Millainen narsisti on "ystävänä"?
Toteuttaako samaa koukutussysteemiä kuin parisuhteessa? Missä vaiheesssa aloittaa piiloivailun tai muun vehkeilyn? Kertokaapa, kiitos.
Kommentit (375)
Narsisti on aina oikeassa. Vika on aina muissa. Ei empatiaa, voi yrittää näytellä sitä kyllä. Haukkuminen ja lyttäys, ivailu, suuttuu helposti, osaa olla hurmaava. Esittää kivaa persoonaa mutta on musta sisältä. Huomionkipeä ja lapsellinen.
Tämmöistä kirjoitti:
Mulle tulee narsismista mieleen sellainen hyvin itsekäs käytös ja ristiriitaisuus, niin ettei koskaan voi pysyä perillä siitä, mikä milloinkin on oikein ja sallittua. On mahdotonta pysyä toisen aivoituksien perässä.
Esim.vaatii välitöntä reagoimista johonkin asiaan, vaatii päätöksentekoa sillä sekunnilla, mutta muutteleekin tämän jälkeen jatkuvasti itse suunnitelmia ja odottaa sitten muiden sopeutuvan ja pomppivan hänen mukaansa. Kuvittelee että kaikki pyörii HÄNEN ympärillään. HÄN sanelee ehdot, aikataulut, menemiset, tekemiset ym omien mielialojensa ja tarpeidensa pohjalta, mutta ei osaa ottaa huomioon muiden vaihtelevia tilanteita. Vaatii esim.tukea ja apua omiin hankaliin tilanteisiin, mutta kun itsellä vaikeaa, ei vastaa yhteydenottoihin. Eihän muilla voi olla yhtä vaikeaa kuin hänellä.
Käytös voi tulla joskus selvemmin esiin ryhmässä. Dynamiikka on sellainen, että HÄN käskee ja muut tekee ja nyökyttelee. Muut ovat ikäänkuin olemassa HÄNTÄ varten. Usein ne muut on jollain tavalla kilttejä ja uhrautuvia ihmisiä, jotka haluavat miellyttää muita. Tämä vain pahentaa tilannetta ja syventää sen häiriöisen itsekkyyttä.
Kun ei osaa tai kykene toimimaan ja reagoimaan kuten HÄN haluaa, voi asenne muuttua nopeasti kylmäksi ja välinpitämättömäksi. Suljetaan keskustelun ulkopuolelle, ei tervehditä nähtäessä jne. Kehutaan suureen ääneen niitä, ketkä toimivat kuten HÄN haluaa ja näin leimataan se toinen b-luokan ihmiseksi.
Pahimmat traumat mulla on tilanteista, missä olen ollut psyykkisesti ja fyysisestikin heikoilla, mutta juuri mitään ymmärrystä tai rohkaisua ei ole herunut. On oltu kuin ei tunnettaisi ja jätetty yksin. Ei vastata viestiin. Sitten kun on itse apua vailla alkaa taas seura kiinnostaa ja paikalle sännättävä nopeasti.
Tässä oli osuva kuvaus narsistista!
Narsistille olet vain hyödyke. Narsisti lähettää vaikka 20v vanhoja kuvia kumppanistaan jotta saisi heidät mustasukkaiseksi.
Kun narsisti vihdoin tapaa uuden naisen niin hän ei panekkaan naistansa vaan lähettää eksälleen koko yön viestejä.
Nyt narsisti taas soittaa ja sanoo lyövänsä mieheltäni lambit kiinni.
Sinne läks lopullisesti narsisti "ystävä". Osasin jo epäillä vuoden vaihteessa, että näinköhän on ihan puhtaat jauhot pussissa tällä tyypillä, kun esim. bilistä pelatessamme tyrmäsi ideani mitä olin kehitellyt tulevaisuuttani varten, sekä kierosti piilovittuillen kommentoi pelaamistani. Olo oli sen jälkeen pikkasen hämmentynyt, että onkohan toi nyt ihan normaalia? Eikö ystävien pitäisi tukea ja lähinnä tuottaa iloa toisilleen?
