Millainen narsisti on "ystävänä"?
Toteuttaako samaa koukutussysteemiä kuin parisuhteessa? Missä vaiheesssa aloittaa piiloivailun tai muun vehkeilyn? Kertokaapa, kiitos.
Kommentit (375)
Hyvä vanha ketju. Totta joka sana. Karmivaa.
Tämmöistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissäni on narsistimies ystävänä ja olen tuntenut hänet jo pari vuosikymmentä.Kolme kertaa on hylännyt ja ottanut sitten "takaisin".Nykyään on jo aika voimaton tapaus.Eikö narsisti sitten yleensä hylkää uhriaan lopullisesti?ja mikä on piilonarsisti?
Itselle tulee tuosta mieleen jonkinlainen peli. Ehkä mies saa jotain vallantunnetta siitä, että saa heivattua sinut ulos ja manipuloitua takaisin, heivattua taas pois jne. Olet kuin esine mikä vedetään piilostaan esiin, kun sille löytyy käyttöä. Miksi suostut moiseen? Millaisiin tilanteisiin tuo takaisin vetäminen liittyy? Ehkä joku hänen hovistaan on irrottautunut hänestä ja sitten hän muistaa taas sinut. En tiedä yhtään miten yleistä on lopullinen hylkääminen. Voisin kuvitella narsistin pitävän lähteistään kiinni viimiseen asti.
Tämä narsisti mies on lähipiirissäni,ei siis ole mikään miesystäväni koskaan ollut.Kai olen jo kalustoa hänelle,niinkuin jokin nojatuoli.Ja kumma kyllä kaikkien hänen tempausten ja ilkeiden tekojen(mitä on muille tehnyt)en koe,että olisi minulle niinkään,ehkä sanallisesti satuttanut niin yhä vain jotenkin hieman pidän hänestä.En kyllä tarvitse häntä itse yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli hän on ystävilleen avulias ja oikein mukavaa seuraa, ainakin siihen asti, kun asiat menee kuten hän haluaa. Mutta särön voi aiheuttaa niinkin pieni juttu kuin parin kaverin yhteiset jutut, johon häntä ei ole pyydetty mukaan, vaikka hän juuri viikko sitten auttoi toista muutossa ja toiselle hommasi halvemmalla talvirenkaat tms.
Sitten joko katkeaa välit tai alkaa veemäinen ilottelu asian tiimoilta.
BINGO!
Ihan kuin yks tuntemani Suuri Hyväntekijä!
Jostain syystä hänet jätetäänkin oikeasti kutsumatta, heh, miksiköhän...Hänellä ei liikaa kavereita ole, jos on ketään. Kova tuppautumaan, ja narisee vuosikausia jälkeenpäin, kun häntä ei huolittu mukaan esim työporukoiden tilaisuuteen.
Aivan vainoharhainen siitäkin, mitä hänestä puhutaan.
Eiköhän työpaikkojen tilaisuuksiin ole kaikki kutsuttu?
Oikean narsismin kohteeksi joutuminen on kyllä kamalaa ja vain todella häiriintynyt ihminen osaa talloa toisen palasiksi jalkojensa juureen, tuntematta empatiaa. Välillä silti kun niitä juttuja lukee missä joku leimataan narsistiksi, tulee olo, että se kirjoittaja itse on narsistinen. On niin helppoa vierittää kaikki syy toisen narsistisuuden piikkiin, ilman että myöntää ja käsittelee niitä omia itsekkäitä piirteitään.
Narsisti ei koskaan ole ystävä. Hän esittää ystävää, mutta todellisuudessa hän vain hyötyy toisesta. Narsisti teettää "ystävällään" paljon töitä, ei pidä lupauksiaan, dissaa ...
Minun lähipiirissä oli yksi nainen, jota pidän narsistina. Pitkään luulin hänen olevan ystävä, joka välittää mutta todellisuudessa hän vain haki hyötyä. Näin jälkeenpäin ajatellen kaikki hänen yhteydenottonsa koskivat avun- tai palvelun tarvetta.
