Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen narsisti on "ystävänä"?

Vierailija
23.02.2012 |

Toteuttaako samaa koukutussysteemiä kuin parisuhteessa? Missä vaiheesssa aloittaa piiloivailun tai muun vehkeilyn? Kertokaapa, kiitos.

Kommentit (375)

Vierailija
161/375 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joka puhuu lähinnä itsestään ja syyttää _kaikesta_ aina vain muita, jopa omia lapsiaan.

Lapset ja puoliso on narsistin pelinappuloina koko ajan.

Vierailija
162/375 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan todennäköistä on joutua rikossyytteeseen narsistin toimesta. Tiedän henkilön, joka mielellään uhkailee lailla ja poliisilla milloin minkäkin vuoksi.

Onkohan se vain uhkailua vai jopa todennäköistä joutua selkkauksiin ihan lakitupaan asti? Joskus olen lukenut jostain, että narsistit rakastavat oikeudenkäyntejä kun saavat syyttää toista. Ilman että asia johtaisi sen kummempaan.

Tiedossani on muuan narsisti, joka on nostanut useita oikeusjuttuja, kuulemani mukaan on hävinnyt kaikki.

Ei opi mitään, vaikka menisi kaikki rahat käräjöintiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/375 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan todennäköistä on joutua rikossyytteeseen narsistin toimesta. Tiedän henkilön, joka mielellään uhkailee lailla ja poliisilla milloin minkäkin vuoksi.

Onkohan se vain uhkailua vai jopa todennäköistä joutua selkkauksiin ihan lakitupaan asti? Joskus olen lukenut jostain, että narsistit rakastavat oikeudenkäyntejä kun saavat syyttää toista. Ilman että asia johtaisi sen kummempaan.

Tiedossani on muuan narsisti, joka on nostanut useita oikeusjuttuja, kuulemani mukaan on hävinnyt kaikki.

Tää on oikeastaan mun ainoa huoli narsistista irtautumisessa: jos alkaa älytön rikossyytteiden sarjapommitus. Haluaisin olla hänen lapsensa kanssa tekemisissä, mutta en yksinkertaisesti uskalla, koska pelkään että narsisti keksii sitä kautta keinon vahingoittaa minua ja perhettäni. En siis voi kuvitellakaan ottavani tuota lasta yökylään meille jne. Todella harmillista.

Vierailija
164/375 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
165/375 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisista jutuista on ollut kyse, voitko yhtään avata?

Vierailija
166/375 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voiko narsisti olla aidosti tunteellinen ja empaattinen?"

Ei voi, mutta voi taidokkaasti näytellä sellaista.

Vierailija
167/375 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan mielenkieli kunnes ei saa uhristaan enää mitään iloa.

Vierailija
168/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tällaisen tapauksen, entinen työkaverini. Manipuloija, sai raivareita tyhjästä, ilkeä, huomion hakuinen, hyväksikäyttäjä (ei maksanut velkojaan), käytti alkoholia liikaa, mustavalkoinen ajstusmaailma. Toisaalta super ihana joskus, mutta ainoastaan silloin kun halusi jotain.

Todella hyvä puhumaan ja antaa itsestään ensin hyvän kuvan. Kunnes totuus paljastuu...

Ei enää koskaan kiitos.

Vierailija
169/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upeita teeskentelijöitä. Vaasassa paljon tätä saastasakkia.

Vierailija
170/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listasta puuttuis kateus ja mustasukkaisuus mun muista kavereista. En olisi saanut viettää aikaa muiden kanssa, vain hänen kanssaan.

Olen kuitenkin perheellinen ja en todellakaan ala tanssimaan kenenkään pillin mukaan.

Olisi pitänyt koko ajan olla tekemisissä. Todella rasittava tapaus ja olin lopulta aika ahdistunut. Ihmettelin kun mulla oli aina ahdistunut olo kun kuulin hänestä. Tai olin tavannut hänet. Pitää luottaa omiin vaistoihin, koska yleensä ne on oikeassa.

