Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kasvisruokavalio edelleen vieras asia?

Vierailija
21.02.2012 |

Olin vieraana juhlissa, joihin ruoka tuli pitopalvelusta. Erityisruokavaliot oli pyydetty ilmoittamaan etukäteen. Jotenkin kuvittelisi, että työkseen ruokaa laittavilla olisi kaikenlaiset erityisruokavaliot hyvin hanskassa, ja minusta kasvisruokavalio nyt ei ole sieltä vieraimmasta päästä. Kasvisruoka-annoksen pääraaka-aine oli kuitenkin kananmuna.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voinkin, mutta heistä yhdelläkään ei ole terveydellisiä esteitä syödä lihapataa. He voivat syödä sitä, mutta eivät halua.

mutta eettisiä esteitä voi kyllä olla. Itse olen kasvissyöjä koska pidän vääränä eläinten käyttämistä ravinnoksi, kun ilmankin niiden syömistä voi kerran elää. Sinulla tuskin on vastaavia esteitä syödä kasviksia? Ja terveydellisiäkään ei varmaan?

pidän vääränä nykyaikaista tuhoviljelyä, jossa porkkanaa voi olla vaika 10 hehtaaria, ei mitään yksilöllisyyttä ja virikeitä. Ilmankin kasviksia voi elää, kunhan panostaa kunnon lihaan ja marjoihin.

Vierailija
62/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa ja siksi kannattaa etukäteen tarkoin kertoa jos haluaa mieleistä ruokaa. Ja varautua silti yllätyksiin. :) Vaikken itse syö esimerkiksi kananmunaa niin olen juhlissa sulkenut välillä asialle silmäni. Syön mielummin kuin pahoitan esimerkiksi parhaansa tehneen vanhemman sukulaisen mielen tämän kertoessa miten oli tehnyt varta vasten ainoalle kasvissyöjälle eli minulle. En siis rupea julistamaan miten väärin tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkseen ruuan pariss pipertavillä on tarvetta tuntea kaikenlaisia ruokavalioita. Ravintolakokin osaamisalueeseen ei kuulu kaikkien ruoka-ainerajoitusten, joita monet sairaudet aiheuttavat, tunteminen. Se on sitten dieettikokin osaamisalaa.

Samalla logiikalla voisi päätellä, että it-alalla työskentelevä osaisi käyttää kaikkia atk-ohjelmia.

Olin vieraana juhlissa, joihin ruoka tuli pitopalvelusta. Erityisruokavaliot oli pyydetty ilmoittamaan etukäteen. Jotenkin kuvittelisi, että työkseen ruokaa laittavilla olisi kaikenlaiset erityisruokavaliot hyvin hanskassa, ja minusta kasvisruokavalio nyt ei ole sieltä vieraimmasta päästä. Kasvisruoka-annoksen pääraaka-aine oli kuitenkin kananmuna.

Vierailija
64/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kunnon liharuoka siis niin tuntematon juttu, että sitä ei voi olla tarjolla? Minullakin on ideologiani, jota noudatan.

Et varmasti haluaisi kasvissyöjän tekemää liharuokaa. Ainakaan minun. Kerran yritin tehdä, mutta eihän minulla ole hajuakaan lihan maustamisesta, kypsyydestä jne. Ja maistaahan en voi. Joten kokeiluni on jäänyt tasan tuohon yhteen kertaan. Nojoo, jauhelihaa on tullut paistettua muutamia kertoja "apukokkina". Mutta en kyllä ruokavieraille lähtis ekana tarjoomaan jotain tylsää jauheliha-arkiruokaa. Enkä mä sitäkään osaa maustaa varmaan. Eli parempi mieli kaikille kun tarjolla on jotain herkullista kasvisruokaa.

Vierailija
65/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kananmuna on lihaa tästä lähtien?

Onhan se lihaa, kun siitä munasta tulee kuitenkin sitten kana tai kukko.

:D ihana keskustelu taas

Vierailija
66/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole millään kokkialalla, mutta jos vaihtoehto on nimeltään kasvisruoka, olisin varmasti laittanut vegaaniannoksen, jotta se kävisi kaikille kasvissyöjille. Oli mikä ruokavalio hyvänsä, niin hassuahan se on tarjota perunoiden ja salaatin kanssa munakasta.

Varsinkin, jos tarjolla on ruoan lisäksi esim. leivonnaisia? Olisitko tehnyt ihan varmuuden vuoksi kasvissyöjälle munattomat ja maidottomat versiot? Ja oman leivonnaisen täytekakun sijasta, jos täytekakun päällä on liivatetta ja kermavaahdon tilalla soijakermavaahtoa?

Minä myönnän laiskuuteni, mutta en tosiaan alkaisi tekemään kaikkea erikseen vegaanisena, jos joku ilmoittaa olevansa kasvissyöjä. Vegaaniksi ilmoittautuvalle toki. (Enkä pyytäisi pitopalveluakaan tekemään.)

Vierailija
67/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jokusen kerran olen ruokia heiltä tilannut ja omiin juhliin olen milloin mitäkin erikoisruokaa tehnyt. Usein vegaanisissa tarjottavissa on ylimääräistä vaivaa huomattavasti verrattuna kasvisruokiin. On tullut tehtyä vegaanisiakin, kun sattui samoihin juhliin sekä kasvissyöjä että muuten vaan munaton & maidoton. Mutta en usko, että pitopalvelukaan alkaisi väsäämään vegaanisia leivonnaisia, piirakoita ja kakkuja ihan vain varmuuden vuoksi, kun helposti vielä kävisi niin, että se kasvissyöjä kuitenkin ottaisi pöydästä niitä tavallisia.

Vai osaako joku pitopalvelussa töissä? Teettekö varmuuden vuoksi kasvissyöjälle saman tien vegaanista, jos sille ei muuten ole tarvetta?

t. 69

Vierailija
68/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kykenevät halutessaan syömään myös normaalia sekaravintoa. Tästä syystä heidän nöyristely on turhaa. Aina voi jättää ruuan väliin jos ei muka tavallisesta ateriasta mitään syötävää löydä. Kasvissyönti kun monelle pelkkää itsensä esille tuontia.

Vierailija
69/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä, että pöydässä oli tarjolla perunoita, lihaa ja salaatteja. Ja kasvissyöjille perunoita, munakasta ja salaatteja.

Vierailija
70/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onko mielestänne hyvä yhdistelmä juhlaruoaksi perunat ja munakas?

Vierailija
71/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä, että pöydässä oli tarjolla perunoita, lihaa ja salaatteja. Ja kasvissyöjille perunoita, munakasta ja salaatteja.

mukaan kyseessä oli juhla, joten on olettavaa, että siellä on ollut muutakin kuin pääruoka.

Mutta oli tai ei, noin yleisesti tarjoiluista puhuttaessa sillä on aika paljon väliä onko vegaaninen vai lakto-ovo-vegetaarinen ruokavalio.

Siksi minusta oli hieman outoa, jos ap on tähän saakka aina saanut täysin munatonta ruokaa joka paikassa esim. kakkukahveilla, ilman, että on sitä ilmoittanut. Tai sitten hän syökin kuitenkin näitä ja vain tuo munakas pääruokana ärsytti. (Jonka kyllä ymmärrän, hieman outo valinta, vaikka raaka-aineet sinänsä yleensä "tavallisille" kasvissyöjille kelpaavatkin.)

t. 69

Vierailija
72/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota minäkin olen kummastellut. Että kun ollaan kasvissyöjiä, niin munia ei syödä (esim. keitettyjä tai munakasta) mutta kun lyödään kakku pöytään, niin johan kelepaa :D

Vierailija
73/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onko mielestänne hyvä yhdistelmä juhlaruoaksi perunat ja munakas?

Munakas sopii juhlaruoaksi, jos siinä on mukana jotain muutakin kuin munaa.

Vierailija
74/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kasvissyöjä vähän valaista, että miksi on ok syödä kakku, jonka leipomiseen on käytetty kananmunia, mutta ei munakasta? Onko se niin, että kun sitä kananmunaa ei näy, niin sitä ei ole olemassakaan?

LOL.

Vierailija
75/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on kasvissyöjä, jonka ruokavalioon kuuluvat kananmunat, sitten voi syödä täytekakutkin. Vegaani taas ei syö kananmunia missään muodossa. Mikä tässä on vaikeaa?

Vierailija
76/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on kasvissyöjä, jonka ruokavalioon kuuluvat kananmunat, sitten voi syödä täytekakutkin. Vegaani taas ei syö kananmunia missään muodossa. Mikä tässä on vaikeaa?

että "kasvissyöjät" eivät itsekään tiedä, mitä syövät. Ap:ta ärsytti munakas, mutta ilmeisesti täytekakut ja muut leivonnaiset kelpasivat juhlissa? Ei kai minun pidä uskoa, että ne leivonnaiset olivat munattomia?

LOLLOL.

Vierailija
77/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kasvissyöjä vähän valaista, että miksi on ok syödä kakku, jonka leipomiseen on käytetty kananmunia, mutta ei munakasta? Onko se niin, että kun sitä kananmunaa ei näy, niin sitä ei ole olemassakaan?

LOL.

Tosin mieheni on allerginen kananmunalle ja INHOAA sitä myös. Voi syödä ihan vähäisiä määriä ilman ihottumaa.

Ollaan siis molemmat kasvissyöjiä.

Vierailija
78/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänhän kirjoitti tuolla jo aiemmin, että syö kananmunia.

Vierailija
79/79 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minulla ongelmaa ole kakkujen kanssa, syön niitä, jos tarjotaan. Eikä minua se munakas yhtään ärsyttänyt, vaikka joku niin luuleekin, itse kun voin mainiosti syödä kananmunia, jos niitä eteen tulee. Toistan jo itseäni, mutta mainitsen nyt vielä kerran, että ihmettelin vain ammatikseen ruokaa tekevän valintaa kasvisvaihtoehdoksi.