Vanhojen tanssit kiellettävä
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
Kommentit (282)
ja ko. tanssit vasta ensi vuonna tulossa ja seuraavat parin vuoden päästä. Säästetty on monta vuotta, mutta miehen työttömyys toi yllättävän loven talouteen enkä tajua, miten rahat tulee riittämään.
Överiksi on mennyt ja pahasti.
Mutta ap:lle vaan - tätä ketjua sen enempää lukematta -että TÄÄLTÄ et takuulla saa ymmärrystä pienituloisen ihmisen arkeen. Täällähän kaikki tienaa kuusi tonnia kuussa nettona, joten oma vikasi jos köyhänä kehtasit tehdä lapsia.
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun? Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
kulutusjuhliakin. Olet yhtä hölmö kuin se äiti jonka takia lastenteatterit menivät melkein konkkaan, et kun heillä ei oo varaa niin ei kukaan muukaan.. Ehkä sun pitäis yrittää hyväksyä se että olette vähävaraisia sen sijaan että haluat kaikilta muiltakin pois sen mitä sulla ei ole!!! Harmi ettei sulla ole. Mutta kyllä jotain perinteitä ja tapoja voi silti säilyttää! Jos pitäisi kaiken mennä sen mukaan et kukaan ei koe mitään inhottavaa niin samantien kaikki voi luovuttaa kaikesta ja mennä johonkin rupuostarille vetämään päätä sekaisin ja unohtaa koko olemassaolevan todellisuuden. Vanhojentanssit on yksi etappi nuorten elämässä, hyvä että sait sukulaisilta lainattua rahat että nuori voi nauttia. En mäkään kadehdi ihmisiltä niiden mökkejä tai veneitä vaikkei mulla sellaista ole- toivoisin kyllä että olis, mutta on vaan hyväksyttävä ettei ole. Et kai sekin kulutusjuhla ja lorvailu ja turhanpäiväisyys sitten pitäs kieltää...? kaikki pois vaan kaikilta ettei kellään ole liian paha mieli?
joten ihan turha kehuskella millään TRADITION säilyttämisellä. Vanhojen tanssien traditioon ei kuulu kimaltavat nykymuotiset tanssiaispuvut ja satojen eurojen tykötarpeet, vaan silloin pistettiin VANHAT ja VANHANAIKAISET puvut ylle, koska oltiin koulun vanhimpia.
Nykytanssit on apinoitu amerikkalaisista prom danceista.
Kukin saa kotonaan ja vapaa-aikanaan tärvätä rahaa ihan mihin haluaa, mutta suomalainen koulujärjestelmä perustuu tasa-arvon ihanteelle, eikä ole tarkoituksenmukaista koulun tuella harrastaa tuollaista kilpavarustelua. Siitä kärsii jo tavalliset keskituloisetkin perheet - minä ainakin (vaikka meidän tulot miehen kanssa yhteensä ovatkin 9 tonnia kuussa) haluaisin panna tonnin rahaa mieluummin johonkin järkevämpään kuin yhden illan päällä olevaan pukuun ja kampaukseen.
Kyllä ne vanhojen tanssit voisi pitää, mutta järkevällä tavalla. Budjettikatto peliin ja kunnon etukäteiskeskustelut luokassa siitä, miksi vanhojen päiviä OIKEASTI vietetään ja että ilman limusiinikyytiäkin on oikein hauskaa.
Tai tukea opiskelevaa lasta kuukausittaisilla rahasummilla? Minkälaisista rahasummista on kyse?
lapsen teini-ikään mennessä huomannut, että lapsiin menee rahaa, niin varmaan lukiossa on korkea aika tehdä tämä havainto.
Annas kun arvaan. Ap ei myöskään aio kustantaa tyttärelleen ajokorttia, eikä aio osallistua tämän elämän tukemiseen kuukausittain rahasummalla kun tytär opiskelee? Et osta hänen opiskelukämppäänsä huonekaluja, et televisiota et mikroa?