Sit päätin ottaa etäisyyttä, kunnes muutaman viikon jälkeen ja muutaman hänen yhteydenottonsa jälkeen, päätin jatkaa hengailua. Se menikin sit taas ihan kaavan mukaan, luulin saavani oikeasti hyvän ystävän, jolle voi kertoa asioita ja kerroinkin. Kaikki meni hyvin ilmeisesti siihen asti, kun viikko sitten kritisoin häntä.
Aiemmin tälläviikolla jotenkin ylimielisiä vastauksia viesteihin ja sit eilen illalla saapuessaan alkoi oikein todenteolla alas painamiseni ja ilkeä käytös. Yritin kyllä jutella ihan normaalisti asioista, niinkun ennenkin, mutta välittömästi juttuni sanottua, hän alkoi puhumaan ihan jostain muusta. Muutenkin sellainen ihmeellinen viha tai pimeys kumpusi hänen olemuksestaan... Olimme siis saunassa illalla.
Sitten saunottuamme ja takaisin kämppääni hississä mennessämme tajusin, että nyt ei oo kaikki kohallaan.
Tunsin, että hän ei todellakaan ole se mukava ja kuunteleva tyyppi, vaan hän painostavaan ja uhkaavaan tyyliin puhui hieman omituisista asioista. Olin aika hämilläni tilanteesta ja muistelinkin, että eräs hänen entinen kaverinsa oli puhunut minulle hänestä, että kukaan ei halua olla missään tekemisissä tämän tyypin kanssa. Ja nyt ymmärrän kyllä miksi.
Siinä sit pesin hampaita ja mietin, että miten voin olla tässä tilanteessa, mitä teen? No, puhetyylinsä oli edelleen painostava ja vähän "leikkimielisesti" alkoi vähän fyysisestikin pieni kahnaus.
Lopulta sanoin, että meen nukkumaan ja tapansa mukaan hän jäi sohvalle ja nukahti.
Kuitenkin sit ite muutaman tunnin päästä herättyäni, päässäni pyöri se, että toi ei voi olla oikein, ei ystävyys ole tällaista. Tunsin itteni erittäin tyhmäksi tässä kohtaa ja oli pakottava tarve päästä hänestä eroon.
Kello oli vähän ennen kuutta, kun avasin ikkunaverhot ja aloin keittämään kahvia.
Tää tyyppi herää sohvalta ja ensimmäinen sana mitä kuulen on eräs haukkumanimi millä mua haukutiin josksu mun elämssä. Kun olin siis kertonu tälle mun kipeitä henkilökohtaisia asioita.
Ja nyt sit tää ihana ystävä haukkuu mua ja käyttää mua vastaan tollasta asiaa? HYI HELVETTI!
Se oli viiminen pisara ja tartuin hänen tavaroihinsa ja heitin ne rappukäytävään, samalla melkein huutaen, että miksi käyttäydyt mua kohtaan noin, miten voit sanoa noin ja sit lopuksi heitin kirjaimellisesti koko tyypin pihalle.
Numero estetty enkä enää koskaan halua olla tekemisissä hänen kanssaan ja muutenkin pitää olla nyt hereillä, kun ei ihmisistä näköjään koskaan tiedä mitä he ovat.
Oma vikani on vaan se, että niin rikkinäinen elämä ollut ja itsetunto nollissa viime vuodet eri syistä johtuen + oma sinisilmäisyys, että tuntui vaan hyvältä, kun joku kerrankin "kuunteli" minua.
Mut perkele! Tästä vaan opiksi.
Varaudu siihen että kosto tulee.Jos on narsku,niin taatusti kostaa:mustamaalaa,haukkuu,tekee jotain mitä tahansa,jotta saa kostonsa.Jos ei pääse suoraan sinuun käsiksi,niin kostaa kaverien,sukulaisten,harrastuspaikan,työpaikan kautta. Varaudu ja ole vahva -
puhun kokemuksesta....
