Onko kasvisruokavalio edelleen vieras asia?
Olin vieraana juhlissa, joihin ruoka tuli pitopalvelusta. Erityisruokavaliot oli pyydetty ilmoittamaan etukäteen. Jotenkin kuvittelisi, että työkseen ruokaa laittavilla olisi kaikenlaiset erityisruokavaliot hyvin hanskassa, ja minusta kasvisruokavalio nyt ei ole sieltä vieraimmasta päästä. Kasvisruoka-annoksen pääraaka-aine oli kuitenkin kananmuna.
Kommentit (79)
No kasvisruokavalio voi olla mitä vaan.
Mielestäni oletusarvona on, että kasvissyöjä on ovo-lakto. Kannattaa ilmoittaa tarkkaan, niin saa mitä haluaa.
Terv. itsekin kasvissyöjä
jos ei olla ihan varmoja, mitä kukin ruokailija syö, eikö pitäisi tehdä jotain sellaista, mikä varmasti käy jokaiselle ruokailijalle?
jos ei olla ihan varmoja, mitä kukin ruokailija syö, eikö pitäisi tehdä jotain sellaista, mikä varmasti käy jokaiselle ruokailijalle?
etukäteen, eikä ilmoita tarkasti, ei mun mielestä tarvitse varmuuden vuoksi tehdä sellaista, joka sopisi kaikille.
Terv. se kasvissyöjä
mun mielestä oletusarvona taas on, että kasvisruokailija ei ainakaan syö kananmunia.
ei-kasvissyöjistä ei tule välttämättä edes ajatelleeksi, että kasvissyöjä ei söisi kananmunaa. Kannattaa siis ilmoittaa tarkkaan, eikä syyttää muita, kun nämä eivät olekaan ajatustenlukijoita.
se vege
Mielestäni oletusarvona on, että kasvissyöjä on ovo-lakto.
Ja viimeksi jouduin keskusteluketjussa vänkkäämään siitäkin, kun kaikki minun tuntemani kasvissyöjät sattuvat syömään vielä kalaakin.:)
vaan oletetaan, että ainoastaan sairauden vuoksi erityisruokavaliota noudattava tarvitsee erillisen annoksen. Minusta on epähienoa vaatia kutsujalta sitä, että ottaa huomioon toiveeni tyyliin "ei persikkaa eikä savukalaa, luomulohi käy".
on lakto-ovoja, ja se on yleensä ns. oletusarvo, jos ei muuta mainita. Sille on ihan oma sanansa, jos ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevaa, eli vegaani. Luulisi kasvissyöjän olevan näistä määritelmistä tietoinen.
Vegaaniruoan tekeminen ihan varmuuden vuoksi on muuten jo huomattavasti työläämpää kuin kasvisruoan. Ruoissa ei voi olla kermakastiketta, maitoa tai juustoa eikä voi paistaa voissa. Kakkuun ja leivonnaisiin ei voi käyttää kananmunaa, voita eikä laittaa kermavaahtoa. Eikä kakun päälle liivatetta. Vähän ruokalajeista riippuen lähes kaikki ruokalajit saattaisi joutua tekemään erikseen ihan varmuuden vuoksi. Aika kohtuutonta, sen verran voi olettaa vierailta, että itse osaavat ilmoittaa rajoitteensa oikein.
Meillä muuten myös ehdotettiin pääruoaksi kasvissyöjille ruokaa, jonka pääruoka-aine oli kananmuna. Pyysin jotain muuta tilalle, kun sen verran tunsin yhtä kasvissyöjistä, että vaikka hän syö kananmunaa, ei syö sitä erityisen mielellään.
vaan oletetaan, että ainoastaan sairauden vuoksi erityisruokavaliota noudattava tarvitsee erillisen annoksen. Minusta on epähienoa vaatia kutsujalta sitä, että ottaa huomioon toiveeni tyyliin "ei persikkaa eikä savukalaa, luomulohi käy".