T.175

Vierailija
171/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuu ja loukkaantuu äärimmäisen herkästi, jos kohtaa pientäkin kritiikkiä tai sellaiseksi tulkitsemaansa, vaikka todellisuudessa asia ei häntä edes koskisi. Siirtää aina ja kaikessa vastuun pois itsestään, kaikki vastoinkäymiset ovat AINA jonkun muun syytä, uhriutuu. Katkaisee herkästi välit jos ei pidä jostakusta, jopa omiin lähisukulaisiinsa. Pyrkii eristämään muista ystävistä ja läheisistä, kaikissa on aina jotain vikaa. Jatkuvasti vailla kohtuuttomankin suuria palveluksia ja rahaa lainaksi (läheskään aina ei maksa takaisin). Tarvitsee ainutlaatuisen kumppanin, joka ei missään nimessä voi olla kuka tahansa tavis. Raha ei kumppanissa eikä itselleen ole niinkään tärkeää, vaan se jokin ainutlaatuinen asema, status jota muut voivat kadehtia, esim. kumppaniksi kelpaa vain lahjakas näyttelijä tai muu taiteilija. Äärimmäisen tarkka ulkonäöstään, samoin kodin sisustuksesta. Vaatteiden ja sisustustavaroiden ostelu lähes maanista ja tuo ilmiselvää mielihyvää. On aivan koko ajan äänessä, dominoi aina jokaikistä keskustelua ja raivostuu ja loukkaantuu, jos pyydetään antamaan muillekin puheenvuoro. Jos on pelko, että joutuu itse oman menonsa (esim. yhteinen baari-ilta) maksajaksi, saattaa perua koko tapahtuman. Vaikuttaa aidosti uskovansa omiin juttuihinsa, esim. jos muistaa tarjonneensa viimeksi koko illan tms., ja myös silloin, kun on siirtänyt syyllisyyden itsestään ulkopuolelle. Patalaiska, esim. yhteisellä mökkireissulla harvoin osallistuu mihinkään. Ei pärjää yhdessäkään työpaikassa ihmissuhdeongelmien takia. Osoittaa mieltään, kun hänen toiveidensa mukaan ei (enää) toimita. Pitää omia lapsiaan räikeästi muita parempina ja samalla lailla äärimmäisen ainutlaatuisina kuin itseään. Myös lapsista syyllisyys ja vastuu siirretään herkästi toisaalle. Kateellinen ja toisinaan hyvin röyhkeä. Olettaa olevansa oikeutettu erityiskohteluun monissa mitättömältä tuntuvissa asioissa, suuremmissa ei niinkään (tai ei ole vielä havaintoja sellaisesta). Jos tästä huomauttaa, kieltää asian ehdottomasti ja osoittaa loukkaantunisensa. On erittäin hyvä puhumaan asiat omaksi parhaakseen.

Sitten toisaalta erittäin huolehtiva, rakastava ja lämmin vanhempi ja myös (halutessaan) ystävä. Liikuttuu herkästi, auttaa mielellään läheisiä ja myös yhteiskunnan vähäosaisia, puolustaa aina heikompaa, harjoittaa hyväntekeväisyyttä. On sosterv-alalla. Tukee pyyteettömästi vaikeissa paikoissa. Tuntee erittäin aidolta vaikuttavia tunteita, ja kaipaa kipeästi ystävää ja kumppania ja yhteyttä toisiin ihmisiin. Hauska, viihdyttävä, analyyttinen, syvällinen. Äly leikkaa monesti aika terävästi. Verbaalisesti hyvin lahjakas. Ei koskaan kosta omasta mielestään kokemaansa vääryyttä muutoin kuin katkaisemalla välit (vai eikö ole vielä kehittynyt siihen pisteeseen...?), kuten narsistien on kerrottu tekevän, vaan ennemminkin sulkee ko. ihmiset täysin maailmansa ulkopuolelle. Ei ainakaan näkyvästi vaadi muilta ihailua eikä oikeastaan juurikaan liioittele saavutuksiaan, koska niitä ei ole (ei ole yhteiskunnallisesti eikä taloudellisesti menestynyt).

Narsisti vai ei?