Narsku voi olla ihana ja korvaamaton ystävä. Tietysti muista kehua ja narskua usein ja tulette loistavasti toimeen aina! Bff..
Narskun kun saat puolellesi niin kukaan..tarkoitan kukaan hypi myöskään sinun silmillesi, kos ystävä narsku kostaa puolestasi.
Olen tavannut elämässäni paljon lapsellisia ja inhoittavasti käyttäytyviä ihmisiä, jotka ovat kuitenkin olleet vain "typeryksiä", eivät narsisteja. Narsistisia piirteitähän on meissä kaikissa enemmän tai vähemmän.
Kerran tapasin oikean narsistin. Voin sanoa, että kun sellaiseen törmää, siitä ei voi erehtyä.
Kyseinen mies bongasi minut baarissa, kun istuin yksin, ja tunki viereeni istumaan. Ei kohteliaasti pyytänyt minua tekemään tilaa, vaan survoi kädellä sivummas ja käski siirtymään. Alkoi heti puhumaan itsestään, ja kertoi omista saavutuksistaan ja elämänsä draamoista tunnin putkeen "henkeä vetämättä". Tarinat olivat järkyttävällä tavalla liioteltuja, ja koko monologi oli pelkkää "minä minä minää". Kun ystäväni istui samaan pöytään, ja olisi halunnut keskustella kanssani kuulumisia, tämä mies alkoi julmasti nöyryyttämään häntä ja nauroi hänelle. Ei antanut minunkaan sanoa mitään tai ilmaista itseäni, vaan keskeytti ja puhui päälle, ja vain itsestään ja omasta suuruudestaan. Kyllästyin ja poistuin baarista.
Mies oli saanut haltuunsa käyntikorttini, jossa on puhelinnumeroni ja nimeni. Hän alkoi ottaa minuun yhteyttä. Kerran pistäydyin hänen luonaan iltateellä (mulla oli todella vaikeaa ja kaipasin seuraa, ei olisi pitänyt mennä, ja teko oli minulta hölmö), ja mies alkoi kyläilyn lopuksi yllättäen lääppimään (tilanne tuli täysin puskista, enkä ollut tehnyt mitään aloitetta) ja puhumaan seksistä, ja väitti, ettei voi käytökselleen mitään, koska olen kuulemma "noita", ja olen lumonnut hänet mustalla magialla. Siis voitteko uskoa :D häivyin paikalta.
Tämän jälkeen hän alkoi soittelemaan minulle puheluita, joissa puhui itsetyydyttämisestä, ja syyllisti minua, että olen paha nainen ja seisotan miesten m*lkkuja yms. Hän yritti manipuloida minua eroamaan poikaystävästäni ja väitti, että suhteemme on finaalissa, ja yritti saada minua alivuokralaisekseen/ luokseen asumaan. Hän yritti vakuuttaa minulle, että tietää puolestani, mikä on minulle parhaaksi, ja kun kerroin hänelle olevani lähdössä reissuun, jota olen kovasti innoissani odottanut, hän yritti kieltää minua lähtemästä kaikin mahdollisin eri perustein, ja aloitti taas syyllistämisen. Kamalaa manipulointia,ja puhelu jatkui sieytämättömän pitkään. En olisi millään päässyt hänestä eroon. Hyi. Vastasin hänen numeroonsa vahingossa muutaman kerran, koska en tiennyt, kuka soittaa. Myöhemmin tallensin numeron ja lakkasin vastaamasta.