Olen keskustellut jälkikäteen hänen entisten "ystävien" ja naapureiden kanssa asiasta ja kaikilla on ollut samantyyppisiä kokemuksia. Tämä narsistina pitämäni nainen on kuulleni haukkunut ja arvostellut hyvin monia tuntemiaan henkilöitä. Hän korostaa usein aikaansaannoksiaan ja uraansa ... tietenkin unohtaen, miten paljon hän on saanut muilta ihmisiltä tukea.
Hän on todella viehettävä pyytäessään apua, mielistelee, kehuu ja osaa esittää viatonta. Jos joskus tarvitsin apua, en koskaan sitä saanut ... aina oli jotain esteitä, kiirettä tai oli muuten vaikeaa.
Meidän "ystävyys" loppui kuin seinään, hän löysi uuden pompotettavan. Alkuun se tuntui pahalta, kun luulemani läheinen ystävyys olikin jotain muuta.
Nyt olen hieman perehtynyt asiaan ja oln huomannut, että tällainen on aika yleistä. Narsistit vetävät puoleensa tällaisia hyväntahtoisia hölmöjä ... ja toisinpäin.
Olen myös saanut muutamalta ihmiseltä onnitteluja, kun olen vihdoin päässyt hänestä eroon. Ihmiset ympärilläni olivat huomanneet, että minua käytetään hyväksi ja minä luulin sen olevan ystävyyttä.
mitä omaan kokemukseen narsisti naisten ystävinä tulee he ovat vähän sellaisia että välillä ei vastat mihinkään ja kuitenkin uivat ihon alle ja mielellään esittävät läheistä kun tapaa heitä. Karmivaa!! Narsisti ei voi sietää oikeaa läheisyyttä eikä lopunmalla myöskään myötätuntoa tai muutakaan tsemppaamista, hehän eivät voi liittyä keheenkään tai mihinkään koska ovat muiden "hyvää"esittävä tahansa voi periaatteessa olla narsisti. Monia piirteitä
Vierailija kirjoitti:
eli hän on ystävilleen avulias ja oikein mukavaa seuraa, ainakin siihen asti, kun asiat menee kuten hän haluaa. Mutta särön voi aiheuttaa niinkin pieni juttu kuin parin kaverin yhteiset jutut, johon häntä ei ole pyydetty mukaan, vaikka hän juuri viikko sitten auttoi toista muutossa ja toiselle hommasi halvemmalla talvirenkaat tms.
Sitten joko katkeaa välit tai alkaa veemäinen ilottelu asian tiimoilta.
Kyllä varmasti ketä tahansa v**uttas jos auttelis muutoissa ja hommailis renkaita ja jätetään ulkopuolelle porukasta. Miksi? Sehän on kiusaamista. Paskoja kavereita sellaset!
Vierailija kirjoitti:
että ihminen ei ole sitä itse valinnut osaakseen, vaan kyse on persoonallisuushäiriöstä, joka kattaa koko persoonan ja josta parantuminen on usein mahdotonta.
Oikeasti surettaa myös narsistien puolesta, koska he eivät sopeudu yhteiskuntaan ja ihmisyhteisöihin. Pysyvien ihmissuhteiden ja parisuhteen ja perheen perustaminen on lähes mahdotonta, vaikka ne ovat narsistienkin perustarpeita.
Syyt löytyvät usein lapsuudesta, usein suvussa on muitakin narsisteja. Sikäli olisi siis parempi ettei narsisti perhettä hanki (ja jatka geeniperimäänsä) mutta ihmetyttää että miten heiltä onnistuu elämisenarvoinen elämä.
On aivan totta, että narsismi ei ole kantajansa vika, vaan rakkaudettomuuden tai geeniloton seurausta. Väitteesi, että narsisti ei sopeutuisi yhteiskuntaan, on kuitenkin väärä (yritätkö ehkä manipuloida?). Narsisti on juuri se, jonka kulisseissa ei ole virheen virhettä, ja jolla on parisuhde ja lapsia. Ja perheessä/suvussa kaikki eivät ole narsisteja, muutenhan olisi olemassa narsistiklaaneja, jotka olisi helppo tunnistaa. Narsistit ovat taitavia esittämään ja manipuloimaan. He eivät ole "luusereita" vaan yhteiskunnan tukipilareina pidettyjä henkilöitä. :)
Vierailija kirjoitti:
jos yrität tehdä hienovaraisesti pesäeroa, niin narsisti huomaa ja alkaa mielistellä.