Vierailija
172/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö narsistilla tosiaan voi olla mitään tunteita? Mulla on mielikuva, että olen lukenut joskus Hannu Lauerman haastattelun, jossa hän selittää että narsistilla kyllä on tunteita, psykopaatilla taas ei. En ole varma, saatan muistaa väärinkin.

Vierailija
173/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteja voi olla lievempiä, joilla on hyviäkin tunteita, mutta jotkut ovat jo niin lähellä psykopaattia, ettei empatiakykyä ole.  Narsismin kirjo on laaja ja tuhovaikutukset sen mukaiset.

Vierailija
174/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja voi olla lievempiä, joilla on hyviäkin tunteita, mutta jotkut ovat jo niin lähellä psykopaattia, ettei empatiakykyä ole.  Narsismin kirjo on laaja ja tuhovaikutukset sen mukaiset.

Tarkoitatko ihan viralliset kriteerit täyttäviä narsisteja, että heitä on laaja kirjo erilaisia ja voi olla tunteitakin? Vai että jollain on narsistisia piirteitä (paljon) ja heillä voi olla ja on myös tunteita, mutta ei yllä diagnoosiin?

En tiedä, onko asialla lopulta edes väliä,mutta yhden ihmisen kanssa en meinaa millään saada selville, mikä hän on miehiään. Lintu vai kala (narsisti vai tavallinen cusipää).

Vierailija
175/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä enemmän niin että narsistilla on kyllä tunteita mutta ei koskaa näytä niitä aitoja tunteitaan ja voi toisaalta esittää joitain tunteita. Se  vaatii aikamoista herkkyyttä, että huomaa tämän.

narsisti voi toisiaan olla tosi hyvä kaveri mutta sitten kun häntä ei jostain syystä enää huvita niin loppuu kaveruus. Sinä aikana kun narsisti on kaverina hyvällä,  silloin auttavainen mutta kun on jokin muu kiinnostavampi jakso meneillään, niin ei vastaa edes tekstareihin jos vaikka pyytäisi kävelylle kauniina päivänä. Mielestäni on-offaavat usein, molempien sukupuolten kanssa ei siis vaan romanttisissa suhteissa. On-offailu on sillä tavalla aikuiseksi poikkeuksellista, siitä sen huomaa, että ollaan välillä liiankin tiiviisti ja sitten taas ei, eikä narisisti halua keskustella asiasta.

Ivaa tyttöystäväänsä ja puhuu hänestä paskaa selän takia. Muuten tämä ihminen ei puhunut minulle  pahaa kavereistaan, eikä  ollut ilkeän ironinen.  Eli sinänsä kaverina mukavampi varmaan, mutta toisaalta en jaksanut tätäkään, mentti pisteitä tässä kohtaa.  Mielestäni  narsisiti-miehet haluavat tavis-naisen, jotta olisi varmasti helpompi olla itse "parempi". 

Kaveri oli myös kova lainaamaan ja aika törkeesti mielisteli lainakseen autoa. Loppu auton lainaaminen kun näin läpi, eikä vastapalvelusta tarpeeksi lyhyessä aikavälissä herunnut. "mähän tankkasin" ja esim lainasi autoa 2 päivää, kun heitin parin päivän päästä, että hei tarjootko kahvit ei halunnut, ja selitys onneton.

Laaja skaala ihmissuhdeongelmia, tietty myös töissä. 

Vaatteiden ja ruuan osto maanisella tasolla.

Mustavalkoisia ajatuksia, uskoo konspiraatioihin. Yleistää ihmisjoukkoja, kuten tiettyä ammattikuntaa, poliittista ryhmää jne. Kerran kun katsoimme telkkua, eduskunta siinä vouhotti, ja yhtään mitään ei oltu otettu. Kaveri alko huutamaan, että kato pedo, ja tuokin, näetsä kun niillä on kaikilla se ja se sama juttu päällä, että se on nyt merkki pedarista!!? 

