Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin mammat! "Hallitus on lyhentämässä kotihoidontukea"

Vierailija
02.03.2012 |

Hallitus harkitsee HS:n tietojen mukaan kotihoidontuen keston lyhentämistä. Nyt kotihoidontukea voi saada siihen asti, kun lapsi täyttää kolme. Jatkossa tuki voi loppua lapsen täyttäessä kaksi.

Muutos sekä säästäisi valtion rahoja että patistaisi naiset nopeammin töihin tienaamaan veroeuroja.

Hoitotuen euromäärän leikkaamista hallitus ei suunnittele.

Hallituspuolueista kristillisdemokraatit vastustaa muutosta. Leikkausta voisi pehmentää sallimalla osittaisen hoitorahan käytön edelleen kolmeen ikävuoteen asti.

Asiasta päätetään kehysriihessä muiden säästöjen yhteydessä maaliskuun lopussa.

Aiheesta lisää perjantain Helsingin Sanomissa.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona olo ei tee hyvää naisten työllistymiselle. Hienoa, että tähän tulee muutos. Kotihoidontuen on huomattu vaikuttavan negatiivisesti naisten työllistymiseen ja etenkin sitä käyttävien uraan. Hyvä hallitus!

En tiedä muista, mutta omille lapsilleni on tehnyt hyvää olla kotona kanssani 3-vuotiaaksi asti. Ja en tiedä teistä muista, mutta itselleni heidän paras on tärkein asia.

Vierailija
22/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sama se mistä se raha tulee; Kelasta kotihoidontukena vai sossusta toimeentulotukena.

Sääli kyllä niitä joilla on isot lainat sun muut eikä siksi mahdollisuutta pitkään kotonaoloon.

Huh, onneksi itse olen saanut hoidettua lapseni jo koululaiseksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyskunnat

Suomessa on 78 virallisesti rekisteröitynyttä uskonnollista yhdyskuntaa. Niihin kuuluu yhteensä noin 77?000 ihmistä (vajaa 1,5 prosenttia koko väestöstä).

Yhdyskunnista suurin on yhdysvaltalaisen Charles Taze Russellin (1852?-?1916) perustama Jehovan todistajat. Siihen kuuluu Suomessa yli 19?000 ihmistä. Maailmanlaajuisesti Jehovan todistajia on noin seitsemän miljoonaa.

Muita lahkon tunnuspiirteitä täyttäviä Suomessa toimivia yhteisöjä ovat muun muassa:

Vanhoillislestadiolainen liike

Helluntailainen liike

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko (mormonikirkko)

Lasarus-veljet

Perheiden Maailmanrauhajärjestö

Nokia Missio Church

Maitobaari (Tapani Koivuniemen liike)

Suomen Scientologia-yhdistys

Henótês-seurakunnat

Hare Krishna

Vierailija
24/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkaukseksi. taloudellinen tilanne on nyt niin huono, että kaikilta leikataan. Vanhuksilta, terveydenhuollosta, lapsilta jne.

täytyy vain todeta, että onneksi nuorimmaiseni on jo yli kolme.

on kokkareiden mielestä KOHTUUTON!! Ei tää maailma ole oikeudenmukainen ei

Vierailija
25/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkaukseksi. taloudellinen tilanne on nyt niin huono, että kaikilta leikataan. Vanhuksilta, terveydenhuollosta, lapsilta jne.

täytyy vain todeta, että onneksi nuorimmaiseni on jo yli kolme.

on kokkareiden mielestä KOHTUUTON!! Ei tää maailma ole oikeudenmukainen ei

Vierailija
26/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästö tulee siitä kun raha liikkuu ja elää!

Jos äidit saa palkkaa ja maksaa veroja niin siinä se säästö on. Kyllähän sinä varmasti näet mikä ero siinä on saako kotihoidontukea (jota saa kaikki työssäkäyvätKIN) vai palkkaa ja kenties päälle hotihoidontukea?

