Siivouksen seurantaketju. Kämppä törkeässä kunnossa. Saa kannustaa!
Joudun raivaamaan asuntoni nopeasti, koska muutaman päivän kuluttua tulee joku remppamies katsomaan paikkoja. Haastetta riittää, koska en ole siivonnut yli vuoteen ja asun yksin. Neliöitä on lähes sata. Saa kannustaa, mutta ei paheksua tai moralisoida. Käyn aina välillä raportoimassa tänne.
Nyt pitäisi keksiä, mistä aloittaisi. Mikään kohta ei innosta ja joka paikka on käytännössä yhtä sotkuinen.
Kommentit (141)
Mutta itse olen siis sitä tyyppiä, jolla on kaikki lasit ja kupit omasta takaa. Jos oikein isot juhlat järjestäisin, voisin tietysti vuokrata laseja ja tilojakin. Mutta muuten minusta on kivaa, että on esimerkiksi pari kunnollista astiastoa. Vaatteita ja korujakin on joka lähtöön eikä tarvitse syöksyä kauppoihin, kun on jotain yllättävää menoa.
Välillä tuntuu, että kaikkien pitäisi olla hirveän käytännöllisiä ja tehokkaita. Joissakin kodeissa on suorastaan sielutonta, kun aivan kaikki on vain jotain funktionaalista.
-ap
että ei tuokaan tervettä ole, että eletään niin askeettisesti että ihmisellä on vain välttämättömimmät tarvekalut ja muutama vaatekerta.
En nyt tarkoittanut että pitäisi mennä äärimmäisyyksiin. En tiedä millaista tavaraa ap:lla on, mutta onhan se ongelma jos tila ei selvästikään riitä. En itsekään elä tyhjässä kodissa vaan hyvinkin "runsaassa". Itse tein romunraivauksen, joksi sitä kutsun vaikka kyllä se oli ihan kelpo tavaraa mistä hankkiuduin eroon. Itsessäni on selvästi hamsterin vikaa ja käyttökelpoisesta/hyvästä tavarasta luopuminen on aina rankkaa. Mutta ymmärrän senkin ettei ihminen voi pitää kaikkea omistamaansa, tai ainakaan sitten ei saa ostaa enää yhtään mitään lisää. Aikani tein myös kirppikselle meneviä laatikoita, mutta enhän mä niitä koskaan mihinkään kirppikselle saanut vietyä. Tai no kerran näin sen vaivan että hinnoittelin ja lajittelin niitä tuntikausia, vein kirppikselle, kävin hoitamassa pöytää ja kolmen viikon päästä olin 40e plussalla kun olin ostanut kirppikseltä uutta "tarpeellista" kotiin. Sen jälkeen vein kaikki kirppiskamat hyväntekeväisyyteen.
Ja minullakin oli muuten ihan mukava olla kotonani eikä kaaos haitannut yhtään, paitsi sosiaalista elämää. Ketään en kehdannut kutsua kylään ja jos ovikello soi niin olin liki paniikissa ja hipsin kauas ovesta ja näpytin tärisevin käsin kännykän äänettömälle, jos oven takana onkin joku ystävä ja soittaa minulle että missä olen ja sitten puhelin alkaakin piipittää heti oven toisella puolen... Kerran törmäsin vanhaan ystävään (joka päätti yllättää mut) ulko-ovella kun olin tulossa kotiin kauppakassien kanssa. Teeskentelin että olin hukannut kotiavaimeni. Noloa ja läpinäkyvää.
Niin ja kaaoksen raivasin koska olin niin yksinäinen ja halusin itselleni koiranpennun jota varten lattiat piti olla tyhjät. Toisekseen huomasin erakoituvani koko ajan enemmän ja kauhukseni huomasin sen kuulostavan jopa houkuttelevalta. Oikeasti alkoi mielenterveys huolestuttaa vaikka mieluiten olisin antanut asioiden vain lipua eteenpäin tekemättä mitään. Ei meille edelleenkään voi tulla yllätysvierailulle, mutta jo tunnin varoitusajalla saatan saada kodin vain "normaalisotkuiseksi" kodiksi.
40+41
kotiaan ei häpeä vaikka siellä olisi millainen sotku vain niin ei silloin mitään ongelmaa ole. Jos taas oma koti nolottaa niin silloin olisi ryhdistäydyttävä sen verran ettei paria päivää tarvitse kotia siivota. Ja kenellä siihen on edes aikaa, vai onko ap työtön?
