Millainen narsisti on "ystävänä"?
Toteuttaako samaa koukutussysteemiä kuin parisuhteessa? Missä vaiheesssa aloittaa piiloivailun tai muun vehkeilyn? Kertokaapa, kiitos.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Ystävää vituttaa jos saan muilta huomiota. Alkaa aina pätemään niissä tilanteissa jtn itsestään. On myös vallanhaluinen, saa tyydytystä kun ihmiset tulevat HÄNEN luokseen ja tekevät HÄNEN neuvojensa mukaan, eli tarve vaikuttaa/hallita ihmisten elämää.
Tämä kuulostaa tutulta. Minulla on narsisti ystävä, jonka kanssa olo tuntuu siltä että koko ajan on menossa näkymätön kilpailu. KAIKESTA. Kaiken mitä sanon, hän yrittää sanoa paremmin. Tuntuu myös niin kuin kilpailtaisi yhteisistä ystävistä, kummasta meistä yhteinen ystävä tykkää enemmän, kummalta hän kuuntelee neuvoja jne. Vaikka minua ei kiinnosta kilpailla, tuo kilpailun tunne on läsnä aina.
Kuuluuko narsismiin myös kateuden lisäksi matkiminen? Tunnen ihmisen joka otti minusta mallia lähes kaikessa. Vähitellen vuosien saatossa hän oli ominut minun ystäväni, matkinut harrastukseni, kiinnostuksenkohteeni, vaatetustyylini, jopa urani ( onneksi vaihdoin uraa, niin ei tarvinnut liikkua samoissa piireissä) jne. Yhtäkkiä huomasin että tästä ihmisestä oli tullut minä. Jotenkin karmivaa. Ja taustalla oli vahva kateellisuuden tuntu, se paistoi hänen kasvoistaan joka kerta kun hänet tapasi. Hän ei voinut sietää jos minulla meni hyvin. Hän ei voinut sietää yhtään mitään positiivista, mutta ei näyttänyt sitä suoraan, vaan täytti tilan omista asioista puhumalla. Ei antanut suunvuoroa, ei koskaan kysellyt kuulumisia. Jos kysyi jotain, ei ollut aidosti kiinnostunut eikä kuunnellut. Kertoi henkilökohtaisia asioita eteenpäin ja kertoi minulle rumia juoruja muista. Oli aina hyvin hauskaa ja iloista seuraa, mutta aina jäi sellainen tunne että tähän ihmiseen ei voi luottaa. Jos hän jäi kiinni jostain valheesta, hänen silmissään oli vaan tuijottava tyhjyys. Niinä hetkinä hän näytti siltä ettei tajua sosiaalisista kuvioista mitään, mutta yrittää vaan koko ajan esittää. Ja esittikin erittäin hyvin; empaattista, hauskaa, ymmärtäväistä ihmistä. Kietoi kaikki ihmiset pikkusormensa ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen hyvä ketju. Tarkkaa tietoa narsisteista, jota ulkopuolisen on vaikea tajuta,- ennen kuin joutuu uhriksi. Kannattaa muistaa että nämä narsistin pimeät puolet eivät todellakaan näy päällepäin, vaan hän on aina iloinen, positiivinen, hauska ja huomion keskipiste (tietenkin). Menee vuosia tajuta ja huomata nämä piirteet joita tässä ketjussa kuvaillaan. Ja itse asiassa on äärimmäisen vaikea uskoa ensin itseään, kun alkaa nähdä totuuden tästä ihmisestä. Niin hyvin he osaavat esittää, ja peittää pimeät puolensa!
Tämä. Tämän läpikäyminen oli aivan kamalaa. Kun aloin parin vuoden jälkeen ymmärtämään ja näkemään erään henkilön patologisen narsismin, en voinut heti uskoa itseäni. Kyseenalaistin järkeäni, sillä olin pari vuotta pitänyt tuota henkilöä mitä miellyttävämpänä ihmisenä. Todellisuus olikin sitten täysin toisin. Ainakin tämä narsisti oli kammottavan hyvä näyttelijä.