Vannoo kostoa niille, jotka ovat erimieltä tai eivät pidä hänestä.
Kateus on kuitenkin huonoin piirre, se saa aikaan vähättelyä, joka on narsistin lempipuuhaa.
Kun olet jossakin asiassa hyvä, niin narsisti löytää sinusta piirteen, joka tekee vahvuudestasi jotenkin naurettavan. "oletkos liian tarkka", "sulla on outo maku", "miksi olet aina niin ystävällinen" "minä en tykkää sun tyylistä, liian tylsä"
Tässä taas mietin, että voiko narsisti tunnistaa itsensä? Myöntää olevansa narsisti? Mää oon vähä tuollainen pidemmän päälle :O En kehtaisi tunnustaa, ja yritän olla näyttämättä, mutta varsinkin nuo "
Vannoo kostoa niille, jotka ovat erimieltä tai eivät pidä hänestä.
Kateus on kuitenkin huonoin piirre, se saa aikaan vähättelyä, joka on narsistin lempipuuhaa.
Kun olet jossakin asiassa hyvä, niin narsisti löytää sinusta piirteen, joka tekee vahvuudestasi jotenkin naurettavan. "oletkos liian tarkka", "sulla on outo maku", "miksi olet aina niin ystävällinen" "minä en tykkää sun tyylistä, liian tylsä"
Tuollaisia mietin joskus, mutta en näytä noita ajatuksia muille. Voin myös itselleni myöntää olevani kateellinen jollekin, vihaan sitten itsekseni tuota ihmistä :D Jollain tavalla tykkään "lietsoa" noita ajatuksia, en tiedä olenko edes oikeasti sellainen.
Voin kokemuksesta kertoa, että narsistin uhriksi jouduttuasi ja kun VIHDOIN huomaat ja tajuat sen, se on kuin jyrä jonka alle olet jäänyt, ja seuraukset ovat kamalat. Kestää vuosikausia saada itsensä kasaan sen jälkeen, jotta kykenisi esimerkiksi luottamaan ihmisiin. Tai edes haluaisi ystävystyä uusien ihmisten kanssa. Narsistit on kyllä niin kuvottavaa sakkia, että sitä on vaikea käsittää ellet todella ole joutunut uhriksi itse.
Tunnen. Yrittää luikerrella mielin kielin takaisin, kun välit ovat katkenneet. Poikki menemisen syyt olivat hänessä itsessään ja huikentelevaisessa elämäntavassaan, jhon sotki ystävänsäkin. Kun eivät toimineet hänen oikkujensa mukaan, oli se sitten adee.
Nyt kun yrittää viritellä uudestaan ystävyyttä, huomaa heti ne samat piirteet: minä minä ja minä ja mun elämä. Erinomainen elämä. Yritys sotkeutua sivusyyllä asianomaisen elämään, samalla piilovttuilemalla, kuten täällä joku jo totesi, narsistit toimii.
Ei näe muuta kuin itsensä ja oman erinomaisuutensa, vaikka sinänsä perin keskinkertainen taidoiltaan - silti järkyttävä manipulaattori ja aiheuttaa sotkua, mihin tahansa menee. Järjestelee muille potkuja ja sen sellaista. Puhuu häntä korkeammalla tasolla olevista ihmisitä ihan paskaa, ja haluaa järjestää heidät jotenkin ''poseen''. Jatkuva kostonhimo ja itselleen oikeuksien hankkiminen. Muiden kustannuksella. Kaikkea pitäisi saada ilmaiseksi, kunhan hyvin perustelee.
Työpaikat vaihtuu tiuhaan. Ja aina toki vika työnantajissa tai kollegoissa jne.