Älä suotta häpeä, sinulla on oikeus asua juuri niin kuin haluat!
Kirjoitat tosi kivasti. Tuollaista normaalisotkuista olotilaahan minäkin tässä tavoittelen. Nyt on tosin siinä mielessä poikkeustilanne, että se remppamies pitäisi päästää myös niihin huoneisiin joihin vieraita ei yleensä päästetä. Olen kyllä tässä tuskaillessani jo ajatellut, että on aika naurettavaa pelätä, mitä joku vieras remppamies asunnostani ajattelee.
Muuten olen minäkin piileskellyt ja se on noloa. Kerran en omaa vanhempaanikaan voinut päästää sisälle ja häpeän vieläkin sitä muistoa. Ystävät onneksi haluavat yleensä tavata jossain kaupungilla.
-ap
Jatkan huomenna.
-ap
Voi, tiedoksi sulle että itellänikin on tuota vaivaa että tavaraa kertyy enkä osaa pitää paikkoja kunnossa.
Musta tuntuu että auttaisin ja pystyisin auttamaan kyllä muita, voisin tulla apuun.
opastaa ensin viemään pois turhat tavarat, roskat, vanhat lehdet pullot ja purkit.
sit mulla on
flylady.netistä opittu tapa kun raivaan. tarvitaan
- jätesäkki /muovikassi roskille
- laatikko tms. kirpparille ja pois huushollista meneville tavaroille
- kaupan ostoskori avaroille jotka kuuluu eri huoneeseen missä ne on
sieltä olen myös oppinut tavan että laitan munakelloon 15 min pääsä soimaan, sit raivaan vimmatusti yhdessä huoneessa sen ajan, ja SIT LOPETAN
ja erityisen hienoa, että täällä ei alettu heti viisastelemaan ja moralisoimaan, miksi ap:n koti on päässyt tuohon kuntoon. itse kun olen samaa tyyppiä ja rasittaa ne av:lla usein toistuvat päivittelyt toisten sotkuisista kodeista ja sitten aletaan vielä diagnosoimaan kaiken maailman mielenterveysongelmia sotkuisen kodin omistajalle!
Yritän ap:n innoittamana tehdä myös omassa kodissani rumunraivausta.
Käyhän täällä joskus kertomassa, ap, miten homma edistyy.
Mäkin inspiroiduin joskus tuosta flylady-systeemistä. Pitääpä lukaista taas se läpi ja inspiroitua :).
Mut mä inspiroiduin jo eilen tästä ketjusta sen verran et päätin et käytän tän vapaapäiväni raivaukseen ja siivoiluun :)!
Osa on täynnä. En oikein haluaisi tunkea niihin tavaraa, koska sitten niitä pitäisi siivota.
Oletko siis töissä sunnuntaina? En varmaan ehdi Ikeaan, koska täytyy puskea täällä kotona.
-ap
Kuten jo aiemmin kirjoitin, en ole mikään funktionalisti. Vaikka juustohöyliä on vain yksi, niin sitten jotain muuta tavaraa voi olla useampi kappale. Vähemmälläkin pärjäisi, mutta jotenkin en osaa ajatella, että olisi esimerkiksi vain yksi kattila. Mutta nämä nyt ovat näitä hamsterin selityksiä.
Sen takia en muuttaisi pienempään asuntoon, että tavaramäärä vähenisi. Nautiskelisin ehkä tilasta, mutta kun yksin asuu, niin nautiskelullakin on rajansa.
-ap
on käyttöä :).
Mutta kyllä sullakin varmaan on sekä niitä tärkeämpiä/arvokkaampia tavaroita, että niitä joita on tullut vaan jostakin ostettua/saatua/jostain ne vaan on ilmestyneet, eikä pitkään aikaan ole ollut käyttöä eikä tilaa niille. Tätä jälkimmäistä osastoa voisi heivata armotta roskiin.
ne häviävät sieltä todella nopeasti. Helppo tapa kierrättää pullot jos sinulla on kiire. Kaikki hyötyvät: sinä pääset pulloista nopeasti eroon ja joku taas saa vaivanpalkakseen hieman rahaa
Sitä juuri olen tässä sanonut, että minulla on tavaraa, jota ei varsinaisesti käytetä. Niiden arvo on siinä, että ne vain ovat olemassa. Tai sitten niitä käytetään harvoin. Esimerkiksi yhtä tiettyä vaatetta käytän tasan kerran vuodessa, mutta aina samana päivänä. Jonkun mielestä sellainen on ehkä outoa, mutta minulla on tällaisia perinteitä. Jotkut ostavat älypuhelimia ja kodinkoneita, minä taas saatan ostaa veistoksen, jolla ei siis ole "käyttöä", mutta en silti heittäisi sitä pois.
