Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivouksen seurantaketju. Kämppä törkeässä kunnossa. Saa kannustaa!

Vierailija
16.02.2012 |

Joudun raivaamaan asuntoni nopeasti, koska muutaman päivän kuluttua tulee joku remppamies katsomaan paikkoja. Haastetta riittää, koska en ole siivonnut yli vuoteen ja asun yksin. Neliöitä on lähes sata. Saa kannustaa, mutta ei paheksua tai moralisoida. Käyn aina välillä raportoimassa tänne.



Nyt pitäisi keksiä, mistä aloittaisi. Mikään kohta ei innosta ja joka paikka on käytännössä yhtä sotkuinen.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ulkopuolinen alkaisi raivata, joutuisin koko ajan selittämään vieressä, mitä pitää tehdä. Esimerkiksi erinäisissä pinoissa on sekaisin lehtiä, kirjeitä, tärkeitä papereita jne. En haluaisi, että kukaan näkisi niitä. Sitten on kaikkea sellaista tekemistä, mikä ei yksittäin tuntuisi missään, mutta kun kerralla yrittää kaikkea, tuntuu, että pää halkeaa.



Saa kyllä silti antaa raivausfirman yhteystiedot. Ehkä he veisivät esimerkiksi tyhjät pullot pois.



-ap

Vierailija
42/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos kaikki alkaa näyttää sinusta yhtä pahalta, etkä saa jatketuksi hommaa mistään, niin kokeilet miltä ulkoa tulevan silmin kotisi näyttää, ja tartut sitten siihen mikä ensimmäisenä pistää silmään. Eihän sillä mitään väliä ole onko se oikeasti juuri sen remppamiehen silmään osuva asia vai ei, pääasia että näet jonkin asian josta jatkaa siivousta.



Millä tyylillä nyt olet tehnyt? Oletko siivonnut yhden huoneen kuntoon vai miten? Siivoatko oikein niin kuin rätin ja pesuaineiden kanssa, vai kasaatko nyt pelkästään kauttaaltaan tavaroita? Suosittelisin keskittymään siihen tavaroiden raivaamiseen, lajitteluun ja poisviemiseen, ehkä pölynimuria siinä mukana pitäen koska pölyä varmasti löytyy myös sitä mukaa kun tavaroita nostelee. Mutta muuten ei varmaan kannata paljonkaan aikaa käyttää sellaiseen putsaamiseen, jonka tekee vaikka tunnissa juuri ennen remppamiehen tuloa.



Mitä luulet, onko mahdollista saada säilytettävät tavarat jotenkin järkevästi asuntoon paikoilleen, vai onko sitä oikeasti niin paljon että jotkut huoneet on täynnä irtotavaraa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonnekin kotisiivousyhtiöön. Voi olla vähän lyhyt varoitusaika, mutta monesti nämä siivousfirmat tekee muutakin kotiapua kuin pelkkää lattioiden luuttuamista, esim. ottavat ne palautuspullot ja vievät ne pois, laskuttavat sen ajan mukaan mikä siihen menee. Tai voivat viedä vaatteita pesulaan tms. (Toki pesulastakin joku voi ehkä tulla hakemaan sinulta vaatteet ja palauttavat sitten pestyinä ja viikattuina.)



Voit sanoa vielä, että samasta siivousfirmasta voisi tulla ihmisiä ensi viikolla tekemään sitä pintojen puhdistusta ennen remppamiestä (ja vaikka sen jälkeenkin). Silloin sinun ei tarvitse välittää siitä niinkään, vaan keskityt itse siihen raivaamiseen ja lajitteluun, jota on vaikea jättää muille tehtäväksi.



Ja jos saan vielä suositella, niin ehkä säännöllisesti käyvä kotisiivooja auttaisi myös siinä järjestyksen säilyttämisessä, sillä vaikka siivooja ei itse niitä sinun tavarapinoja järjestele, vähäsen ehkä kuitenkin katsoisit mihin kuntoon koti jää, jos siivooja on tulossa sinä päivänä. Eikä sinulla menisi omaa aikaa siihen imurointiin tai vessan siivoamiseen, vaan senkin ajan voisit käyttää järjestyksen ylläpitoon.





Vierailija
44/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi huone jää väistämättä täyteen irtotavaraa. Saan ehkä raivattua sinne polun ja siinä kaikki.



Olen siivonnut lähinnä niin, että olen hyökännyt yhteen paikkaan ja siitä lajitellut eteenpäin: roskikseen, paperipinoon, vaatepinoon, meikkipinoon jne. Äsken esimerkiksi yhdessä nurkassa oli jotain epämääräistä, jonka varmaan joku raivausfirma olisi pistellyt sellaisenaan roskiin. Mutta kun katsoin tarkemmin, siellä välissä oli kympin seteli ja lottokuponkeja. Voin olla tietämättäni lottovoittajakin, koska en ole muistanut tarkistaa noita kuponkeja.



