Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kasvisruokavalio edelleen vieras asia?

Vierailija
21.02.2012 |

Olin vieraana juhlissa, joihin ruoka tuli pitopalvelusta. Erityisruokavaliot oli pyydetty ilmoittamaan etukäteen. Jotenkin kuvittelisi, että työkseen ruokaa laittavilla olisi kaikenlaiset erityisruokavaliot hyvin hanskassa, ja minusta kasvisruokavalio nyt ei ole sieltä vieraimmasta päästä. Kasvisruoka-annoksen pääraaka-aine oli kuitenkin kananmuna.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hyviä kaikenlaisia patoja ja paistoksia, mutta niitä ei vain osata tehdä, vaan yleensä kasvisruoka on tyyliin keitettyjä kasviksia ilman kastiketta.

Olin itse kasvissyöjä monta vuotta ja ruokavalioni on vieläkin hyvin samantapainen. Moni ei esim. tule ajatelleeksi, että kasvisruoka ei välttis tarkoita mitään hienoja intialaisia ruokia, vaan esim. ihan spagetti kasvis-tomaattikastikkeella on tosi hyvä valinta, kun kastike on ruokaisasti tehty ja hyvin maustettu, eikä pelkkää vettä. =)

Vierailija
22/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä juhlissa saa kasvisruokana pelkkää salaattia. Kertoohan se nyt jotain pitopalveluiden ammattitaidosta. Myös siitä, kuinka suomalaiset ovat erkaantuneet juuriltaan. Mietitäänpä kuinka moni perinneruoka on kasviksista, niin johan lennetään takapuolelleen. :) Mä en ole itse kasvissyöjä, mutta juhlissa heittäydyn sellaiseksi, koska haluan nähdä se ruuan tason... Itse käytän erästä firmaa mielelläni, sieltä saa tavallista suussa sulavaa juhlaruokaa, upeeta riistaruokaa ja myös kasvisruoka on vegaanista. Noin neljästi vuodesta. :) Palvelu pelaa aina!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvissyöjä ei käytä eläinperäistä ruuassaan, mutta vegaani ei käytä eläinperäisiä tuotteita elämässään ollenkaan ei ruuassaan ja esim. nahka, villavaatteita jne. :)

Vierailija
24/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvissyöjä ei käytä eläinperäistä ruuassaan, mutta vegaani ei käytä eläinperäisiä tuotteita elämässään ollenkaan ei ruuassaan ja esim. nahka, villavaatteita jne. :)

Aika harva tarjoaa nahkakenkiä tai villasukkia ruoaksi.

Vierailija
25/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaiseksi, että siihen ei liity mitään, mikä on eläimistä peräisin.

Vierailija
26/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hyviä kaikenlaisia patoja ja paistoksia, mutta niitä ei vain osata tehdä, vaan yleensä kasvisruoka on tyyliin keitettyjä kasviksia ilman kastiketta.

Olin itse kasvissyöjä monta vuotta ja ruokavalioni on vieläkin hyvin samantapainen. Moni ei esim. tule ajatelleeksi, että kasvisruoka ei välttis tarkoita mitään hienoja intialaisia ruokia, vaan esim. ihan spagetti kasvis-tomaattikastikkeella on tosi hyvä valinta, kun kastike on ruokaisasti tehty ja hyvin maustettu, eikä pelkkää vettä. =)

Oletko sitten mielestäsi kasvissyöjä vai mikä? Tuntuu vähän siltä, että "kasvissyöjät" eivät oikein itsekään tiedä, mitä ovat. Miten helvetissä muiden pitäisi sitten tietää?

Vierailija
27/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä kasvissyöjä vai mikä?

Vierailija
28/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ruokavaliooni kuuluvat munat ja maitotuotteet, lihaa en syö. Pidän silti itseäni kasvissyöjänä. Eli ei kannata tehdä oletusarvoksi jotain, mikä ei päde suurinpaan osaan vegetaristeista.

Vierailija
29/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vieraana juhlissa, joihin ruoka tuli pitopalvelusta. Erityisruokavaliot oli pyydetty ilmoittamaan etukäteen. Jotenkin kuvittelisi, että työkseen ruokaa laittavilla olisi kaikenlaiset erityisruokavaliot hyvin hanskassa, ja minusta kasvisruokavalio nyt ei ole sieltä vieraimmasta päästä. Kasvisruoka-annoksen pääraaka-aine oli kuitenkin kananmuna.

Tosiaan yleensä oletus on lakto-ovovegetaarinen ruoka ellei erikseen pyydetä vegaaniruokaa. Eli ei mitään vikaa tuossa että kasvisruoka-annoksessa on kananmunaa. Meillä ollaan myös lakto-ovoja ja muutenkin vegaanit on kyllä kasvissyöjistä aika pieni vähemmistö.