Vanhempainvapaaseen ei kosketa mutta minustakin on liian pitkä aika maksaa kotihoidosta.

Olen täysin valmis karsimaan tätä osaltani! Minusta oleellista on että me kaikki koitettaisiin miettiä onko jossain varaa joustaa ja paljonko. Tuossahan säästyy osittainen hoitovapaa silti, jolloin kotiin pääsee töistä aikasemmin.

Itselläni on 2 alle 3- vuotiasta ja toisen äitiysloma vasta alkanut joten asia koskettaa minua.

Vierailija
27/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinkin laiskojen kotimammojen ongelmalle tehdään jotakin. Olen itse taaperon äiti ja takuuvarmasti koulutettu hoitaja ohjaa häntä paremmin. Minulla kun on taidot aivan muuhun työhön.

Vierailija
28/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te päivähoidon puolesta puhujat miettineet asiaa ihan loppuun. Päiväkodin henkilökunnalle se sinun mussukkasi on vain yksi naama muiden joukossa. Toki moni oikeasti pitääkin lapsista mutta kun sitä työtä tekee vuodesta toiseen tai 30 vuotta niin kyllä siinä alkaa puuron makua olemaan. Lapset ovat muuttuneet paljon, käytöshäiriöt, levottomuus, käyttöstapojen puute, perheiden ongelmat, maahanmuuttajalapsien erityistuen tarve je listaa voi jatkaa. Työ on fyysisesti raskasta, paljon nostelua ja pukemista. Sen tietää jokainen vanhempi mitä lasten pukeminen ulos kurakamppeineen päivineen on..ja kun ulos päästään onkin taas kakkahätä jne. Ja niitä lapsia kun on hoitajaa kohden enemmän kuin se yksi tai kolme. Työstä ei paljon kiitosta kuule, paljon paperihommia, raportteja, suunnittelukokouksia, vanhempainiltoja ym. Eli siellä ei vain istuta ja juoda kahvia kun lapset leikkivät. Jatkuvasti vanhemmat työntävät ovista sisään panadolilla lääkittyjä puolikuntoisia lapsia. Lapset tappelevat ja riitelevät, itkevät ja raivoavat ihan niinkuin kotonakin ei ne siellämuutu yhtäkkiä pikku enkeleiksi jotka istuvat nätisti sulassa sovussa ja leikkivät. Lapsia pitää auttaa syöttämisessä, pitäisi saada syömäänkin jotain vaikka ruoka ei olisikaan lempparia. Maitoja kaatuu ja ruokaa lentelee muuallekkin kuin suuhun, sotkutkin on siivottava. Päivät on pitkiä aamulla ollaan paikalla kukonlaulun aikaan ja illalla on aina joku vanhemmista myöhässä hakemassa omaansa. Näistä ylitöistä ei makseta palkkaa, vapaana saa sitten pitää joskus kun ryhmäkoko sen antaa periksi. Siinä sitten haet oman lapsesi myöhässä tai perut oman lapsesi uimakouluun menon jne. Ja sitten se oleellinen eli palkka. 30v alalla ollut kouluttautunut hoitaja saa kunnallisella puolella palkkaa käteen tästä yhteiskunnan pyörimisen kannalta välttämättömästä työstään...? Minä tiedän tiedätkö sinä? Kyllä se palkka on ihan suoraan suhteessa siihen työn arvostukseen ja motivaation pysymiseen. Ja tässä muutama syy miksi omat lapseni ovat kotihoidossa. Niitä tilanteita kun pienet silmät hakevat turvaa ja lohtua tulee kotihoidossakin päivittäin ja useita. Kun jo äidillä kahden tai neljänkin kanssa on aikaajoin täysityö huomioida jokainen lapsistaan, tukea ja kannustaa kasvamaan ehyeksi ja rakastetuksi. Kuinka sen homman pystyisi paremmin hoitamaan päiväkoti. Ja mitä tulee kotihoidon tuen leikkaussuunnitelmiin, niin suurin osa kotiin lapsiaan hoitamaan jääneistä on ns. pienipalkkaisempia. On tuolla puistossa lakimies ja lääkäriäidit aika harvinainen näky. Että näinköhän nuo verot mitä kuukaudessa tulisi valtion kassaan ovat suuremmat kuin mitä päivähoitopaikka maksaa. Ja tuo sairasloma näkökulma on mainio, sillä näinhän seon. Taitaisi oma työnantaja jo mielummin maksaa minulle siitä että pysyn poissa sotkemasta kuvioita. Kun noita lapsia on useita ja jokainen sairastaa vuorotellen astmaatikkoina sen pienen nuhan joka meilllä kestää monta viikkoa per lapsi nin hehhee..mähän tienaisinkin oikeastaan paremmin kuin kotihoidontuella. Olisin koko syksyn ja kevään poissa töistä ja hoitaisin lapsiakotona ja saisin palkkaa. Phoittelen kirjoitusvirheitä..tässä samalla juon kahvia ja leikin lasten kanssa ja on muuten pikkukakkonenkin päällä.