Otan etäisyyttä. Miten torjua ihminen, joka ei halua kuulla sanaa EI. Sitten alkaa se paskanelvittäminen. Hyviä esiintymään muka empaattisina, kunhan vain itse saavat olla pääosassa. Käyttävät muita ihmisiä terapeutteinaan tai etsivät sitä ylistystä itselleen, vaikka nykyaikana sitten somemaailmasta.
tunnen montakin..
taitaa olla Suomessa aika yleistä, kun ensin alistetaan, niin se kasvattaa sitten ylistystä hakevia aikuislapsia
joille ei voi sanoa ei maailmankuvaansa musertamatta omasta ylivoimaisuudestaan
tarvivat jatkuvaa ihailua ja hovia
Narskut voi varastella tavaroitasi, kyläillessään. Vai ovatko nämä sitten niitä kleptomaaneja. Tai lainailla ahkerasti ja unohtaa palauttaa. Yksi narsku meni välittömästi poikki, kun arvotavara katosi jäljiltään.
Ja se, että eipä enää takaisin ottanut yhteyksiä, oli selkeä myöntämisen merkki.
Poliisit perään usuttaminen, olisi ollut oikea ratkaisu. Näin kuitenkin paremmaksi päästä eroon ikuisesti tyypistä, arvotavara oli kallis muisto - osoitti vain pahuutensa ja ahneutensa ja kateellisuutensa. Varokaa päästmästä narskuja kotiinne. Aito varoituksen sana. Etsivät kaikenlaista anastettavaa taikka arvosteltavaa. Ehkä haluavat muuttaa huonekalujenne paikka, koska teillä on niin huono maku.
Ying ja Yang.
erittäin tuttua juttua-hyväketju
Tunsin aikanaan yhden narsistin ja ainakin kyseinen tyyppi oli ihan ok seuraa kun vain osasi olla sille mieliksi. Myöhemmin kai tyypille alkoi jollakin tapaa selvitä se ettei hän olekaan kaikkivoipa maailmannapa ja siitä seurauksena oli täydellinen romahdus ja itsemurha. Minä en noita myöhempiä vaiheita ollut näkemässä, mutta olen muilta kuullut.
Kaikissa meissä on varmasti eriasteisesti narsistisia piirteitä, sillä emmehän me muutoin olisi edes hengissä. Pakko pysyä hengissä ja syödä ihan itse, jos meinaa selviytyä. Leikki sikseen. Jokainen meistä haluaa varmasti arvostusta ja haluaisi tulla omana itsenään nähdyks ja kohdatuksi, mutta toisilla on niin vääristynyt se lapsuuspiiri, jossa heidät arvioitiin ehkä vain erinomaisten suoritteiden perusteella. Tai annettiin sitä arvostusta. Kun ja jos ei saa koskaan rakkautta ihan omana itsenään ja ihanana olentona sinänsä, jää sieluun narsistin mentävä aukko (oma teoria) ja sitä ihailua pitää sitten koko loppuelämä hinnalla millä hyvänsä hankkia ympäristöstään. Mikään puolittainen ei käy, vaan täytyy olla kaikkein paras, paras duuni, paras auto, kaunein talo, kaunein vaimo ja sitä rataa. Jos taas se maximi suoritus ei onnistu, vaan uupuu matkalle, tulee näistä ehkä itsemurhakandidaatteja tai syvästi masentuneita, koska eivät voi täyttää sitä täydelisyyden vaatimusta, mikä syvältä lapsuusfantasioista kumpuaa, kun ainoastaan täydellinen suoritus antoi oikeuden elää ja olla arvostettu. Nämä niinsanotut kympintytöt ja pojat.
Narsimin syitä olisi mielenkiintoista pohtia enemmänkin.