Minä haluaisin GTA V:n Trevorin kaltaisen ystäväkseni. Ihmiset ovat liian pehmeitä ja löysiä, yleensä. :(
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut narsisstinen ystävä. Todella hurmaava, älykäs ja charmantti. Todella hyvä saamaan ihmisiä puolelleen. Patologinen valehtelija, valehtelee saavutuksensa, rahavarallisuutensa, tuntevansa merkittäviä ihmisiä jne. Todella pinnallinen ja ontto ihminen. Narsisti todella hyvä koukuttamaan yltiöpäisellä imartelulla. Sitten alkaa manipulointi ja henkinen väkivalta, jolla murskataan läheiset. Narsistille ei voi sanoa mitään kritiikkiä tai moittia moraalittomasta käytöksestä, sellainen saa narsistin hillittömän raivon valtaan. Narsisti ei tunne huono omaatuntoa ja hän on häikäilemätön opportunisti. Narsisti on sairaalloisen kateellinen ihminen ja kuvittelee myös, että muut ovat kateellisia hänelle.
Narsisti ei tarjoa aitoa ystävyyttä eikä koskaan oikeasti kuuntele, koska ei ole kiinnostunut toisten asioista (muuta kuin hyötymistarkoituksessa, ole siis varoovainen, hän käyttää henkilökohtaisia asioita tarvittaessa sinua vastaan ja levittelee muille). Narsisti kaipaa ääretöntä ihailua ja kritiikittömyyttä, kerää ympärilleen myötäilijöitä ja hankkiutuu eroon jokaisesta, joka uhkaa hänen suureellisia kuvitelmia itsestään.
Jossain vaiheessa huomaat, että pelkäät narsistiystävääsi henkesi edestä.
Hyvin kuvattu narsisti
Jotta voisimme karsia mielikuvitus-narsistien seula, sikäli kun vikaa on trendikästä etsiä muista, muttei itsestään, katsotaanpa:
" Todella hurmaava, älykäs ja charmantti. Todella hyvä saamaan ihmisiä puolelleen. "
Tämä kuvastaa hyvin minua. Olen asiakeskeinen ja siksi voitan varmaan turhan jorinoijat ja seläntakana puhujat.
Lopputeksti, kuten sanoin, on trtendikästä hakea vikaa aina muista eikä koskaan itsestään. Tämä saattaa hakijan varmana vainoharhaan ja psykoosiin, kun "kavaluus" onkin "niin näkyvää", muttei löydy todisteita.
Huomionhakuinen: haluaa aina olla huomion keskipiste. Menee sekaisin, jos hänen juttuihinsa ei reagoida haluamallaan tavalla.
Kateellinen: ystävien kanssa kilpaillaan ja vertaillaan kaikesta. On kateellinen kaikesta mutta kuvittelee myös, että hänelle ollaan kateellisia. Mustasukkainen: jos viettää toisen ystävän kanssa enemmän aikaa tai häntä ei kutsuta mukaan niin suuttuu. Vastavaasti hän voi kyllä jopa perua tai siirtää tapaamisia, jos houkuttelevampi tarjous tuleekin vastaan.
Ei ikinä myönnä virheitään: jos hänessä on vika niin hän kääntää sen niin, että vika onkin toisessa.
Ei kestä kritiikkiä: Kritiikianantaja "mustalle listalle" ja kriittiikkiä muistellaan loppuelämä.
Loukkaantuu helposti: Itsetunto heikko.
Käyttää ihmisiä hyväksi: Vaikea kuvitella, että hän osaisi pyytteettömästi kehua tai edes kertoa millainen joku henkilö on. Luultavasti hän ajattelee muita ihmisiä sen kautta, että millainen olo hänellä itsellään on tämän henkilön seurassa.
Totuuden muuntelu: esim. hän voi arvostella vaikka kuinka sinulla on pitkä nenä. Mutta jos itse sanot takaisin, että itselläsipä on leveä nenä. Niin sitten hän voi selän takana kiertää kertomassa kuinka x hakkui hänen nenäänsä leveäksi, jättäen kertomatta mitä hän itse sanoi.
