Siivouksen seurantaketju. Kämppä törkeässä kunnossa. Saa kannustaa!
Joudun raivaamaan asuntoni nopeasti, koska muutaman päivän kuluttua tulee joku remppamies katsomaan paikkoja. Haastetta riittää, koska en ole siivonnut yli vuoteen ja asun yksin. Neliöitä on lähes sata. Saa kannustaa, mutta ei paheksua tai moralisoida. Käyn aina välillä raportoimassa tänne.
Nyt pitäisi keksiä, mistä aloittaisi. Mikään kohta ei innosta ja joka paikka on käytännössä yhtä sotkuinen.
Kommentit (141)
En nyt tarvitse psykologisointia tai keskusteluja. On ihan sama, miksi olen tällainen sotkija, koska nyt vain siivoan ja välillä kirjoittelen tänne.
-ap
Kun tässä mietin kuluneita paria päivää, niin huomaan, että tehokasta siivousaikaa ei lopulta ole kovin monta tuntia. Siinä mielessä olisi hyvä, jos voisi siivota vaikkapa aamupäivän ja sitten rauhallisin mielin tehdä jotain ihan muuta loppupäivän. Tällä kertaa tilanne vain on se, että joudun kiristämään tahtia sitä mukaa, kun määräaika lähestyy.
Jotain pientä voisi vielä yrittää ennen kuin väsähtää lopullisesti tältä päivältä.
-ap
terapeuttinen ketju.
Ihana lukea, että maailmassa on toinenkin ihminen, joka säilöö käytetyt lahjapaperit, muovipussit, aikakauslehdet... ja kaiken muun. Meillä on rojun säilytyspaikkoina sauna ja makuuhuone, koska ne on paikkoja, mihin vieraat ei varmasti tunge. En tiedä, mitä tekisin, jos olisin tilanteessa, että joka paikkaan pitäisi remonttimiehen päästä.
On ollut aikoja, jolloin vieraita ei kerta kaikkiaan olisi voinut päästää ovea pidemmälle. Olen ylpeä ja onnellinen, että nykyään eteinen, olohuone ja keittiö ovat suht nopeasti saatavissa ihmisasumuksen näköisiksi.
Mahtavaa, että keittiössä näkyy jo työn jälki. Perussotkuisuus on ok, kaaoksen tilalle. Enää sama vain muihin tiloihin. Jatkat sitten siistimpään, jos ehdit.
Siistimmäksi voi oppia. Itse koitan siivoilla keittiötä esimerkiksi kahvinkeiton ajan sen sijaan, että avaisin sillä aikaa tietokoneen. Siinä ajassa ehtii hyvin laittaa pöydälle jääneet astiat tiskikoneeseen tai tyhjentää koneen puhtaista. Samalla on hyvää aikaa pyyhkiä muruset pöydiltä. Mikä parasta niin tuota ei laske edes siivoamiseksi, koska se vie niin vähän aikaa. Tuollaisia pikkujuttuja, kun keksii muuallekin, niin ainakin jotkut paikat pysyvät siistimpinä. Vielä, kun oppisin imuroimaan säännöllisesti ja laittamaan eksyneet tavarat heti paikoilleen.
Yritän olla kertomatta liikaa tunnisteita itsestäni. Muuten joku tuttu vielä kommentoi projektiani oikeassa elämässä. Tosin ehkä jokaisen tuttavapiirissä on joku, jonka luo pääsee vierailulle äärimmäisen harvoin ja joka muutenkin on kaikin tavoin epäilyttävä.
Nyt on sellainen käytännöllinen ongelma, että imuri temppuilee. Pölypussi ei ole täynnä ja olen tarkistanut muutkin osat, mutta en löydä vikaa. Imuri ei suostu imaisemaan mitään sisäänsä. Se on kyllä vanha mutta vähän käytetty. Mutta en jaksa enkä ehdi surra sitä nyt kovin paljon.
-ap
Suosittelen Dysonia, joka on kallis mutta toimiva, eikä pölypusseihin mene rahaa.
No jos moottori toimii ja pölypussiin mahtuu, kyllä siellä on putkessa varmaan jotakin, joka tukkii sen, vaikka et ole sitä huomannut. Tsemppiä!
Olisi ihanaa nähdä asuntosi: onkohan sinulla samanlaisia paperikasoja kuin minulla (korkeus 30 cm /kasa)?
Onnea ja menestystä raivaukseen!
Voitko irrottaa imurin letkun ja kokeilla onko siinä reiässä imua mihin letku kiinnitetään ? Näin saisit rajattua mahdollisen tukoksen sijaintia.
Kovasti tsemppiä siivoukseen yhdeltä ketjua seuranneelta.
Ap, siivota voi vaikka imuri ei toimisi. Lakaise vaikka ensin ja sitten jos sulla on lattiamoppi, sillä voi pestä lattiat, pöly tarttuu kyllä nihkeään
moppiin.
Esim. Sinin lattiamopit ovat hyviä, ne sellaiset joihin kiinnitettään se liina.