EI yhtään ole perillä siitä miltä ghostaaminen tuntuu toisessa. Sanoo vaan, että eikös niillä nyt ole muuta elämää, jos ei oo niin hankkikoot. Enhän minä nyt voi kokoajan olla paapomassa. Ei vaan tajua että tekee toiset riippuvaiset hänestään kun tietyn ajan jatkuvasti huolehtii, osoittaa kiintymystä, on mukava.  Joku täällä sano rasittuneensa kun piti olla jatkuvasti tekemisissä. ONNEA SULLE! Mulla kesti 3 vuotta on-offailua narsisti-ystävän kanssa ennen kuin tämä liiallinen yhteydenpito (ajoittainen) alkoi rasittamaan.  Sitten kun silmät avautui, niin olin jo itse niin riippuvainen, että irtiotto on vaikeaa. 

Manipuloiva, saa ystävät uskomaan mitä ihmeellisimpiin juttuihin.  Siis todella niin ufoihin, että kun olen ammattiauttajalle kertonut ne ovat ihan, että paljon olen kuullut mutta en tällaista. Mun tapauksessa nämä ihme jutut ovat lähinnä liittyneet ihmissuhdekuviohin, eli siihen miten paljon toisia voi huijata. Siis huijata koulutettuja, järkeviä, normi-aikuisia. 

Vierailija
176/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsuudessa ja nuoreksi aikuiseksi asti ystävä joka oli ihan selkeä narsisti ja saikin diagnooseja roppakaupalla heti 18v täytettyään muistaakseni. Vaikka siinä iässä diagnosointi ei olekkaan kovin tavallista kun edelleen kehittyy. Itse en tosiaan lapsena enkä teininä tajunnut, kun en ollut edes mistään narsisteista kuullut.

Tässä ihmisessä oleellisinta oli se että varsinkin siinä teini-iässä, mutta jo aikaisemminkin huomasi jo senkin ikäinen lapsi että persoona oli ihan ontto. Liimaantui kuin iilimato johonkin ystävään jolta omi kaiken samoista vaatteista harrastuksiin. Jos sattui mainitsemaankaan, että haluaisi ehkä aloittaa vaikka telinevoimistelun, seuraavana päivänä hänellä oli treenikamppeet ja oli ilmoitettu telinevoimisteluryhmään. Jos alkoi kuunnella Tiktakkia hän alkoi kuunnella. Hauskinta oli, kun ostimme kissan ja hän osti kissan itselleen myös, vaikka oli tavattoman allerginen. Ja hän antoi kissalleen saman nimen, kuin me kissallemme. Ja sitten kärsi allergisena kissan kanssa, mutta oli oltava, kun minullakin oli..

Hän yritti tavallaan rakentaa itsestään minua ja uskonkin toimineeni lähteenä. Tavanomaisia olivat myös hirveät raivarit, jopa fyysiset jos kävi ilmi että olin tehnyt jotain tai nähnyt muita ihmisiä ilman hänen seuraansa. Oli myös tosi huomionhakuinen ihan räävittömällä tavalla, muistan kerrankin kun huomio oli tyyliin 15min poissa hänestä niin hän "vahingossa" löi minua naamaan niin että veri lensi nenästä. Horjahti muka yhtäkkiä vahingossa. Muistan myös joskus kesken keskustelun poikapainotteisessa ryhmässä hänen esimerkiksi nostaneen paitansa ylös niin että tissit vilkkui jotta saisi huomiota.

Tästä kaverista irtaantuminen oli myös tavattoman vaikeaa ja kesti vuosia.

Vierailija
177/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempi silloin, kun tutustuttiin, joten en osannut nähdä vaaranmerkkejä. Nyt luultavasti osaisin tunnistaa ne herkemmin. Jos joku on heti tutustumisen alusta alkaen todella intensiivinen, kertoo yksityiskohtaisesti omasta elämästään ja varsinkin esim. entisistä elämässä olleista henkilöistä negatiiviseen sävyyn, niin juokse. 

Varsinkin huomionhakuisuudesta tulee monella mieleen ulospäinsuuntautunut henkilö, joka haluaa olla huomion keskipiste. Narsisti voi kuitenkin olla myös se henkilö, joka ei viihdy niissä isoissa porukoissa mutta huomionhakuisuus on sitä, että on tarve puhua jatkuvasti itsestään.  