Vierailija
30/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[No, kun siinä spagetissakin on kananmunaa!

Kaikissa spageteissa ei todellakaan ole kananmunaa.

Vierailija
31/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän siis jättää sen varsinaisen lihan ja ehkä kalankin? pois.

Vierailija
32/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

spagettia kasvis-tomaattikastikkeella -vaatimustaan sitten niin, että jokainen ymmärtää mistä on kyse. Jos joku sanoo minulle, että syö spagettia, niin ymmärrän, että kyseessä on normispagetti, eikä mikään superkallis erikoistuote.

Tämä vain todistaa, että "kasvissyöjät" eivät itsekään osaa määritellä kasvissyöntiään.

Vierailija
33/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lakto-ovo-vege. Ja jos ilmoitan olevani kasvissyöjä, eli ilman tuota tarkennusta, tarjotaan yllättävän usein kalaa. Vahingoista viisastuneena pyrin siis aina jos vain mahdollista tuohon tarkkaan muotoon. Vaikka se kuulostaakin hienostelulta, jotenkin ärsyttävää olla niin tarkka kategoriastaan. Liha vaan sattuuu ällöttämään ja maistumaan pahalta.

Minusta on kyllä hassua, että tuntuu olevan automaatio että kasvissyöjä syö kalaa. Koska onhan kalakin lihaa. Kalan lihasta. Mutta onneksi tarkennus on helppo tehdä eikä tästä kannata ottaa ongelmaa.

En ihmettelisi munakasta kasvisruokana sinänsä. Muutoin kuin että se on aika tylsä ja iloton ruoka. Moni ei ihan ykkösellä rakasta munakasta. Minullekin se on lähinnä pikaruoka, jos haluaa nopeasti jotain, missä myös proteiineja. Todellinen arkiruoka. Olisin sen vuoksi ehkä hiukan pettynyt munakkaaseen juhlaruokana.

Vierailija
34/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meillä tuossa paketissa lukee aineksissa vaan (durum)vehnäjauho ja vesi.

Oletko sitten mielestäsi kasvissyöjä vai mikä? Tuntuu vähän siltä, että "kasvissyöjät" eivät oikein itsekään tiedä, mitä ovat. Miten helvetissä muiden pitäisi sitten tietää?

Vierailija
35/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meillä tuossa paketissa lukee aineksissa vaan (durum)vehnäjauho ja vesi.

Vierailija
36/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

spagettia kasvis-tomaattikastikkeella -vaatimustaan sitten niin, että jokainen ymmärtää mistä on kyse. Jos joku sanoo minulle, että syö spagettia, niin ymmärrän, että kyseessä on normispagetti, eikä mikään superkallis erikoistuote. Tämä vain todistaa, että "kasvissyöjät" eivät itsekään osaa määritellä kasvissyöntiään.

Ihan perinteistä italialaista kuivaspagettia jos ostaa niin ei siinä ole muita aineita kuin durumvehnäjauhoa ja vettä. Ei munaa. Tuorespageteissa on munaa ja Pohjois-Italialaisessa keitiössä on myös munaa sisältäviä kuivaspagetteja (joissa erikseen lukee "con uovo" tms mainitaan muna) mutta siis useimmissa sitä munaa ei ole.

Vierailija
37/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja tietää kysymättä mitä suurin osa kasvissyöjistä syö tai ei syö. Huh.

Vierailija
38/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "Suomessa ollaan ihan lapsenkengissä tässä asiassa". No ei monessa muussakaan Euroopan maassa kasvisruokavaliota esiinny, kasvissyöjä saa moneen kertaan sanoa että "Ei, kinkku on lihaa, en halua sitä"... ;) Pääkaupungeissa ja turistimestoissa ehkä onnistuu, mutta ei tätä maanosaa ole kasvissyöjät asuttaneet.

Vierailija
39/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegetaristi ei käytä maitoa/munia mutta kävelee nahkasaappaissa

lakto-vegetaristi käyttää maitoa ja nahkasaappaita

ovo-vegetaristi käyttää munia ja nahkasaappaita

lakto-ovo-vegetaristi käyttää maitoa ja munia ja nahkasaappaita(yleisin kasvissyönnin muoto suomessa)

fenno-vegetaristi vain suomalaisia kasviksia

vegaani ei maistele hunajaa tai kulje nahkasaappaissa

Vierailija
40/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja munat ja maitotuotteet eivät ole lihaa, joten siksi niitä laitetaan usein kasvisruokiin.