Totta puhuen olen aika väsynyt siivoamiseen. Onneksi remppamiehen käynti on kohta takana. Nyt vain pelkään, että hän ilmoittaa tarvitsevansa enemmän tilaa ja nopeasti. Harmittaa, kun jää se yhden huoneen polkukin raivaamatta. Minun pitäisi tehdä välillä muitakin hommia.
Pino, joka on 30 cm korkea, on mielestäni vielä kohtuullinen. Sitä korkeamman rakentamisessa joutuu jo vähän suunnittelemaan ja ohi kulkiessa saa varoa, ettei pino leviä ympäriinsä. Välillä tuntuu, että kirjapaino olisi saanut jäädä keksimättä. Olisi tämä elämä paljon helpompaa.
-ap
Onko sulla ap vielä pulloja? Mun poika voisi tulla hakemaan sillä ollaan vähän tiukilla nyt... :) itse auttaisin sua mielelläni mutta on kipsi jalassa.
Olen tosin laittanut viestiä eräälle autoilevalle tutulle ja kysynyt, ehtisikö hän auttamaan. Ei ole kuulunut vielä vastausta. Milloin poikasi voisi päästä käymään? Olen muuten huomenna varmaan koko päivän poissa.
Minua vähän huvittaa ajatella, kuinka remppamies saattaa pohtia, miten ihmeessä kenenkään kämppä voi olla tällainen. Missään tapauksessahan täällä ei ole paikat tip top ja edelleenkin voi näyttää siltä, kuinka en olisi siivonnut aikoihin.
Pitäisi varmasti hankkia kunnollisia siivoustarvikkeita vastaisuuden varalle. Mutta nekin vievät tilaa, joten ensin pitää saada jotain ulos.
-ap
meillä ei tietenkään autoa ole eikä tuo 14 v varmaan kamalasti jaksa kantaa.
Pullot tosin eivät ole kovin painavia, mutta isoa säkkiä on hankala kantaa. Siksi olen alusta lähtien ajatellut, että pitäisi olla auto. Silloinkin varmaan pitäisi melkein tehdä pari keikkaa, jos ei ole farmari- tai pakettiautoa. Tämä keli lisää haastetta.
-ap
Yritän nyt ekaksi pinota ne.
-ap
Liian sotkuista. Melkein itkettää.
-ap
ja joka huoneessa kolme muovilaatikkoa tai hätätilassa jätesäkkiä: 1) muualle varastoo nvietävä tavara 2) roskiin vietävä tavara ja 3) pealastusarmeiljalle tms. pois annettava tavara.
Näiden avulla pääsee jo pitkälle. Ja huone kerrallaan, niin homma pysyy hallittavana.
Mutta en edes mahdu pariin huoneeseen. Koko lattiapinta-ala on täynnä. Olen vain täyttänyt niitä ja lopulta sulkenut oven. On tämä kyllä ihan hirveää.
-ap
Ehdotan, että....
-keräät koko kämpästä kaikki pyykkiin menevät tekstiilit samaan kasaan ja ne pyykinpesutilaan
-samoin teete kaikille puhtaille tekstiileille, ne laitat paikoilleen tai ainakin jaat kasoihin (pyyhkeet, lakanat, lastenvaatteet jne...)
-Unohda kierrättäminen pariksi päiväksi, sulla on nyt ihan tarpeeksi puuhaa muutenkin. Hanki sen sijaan isoja säkkejä ja heitä roskiin tavaraa rankalla kädellä. Kirpparisäkin voisit laittaa.
-lelut yhteen kasaan ja edes öbaut paikalleen
-lehdet ja kierrätyspaperit
-astiat yms. tiskattavat tiskiin
Kun nämä suurimmat on kerätty, käy läpi yksi huone kerrallaan. Jaa huone näkymättömiin neliön kokoisiin alueisiin. Käy huoneet läpi neliö kerrallaan. Ota lähellesi laatikoita joihin samalla lajittelet tavarat: roskalaatikko, tärkeät paperit-laatikko, selittämätön krääsä, jolle ei ole paikkaa-laatikko jne. Ota mukaasi myös rätti ja suihkepullo, jolloin saat suurimmat tahrat ym siivottua samalla.
Tsemppiä! Tiedän tunteen aivan liian hyvin...
nyt vaikuttaisi siltä, että tässä on kyse mielenterveysongelmasta ennemmin kuin "boheemiudesta". Ehkä olet jo kuitenkin paranemaan päin, koska haluat tehdä sille kaaokselle jotain? Voisiko jonkinlainen keskusteluapu kuitenkin olla paikallaan?
Tavaroiden tunkemisesta laatikoihin ei valitettavasti ole apua, jos ongelma on siinä, että sitä kampetta on yksinkertaisesti liikaa. Puuttuuko elämästäsi jotain mitä yrität sitten korvata haalimalla tavaroita? Onko elämässäsi ollut suuria menetyksiä? Onko luopuminen yleensäkin sinulle vaikeaa?