Kysyn vaan: miksi ihmeessä niitä lapsia sitten pitää tehdä jos niihin ei ole varaa??? Jos näet ihan normaalit menot ylimääräisenä riesana.
lapsen teini-ikään mennessä huomannut, että lapsiin menee rahaa, niin varmaan lukiossa on korkea aika tehdä tämä havainto. Annas kun arvaan. Ap ei myöskään aio kustantaa tyttärelleen ajokorttia, eikä aio osallistua tämän elämän tukemiseen kuukausittain rahasummalla kun tytär opiskelee? Et osta hänen opiskelukämppäänsä huonekaluja, et televisiota et mikroa? Kysyn vaan: miksi ihmeessä niitä lapsia sitten pitää tehdä jos niihin ei ole varaa??? Jos näet ihan normaalit menot ylimääräisenä riesana.
että pienituloiset älköön lisääntykö. Muista sanoa tämä myös kaupan kassalle, päiväkodin lastenhoitajalle ja vaikkapa terveyskeskuksen ajanvarauksessa olevalle lähihoitajalle.
Että "toivottavasti et hanki lapsia, kun olet tuollainen pienipalkkainen luuseri, kai sä nyt sen tajuat, että sulla ei ole lapsiin varaa!"
Kuule. Ehkäpä ap ei pidä tuhannen tai kahden euron satsaamista yhden illan teinikemuihin "normaalina menoeränä". Ei se sitä ole minustakaan.
Ja mitä tulee ap:n yksinhuoltajuuteen, niin tiedätkö sinä, koska se on alkanut ja että se on ap:n vika, että joutuu yksin kustantamaan lapsensa elämisen. Kun nyt noin rumasti hänelle soitat suutasi, niin varmaan sitten TIEDÄT hänestä tuollaiset seikat.
Vai et tietnnyt, no jopas....
25 vuotta sitten olin itse vanha ja silloin tarkoitus oli vain näyttää vanhalta. Tukkaan laitettiin harmaata yms. Ainakaan meidän paikkakunnallamme ei tanssittu kuin yksi tanssi juhlasalin lavalla ja sekin oli vapaaehtoinen. Eli ihan keksitty "perinne" koko päivä.
Itse tanssin 25 v sitten Helsingissä, kaikki tanssivat, oli uudet mekot (ei iltapukutyylistä vaan enemmän 1800-lukua matkivia), kävin meikkaajalla ja kampaajalla ja niin kävivät muutkin.
Mutta äärimmäisyyksiin ei ole pakko mennä, rahaa käytetään sen verran kuin sitä on, tuon ikäinen voi jo laittaa osan omistaan jos on pakko saada jotain sellaista extraa,johon perheellä ei ole varaa.
25 vuotta sitten olin itse vanha ja silloin tarkoitus oli vain näyttää vanhalta. Tukkaan laitettiin harmaata yms. Ainakaan meidän paikkakunnallamme ei tanssittu kuin yksi tanssi juhlasalin lavalla ja sekin oli vapaaehtoinen. Eli ihan keksitty "perinne" koko päivä.
Itse tanssin 25 v sitten Helsingissä, kaikki tanssivat, oli uudet mekot (ei iltapukutyylistä vaan enemmän 1800-lukua matkivia), kävin meikkaajalla ja kampaajalla ja niin kävivät muutkin.
Mutta äärimmäisyyksiin ei ole pakko mennä, rahaa käytetään sen verran kuin sitä on, tuon ikäinen voi jo laittaa osan omistaan jos on pakko saada jotain sellaista extraa,johon perheellä ei ole varaa.
(Länsi-)Helsingissä tanssin vanhana 25 vuotta sitten.
Meillä oli vanhantyyliset puvut (suurin osa oli itse ommellut tai joku sukulainen oli ommellut.) Monilla sisko tai kaveri teki kampauksen, samoin meikin, monet tekivät myös itse.
Isät hoitivat autokyytejä, kimppakyytejä oli paljon.
Tanssimme näin torstai-iltana vanhemmille ja muille sukulaisille ja perjantai-päivänä koululaisille.
Perjantai-iltana lähdimme risteilylle.
Ihana päivä ja upeita muistoja!
Erityisesti juuri tänään tuli paljon muistoja mieleen, sillä olin oman poikani vanhojen tansseissa tänä iltana. Voi, kuinka pojat olivat komeita ja tytöt kauniita!
Aivan ihana oli seurata sitä juhlaa!
Minun tyttäreni ovat suomen kahdessa suurimmassa lukiossa: Järvenpään ja Tikkurilan.
Vanhempainilloissa yms. painotetaan nimenomaan, etteivät vanhemmat lähtisi lastensa vedättäminä jenkkityyliin hörhöilemään.