Hänen kanssaan kaikki mitä sanoi, liittyi jotenkin häneen. Jos kerroin vaikka ihanasta työpäivästä, niin takaisin saattoi tulla valitusta siitä, kuinka hänellä oli hirveä päivä. Loppuajan jauhoimme sitten hänen päivästään. Tai sitten vaihtoehtoisesti hänellä saattoi olla vielä upeampi päivä. Aina oli kyse jonkinlaisesta sanattomasta kilpailusta. Todella paljon samoja juttuja mitä täällä. Oli äärimmäisen kateellinen kaikille ja kaikesta. Mutta oli kuitenkin vakuuttunut, että jos ihmisiä häipyi hänen elämästään, niin tämä oli kateuden takia.

Siinä kohtaa, kun tutustui ihmisiin/alkoi ystävystymään. Niin ikään kuin imi näiden kiinnostuksen kohteet itseensä. 

Jos vaikka oli hänen kanssaan shoppailemassa mutta ei ollut sillä hetkellä rahaa ostaa tiettyjä vaatteita. Niin seuraavalla tapaamisella tällä "ystävällä" saattoi olla päällään nämä vaatteet, jotka itselleni jäi ostamatta rahan puutteen takia. 

Välillä unohdin joitakin omia vaatteitani hänen luokseen kyläilyjen jäjiltä. Hän ei tietenkään muistuttanut näistä, vaan kerran, kun tulimme sattumalta kaupungilla vastaan, niin hänelläpä oli näitä vaatteita yllään. Hänellä oli myös selkeästi jonkinlainen pyrkimys tehdä minut mustasukkaiseksi tai kateelliseksi hänen "kavereistaan."  Nämä kaverit oli vielä sellaisia, jotka usein pyysivät  minua mukaan. Kerran sovimmekin alustavasti näkevämme kaikki porukalla. Tämä "ystävä" kuitenkin sitten jälkeenpäin virne kasvoillaan selosti tästä tapaamisesta ja kuinka hauskaa heillä oli ollut yhdessä.  Eipä siinä, hänen "kavereitaan" ja kavereiden kavereita ne olivat, enkä ollut ikinä hänen jutuistaan kateellinen. Mutta selkeästi huomasi mihin hän pyrki. 

Vierailija
178/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa, narsisti haluaa usein olla BFF ja sanookin tämän.  Silti ei välttämättä TEE mitään, että ystävyyttä kannattaisi jatkaa. Vaan olettaa että olen taas paras kaveri sitten kun hänelle sopii.

Matkiminen, se on muuten yksi asia. Jos olisin tuolloin tiennyt. Havahduin aivan ystävyytemme alussa kuinka lapsellisesti hän matki minussa tiettyjä juttuja. Sitten ajattelin, että kuvittelen vaan miksi aikuinen mies matkisi tuolla tavalla, se on vaan sattumaa. 

Tällä miehellä on myös sellainen flirtti-syndrooma. En tiedä kuuluuko narsisistin toimenkuvaan, mutta olen kuullut että voi olla sairaalloista flirttaamista. Mies siis flirttaili lähes kaikkien naisten, iästä ulkonäöistä ja statuksesta huolimatta. Selvisi kuitenkin, että hän ei halunnut heidän kanssaan sänkyyn, ainoastaan flirttailla. Monet naiset suuttuivat kun antoi ymmärtää, mutta ei ymmärtänyt antaa. Mielestäni hänen flirttailunsa oli usein epäasiallista, tilanteissa mihin ei liittynyt alkoholia (voisi laittaa sen syyksi), esim. työtilanteet, tunsin myötähäpeää.