Juoruilija: tykkää levitellä jopa "ystäviensä" yksityisasioita ja arvostella näitä selän takana.
Mykkäkoulu: tykkää ilmeisesti vallankäytöstä ja pitämällä mykkäkoulua osoittaa sen.
Hänen kanssaan ei saa olla asioista eri mieltä: Joko hän loukkaantuu tai sitten hän yrittää saada sinut vaihtamaan mielipidettä. Hänen kanssaan tulee toimeen, jos jaksaa myötäillä ja kehua.
Piilovi***: hän ei usein välttämättä varsinaisesti suoraan arvostele, vaan tapa jolla hän arvostelee on todella kiero, johon ei voi sanoa oikein mitään vastaan.
Matkija: Varsinkin ystävyyden alussa oli kova matkimaan.
En voi sanoa, että entinen ystäväni oli narsisti. Mutta näitä narsistisia piirteitä hänestä kyllä löytyi. Jätin ystävyyden jo vuosia sitten ja silti edelleen kuulen miten hän mustamaalaa ja haukkuu minua selän takana.
Narsisitinen/persoonallisuushäiriöinen ..jossain vaiheessa vaan huomaa että tämän seurassa on `selittämätön`paha olo. Huomasin myös että kateuden `näki naamasta..ei osaa olla onnellinen toisen puolesta,ikään kuin kaikki olisi häneltä pois. Todella katkera, hänen ongelmat aina suurempia kuin muiden. Ei pysty antamaan lahjoja, ei tarjoamaan, tai jos antaa siihen on jokin syy,eli haluaa sinulta jotakin. Myös jos erityisen mukava ,tarvitsee sinulta jotakin.Haluaa sääliä, joka tuntuu toimivan yllättävän hyvin..ihmiset tarjoo..eivät kehtaa pyytää velkoja ym. Saattaa sanoa esim. `älä nyt loukkaannu mutta..sitten voi sanoa jotain ihan pöyristyttävää joka varmasti loukkaa. Muistaa iki vanhat riidat ja mitä olet sanonut,ja silloinkin yleensä ymmärtänyt väärin. Ei huumorintajua,saattaa nauraa kun muutkin. Ei varsinkaan ironian tajua. Juoruaa kaiken,saattaa sanoa jälkeenpäin ,kai sen nyt sai kertoa`..jos jotain ikävää jollekkin tapahtunut voi tulla kylään kertomaan ,ja huomaat sellasen innostavuuden hänessä. Tykkää pilata esim.joulut ,synttärit ym.mököttämällä. Lainaa tavaroita kunnes huomaat ettei aikomustakaan palauttaa,sattui vaan tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsisitinen/persoonallisuushäiriöinen ..jossain vaiheessa vaan huomaa että tämän seurassa on `selittämätön`paha olo. Huomasin myös että kateuden `näki naamasta..ei osaa olla onnellinen toisen puolesta,ikään kuin kaikki olisi häneltä pois. Todella katkera, hänen ongelmat aina suurempia kuin muiden. Ei pysty antamaan lahjoja, ei tarjoamaan, tai jos antaa siihen on jokin syy,eli haluaa sinulta jotakin. Myös jos erityisen mukava ,tarvitsee sinulta jotakin.Haluaa sääliä, joka tuntuu toimivan yllättävän hyvin..ihmiset tarjoo..eivät kehtaa pyytää velkoja ym. Saattaa sanoa esim. `älä nyt loukkaannu mutta..sitten voi sanoa jotain ihan pöyristyttävää joka varmasti loukkaa. Muistaa iki vanhat riidat ja mitä olet sanonut,ja silloinkin yleensä ymmärtänyt väärin. Ei huumorintajua,saattaa nauraa kun muutkin. Ei varsinkaan ironian tajua. Juoruaa kaiken,saattaa sanoa jälkeenpäin ,kai sen nyt sai kertoa`..jos jotain ikävää jollekkin tapahtunut voi tulla kylään kertomaan ,ja huomaat sellasen innostavuuden hänessä. Tykkää pilata esim.joulut ,synttärit ym.mököttämällä. Lainaa tavaroita kunnes huomaat ettei aikomustakaan palauttaa,sattui vaan tarvitsemaan.