-ap

Vierailija
45/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niitä lehtiä voi laittaa roskiin myös! Vilkaiset kantta, jos näyttää tutulta ni eiku paperinkeräykseen vaan!

Vierailija
46/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin tällä hetkellä kaipaa pintojen puhdistusta. Tuskin remppamies pölyistä hätkähtää ja ehdin kyllä sitten imuroida ja pyyhkiä pölyjä vielä viimeisenä aamuna.



-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne liittyvät töihini. En tilaa mitään naistenlehtiä tai sanomalehtiä tai vastaavia, vaan kaikki lehdet ovat jotain "asiaa".



-ap

Vierailija
48/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee siivoushommia tunti kerrallaan ja käy sitten raportoimassa tänne. Jää enemmän aikaa siivoamiselle ja aikasi ei kulu hukkaan täällä netissä. Minäkin menen imuroimaan nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/141 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on täynnä. En oikein haluaisi tunkea niihin tavaraa, koska sitten niitä pitäisi siivota.

Oletko siis töissä sunnuntaina? En varmaan ehdi Ikeaan, koska täytyy puskea täällä kotona.

-ap


ikeassa käy nopsaa hakemassa mm. niitä pahvilaatikoita.. osaan ulkoa espoon ikean! =)

viimeksi siellä käväsin n.10 min!

Vierailija
50/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon siinäkin saa aikaan, mutta toisaalta sillä tahdilla ei tuntia jaksaisi. Hauskaa imurointia sinne!



-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla on myös sellainen kaupan ostoskoppa,johon laitan kaikki mitkä eivät huoneeseen kuulu.

Ja kun huone on siisti, laitan valot pois, oven kiinni ja vien kaikki kopassa olevat tavarat paikalle ja siirryn seuraavaan huoneeseen.



Olen kotiäiti ja meillä kello herättää ma - pe klo 06.30. Lapsen herätän klo 8, mulla on aina 1,5 h aikaa itselleni. Olen tehnyt listan jokaiselle päivälle mitä sinä päivänä siivoan. Usein, lähes aina olen ko päivän siivouksen tehnyt jo edellisenä päivänä, lisäksi aamuisin pyrin että koti on muutenkin siisti.

Mutta jotenkin toi, että on sille varattu aika jne auttaa järjestyksen pitämistä.



Ehdottomasti kaikkein tärkeintä siistin kodin ylläpidossa on ylimääräisen tavaran poislaittaminen ja hyvät säilytystilat.

Esim mulla on 3 isoa muovikassillista täynnä muovipusseja. Olen niitä aina ottanut vastaan ja nyt kotiäitinä kun en oikeastaan osta juuri mitään, on muovipussivarastot tyhjentyneet kiitettävästi. Lisäksi käyn kirppiksellä 2 x vuodessa myymässä tarpeettomia tavaroita, silloin aina muovipusseja menee.

Vierailija
52/141 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan niin itseni näistä viesteistäsi! Olen ikäni ollut juuri samanlainen, mutta parisuhteissa eläminen on hieman rajoittanut sotkujen kertymistä. Tosin miehenikin on oppinut kanssani pahoille tavoille.. Kun tapasimme, hänellä oli vaatekaapissakin pinot viikattu viivoittimen kanssa (siltä se näytti ainakin) - nykyään on molemmilla vaikeuksia saada niitä vaatteita edes sinne kaappiin asti.



Olemme juuri muuttamassa. Viisi muuttokuormaa on jo kärrätty tänne uuteen paikkaan, ja vielä ainakin kerran pitää käydä tyhjentämässä vanhaa. Kaikkien tavaroiden läpikäyminen kerralla on ollut hyvin ahdistavaa, ja meissäkin on herännyt halu organisoida tämä uusi koti alusta asti siten, että se olisi helpompi pitää siistinä. Meillä vain on niin kiire, ja tavaraa niin paljon, että olemme joutuneet myös tunkemaan selvittämättömiä kasoja ja laatikoita kaappien perukoille.



Nyt kun saimme lisää tilaa, olen vakaasti päättänyt, että elämässämme alkaa sosiaalisempi kausi. Aiemmin emme viitsineet kutsua ihmisiä kylään, kun kotimme oli lähinnä tavararöykkiön keskellä kulkeva polku. Nyt meillä on jo muuton jälkeen käynyt enemmän ihmisiä kuin edellisessä paikassa kymmenen vuoden aikana, ja se tosiaan auttaa pitämään paikkoja siistinä!



Tsemppiä kovasti hankkeeseesi, ja tulethan taas päivittämään. Juttujasi on kiva lukea. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä sitten onko niitä Suomessa lainkaan. Kotisiivoojat toki tekee sellaista jos on pakko, esim. jonkin sosiaalitapauksen kotona, mutta ehkei se ole nyt realistista kuitenkaan.