-ap
Vähän olen edistynytkin.
Jos joku ihan välttämättä haluaa auttaa, niin nyt olisi tarjolla tehtävää autoilevalle henkilölle. Tyhjiä pulloja pitäisi palauttaa ja kohde olisi Lidl. Sen verran on tavaraa, että Helsingin sisällä ainakin bensarahat tulisi helposti kuitattua. Itselläni ei ole autoa.
-ap
Mä tulisin apuun, mutta en asu pääkaupunkiseudulla :(.
40+41
Tuli mieleen että nuoret ja kouluikäiset lapset ovat innokkaita pullonviejiä kun saavat siitä taskurahaa. Tekevät vaikka kuinka monta reissua innoissaan. Joten jos pihalla näkyy vaikka jotain 10v tai vanhempia niin kysäiseppä niiltä.
On tosi kiva tietää, että olet hengessä mukana. Auttaa paljon, jos vaikka vielä käyt tässä ketjussa kommentoimassa.
Tajusin juuri, että joihinkin outoihin juttuihin syntyy tunneside. Olen esimerkiksi säästänyt käytettyjä lahjapapereita. Osa niistä on ihan käytettävää, mutta osan voisi heittää pois, mutta jotenkin ei raaskisi. Kenenkään ei nyt tarvitse kertoa, että olen hamsteri, koska en ehdi tässä muuttamaan persoonaani. Yritän vain luoda jonkinlaisen järjestyksen.
-ap
Mutta ajatus on hyvä. Saa tänne tietenkin lapsensakin lähettää, jos joku haluaa.
-ap
Minusta tässä on hyviä vinkkejä (kopsattu täältä:http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1503327/antakaas_vin… )
Vierailija - 11.11.2011 13:13 (7/10)
Mulla
-raivaa 1 ylähylly/yläkaappi tyhjäksi vaikeita tavaroita varten. Eli esim. vaatteita joita en enää käytä mutta joista tuntuu vaikealta luopua. Tunge ne pois silmistä, ja jos et esim. puolen vuoden sisällä ole niitä enää kaivannut, pistä kiertoon.
-Jos sulla tulee paljon poismenevää, käyttökelpoista kamaa kierrätyskeskus hakee ilmaiseksi, samoin muistaakseni esim. Fida. Voit myös ilmoittaa (muistaakseni esim. keltainen pörssi) että teiltä sa hakea ilmaiseksi esim. vanhoja tuoleja.
-Jos et ole ennen tehnyt kunno karsintaa, kiinnyt helposti tavariohin ja olet vähän hamsteri, varaudu tekemään karsintaa useamman kerran! Itse olin ekalla kierroksella liian helläkätinen, ihan vaan tottumattomuuttani.
-muista että kaikkea ei tarvitse omistaa itse, esim. kerran 10 vuodessa järjestettäviä isoja juhlia varten ei tarvitse säilöä 40 kpl skumppalaseja ja kahvikuppeja kun ne voi vuokratakin.
-jos urakka tuntuu isolta, aseta aikatauluksi esim. 1 kaappi viikossa
-motivaatiota: vähemmän tavaraa=helpompi siivota ja löytää ne tarpeelliset jutut. Tilakaan ei ole ilmaista, joten haluaako sen käyttää vanhan kaman säilöntään vai johonkin mukavampaan?
Jatkoa ajatellen
-käy tavarat läpi säännöllisesti, esim. vaatteet keväällä ja syksyllä, kirjat ja leffat joulun alla niin tavara ei pääse huomaamatta kasaantumaan
Onnea ja jaksamista matkaan :) Meillä on tavaa nyt n. 1/3 vähemmän kuin 2 v sitten ja KYLLÄ KANNATTI!