Vierailija
29/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinkin laiskojen kotimammojen ongelmalle tehdään jotakin. Olen itse taaperon äiti ja takuuvarmasti koulutettu hoitaja ohjaa häntä paremmin. Minulla kun on taidot aivan muuhun työhön.

Eihän OIKEASTI kukaan terve äiti voi ajatella noin?! Että joku toinen on hänen lapselleen parempi hoitaja/ ohjaaja? Uskomatonta.

Vierailija
30/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoinen säästökohde.

Kun kuitenkin joka paikassa toitotetaan ja syyllistetään sillä että hoitopaikka maksaa kaupungille/kunnalle noin 900 e per lapsi kuukaudessa.

Eli säästöä valtiolle, kuluja kunnille vai olenko käsittänyt väärin?

Vai siis ajetaanko tällä takaa sitä että kotihoidossa voivat olla vain ne yli 2-vuotiaat joiden vanhemmat joko ovat tosi rikkaita tai päinvastoin eli saavat toimeentulotukea?

Keskituloisten ei auta muu kuin viedä pieni lapsi hoitoon.

Vierailija
31/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin se, että asiaa harkitaan ei ole sama kuin, että se nyt heti toteutuisi. Toivon vaan, että kunnat ehtivät varautua ja lisätä hoitopaikkoja.

Minusta kotihoito 2-vuotiaaksi on jo aika hyvä "saavutus"; lapsi osaa kävellä ja saa itsensä ilmaistuksi, joten en mitenkään kamalana pidä sitä, että tuon ikäinen lapsi menee päiväkotiin. Mutta en todellakaan ole sitä mieltä, että kukaan vieras ihminen osaisi hoitaa lapsiani paremmin kuin minä. En kyllä myöskään (jälleen kerran) ymmärrä sitä, että miksi täällä pitää keskestelijoiden olla aina toisten hiuksissa kiinni "ihan oikein laiskoille kotimammoille".

Vierailija
32/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miesten? Meillä juuri mies oli kotina, kun lapsi oli jo isompi. Äiti oli ollut töissä jo tovin, kun lapsi täytti kolme.

kotona olo ei tee hyvää naisten työllistymiselle. Hienoa, että tähän tulee muutos. Kotihoidontuen on huomattu vaikuttavan negatiivisesti naisten työllistymiseen ja etenkin sitä käyttävien uraan. Hyvä hallitus!

Vierailija
33/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole ongelmaaa, eli lyhentäkää vaan kotihoidontuki kahteen vuoteen. Minäpä en kaksivuotiaan hoitoa ulkoista vaan teenkin toisen lapsen eli siinäs sitten maksatte sen ylipitkän kolmen vuoden sijasta kotihoidontukea minulle neljävuotta. Ja saatanpa vielä pyöräyttää kolmannenkin=) Ne työtkun ei tekemällä lopu mutta lapsuus loppuu.