Lopuksi olin viettämässä synttäreitäni baarissa kavereideni kanssa, ja tämä mies tuli paikalle. Hän istuutui kutsumatta seuraani. Eräs pöydässä oleva mies ahdisteli minua hiukan, jolloin menetin hermoni ja käskin suoraan, mutta asiallisesti häntä lopettamaan. Narsistimies sai siitä jonkinlaisen kimmokkeen käydä kiusaamaan minua, jolloin sanoin hänelle, että en halua häneltä enää mitään, koska hän on vastuuntunnoton ihminen, joka tekee mitä haluaa, välittämättä muiden tunteista. Tämän jälkeen mies puhui minuutissa pääni niin pyörälle, etten saanut enää sanaa suustani. Hän haukkui, syyllisti, herjasi ja halveksui. Halveksui ja vähätteli myös poikaystävääni, jota ei ole koskaan tavannut ja josta ei tiedä mitään, ja naureskeli, että pistää tämän ryömimään.
Katkaisin tuona iltana välit häneen. Poistin hänet facebookista ja blokkasin. Hän yritti tämän jälkeen vielä ottaa minuun kontaktia, mutta ignoorasin yhteydenotot.
Jälkikäteen sain kuulla, että hän oli levittänyt minusta juttuja, että minä kuulemma epätoivoisesti ripustauduin häneen, jolloin hänen oli pakko katkaista välit minuun, ja ignoorata yhteydenottopyyntöjäni.
En halua olla hänen kanssaan enää koskaan tekemisissä.
Täällä taas joukolla pilkataan narsisteja. Miten kehtaattekin olla noin ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut elämässäni paljon lapsellisia ja inhoittavasti käyttäytyviä ihmisiä, jotka ovat kuitenkin olleet vain "typeryksiä", eivät narsisteja. Narsistisia piirteitähän on meissä kaikissa enemmän tai vähemmän.
Kerran tapasin oikean narsistin. Voin sanoa, että kun sellaiseen törmää, siitä ei voi erehtyä.
Kyseinen mies bongasi minut baarissa, kun istuin yksin, ja tunki viereeni istumaan. Ei kohteliaasti pyytänyt minua tekemään tilaa, vaan survoi kädellä sivummas ja käski siirtymään. Alkoi heti puhumaan itsestään, ja kertoi omista saavutuksistaan ja elämänsä draamoista tunnin putkeen "henkeä vetämättä". Tarinat olivat järkyttävällä tavalla liioteltuja, ja koko monologi oli pelkkää "minä minä minää". Kun ystäväni istui samaan pöytään, ja olisi halunnut keskustella kanssani kuulumisia, tämä mies alkoi julmasti nöyryyttämään häntä ja nauroi hänelle. Ei antanut minunkaan sanoa mitään tai ilmaista itseäni, vaan keskeytti ja puhui päälle, ja vain itsestään ja omasta suuruudestaan. Kyllästyin ja poistuin baarista.
Mies oli saanut haltuunsa käyntikorttini, jossa on puhelinnumeroni ja nimeni. Hän alkoi ottaa minuun yhteyttä. Kerran pistäydyin hänen luonaan iltateellä (mulla oli todella vaikeaa ja kaipasin seuraa, ei olisi pitänyt mennä, ja teko oli minulta hölmö), ja mies alkoi kyläilyn lopuksi yllättäen lääppimään (tilanne tuli täysin puskista, enkä ollut tehnyt mitään aloitetta) ja puhumaan seksistä, ja väitti, ettei voi käytökselleen mitään, koska olen kuulemma "noita", ja olen lumonnut hänet mustalla magialla. Siis voitteko uskoa :D häivyin paikalta.
Tämän jälkeen hän alkoi soittelemaan minulle puheluita, joissa puhui itsetyydyttämisestä, ja syyllisti minua, että olen paha nainen ja seisotan miesten m*lkkuja yms. Hän yritti manipuloida minua eroamaan poikaystävästäni ja väitti, että suhteemme on finaalissa, ja yritti saada minua alivuokralaisekseen/ luokseen asumaan. Hän yritti vakuuttaa minulle, että tietää puolestani, mikä on minulle parhaaksi, ja kun kerroin hänelle olevani lähdössä reissuun, jota olen kovasti innoissani odottanut, hän yritti kieltää minua lähtemästä kaikin mahdollisin eri perustein, ja aloitti taas syyllistämisen. Kamalaa manipulointia,ja puhelu jatkui sieytämättömän pitkään. En olisi millään päässyt hänestä eroon. Hyi. Vastasin hänen numeroonsa vahingossa muutaman kerran, koska en tiennyt, kuka soittaa. Myöhemmin tallensin numeron ja lakkasin vastaamasta.