Kyllä siellä on ihan oikeastikin vanhoja pukuja sekä kenkiä ja itse ehostetut kasvot ja itse laitetut hiukset, toki on joitakin joille tuo on elämänsä ensteks tärkein prinsessapäivä, muttei edes suurimmalle osalle!
Omalla ihan perheen tavis käyttöautolla kuljetaan, niinkuin suurin osa.
Kenenkään ei tarvitse tehdä siitä kulutuskilpailua, ellei itse ole niin typerä, että lähtee moiseen mukaan!
T: neljän teinitytön äiti
ainakin meidän tyttö on ihan realistinen: hankimme alle 100 e puvut netistä. Vanhat kengät ja laukku. Itse haluaa meikata ja laittaa hiukset kun *on niin noloa* mennä kampaajalle tuon takia
Mitä juttuja kuunnellut niin vain nolot pissikset hankkivat kaiken viimeisen päälle ja rahaa palaa 1000 e. Ja niinhän se varmaan onkin. Onneksi tyttöni ei ole pissis
ainakin meidän tyttö on ihan realistinen: hankimme alle 100 e puvut netistä. Vanhat kengät ja laukku. Itse haluaa meikata ja laittaa hiukset kun *on niin noloa* mennä kampaajalle tuon takia Mitä juttuja kuunnellut niin vain nolot pissikset hankkivat kaiken viimeisen päälle ja rahaa palaa 1000 e. Ja niinhän se varmaan onkin. Onneksi tyttöni ei ole pissis
Ylenmääräinen tuhlailu ja hienostelu vanhojenpäivänä on yhtä noloa kuin mopoauto ! Siis kaikille muille paitsi pissiksille
kun kierrätysmahdollisuuksia on miljoona on ihan turha näistä kustannuksista valittaa.
Kaikki tutut ja sukulaiset vaan läpi, ihan taatusti jollain on joku puku kaapissa. jos ei ole, huutiksesta saa HALVALLA, jopa 10 eurolla ja senhän voi käytön jälkeen myydä.
Sitä paitsi bussissa kun menee vanhojen päivien aamuna saa muut matkustajat nähdä läheltä tuoretta vanhaa, anna se heille ilo.
Ja sen hänelle suon, itse maksaa mekkonsa, ja maksoi suurimman osan myös ajokortistaan, opintolainan turvin. Asuu jo omillaan. Minä autan sitten aikanaan lainan maksussa jos tarvetta, nyt olen ollut kotihoidontuella ja työttömänä, joten apu on ollut lähinnä sitä että saa käydä kotona syömässä ja ostan jotain pientä välillä.
Pojan puvun ( frakki) vuokraaminen maksoi noin satasen. Mahtaako tyttöjen mekot olla sitten paljon kalliimpia? Voihan sen mekon tehdä itsekin. Eihän ne nykyään enää ole edes sellaisia "vanhoja" pukuja vaan lähes mikä tahansa pitkä mekko käy.
totesi itse, että on älytöntä laittaa yhteen päivään noin paljon rahaa kiinni. Ehdotti minulle, että jos hän ei tanssi, saako hän vastaavan (kohtuullisen) rahan itselleen haluamaansa harrastusvälineeseen.
Koska tuo harrastus on kaikin puolin järkevä, ehkä jopa tulevaan ammattiin tähtäävä tai siinä ainakin hyödyksi, suostuin.
Tytär ei siis tanssinut, osallistui juhlaan valokuvaajana. Iltajuhlassa oli mukana, mutta siitä nyt ei paljon kustannuksia tullut.
(Puvun saa toki varmaan myytyä, mutta sillä tuskin on muuta käyttöä kuin vanhojen tanssit. Kroppa muuttuu tuossa iässä vielä niin paljon, että puku tuskin on sopiva enää parin vuoden kuluttua.)
Smokki kirppikseltä vuonna 1992 20mk
Yhteisruokailu 60mk (ruoka oli huonoa)
Smokin vuokrasin 1993 50mk:lla (En pyytänyt, mutta rahat tuli kirjekuoressa kun puku palauteiin)
Smokin myin 1994 100mk:lla (Olisin antanut pois kun siivoin kaappeja kun muutin pois vanhempien luota, mutta taas pakolla annettiin.)
Eli voittoa 70mk
Mikä sinä olet kustantamaan lähes aikuisen naisen tanssiasimenot????
