Siivouksen seurantaketju. Kämppä törkeässä kunnossa. Saa kannustaa!
Joudun raivaamaan asuntoni nopeasti, koska muutaman päivän kuluttua tulee joku remppamies katsomaan paikkoja. Haastetta riittää, koska en ole siivonnut yli vuoteen ja asun yksin. Neliöitä on lähes sata. Saa kannustaa, mutta ei paheksua tai moralisoida. Käyn aina välillä raportoimassa tänne.
Nyt pitäisi keksiä, mistä aloittaisi. Mikään kohta ei innosta ja joka paikka on käytännössä yhtä sotkuinen.
Kommentit (141)
Kaikki vain on esillä, kuten tuossa aiemmassa viestissäni kerroin.
Nyt väsyttää jo aika paljon. Tekisi todellakin mieli vain roikkua netissä.
-ap
Mun väsymys meni ohi kun vaan sinnikkäästi jatkoin. Nyt on jo aika erinäköistä täällä!
Nyt jatkan vielä vähän ja sitten menen saunaan!
T. Se yksi jolla sama meininki
toivottomalta, mutta kun joku huone on siisti, niin saat uutta tarmoa siivota loputkin! Niin ainakin mulla aina käy. Aikaansaamastaan puhtaudesta saa mielettömästi mielihyvää, vaikka aluksi tuntuu ylipääsemättömältä edes aloittaa.
Tsemppiä!!
Ammetta en kyllä jaksa pestä jonkun remppamiehen takia. On pakko jättää jotain tekemättä senkin takia, että kaikkeen ei riitä aika.
Ei kai saisi vielä luovuttaa, mutta yllättävän paljon väsyttää.
-ap
Vie nyt ensin vaikka säkeittäin sellaista tavaraa pois, jonka saat laitettua taloyhtiön roskikseen. Huomenna teet sitten vaikka retken pullonpalautuspaikkaan.
Jos sulla on kaapit tyhjänä, siijota hätäratkaisuna likavaatteet yhteen. Ei kannata alkaa pestä pyykkiäkään ennen kuin saat raivattua tilaa pyykinkuivatukselle. Älä mene ostamaan lisää säilytyslaatikoita.
Ensinnäkin, heitä rojua surutta pois. Tiedät itsekin ettei sinulla voi olla niin paljoa tavaraa jota todella tarvitsisit. Nyt ei ole aikaa kirppiksiin, mutta jätesäkkeihin ja uff:lle tai mihin tahansa hyväntekeväisyyteen. Tai jos et jaksa, niin roskiin vaan. Jokainen tavara sitoo itseensä sinun energiaasi, ei ihme että olet väsynyt. Heitä siis kaikki mahdollinen pois. Älä tee pusseja/laatikoita jotka"katsot ja lajittelet sitten myöhemmin", koska sitä päivää ei koskaan tule. Suurin osa tavaroista siis on romua, et tarvitse niitä. Mietit nyt vain että MITÄ ILMAN ET VOI TULLA TOIMEEN, kaikki loput heität pois, kaikki työvälineet, kirjat, meikit, vaatteet, astiat yms. Oikeasti, ajattele sitä tilaa minkä saat rojujen tilalle, kuinka silloin voit vapaasti hengittää ja aurinkokin pääsee vihdoin kotiisi.
terv.Romunraivauksen tehnyt
Kaikki on mahtunut pyykkikoriin.
-ap
En ainakaan nyt. Suurin osa tavaroistani ei sitä paitsi ole romua. Minulla ei esimerkiksi ole mitään surkeita vaatteita, koska käytän aina kivoja vaatteita. Huonekalutkin ovat kivoja ja tähän asuntoon harkiten hankittuja. Tietysti tulisin toimeen pelkillä peseytymistarvikkeilla ja peitolla, mutta mitä sitten tekisin tyhjässä kämpässä?
-ap
Olisi synti heittää hyvää tavaraa roskiin, eli itse en siihen pystyisi. Mielluummin vien kierrätyskeskukseen, sinne ottivat viimeksi myös risan tulostimen, kuulemma varaosiksi. Ihana paikka.
Ei tosiaan kannata jynssätä ammeita tai muita, vaan keskittyä tärkeämpään, tavaran vähentämiseen ja lajitteluun. On todella vapauttava tunne kun pääsee eroon turhista kamoista.