Lopuksi olin viettämässä synttäreitäni baarissa kavereideni kanssa, ja tämä mies tuli paikalle. Hän istuutui kutsumatta seuraani. Eräs pöydässä oleva mies ahdisteli minua hiukan, jolloin menetin hermoni ja käskin suoraan, mutta asiallisesti häntä lopettamaan. Narsistimies sai siitä jonkinlaisen kimmokkeen käydä kiusaamaan minua, jolloin sanoin hänelle, että en halua häneltä enää mitään, koska hän on vastuuntunnoton ihminen, joka tekee mitä haluaa, välittämättä muiden tunteista. Tämän jälkeen mies puhui minuutissa pääni niin pyörälle, etten saanut enää sanaa suustani. Hän haukkui, syyllisti, herjasi ja halveksui. Halveksui ja vähätteli myös poikaystävääni, jota ei ole koskaan tavannut ja josta ei tiedä mitään, ja naureskeli, että pistää tämän ryömimään.
Katkaisin tuona iltana välit häneen. Poistin hänet facebookista ja blokkasin. Hän yritti tämän jälkeen vielä ottaa minuun kontaktia, mutta ignoorasin yhteydenotot.
Jälkikäteen sain kuulla, että hän oli levittänyt minusta juttuja, että minä kuulemma epätoivoisesti ripustauduin häneen, jolloin hänen oli pakko katkaista välit minuun, ja ignoorata yhteydenottopyyntöjäni.
En halua olla hänen kanssaan enää koskaan tekemisissä.
Ainiin, ja kyseinen mies vielä aina naureskeli,että kuinka helppoa ihmisiä on kontrolloida, ja kuinka kaikki taipuvat hänen tahtoonsa, koska hänellä on kuulemma niin suuri vaikutusvalta ja lumovoima. Puhui muista halveksivaan sävyyn. Kuulemma kukaan ei mahda hänelle mitään jne. Sellanen.
Minäkin olen joutunut tällaisen myrkyllisen ihmisen seittiin. Ennen ja yliopisto-opintojen aikana olin töissä rahoitusyhtiössä. Heti siellä aloitettuani eräs minun ikäinen naispuolinen kollega alkoi hanakasti pyrkiä ystäväkseni. Nyt jälkiviisaana toivon, että olisin reagoinut pahaan oloon, joka jossain vaiheessa rupesi seuraamaan hänen kanssaan vietettyjä hetkiä. Hän oli kova imartelemaan ja manipuloimaan, joten oli vaikeaa nähdä mistä paha olo johtui. Siksi kuvittelin useamman vuoden ajan, että vika oli itsessäni. Hän roikkui kiinni kuin takiainen: kutsui itsenä mukaan ulkomaan matkoilleni, jopa treffeilleni. Oli hullua että suostuin moiseen, mutta olen vasta totaalisen henkisen romahduksen jälkeen oppinut asettamaan rajat. Vasta pitkään romahdukseni jälkeen sain tietää kuinka hän oli järjestelmällisesti mustamaalannut minua. Hän käytti hyvätahtoisuuttani ja rajattomuuttani häikäilemättä hyväksi ja kun lopulta romahdin kokonaan, hänestä ei kuulunut enää sanaakaan. Siirtyi nähtävästi uuteen uhriin. Asian tajuamisessa ja romahduksesta selviämiseen meni 10 vuotta ja vieläkin teen töitä itseni kanssa. Kyseinen henkilö työskentelee kuulemma edelleen samaisessa rahoitusyhtiössä, nykyisin päällikkötehtävissä.