Osasitpa hienosti kuvailla aspergeria "subjektiivisesti", eli tykkää pilata... Rakastaa... Ei anna lahjoja ilman syytä (kuka muuten edes antaa?)
:D
Parempi, että jätätte ihmisasiantuntemuksen opettelun suosiolla muille, jos otanta on vauva-palsta.
Mä mietin tätä ketjua lukiessani yhtä asiaa. Voikohan lievästä narsismista "parantua"? Ts. luulen että monilla voi olla esim. huonon kotikasvatuksen vuoksi narsistisia piirteitä ja nuorena voivat käyttäytyä hyvin narsistisesti, mutta aikuistuessaan jos ovat hyväluontoisia narsisteja empatiakyky kasvaa ja voivat parantaa käytöstään myös toisia kohtaan. Olen lukenut että on sekä hyväntahtoisia ja pahantahtoisia narsisteja. Näistä tietenkin nämä pahantahtoiset ovat niitä ihmishirviöitä, joista tässä ketjussa esimerkkejä. Mutta hyväntahtoinen narsisti ei halua toisille pahaa ja pelaa ikäviä pelejä, hänen omakuvansa on vain vääristynyt ja ihailee omia saavutuksiaan tarpeettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin tätä ketjua lukiessani yhtä asiaa. Voikohan lievästä narsismista "parantua"? Ts. luulen että monilla voi olla esim. huonon kotikasvatuksen vuoksi narsistisia piirteitä ja nuorena voivat käyttäytyä hyvin narsistisesti, mutta aikuistuessaan jos ovat hyväluontoisia narsisteja empatiakyky kasvaa ja voivat parantaa käytöstään myös toisia kohtaan. Olen lukenut että on sekä hyväntahtoisia ja pahantahtoisia narsisteja. Näistä tietenkin nämä pahantahtoiset ovat niitä ihmishirviöitä, joista tässä ketjussa esimerkkejä. Mutta hyväntahtoinen narsisti ei halua toisille pahaa ja pelaa ikäviä pelejä, hänen omakuvansa on vain vääristynyt ja ihailee omia saavutuksiaan tarpeettomasti.
Kai "oireet" voi iän mukana lievittyä. Mutta sairaushan on juuri siinä, että itse ei tiedosta sitä, vaan näkee itsensä täysin erilaisena. Peilaa itseään muiden kautta. Siksi varmaan muuttuminen on todella hankalaa ellei jopa mahdotonta. Mutta ehkä intensiivisellä pitkäkestoisella terapialla voi joitakin tuloksia saada aikaan, jos hän itse alkaa tiedostaa ongelmaa. Ehkä?
Vierailija kirjoitti:
eli hän on ystävilleen avulias ja oikein mukavaa seuraa, ainakin siihen asti, kun asiat menee kuten hän haluaa. Mutta särön voi aiheuttaa niinkin pieni juttu kuin parin kaverin yhteiset jutut, johon häntä ei ole pyydetty mukaan, vaikka hän juuri viikko sitten auttoi toista muutossa ja toiselle hommasi halvemmalla talvirenkaat tms.
Sitten joko katkeaa välit tai alkaa veemäinen ilottelu asian tiimoilta.
BINGO!
Ihan kuin yks tuntemani Suuri Hyväntekijä!
Jostain syystä hänet jätetäänkin oikeasti kutsumatta, heh, miksiköhän...
Hänellä ei liikaa kavereita ole, jos on ketään. Kova tuppautumaan, ja narisee vuosikausia jälkeenpäin, kun häntä ei huolittu mukaan esim työporukoiden tilaisuuteen.
Aivan vainoharhainen siitäkin, mitä hänestä puhutaan.
Mulle tulee narsismista mieleen sellainen hyvin itsekäs käytös ja ristiriitaisuus, niin ettei koskaan voi pysyä perillä siitä, mikä milloinkin on oikein ja sallittua. On mahdotonta pysyä toisen aivoituksien perässä.