Minä tekisin siihen tyyliin, että koittaisin saada tärkeimmät tilat siisteiksi, ja sen tilan joka on pakko jättää ja täyttää vielä entisestään niillä muista huoneista tulevilla kamoilla, koittaisin saada sen näköiseksi että sielläkin on joku systeemin alku, esim. isoimmat tavarakasat laatikoissa. Vaikka siellä olisi vain se polku keskellä. Siihen on ehkä helpompi palata vielä myöhemmin, jos siellä on jotakin jo saanut järjestettyä.



Pahvilaatikoita, muuttolaatikoita ynnä muuta saa Ikean lisäksi ainakin Bauhaussista, HongKongista yms. sekatavarakaupoista. Niiden kuskaaminen autottomalle voi olla vaikeaa, tällaisessa asiassa se kotisiivousfirma voisi ehkä auttaa mahdollisesti. Ikeasta saattaa saada muuten jonkin keräily ja kuljetuspalvelun, eli hakevat ne haluamasi tavarat ja tuovat kotiin.



Jos rahasta ei ole pulaa, niin vaatteet säkkeihin ja pesulaan, ihan turha alkaa niitä itse nyt lajitella jos on kiire. Pesu ei haittaa jos ne on olleet vuoden lattialla, ihan sama vaikka silloin aikanaan olisivatkin olleet puhtaita.



Sitä lehtienkin säästämistä kannattaa miettiä, vaikka ne liittyisivätkin työhön. Miten hyödynnät lehtiarkistoa, miten löydät sieltä jonkin artikkelin tai tietyn numeron jonka haluaisit lukea, miten pitkään säilytät lehtiä. Jos huomaat ettet ole niitä lehtiä ikinä enää tarvinnut sen ekan lukemisen jälkeen, tai jos lehdet löytyy myös netistä tai jostakin jonkin muun ylläpitämästä kirjastosta, niin ehkä niitä ei kannata kotona säilöä keräämässä pölyä.

Vierailija
54/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim mulla on 3 isoa muovikassillista täynnä muovipusseja. Olen niitä aina ottanut vastaan ja nyt kotiäitinä kun en oikeastaan osta juuri mitään, on muovipussivarastot tyhjentyneet kiitettävästi. Lisäksi käyn kirppiksellä 2 x vuodessa myymässä tarpeettomia tavaroita, silloin aina muovipusseja menee.

että on kolme kassia käytettyjä muovikasseja. Ne vie hirveästi tilaa ja uusia käyttämättömiä (eli pieneen tilaan pakkautuvia!) saa kaupasta parilla eurolla, ihan missä koossa sitten haluaakin. Toki on järkevää yrittää muovipussit hyödyntää ehdottomasti, mutta kannattaa miettiä vaikka siltä kantilta, että mitä yksi neliö omassa kodissa maksaa, ja kuinka ison osan siitä haluaa tuhlata niille käyttöä odottaville muovipusseille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule voisitko laittaa kuvan, itsekin miellän itseni hamsteriksi, mutta tavaramääräsi kuulostaa aivan uskomattomalta. Edes jostain kasasta. Mutta onnea ja tsemppiä raivaukseen kuitenkin. Tuollaista tavaramäärää ei pelkällä organisoinnilla varmaan saa kondikseen, joten raa'asti vain täytyy luopua asioista ja heittää mäkeen. Ei sekään auta, jos tietää että omsitaa tietyn tavaran, muttei tiedä missä se sijaitsee :)

Vierailija
56/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken vilkaisin osittain raivattuja tiloja ja näin tosi paljon lattiaa. Näytti oikein kivalta. Muutama neliöhän siinä vasta on, mutta paikoittain täällä on jo sellaista normaalisotkuista.



-ap

Vierailija
57/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!!!

Vierailija
58/141 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kuitenkin tarjouksesta!



Olen nyt saanut keittiön melkein normaalisotkuiseen kuntoon. Koko ajan vain kertyy harmillisesti tavaraa, joka ei kuulu minnekään, mutta jota ei ehdi nyt lajitella.



-ap

Vierailija
59/141 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä ne toistaiseksi oikein mahtuisikaan minnekään.



Kukahan meidät boheemit kalauttaisi jollain vekottimella sellaisiksi, että siivoaisimme aina heti jälkemme ja vielä nauttisimmekin siitä?



-ap

Vierailija
60/141 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä vähän hassua, mutta kyllä se kummasti auttaa, kun käy täällä välillä lukemassa ja kirjoittamassa. Muut ketjut olisivat toki paljon kiinnostavampia, mutta yritän olla vilkuilematta niihin.



Tajusin juuri, että remppamiestä tuskin haittaa, jos sängyllä tai sohvalla on vaatevuoria. Voin käydä niitä läpi sitten myöhemminkin. Nyt yritän saada lattiat suht siisteiksi, koska siitä tulee jotenkin siedettävä yleisvaikutelma.



-ap