Itse olin lukio-ikäinen kun Suomessa oli pahin lamakausi 90-luvulla, isäni oli jäänyt työttömäksi, velat painoi niskaa ja äitini raatoi pienipalkkaisessa työssä. Mihinkään ei ollut rahaa, juuri ja juuri saatiin jotain juureksia ja hernekeittoa. Äitini leipoi leivät ja pullat itse, kaikki ruoka tehtiin halvoista raaka-aineista itse. Kaikki lehtitilaukset loptetettiin, mitään ei ostettu.
Minä kävin lukiota ja samalla kävin töissä kaupan kassana iltaisin ja viikonloppuisin. Suoritin kunnialla lukion, vaikka kävin töissä samaan aikaan koko lukio ajan. Maksoin itse kaikki menoni, kampaajat, vaatteet, koulukirjat, bussiliput, harrastukset, ja lisäksi annoin äidille ruokarahaa, koska en maksanut asumisesta onneksi mitään.
Kun minulle tuli vanhojen tassit, maksoin itse kaikki menoni; puvut, kampaajat, taxit jne.
Mikä kumma näitä nykynuoria vaivaa, kun ei ostata töitä tehdä???? Töihin siitä maksamaan KAIKKI omat menot!! Olisi onnellinen, että saa asua kotona ilmaiseksi, ja syödä ilmaiseksi kotiruokaa.
Saa samalla arvokasta työkokemusta ja antaa työnantajille reippaan ja aikaansaavan kuvan itsestään, ja oppii että raha ei kasva puussa, tai äidin lompakossa.
koska ne merkitsevät todella yhden ajanjakson päättymistä nuoren elämässä. Vanhojen tanssien ajankohtahan on lukio-opiskelun puolivälissä ja ennen vanhaan vanhojen päiviä juhlistettiin vain niin että koulupäiväksi pukeuduttiin "vanhaksi" eli mummon pitkään kolttuun tai vaarin vanhaan kulahtaneeseen pukuun ja kävelykeppiin.
Parempi olisi jos yo-valmistumisjuhlan tasoa korkotettaisiin niin että koko luokka juhlii illan yhdessä ja samassaaa paikassa ja laitetaan ylle ne juhlavaatteet jotka on lakkijaistilaisuuteen joka tapauksessa hankittu, niin moni olisi tyytyväinen. Ihan tyhjänpäiväitä hommaa tuo vanhojen tanssit koska ne jotka eivät ole 18 v täyttäneet eivät edes pääse kapakkaan sisään joten noin isojen juhlien pitäminen noin nuorille vain jakaa porukat kahtia ja aiheuttaa pettymyksiä toisille.
Meitä oli luokallani useampi, jotka jättivät tanssit väliin. Itse en osallistunut, koska isäni oli äskettäin kuollut enkä halunnut katsella muita tanssimassa isiensä kanssa, olisi vain tullut kurja mieli.
Minä en osallistunut edes iltaohjelmaan, osa osallistui siihen vaikka jättikin tanssit väliin. Ainakin yhdellä tytöllä syyt olivat taloudelliset. Ja kukaan ei todellakaan katsonut meitä mitenkään kieroon.
jos olet pelännyt vanhojen tanssien rahanmenoa jo opiskelun alkamisesta lähtien, niin ei tullut mieleen varautua asiaan? Kuinka järjettömän kalliin puvun olet hankkinut tytölle??? Jos ei ole varaa, niin silloin yleensä vuokrataan puku ja tuon ikäinen tyttö varmasti ymmärtää mihin perheellä on varaa!
Ostin sillä rahalla 2 rumaa vanhaa pukua kirpparilta ja ompelin niistä puvun. Kengät ja muu tilpehööri on lainattua. Hiukset laitan itse. Illalle olen antanut lapselleni 150 euron käyttörahan.
Köyhä saa olla, muttei avuton!
lapsen teini-ikään mennessä huomannut, että lapsiin menee rahaa, niin varmaan lukiossa on korkea aika tehdä tämä havainto.
Annas kun arvaan. Ap ei myöskään aio kustantaa tyttärelleen ajokorttia, eikä aio osallistua tämän elämän tukemiseen kuukausittain rahasummalla kun tytär opiskelee? Et osta hänen opiskelukämppäänsä huonekaluja, et televisiota et mikroa?
Kysyn vaan: miksi ihmeessä niitä lapsia sitten pitää tehdä jos niihin ei ole varaa??? Jos näet ihan normaalit menot ylimääräisenä riesana.