On jatkuvasti "avuksi", puuttuu jatkuvasti asioihisi, kertoo sinulle jatkuvasti puuta heinää ja samaa tekee muillekin.
Hän on olevinaan jotakin "suurta" esim jonkun julkkiksen sukulainen ja/tai mestari alallaan, vaikkei oikeasti olisikaan muuta kuin tavallinen pitkäaikaistyötön.
Kylvää jatkuvasti riitaa ympärilleen. Välillä esittää uhria, välillä sankaria.
Suosittelen pysymään mahdollisimman kaukana, vaikka se ei välttämättä estäkään narsistia keksimästä jotakin ikävää pääsi menoksi.
Samalla kun hän esittää sinulle hyvääkin kaveria, maalailee hän sinusta jotakin paholaista tai jotain muuta toisaalle.
On kiltti, ymmärtäväinen ja pitää perheen jäsenenään. Mutta kaiken tämän takaa löytyykin ihan joku muu. Puhuu paskaa kaikista mutta mielistelee kaikkia. Eri ihminen eri seurassa. Ottaa kaiken itseensä, ei ymmärrä vitsailua. Eikä ymmärrä sarkasmia. Kritiikkiä ei kestä todellakaan. Valehtelee milloin mitäkin vain miellyttääkseen. Tarvitsee sinua vain jos tarvitsee tukea tai pelinappulan riitaansa. Pitää sinut erossa muista ystävistään. Olet ilmainen lapsen likka. Avautuu asioista joita ei pitäisi ehkä tietää. Ei tunne rajoja. Kaikki on piilovittuilua. Lainaa tavaroita ja palauttaa hajonneena. Ei maksa velkojaan vaikka mies mukamas tienaa. Lapsensakkin oli muka puoliksi vahinko ja leimannut vammaiseksi vaikka on vain uhmaikäinen.
Todella raskasta olla tämän ystävä koska tuntuu että vie mehut. Lopulta räjähdät ja sanot suorat sanat, alkaa kuukausien mykkäkoulu. Viimein usuttaa myös narsistisen miehensä kimppuusi. Jätät nämä ihmiset taaksesi. Toivottaa mukamas hyviä jatkoja.
Mutta sitten kun eroat tästä ystävästä tämä kertoo kaikille kuinka hän jätti sinut koska tuotit hänelle huonoa oloa ja manipuloit häntä.
Kun hänellä ei ole enää kontrollia sinuun hän haluaa muuttaa muiden käsityksen sinusta.
Hän todennäköisesti kertoo kaikille että sinä olet se narsisti ei hän.
Mutta onneksi pääsin terapiaan, käyn vertaistuessa ja hoitoyksiköt näkevät hänen lävitseen. Perheenikin ja ystävät olleet uskomaton tuki.
Vierailija kirjoitti:
Narskut voi varastella tavaroitasi, kyläillessään. Vai ovatko nämä sitten niitä kleptomaaneja. Tai lainailla ahkerasti ja unohtaa palauttaa. Yksi narsku meni välittömästi poikki, kun arvotavara katosi jäljiltään.
Ja se, että eipä enää takaisin ottanut yhteyksiä, oli selkeä myöntämisen merkki.
Poliisit perään usuttaminen, olisi ollut oikea ratkaisu. Näin kuitenkin paremmaksi päästä eroon ikuisesti tyypistä, arvotavara oli kallis muisto - osoitti vain pahuutensa ja ahneutensa ja kateellisuutensa. Varokaa päästmästä narskuja kotiinne. Aito varoituksen sana. Etsivät kaikenlaista anastettavaa taikka arvosteltavaa. Ehkä haluavat muuttaa huonekalujenne paikka, koska teillä on niin huono maku.
Ying ja Yang.