Meillä olis vaatekaapit seuraavana vuorossa... Olen sentimentaalinen ja harrastan käsitöitä ja askartelua jne, joten tarvikkeita, muistoja ja rakkaita vaatteita säilyttelen vaikken niitä enää koskaan käyttäisi. Mutta toisaalta vois ajatella niinkin että joistakin rakkaista vaatteista voisi olla iloa jollekin muulle, kun minä säilytön niitä vaan tuolla komerossa. Eli hukkaan menevät siellä.
Syö terveellisesti, venyttele ja nuku tarpeeksi, niin olet paljon energisempi! Sisulla vaan jatkamaan!
Osa säästää kaiken, osa ei säästä yhtään mitään. Ja sitten on ihmisiä siltä väliltä. Olen lisäksi viimehetkeenjättäjä ja saan aina paljon aikaiseksi kiireessä. Mitä enemmän on aikaa, sitä tehottomampi olen.
-ap
Naapureita en viitsisi häiritä, mutta en nukahda vielä tunteihin. Väsyttää silti.
-ap
Siis sinulla on huonekaupalla tarpeellista tavaraa jota puolustat henkeen vereen. Ymmärrän toki että toisen roju on toisen aarre, mutta... Mutta eihän tuollainen tavaramäärä ole tarpeellinen kenellekään, saati terveellistä. Älä nyt pahastu, mutta oletkohan himohamstraaja? Oletko masentuvaista tyyppiä? Pidätkö verhoja kiinni päivisinkin? Vai onko siis lattioilla vain oikeasti roskaa, siis vanhoja sanomalehtiä, tyhjiä karkkipusseja, rikkinäisiä sukkahousuja, ja sotku johtuu niistä vai onko lattiatkin täynnä tarpeellista tavaraa? Älä loukkaannu, yritän vain saada jonkinlaista kokonaiskuvaa, että onko edes realistista että tavarat mahtuvat kaappeihin?
Kyllä sinä selviät, oli tilanne nyt minkälainen vain :).
Mutta kun olen tässä keräillyt rojuja ja roskia roskikseen, niin silti on tavaraa joka paikassa. Kuten kerroin, en tykkää pitää käyttötavaraa kaapeissa. Kaapit pelottavat. Ylipäätään tyylini on runsas. Esimerkiksi sohvalla pitää olla paljon tyynyjä. Voi olla, että olen sitten himohamstraajakin.
-ap
Kieltämättä olen vähän kapinallinenkin, kun en yleensä siivoa. On niin kivaa, kun ei kukaan pääse määräilemään, että pitäisi siivota.
-ap
Pitäisiköhän sinun irrottaa kaapin ovet? Ystäväni teki niin makuuhuoneen ja eteisen kaappeihin ja laittoi verhot oviksi jotka tosin sitoo kauniisti rusetilla kiinni sivuille, mutta jos on vieraita tulossa, niin vetää verhot eteen. Kiva sisustusidea, vaikka hän teki sen siksi että kaapin ovet olivat niin kauheassa kunnossa. Ehkä nyt ei ole hyvä hetki tuohon ideaan, mutta sitten remonttimiehen käytyä?
Ja seinille paljon naulakoita joihin ripustaa vaikka henkarille käyttövaatteita?
40+41
Lisäksi osasta olen ottanut ovet pois, mutta en ole laittanut verhoja. Mutta esimerkiksi makuuhuoneessa ovet ovat jotenkin siistimmät.
-ap
Osaatko yhtään arvioida miten olet päätynyt tuohon tilanteeseen? Milloin kotonasi on viimeksi ollut siistiä?
Silloin oli mies, joka motivoi siivoamaan. Mutta en ole koskaan ollut mikään viikkosiivoaja.
-ap
Hei,
Aloita juuri roskien ja pyykkien keräämisestä. Esim ne vessapaperirullat, kaikki lehdet, kaikki sellainen suurin roska ensin pusseihin ja vie pussit välillä ulos roskikseen, ettei ne jää enää jalkoihin pyörimään. Sitten alat katsoa tavaroista läpi, että mitä niistä voi laittaa roskiin. Useimmiten kaiken, jos et ole niitä muutenkaan vuoteen käyttänyt. Sitten vielä yksi vinkki, älä käy netissä liian usein. :P Jos täällä vain meitä viihdytät viesteilläsi, niin menee siinä aikaa hukkaan. Mutta taukoja pitää pitää!