Esim.vaatii välitöntä reagoimista johonkin asiaan, vaatii päätöksentekoa sillä sekunnilla, mutta muutteleekin tämän jälkeen jatkuvasti itse suunnitelmia ja odottaa sitten muiden sopeutuvan ja pomppivan hänen mukaansa. Kuvittelee että kaikki pyörii HÄNEN ympärillään. HÄN sanelee ehdot, aikataulut, menemiset, tekemiset ym omien mielialojensa ja tarpeidensa pohjalta, mutta ei osaa ottaa huomioon muiden vaihtelevia tilanteita. Vaatii esim.tukea ja apua omiin hankaliin tilanteisiin, mutta kun itsellä vaikeaa, ei vastaa yhteydenottoihin. Eihän muilla voi olla yhtä vaikeaa kuin hänellä.
Käytös voi tulla joskus selvemmin esiin ryhmässä. Dynamiikka on sellainen, että HÄN käskee ja muut tekee ja nyökyttelee. Muut ovat ikäänkuin olemassa HÄNTÄ varten. Usein ne muut on jollain tavalla kilttejä ja uhrautuvia ihmisiä, jotka haluavat miellyttää muita. Tämä vain pahentaa tilannetta ja syventää sen häiriöisen itsekkyyttä.
Kun ei osaa tai kykene toimimaan ja reagoimaan kuten HÄN haluaa, voi asenne muuttua nopeasti kylmäksi ja välinpitämättömäksi. Suljetaan keskustelun ulkopuolelle, ei tervehditä nähtäessä jne. Kehutaan suureen ääneen niitä, ketkä toimivat kuten HÄN haluaa ja näin leimataan se toinen b-luokan ihmiseksi.
Pahimmat traumat mulla on tilanteista, missä olen ollut psyykkisesti ja fyysisestikin heikoilla, mutta juuri mitään ymmärrystä tai rohkaisua ei ole herunut. On oltu kuin ei tunnettaisi ja jätetty yksin. Ei vastata viestiin. Sitten kun on itse apua vailla alkaa taas seura kiinnostaa ja paikalle sännättävä nopeasti.
Lähipiirissäni on narsistimies ystävänä ja olen tuntenut hänet jo pari vuosikymmentä.Kolme kertaa on hylännyt ja ottanut sitten "takaisin".Nykyään on jo aika voimaton tapaus.Eikö narsisti sitten yleensä hylkää uhriaan lopullisesti?ja mikä on piilonarsisti?
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissäni on narsistimies ystävänä ja olen tuntenut hänet jo pari vuosikymmentä.Kolme kertaa on hylännyt ja ottanut sitten "takaisin".Nykyään on jo aika voimaton tapaus.Eikö narsisti sitten yleensä hylkää uhriaan lopullisesti?ja mikä on piilonarsisti?
Itselle tulee tuosta mieleen jonkinlainen peli. Ehkä mies saa jotain vallantunnetta siitä, että saa heivattua sinut ulos ja manipuloitua takaisin, heivattua taas pois jne. Olet kuin esine mikä vedetään piilostaan esiin, kun sille löytyy käyttöä. Miksi suostut moiseen? Millaisiin tilanteisiin tuo takaisin vetäminen liittyy? Ehkä joku hänen hovistaan on irrottautunut hänestä ja sitten hän muistaa taas sinut. En tiedä yhtään miten yleistä on lopullinen hylkääminen. Voisin kuvitella narsistin pitävän lähteistään kiinni viimiseen asti.
Olisiko piilonarsisti henkilö, joka jossain määrin tajuaa, ettei toimi samoilla säännöillä kuin muut ja yrittää alussa peitellä ominaisuuksiaan ettei mahdollinen lähde vain pääse karkuun? Jossain vaiheessa peittely alkaa olemaan mahdotonta ja alkaa paljastumaan merkkejä.
On todellakin vapaaehtoista kaikenlainen ystävyys. Ettei koskaan polta siltoja takanaan, ei vain ole mahdollista.
Narsku haluaisi takaportin, ei saa.