ALuksi hän oli hyvin mukava ja korrekti, ja nyt jälkeenpäin voin sanoa että se että hän EI KOSKAAN puhunut kenestäkään pahaa olikin huono merkki. Hän ei puhunut menneisyydestään, eikä mistään ihmisistä pahaa, harvoin valitti mistään, mikäli valitti niin oli hyvin rajattu alue (läh. ent. työpaikka). Kesti pari vuotta ennen kuin hän aloitti paskanpuhumisen, ja sitten se olikin todella idioottimaista. Siis kyllähän me kaikki puhumme joskus pahaa toisesta. Mutta narsisti tekee tämänkin toisin kuin muut.  Aika moni heistä puhuu ikävällä tavalla naisystävistään, sekä niistä keisseistä jotka menivät pieleen. Tiedät sen, mikäli sinussa herää kysymys miksi olet/olit sen kanssa?

Silloinkin tiedät, että ystäväsi on narsisti, jos havahdut olevasi ovimatto ja sylkykuppi, jos löydät itsesi tilanteista jossa sinulla on epämukava olo (pelko, raivo, myötähäpeä, suuri kummastus).

Narsisti usein tekee myös paljon pieniä laittomuuksia, koska voi, esim veronkiertoa. Kertoo totta kai sinulle, BFF. Vetäisi varmaan sinutkin mielellään mukaan epäasiallisuuksiin. Yksi oli kasvattanut kerran muutaman kasvin, ja kerrottuaan uudelle bestikselleen uhkaili, että jos kerrot kellekään tästä minun hortoilustani...

Narsisteilla on usein taustalla joku mieletön bestis, josta ei enää kuuluu mitään, etkä saa koskaan tietää miksi. Saatat jopa luulla tätä "Sampoa" mielikuvitusystäväksi. 

Oli kovin kiinnostunut ulkonäöstään, katso nyt olen nuoremman näköinen kuin Antti Rinne (saman ikäinen) eikös? Tuijotti vaan kasvoja, eikä muuta kehoa, missä todellakin oli parantamisen varaa.

Vierailija
179/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa iloita muiden onnistumisista kun taas kaikkien pitäisi ylistää hänen menestystään ja paremmuuttaan.

Surukseni tunnistan joitakin piirteitä myös itsessäni.

Tämä on rohkea asia myöntää. Nostan hattua!

Vierailija
180/375 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille, jotka olette jakaneet kokemuksianne. Tunnistin myös tuon matkimisen, sitä esiintyi varsinkin nuorempana ihan todella silmiinpistövästi, niin että muutkin ihmiset huomauttelivat hänen matkivan minua. Sitten se hiipui ja kääntyi oikeastaan aivan päinvastoin, ja hänestä tuli erikoisuniikki ja täysin korostetun ainutlaatuinen. Tätä kirjoittaessani tosin muistin, että viime vuonna hän osti täsmälleen samanlaisen kevättakin kuin minulla, mutta ei muistanut muka että minulla on samanlainen. Lisäksi älytön flirttailu tuntuu tutulta, ja hänellä on takanaan aivan massiivinen määrä irtosuhteita. Sitten silmään pisti myös se, että aivan tutustumisemme alusta lähtien hän todellakin oli erittäin intensiivinen ja olin lähes välittömästi hänen paras ystävänsä ja mahtava tyyppi. Kiitos myös sille, joka kommentoi, että huomionhakuisuus ei tarkoitakaan välttämättä sitä, että haluaa olla keskipisteenä, vaan myös jatkuva itsestä puhuminen voi olla sitä. Nyt alan ymmärtää.

Olemme olleet ystäviä todella pitkään ja olen nyt aivan ihmeissäni, mitä tämä oikein on. Tiedän, että monikaan ihminen ei siedä häntä pitkään lupaavan ja hurmiollisen alun jälkeen, mutta minulle hän on ollut oikeasti ihan ystävällinen jo pian 15 vuotta! Siis toki olen aina tiedostanu hänen ”huonoja puoliaan” mutta olen pitänyt häntä vain omalaatuisena, en varsinaisesti pahana tai ilkeänä saati narsistina. En tajua, olenko tajuamattani mahdollistanut hänen toimintansa näin pitkään enkä siksi ole narsismia tullut huomanneeksi, vai onko juuri nyt äskettäin hänen käytöksensä minua kohtaan alkanut muuttua, koska olen ottanut pientä etäisyyttä ja vetänyt rajoja?

T. 164 ja 178 -viestien kirjoittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi