Siivouksen seurantaketju. Kämppä törkeässä kunnossa. Saa kannustaa!
Joudun raivaamaan asuntoni nopeasti, koska muutaman päivän kuluttua tulee joku remppamies katsomaan paikkoja. Haastetta riittää, koska en ole siivonnut yli vuoteen ja asun yksin. Neliöitä on lähes sata. Saa kannustaa, mutta ei paheksua tai moralisoida. Käyn aina välillä raportoimassa tänne.
Nyt pitäisi keksiä, mistä aloittaisi. Mikään kohta ei innosta ja joka paikka on käytännössä yhtä sotkuinen.
Kommentit (141)
Sängylläkin on toinen puoli täynnä vaatteita. Onneksi sentään ovat puhtaita. Ehkä tuota pinoamista voisi kokeilla kaikkeen. Niiden eteisen laatikoiden kanssa on vaikeuksia.
-ap
Häpeäisin silmät päästäni, jos joku näkisi tämän läävän. Pitäisi ainakin kylppäri siivota ensin. Ehä aloitankin siitä?
-ap
Mutta en edes mahdu pariin huoneeseen. Koko lattiapinta-ala on täynnä. Olen vain täyttänyt niitä ja lopulta sulkenut oven. On tämä kyllä ihan hirveää.
-ap
Johonkin huoneeseen varmasti mahdut. Aloita sellaisesta huoneesta; yllä onkin hyviä ohjeita siihen. Kun olet saanut sen siistiksi, tee sama seuraavalle huoneelle. Kun etenet huoneeseen, johon et mahdu sisään, kanna kylmästi ovelta siivottuun huoneeseen tavaraa sen verran kuin mahtuu, lajittele ne ensin ja jatka samaan malliin.
Välillä voit myös arvioida kokonaisuutta, mutta ei samaan aikaan kun olet aktiivisessa siivoustyössä. Istu rauhassa alas, arvioi muistinvaraisesti minkä verran sinulla on minkäkinlaista tavaraa, ja suunnittele mitä niillä teet. Jos sinulla on useampi huone niin täynnä, että et mahdu sisään, sinun pitää suunnitella heitätkö suurimman osan tuosta tavarasta pois, lahjoitatko ne jonnekin lähetystorille tai tutuille, lähdetkö myymään kirpparille, vai haluatko säilyttää itselläsi. Jos päädyt vikaan vaihtoehtoon, sinun pitää varmaankin vuokrata varastotilaa tavaroille.
Jos kamaa on paljon, kannattaisi sopia ystävien tai sukulaisten kanssa jokin päivä, jolloin tulevat auttamaan kantamisessa. Muuten saatat uupua urakan keskellä.
Tsemppiä!
Mutta tosi tylsää siirtää jo siivottuun huoneeseen tavaraa. Jos nyt siihen pisteeseen edes pääsen. Tekisi mieli pitää edes yksi huone romuvarastona ja sanoa sille remppamiehelle, että sinne ei saa katsoa, koska siellä on mun vihainen leijona odottamassa ruokintaa.
-ap
Tsemppiä joka tapauksessa, mieti sitä lopputulosta ja sitä fiilistä mikä on sitten kun on saanut homman tehtyä :)
Kylppäri on hyvä huone aloittaa, ei ole yleensä valtavan isokaan ja urakointi näkyy nopeasti :)
T: Se, joka tarjoutui auttamaan
Mutta saisit astman tässä kaivoksessa. Ehkä menen nyt sinne kylpyhuoneeseen. Tulen vaikka sitten kertomaan, kun olen saanut lattian näkyviin.
-ap
Ovatko keittiö, ruokailutila ja oleskelutilakin yhtä sotkuisia? Kylppäristä taisit jo mainitakin. Minä aloittaisin aivan ensimmäiseksi keittiöstä, sitten siivoaisin kylppärin ja raivaisin makuunurkkauksen ja oleskelunurkkauksen siisteiksi. Näin syömiset ja vessakäynnit eivät enää aiheuta stressiä, vaan niistä saa hyvää oloa kun näkee saaneensa jotain aikaiseksi, ja siivouksesta saa pidettyä paremmin henkistäkin taukoa. Silloin on helpompaa jaksaa urakka loppuun saakka.
Olen itse samanlainen sottapytty, joten symppaan ihan älyttömästi tuota sun proggista! Siistiin huoneeseen tavaran kärrääminen voi olla ikävää, mutta jos lajittelet tavaran heti siirrettäessä, huomaat edistymisesti helpommin. Sitten yhtäkkiä sinulla onkin jo kaksi siistiä huonetta, joista toinen voi tämän jälkeen jäädäkin siistiksi, koska voit pyhittää sen toisen siivoamisen välitilaksi.
Kyllä sä pystyt siihen! Mäkin olen pystynyt, vaikka ennen aloittamista se tuntuu mahdottomalta.
t. 11
ole siivonnut vuoteen? Omituista... no, tsemppiä.
Aloita raivaamisesta. Sillä saa kaikkein nopeiten aikaiseksi näkyvää jälkeä. Kerää likaiset vaatteet yhteen kasaan ja puhtaat toiseen kasaan. Kolmanteen kasaan kaikki paperiroska ja neljänteen epämääräinen jäte. Kanna paperiroska ja epämääräinen jäte isoissa jätesäkeissä roskiin, jos ne ovat lattialla kaiken rojun seassa, niin ne tuskin ovat tärkeitä. Tässä vaiheessa pitäisi jo alkaa näkymään lattiapinta-alaa. Seuraavaksi kasaa puhtaat vaatteet kaappiin ja laita koneellinen likaista pyörimään. Vie käteenosuvat tavarat paikoilleen, kirjat kirjahyllyyn, roskat roskiin, vaatteet vaatekaappiin tai pyykkikasaan, tiskit keittiöön.
Kun asunto alkaa löytymään rojun alta, niin siirry siivoamaan huoneita. Lupaa itsellesi palkintoja mitä saat, kun huone on valmis. Kylppärin siivoamisella tienaat kahvitauon munkkipossulla ja keittiön siivoamisen jälkeen on aika tilata pitsaa. Siivoa kerralla niin paljon kun vaan jaksat, sohvalle istuminen yleensä vesittää homman. Siitä on kovin vaikea nousta ylös ja jatkaa.
Tavaroiden siistiminen auttaa yleensä paljon. Hätätilassa voit laittaa osan tavaroista pahvilaatikkoonkin, jos niille ei ole paikkaa. Ajan kanssa sitten raivaat niille tilaa tai myyt kirpparilla. Tuleepa kuvailustasi mieleen yksi Suomen kaamein kämppä jakso. Siinä taidettiin kyllä heittää kaikki roskiin :D Kyllä se siitä. Karsit vaan kaiken ylimääräisen pois, etkä jätä mitään levälleen. Ja, kun isoja kasoja alkaa muodostumaan niin ala selvittämään niitä.
Eikä mikään huone innosta. En syö koskaan keittiössä, vaan melkein aina olohuoneessa ja joskus ruokailuhuoneessa.
Tavallaan olen tyytyväinen, että on sen remppamiehen takia pakko raivata paikkoja. Mutta kiireessä joudun tekemään väliaikaisratkaisuja eli siirtelen vain kamaa paikasta toiseen eli ihan näennäissiivousta.
-ap
Se tässä jotenkin mättää, että on sama mitä tekee, koska kaikkea pitää tehdä. Jos olisi edes pari paikkaa yli muiden, voisi olla helpompi organisoida. Yritän nyt sitä kylppäriä.
Valitettavasti söin palkintokakkupalan etukäteen.
-ap
Edistyy kyllä, mutta niin kovin hitaasti ja väsyttääkin kauheasti.
Tsemppiä sulle. Jaksan paremmin, kun ajattelen, että joku muukin tekee samaa hommaa.
Päivitäthän taas jossain vaiheessa!
Sain juuri ne eteisen laatikot pinottua.
-ap
Eli laita munakello soimaan esim. 5 tai 10 minuutiksi, ja puuhaat sen verran aina yhdessä huoneessa. Eli otat vaikka jätesäkin ja täytät sitä koko ajan, tai jos roskat ehdit kerätä niin alat kerätä muuta jne, mutta kun kello soi niin siirryt seuraavaan huoneeseen. Tuolla tyylillä käyt huoneita läpi vähän kerrallaan, ei tule olo että "tämä on nyt pakko saada kerralla valmiiksi". Ja muista pitää kerran tunnissa 10min lepotauko, jolloit juot vettä tai kahvit tms. Kyllä parissa päivässä saa jo hirveästi aikaan. Tsemppiä!
Kyllä se siitä etenee. Nyt olen hengessä mukana ja siivoan itsekin kotonani! Voit myös käyttää tekniikkaa, jos teet oikeasti siitä yhdestä huoneesta totaalisen kaaoshuoneen, viety sinne kasseissa ja laatikoissa tavaraa. Jos haluat, voit siellä lajitella kamaa valmiiksi vähän kasoihin (Ikea-kassit on loistavia tässä hommassa).
muut huoneet sitten vain näennäisjärjestykseen
Nyt on ensimmäinen tauko meneillään. Juon vain lasillisen kylmää vettä.
-ap
Voisi hakea kasseja. Myydäänköhän siellä muuten isoja pahvilaatikoita? Tai mistä niitä saisi kerralla paljon?
Kylppärin lattia on edelleen kesken. Poimin sieltä jo noin miljoonaa tyhjää wc-paperirullaa. Ja vieressä on roskis! Siirryin välillä pesualtaan ympäristöön.
-ap
Ihanaa että tässä maailmassa on joku muukin joka ei siivoa kovinkaan usein! Kiitos oikeesti viestistäs, tuli niin hyvä mieli :)
Hauskaa että minustakin on jotain iloa tällaisena siivottomana tapauksena.
Tajusin juuri, että olen kaappikammoinen. Eräässä asunnossa oikein pelkäsin yhtä isoa kaappia. Jos laitan jotain kaappiin, se jää melko varmasti käyttämättä. Kaikki käyttötavara on esillä avohyllyillä, pöydillä, tuoleilla jne. Tämä on tietysti siivoamisen kannalta huono käytäntö.
-ap
Tsemppiä siivoukseen! Kyllä se siitä, lopputulos kuitenkin palkitsee :)
Missäpäin asut? Itse tykkään siivota, saan kicksini siitä, kun näen mitä olen saanut aikaan. Tulisin oikeasti mielelläni auttamaan, jos et asu kaukana :) (Samalla saisin kaipaamani pienen hengähdystauon kotihärdellistä :))