Mä ajattelen, että vieraille on annettava parasta mahdollista. Kukin tyylillään. (Älä kutsu mua kylään, ethän!)
Kuinka kauan ap on ollut kasvissyöjä, jos tämä tuli ihan yllätyksenä, että yleensä kasvissyöjien oletetaan syövän munaa ja maitotuotteita, jos eivät muuta ilmoita? Luulisi aika pian oppivan tämän kasvissyöjänä, jos tätä ei ennestään tiennyt.
- ei lihaa
- ei savustettuja ruokia, ei tölkkikalaa (mitä se lieneekin)
- ei tomaatti, mansikka tuoreena, keitetty käy
- ei punaista lihaa
- ei valkoista jauhoa, perunaa
- ei persikkaa, savukalaa, luomulohi käy
- ei sitruunaa
- ei maitoa (paitsi että söi kuitenkin kermakakkua...)
- ei suklaata
- vain luomua
- vain lähiruokaa
- ei kasvihuoneessa tuotettua
jne.
Jos jokaisen toiveen ottaa huomioon, täytyy tehdä 30 erilaista annosta, ja silti ne pahukset syövät sitä, mitä on tarjolla. Ottaa runsaasti päähän, että kun tilaa kalliit erityisannokset niin ruokarajoitteiset päättävät syödä jotain muuta!
Kasvissyöjällä ymmärrän, että käyttää myös kananmunia ja maitotuotteita. Jos ei, niin on vegaani.
Selvää pässinlihaa (no pun intended).
olen ollut kasvissyöjä 15 vuotta. Tämän kyseisen tilaisuuden ruoka piti valita rastittamalla kahdesta vaihdoehdosta,"liharuoka" tai "kasvisruoka". Eikä juhlissa hätää ollut, salaatteja, perunoita yms. oli yllin kyllin, mutta itsestäni tuntui hassulta, että jonkun fileen vastike kasvissyöjille oli sellainen munakashöttö. Mutta opin tästä keskustelusta jotain, en ole tullut ajatelleeksi, että kasvisruoka sisältää kananmunan, jos ei sitä erikseen mainitse.
jos kerran kasvissyöjäkään ei syö kananmunia tai maitotuotteita?
"liharuoka" tai "kasvisruoka"
kyllä tosi outo tapa kysyä erikoisruokavalioita. Eikö ollut mitään paikkaa, johon laittaa täsmennyksiä ruokavaliosta?
Eihän esim. vegaani, maitoallerginen, keliaakikko tai moni muukaan voisi ruksittaa noista varmaksi kumpaakaan.
Etkö syö siis kananmunaa ollenkaan? Eli mitä teet esim. leivonnaisten kohdalla, joissa kananmunaa on lähes poikkeuksetta?
t. 10 & 12
No mitä eroa on sitten kasvissyöjällä ja vegaanilla, jos kerran kasvissyöjäkään ei syö kananmunia tai maitotuotteita?
edes jotain eläinperäistä, vaikka liivatetta?
munakas on hieman outo valinta varsinaiseksi kasvisruoaksi. Moni tuntemani kasvissyöjä syö sitä lähinnä siksi, että sen välttely on liian hankalaa, mutta ei ensimmäisenä olisi valitsemassa munakasta varsinaiseksi ruoaksi. Mutta periaatteessa lakto-ovo-kasvissyöjien sitä pitäisi voida syödä, vaikka se ei ihan nappivalinta olekaan.
t. 10, 12 & 18
No mitä eroa on sitten kasvissyöjällä ja vegaanilla, jos kerran kasvissyöjäkään ei syö kananmunia tai maitotuotteita?
edes jotain eläinperäistä, vaikka liivatetta?
kasvissyönti? Liivatetta varten eläin pitää kuitenkin tappaa, maitotuotteita tai kananmunia varten ei.
Olen itse kokki ja jatkuvasti saan vain vierestä hävetä niitä ruokia, joita kasvisruokailijoille tarjotaan.
Jos oot vegaani, kerro se selkeästi.