitä säästöillä mutta nyt ei sitten rahat riitä.
Minulla alkaa hälytyskellot soida, kun säästökohteena on lapset ja nuoret!!! Ei tiedä hyvää tämä...
En vaan voi ymmärtää tätä ehdotusta... Minusta on kuin laittaisi rahaa pankkiin kun alle 3v saa olla kotihoidossa, poissa vielä oravanpyörästä...mielestäni tästä on samaa mieltä kaikki alan asiantuntijat. Jos lapsi itse saisi päättää, niin varmasti kotona vanhempansa kanssa. Alle 3v kun ei tarvi mitään erityisiä sirkushuveja, tavallinen kotiarki riittää...
Minusta suurempi huolenaihe on TYÖTTÖMYYS!!! Sille pitäisi tehdä jotain...
Kyse on priorisoinnista ja lapsiperheiltä säästäminen ei ole tällä palstalla kovin suosittu säästämiskohde. Vanhapiikavero lapsettomille voisi saada paremmin kannatusta.