Vierailija
34/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa naisten uudelleenkoulutustarpeen, jonka yhteiskunta maksaa. On monta ammattia hoitoaloja lukuunottamatta joista nainen ei voi huoleti olla työelämän ulkopuolella.

Olen äiti joka käynyt töissä äitiyslomia lukuunottamatta. Olen useaan otteeseen ollut tilanteessa joissa firmaan tyrkytetään pitkään kotonaollutta mammaa työharjoitteluun palkatta.

Naiset onneksi hankkivat pääosin koulutuksen - muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Älkää antako ammattitaitonne ruostua. Huomioikaa että menetätte myös suuren siivun tulevasta eläkkeestänne.

Vierailija
35/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki av-mammat lapsia tehtailemaan, jotta saadaan hallitukselle konkreettinen protesti.

eli näin:

1) nimi adressiin, jossa sitoudut tekemään heti kaksi lasta kahden vuoden sisällä, jos hallitus lyhentää kotihoidontukea

2) peitot heilumaan

Vierailija
36/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 v huonoin ikä aloittaa hoito. Meillä molemmat aloittaneet slloin. Toinen itki koko puoli vuotta päiväkodissa. Siis taukoamatta. Olivat aika kovilla siellä. Toinen lapsi meni pph:lle ja itki 2 kuukautta ihan koko ajan, ei edes nukkunut, pph ei jaksanut kauempaa vaan käski lopettaa oison. Päiväkodissa ei ollut tarjota paikkaa joten oli IHAN PAKKO lopettaa työt, omneksi sai edes kotihoidontukea.

Vierailija
37/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole ongelmaaa, eli lyhentäkää vaan kotihoidontuki kahteen vuoteen. Minäpä en kaksivuotiaan hoitoa ulkoista vaan teenkin toisen lapsen eli siinäs sitten maksatte sen ylipitkän kolmen vuoden sijasta kotihoidontukea minulle neljävuotta. Ja saatanpa vielä pyöräyttää kolmannenkin=) Ne työtkun ei tekemällä lopu mutta lapsuus loppuu.

aika varma että moni saattaa tota alkaa sitten tekemään, sitten vaan on vähän pienemmät ikäerot lapsilla väkisinkin.

Edellisen ollessa 1v. kannattais jo alkaa seuraavaa yrittämään.

Suorituspaineita, suorituspaineita :)

Ja imetys kannattaa lopettaa ajoissa että tärppää varmemmin

Vierailija
38/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä tehty jo adressi, joku äkkiä tekemään Se!!!!

Vierailija
39/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaankaan yllätä. Kokoomus!

Hallituspuolueista vain kristilliset vastustaa eli kokoomus, demarit, vasemmistoliitto, vihreät ja RKP on tämän kannalla.

Vierailija
40/106 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kotihoidontuki on vain yksi kohta hallituksen pitkällä säästölistalla. Sen lisäksi hallituksen harkinnassa on myös yritystukien leikkaaminen, eläkkeitä, sosiaalitukia ja monia määrärahoja nostavien indeksien jäädyttäminen, nuorten koeaikojen pidentäminen ja ensimmäisen sairauslomapäivän jättäminen työntekijän omalle vastuulle. "

että tässä esitetään myös monien tukien indeksien jäädyttämistä. Eli lapsilisän indeksi voidaan jäädyttää, mutta varmasti ei jäädytetä tarhamaksujen indeksi.

Pahin on minusta tuo ensimmäisen sairauslomapäivän jättäminen työntekijän omalle vastuulle. (koskisiko myös lapsen sairautta?) Joka tosin ei kyllä mene kovin helposti läpi. Siinä kärsivät vain köyhät ja pieni osaiset ja sellaiset jotka eivät voi tehdä etätöitä sairaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi