Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kasvisruokavalio edelleen vieras asia?

Vierailija
21.02.2012 |

Olin vieraana juhlissa, joihin ruoka tuli pitopalvelusta. Erityisruokavaliot oli pyydetty ilmoittamaan etukäteen. Jotenkin kuvittelisi, että työkseen ruokaa laittavilla olisi kaikenlaiset erityisruokavaliot hyvin hanskassa, ja minusta kasvisruokavalio nyt ei ole sieltä vieraimmasta päästä. Kasvisruoka-annoksen pääraaka-aine oli kuitenkin kananmuna.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:n ihmetykseen en yhdy - ovo-lacto-vege on se yleisin kasvisruokavalio, ja muista pitää mielestäni ilmoittaa huolella, jos haluaa saada oikeanlaista. Olisiko ollut mahdollista kirjoittaa siihen ruksin viereen "vegaani"? Tai "ei munaa"?

Itse olen ovo-lacto-pesco, eli teknisesti en ole kasvissyöjä, sillä syön myös kalaa. Kuitenkin yleensä on helpointa ilmoittautua kasvissyöjäksi (lihaa/kanaa tms. en saisi alas pakollakaan, niin monta vuotta olen ollut ilman), ettei tule väärinkäsityksiä - tai jos tiedän, että tilaisuudessa on seisova pöytä, ilmoitan ruokavaliokseni kasvis-kala, jolloin tietävät, mihin laskuihin minut kannattaa lukea.

Vierailija
42/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan kuulostaa, että "kasvis"ruoka on munakas. Muna kun ei ole kasvis.

Mielestäni voi olettaa, että kasvissyöjäksi itseään tituleeraava syö munaa, jos ei toisin mainitse, mutta munakkaan kutsuminen kasvisruoaksi on kyllä täysin ammattitaidontonta.

Siis jos kutsussa piti ruksia liha tai kasvis ja sitten kasvis onkin muna :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan kuulostaa, että "kasvis"ruoka on munakas. Muna kun ei ole kasvis.

Mielestäni voi olettaa, että kasvissyöjäksi itseään tituleeraava syö munaa, jos ei toisin mainitse, mutta munakkaan kutsuminen kasvisruoaksi on kyllä täysin ammattitaidontonta.

Siis jos kutsussa piti ruksia liha tai kasvis ja sitten kasvis onkin muna :O

Vierailija
44/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti ei lienekään se, että mitä kukakin syö vaan se, että joku ammattilaiskokki kutsuu munaa kasvikseksi.

No, Jenkeissä pizzakin on kasvis...

Vierailija
45/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on harvinaisen hankala tuttavapiiri. Kuka vaatii kylässä lähiruokaa? Sairasta kaverin pompottamista! En kutsuisi enää minäkään ystäviesi kaltaisia kylään :(

Kasvisruoka ei onneksi ole paha rasti. Laktoositonkin on vielä ok, ja gluteeniton. Meillä ei onneksi muita sitten olekaan ollut ristinämme :)

- ei lihaa

- ei savustettuja ruokia, ei tölkkikalaa (mitä se lieneekin)

- ei tomaatti, mansikka tuoreena, keitetty käy

- ei punaista lihaa

- ei valkoista jauhoa, perunaa

- ei persikkaa, savukalaa, luomulohi käy

- ei sitruunaa

- ei maitoa (paitsi että söi kuitenkin kermakakkua...)

- ei suklaata

- vain luomua

- vain lähiruokaa

- ei kasvihuoneessa tuotettua

jne.

Jos jokaisen toiveen ottaa huomioon, täytyy tehdä 30 erilaista annosta, ja silti ne pahukset syövät sitä, mitä on tarjolla. Ottaa runsaasti päähän, että kun tilaa kalliit erityisannokset niin ruokarajoitteiset päättävät syödä jotain muuta!

Vierailija
46/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap varma, että sait nimenomaan kasvisruuan? Ettei se munakas ollutkin se lihavaihtoehto :D

Muna on kyllä siitä kätevä, että menee kumpana vain.

Vierailija
47/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole millään kokkialalla, mutta jos vaihtoehto on nimeltään kasvisruoka, olisin varmasti laittanut vegaaniannoksen, jotta se kävisi kaikille kasvissyöjille. Oli mikä ruokavalio hyvänsä, niin hassuahan se on tarjota perunoiden ja salaatin kanssa munakasta.

Vierailija
48/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on harvinaisen hankala tuttavapiiri. Kuka vaatii kylässä lähiruokaa? Sairasta kaverin pompottamista! En kutsuisi enää minäkään ystäviesi kaltaisia kylään :( Kasvisruoka ei onneksi ole paha rasti. Laktoositonkin on vielä ok, ja gluteeniton. Meillä ei onneksi muita sitten olekaan ollut ristinämme :)

- ei lihaa - ei savustettuja ruokia, ei tölkkikalaa (mitä se lieneekin) - ei tomaatti, mansikka tuoreena, keitetty käy - ei punaista lihaa - ei valkoista jauhoa, perunaa - ei persikkaa, savukalaa, luomulohi käy - ei sitruunaa - ei maitoa (paitsi että söi kuitenkin kermakakkua...) - ei suklaata - vain luomua - vain lähiruokaa - ei kasvihuoneessa tuotettua jne. Jos jokaisen toiveen ottaa huomioon, täytyy tehdä 30 erilaista annosta, ja silti ne pahukset syövät sitä, mitä on tarjolla. Ottaa runsaasti päähän, että kun tilaa kalliit erityisannokset niin ruokarajoitteiset päättävät syödä jotain muuta!

joille minä edustan rahoittajaa, en asiakasta. Päätin lopettaa kohteliaan emännän elkeet tuohon tarjoiluun eli vieras syö sitä, mitä on tarjolla tai sitten ei syö.

Vierailija
49/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttipitopalveluita. Ammattaito ei kohdalla. Kassvisruokavalio niin tätä päivää

Vierailija
50/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun saan kutsun kasvisruokavalioisen juhliin, niin ilman muuta oletan, että minulle siellä on tarjolla kokolihaa eikä mitään soijahömpötystä. Eli jos minun sekaruokavalioisena oletetaan tarjoavan kasvisvaihtoehtoja, oletan minä saavani kasvisruokien tarjoajalta lihavaihtoehdon.

Onko kunnon liharuoka siis niin tuntematon juttu, että sitä ei voi olla tarjolla? Minullakin on ideologiani, jota noudatan.

Vierailija
51/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun saan kutsun kasvisruokavalioisen juhliin, niin ilman muuta oletan, että minulle siellä on tarjolla kokolihaa eikä mitään soijahömpötystä. Eli jos minun sekaruokavalioisena oletetaan tarjoavan kasvisvaihtoehtoja, oletan minä saavani kasvisruokien tarjoajalta lihavaihtoehdon.

Onko kunnon liharuoka siis niin tuntematon juttu, että sitä ei voi olla tarjolla? Minullakin on ideologiani, jota noudatan.

niin eikös se tarkoita sitä, että voit syödä myös kasvisruokaa?

Vierailija
52/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötkö lihaa joka aterialla, 7-14 ateriaa viikossa? Etkö tunne ruokailusuosituksia, miten monta kertaa viikossa lihaa tulisi syödä? Etkö myöskään koskaan halua maistaa mitään uusia ruokalajeja? t. kasvissyöjä, joka tarjoaa vierailleen myös lihaa

Vierailija
53/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse kasvissyöjä monta vuotta ja ruokavalioni on vieläkin hyvin samantapainen. Moni ei esim. tule ajatelleeksi, että kasvisruoka ei välttis tarkoita mitään hienoja intialaisia ruokia, vaan esim. ihan spagetti kasvis-tomaattikastikkeella on tosi hyvä valinta, kun kastike on ruokaisasti tehty ja hyvin maustettu, eikä pelkkää vettä. =)

Joo just, mutta kun tämä ap ei syö sitten sitä spagettiakaan jos/kun siinä on kananmunaa. Minä ainakin syön useimmiten tuorepastaa, olen kasvissyöjä. En tosin ole salaa vegaani, väitä itseäni kasvissuöjäksi ja sitten loukkaannu kun tarjotaan tuorepastaa.

Minusta ap on tyhmä jos ei ymmärrä kasvissyönnin ja veganismin eroa.