Nostan vanhaa ketjua, kun päädyin lukemaan tätä ajankohtaisen pohdituttavan asian takia. Olen alkanut epäillä ystävänäni pitämää ihmistä narsistiksi. Tämä lainaamani viesti hätkähdytti erityisesti, vaikka lähes jokaisesta ketjun muustakin viestistä olen löytänyt jotain kammottavan tuttua. Ystävä on vuosien varrella lainaillut minulta sitä sun tätä, osan palauttanut mutta suurempi osa jäänyt ”huomaamatta” hänen omistukseensa. Tekee nämä asiat niin taidokkaasti, että on saanut minut kyseenalaistamaan itseäni: olenko muka antanut jonkun tavaran hänelle, vaikka en itse sitä muista? En ole. Tai olenko muka unohtanut, että hän on palauttanut sen? En ole, tavaraa ei löydy mistään - paitsi sattumalta hänen kotoaan. En ole osannut pitää puoliani, koska en ole yksinkertaisesti suostunut näkemään sitä todellisuutta, että joku käyttäytyy niin häikäilemättömästi, että alkaa vain ihan pokkana esiintyä, kuin tavara olisi hänen. Mutta sitten heräsin, kun minulta katosi kaulakoru, jollaista näin ystäväni kauppaavan nettikirppiksellä. Kyseessä on aika tavallinen kalevalakoru, enkä voi mitenkään todistaa, että se on juuri minun, mutta onpahan sattuma. Tämän jälkeen aloin lainata vain itselleni vähämerkityksellisiä asioita ja ilmoittanut päivän, jona pitää viimeistään palauttaa. Tämä on aiheuttanut lievästi tympeää suhtautumista. Rahan lainaamisen olen lopettanut kokonaan, ja suhtautuminen on huomattavan tylyä tämän jälkeen. Kodissani hän on lukemattomia kertoja halunnut juuri vaihtaa huonekalujen paikkaa tai ilmaissut, kuinka joku kaluste on vääränlainen. Jatkuvasti kerjäämässä apua ja palveluksia ja ilmaista tavaraa. Yrittänyt eristää minut muista ystävistäni ja osasta ei niin läheisiä ihmisiä on onnistunutkin tekemään näin, onneksi läheisimmät ja tärkeimmät ihmissuhteeni ovat säilyneet, niihin hän ei ole pystynyt sekaantumaan, koska en ole antanut.
Niin moni asia sopii kaikkeen narsisteista lukemaani. Sitten toisaalta hän on minusta aidosti tunteellinen ja empaattinenkin ihminen, voiko narsisti olla sellainen? Hän on tukenut minua elämässäni monissa vaikeissa paikoissa. Nyt kuitenkin kun olen alkanut asettaa rajoja lainailulle jne, alkaa käytös muuttua välinpitämättömäksi ja kylmäksi. Muilta ihmisiltä hän ei siedä kritiikkiä ja on hyvä väistämään omaa vastuutaan asioista, minun kanssani tähän mennessä ei näin ole ollut, mutta lieneekö vain ajan kysymys sitten?
Nostan vielä, koska kukaan ei vastannut tuohon pari viestiä ylempään. Voiko narsisti olla aidosti tunteellinen ja empaattinen?
Entä liittyykö narsismiin aina halu vähätellä ja kostaa, vai täytyykö kriteerit vähemmälläkin, jos esim. ei kestä ollenkaan kritiikkiä ja on herkkä loukkaantumaan, ja saa aikaan tunteen, että vie huoneesta hapen? Onko varastelu ja lainojen palauttamattominen ja takaisinmaksamattomuus narsisteille tyypillistä käytöstä?
Ystäväni pitää itseänsä hyvänä vaikka onkin pelkkä paskaperse. Ylimielisyys paistaa läpi esimerkiksi urheilusuoritusten parissa. Jatkuva nauraminen minun epäonnistuessani lyönnissä on saanut itseluottamukseni täysin alas... Lisäksi hän haukkuu minua huonoksi homoksi ja päälle iskee semmosen räkätyksen, että hirteen haluaisi päästä. En tiedä mitä hänen kanssaan tulisi tehdä. Auttakaa, oi auttakaa.