Ei ole saatu sitä varhaisrakkautta, kuten olisi tullut olla. Paljon isättömyyttä, esim talvi - ja jatkosodan jälkeen. Valtava rakkaudenälkä rikkirevityissä perheissä ja ahdingossa taloudellisessa mielessä koko maalla sotakorvausten aikaan. Sitten se koulutusbuumi, että vain sillä saadaan maa nousuun ja siihen vankka usko. Ei sillä rakastamisella niin väliä, kun se ei tuo leipää pöytään. Suorittajakeskeinen Suomi, joka ei heikkouksia hyväksy tai tulee raippaa. Vaikkapa nyt aktiivimallin muodossa, kun miljoona ihmistä elää köyhyysrajan tuolla puolen, nuijitaan läpi ajatusta, että heikkous on oma vika kun on tullut nujerretuksi tässä kilpailuyhteiskunnassa, jossa pitkäkään koulutus ei takaa yhtään mitään, ellei ole niitä sopivia suhteita ja sopivaa ulospäinsuuntautuvaa persoonaa - narsisitisesti itseään markkinoivaa jokapaikan liisaa tai teppoa.
jtk
Eli aikuiset tässä kohtaa, ovat aika rakkaudettomien vanhempien kasvattamia, joille vain se suorituskeskeisyys merkitsi jotain, ankaran sodan muistojen melskeessä. Heikkous on heikkoutta, jota ei siedetä ja heidät unohdetaan taikka mustamaalatan suvuissa ei joukkoon kuuluviksi. Vaikka olisivatkin kenties objektiivisesti katsoen juurikin niitä ''lahjakkaampia'', mutta ehkä tähän narsistiseen aikaan sitten uraltaan sabotoituja kateuden ottaessa sijaa - kun tulee olla se suurempi kalifi, vaikka vähäisimmälläkin lahjoilla. Juuri tuo character assasination on se juttu, jolla usein ne lahjakkaammat nujerretaankin, koska ovat ehkä samalla ns. erityisherkkiä ja vastoinkäymiset painavat heidät helpommin alas. Narsistinen yhteisö kaipaa usein sen syntipukin,jonka harteille sitten asetetaan kantaa monta muutakin suvun salattua häpeää ja näin uhrataan Molokin kitaan sitten yhdessä tuumin se yksi. Se, joka oli kaikkein ''epänarsistisin''.
Ainakin mitä on lähipiirissä saanut kokea perhetapahtumia, useinkin ollut todistamassa vastaavaa kehitystä. Asiat eivät ole ihan niin, kuin ne ulospäin saattavat näyttää. He, ketkä ovat sen lahjakkaimman alaspainaneet, yhdistää syvä kateus aiheesta jos toisesta, ja yhteisymmärrys siitä, että näin kuulu olla - ja he ovat oman onnensa seppiä.
Kun kuulostelee tämän aktiivimallinkin perusteita, niin siinä jos missä käydään samaan idelogiaan käsiksi - alaspainetut tulee painaa vieläkin alemmaksi, koska ovat itse siihen syyllisiä, että heidät on alaspainettu. Hyväosainen 20 prosenttia ovat oikein mielissään Vartiaisen ja lihapulla Lindströmin kaltaisista kommenteista, jossa ihmisiä ei nähdä yksilöinä ja monen tien kautta vaikeaan tilanteeseen joutuneita - ei ainoastaan Suomen huonon työllisyystilanteen.
Vai mitä mieltä?
Rönsyilyä..
masiksia narsisteina paljon koska eivät voi täyttää täydellisyyttä jota heiltä vaadittiin jotta olisivat jonkin arvoisia
Ennen kaikkea narsisti opetellut läheisiään Ja pidetyistä ihmisiltä empaattista sosiaalisesti suosittua käytöstä. Moni sortuukin pitämään häntä hyvin empaattisenaja sympaattisena, mikäedistää narsistin tavoitteita. Aitoja empaattista tunteita hänellä harvoin on, mutta siitä tietävät vain läheiset. Joku läheinen voi kuitenkin kuulua hoviin ja saada erityiskohtelua. Narsistivoi esimerkiksi halveksuntaa jotakin aaatesuuntaa jaerityisesti sitäajqviq ihmisiä, mutta omaa etua ajaessaan jopa esiintyä itsekin kyseisen aatesuunnan edustajana.
Narsisti ei pysty olemaan paikallaan ja elämään tavallista elämää.