Vierailija
54/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön myös tarvittaessa kananmunia ja maitotuotteita, vaikka en niitä omassa ruoanlaitossani suosikaan. Ymmärrän myös kasvissyönnin ja veganismin erot. Ainoa, mitä ihmettelin, oli se, että kun vaihtoehtona oli "kasvisruoka" ilman mahdollisuuksia määritellä sitä jotenkin, ruoka oli tehty kananmunasta. Se ei kuitenkaan ole kasvis.ap

Vierailija
55/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegetaristi ei käytä maitoa/munia mutta kävelee nahkasaappaissa

lakto-vegetaristi käyttää maitoa ja nahkasaappaita

ovo-vegetaristi käyttää munia ja nahkasaappaita

lakto-ovo-vegetaristi käyttää maitoa ja munia ja nahkasaappaita(yleisin kasvissyönnin muoto suomessa)

fenno-vegetaristi vain suomalaisia kasviksia

vegaani ei maistele hunajaa tai kulje nahkasaappaissa

Moni kun sanoo olevansa kasvissyöjä, mutta syö sujuvasti kuitenkin maitotuotteita ja kananmunia. Joskus olen jopa törmännyt kalaa syövään kasvissyöjään.

Ei näistä tavallinen sekasyöjä voi tajuta mitään, kun ei "kasvissyöjät" itsekään osaa määritellä ruokavaliotaan.

Vierailija
56/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötkö lihaa joka aterialla, 7-14 ateriaa viikossa? Etkö tunne ruokailusuosituksia, miten monta kertaa viikossa lihaa tulisi syödä? Etkö myöskään koskaan halua maistaa mitään uusia ruokalajeja? t. kasvissyöjä, joka tarjoaa vierailleen myös lihaa

Syön lihaa joka aterialla enkä ymmärrä, miksi kasvisruokailijaystäväni eivät halua ottaa minua huomioon ruokatarjoiluissaan. Tämän tästä sanotaan, että kyllä sinä tätä kasvisgratiinia tms. voit syödä. Niin voinkin, mutta heistä yhdelläkään ei ole terveydellisiä esteitä syödä lihapataa. He voivat syödä sitä, mutta eivät halua.

Vierailija
57/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinulla terveydellisiä esteitä syödä vihanneksia?

Vierailija
58/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa joka aterialla enkä ymmärrä, miksi kasvisruokailijaystäväni eivät halua ottaa minua huomioon ruokatarjoiluissaan. Tämän tästä sanotaan, että kyllä sinä tätä kasvisgratiinia tms. voit syödä. Niin voinkin, mutta heistä yhdelläkään ei ole terveydellisiä esteitä syödä lihapataa. He voivat syödä sitä, mutta eivät halua.

Etkö sinä todellakaan syö muuta kuin lihaa? AIka yksipuolinen ruokavalio.

Makuasiat on erikseen, joku ei tykkää parsakaalista ja toinen ei syö riistaa. Mutta ruokavaliona meitä on sekasyöjiä ja erilaisia kasvissyöjiä. Sekasyöjä syö periaatteessa lihan lisäksi kasviksia, mutta kasvissyöjä ei lihaa. Siinä se ero ja syy sille, miksi sekasyöjälle voi tarjota kasvisruokaa, mutta kasvissyöjälle ei lihaa.

Ja tietysti muita, joilla on gluteenitonta, laktoositonta yms. , mutta nämä liittyvä sitten sairauksiin.

Itse teen ismpiin juhliin menun niin, että pidän lihat lihona ja kasvissyöjät voivat otataa sitten ruokaisia lisukkeita pääruoakseen. Toimii hyvin munaa ja maitotuotteita syövien kanssa, vegaani pitää ottaa erikseen huomioon, mutta niitä ei taida lähipiirissä ollee ketään.

Vierailija
59/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voinkin, mutta heistä yhdelläkään ei ole terveydellisiä esteitä syödä lihapataa. He voivat syödä sitä, mutta eivät halua.

mutta eettisiä esteitä voi kyllä olla. Itse olen kasvissyöjä koska pidän vääränä eläinten käyttämistä ravinnoksi, kun ilmankin niiden syömistä voi kerran elää. Sinulla tuskin on vastaavia esteitä syödä kasviksia? Ja terveydellisiäkään ei varmaan?

Vierailija
60/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kananmuna on lihaa tästä lähtien?