Vanhojen tanssit kiellettävä
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
Kommentit (282)
Mutta oudoksi on mennyt. Nykyään se on tosiaan joku ihme iltapuku-varustelukilpa. Missä vaiheessa näin pääsi käymään?
Alkuperäinen ajatus on kokonaan hävinnyt. Niin, jollei palata wanhoihin aikakausipukuihin niin ehkä sen voisikin lopettaa..
Olisin voinut lainata iltapukua..
-puku 800 euroa -kengät 300 euroa -kampaus (väri, leikkaus ja kampaus) 250 euroa -kynnet, meikki liikkeessä, ihonpuhdistus ja kuorinta sitä ennen yms. pientä n. 150 euroa -10 kerran solariun ja ruiskurusketus n. 100 euroa -kavereiden kanssa taksimatkat päivän aikana 200 euroa -iltavietto ja hotelliyö 700 euroa Jotain pientä taisi mennä vielä sukkiksiin ja laukkuihin ja muuhun tilpehööriin ehkä n. 300 euroa Eli ei siihen saa kulumaan kuin 3000 euroa korkeintaan, vaikka meilläkin tyttö ei ihan halvinta kaikesta valinnut. Mutta varasivat kampaajat ja muut porukalla niin saivat hiukan alennusta tukan ja meikin laitossa.
Ei sitten mitään järkeä.
ainutlaatuisen juhlahetken. Tyttösi ei tule antamaan sitä ikinä sinulle anteeksi.
suostuu, jos EI OLE VAIHTOEHTOJA. Miksi pitäisi kieltää kaikilta, jos yh:lla ei ole varaa? Pitäsikö kaikilta nuorilata kieltää mm.
- ajokortti
- laittaa kaikkille tasa kuukausiraha
- tietyn hintaiset vaatteet
- ulkomaan matkat
- kalliit harrastukset?EI TODELLAKAAN EIHÄN AIKUISTENKAAN MAAILMA OLE REILUA, kyllä 17 -18 vuotias sen ymmärtää. Säästämisenhän voi aloittaa jo silloin kun lapsi on vasta vauva-
ihan on omia valintoja nämä kaikki, sama kuin se että paljonko on valmis syöttämään rahaa tähän tapahtumaan.
Samoilla linjoilla olen. Turhaa kulutusjuhlaa, eikä kukaan edes osaa tanssia. Lisäksi lukioissa, joiden sukupuolirakenne on ns. epäedullinen, syntyy eriarvoistumista, kun vain "parhaat" löytävät itselleen parin.
Kysyin juuri meidän ysiluokkalaisen mielipidettä ja hän sanoi, että kyllä hän ainakin tekee itse meikkinsä ja laittaa tukkansa. Eikä kuulemma halua mitään suihkurusketustakaan. Mekko tehdään itse ei kuulemma halua mitään vuokrapukua.
Onneksi mulla on järkevä tyttö!!!!!
Mutta entäs siten, kun aika koittaa? :)
Onko tuo homma riistäytynyt täysin käsistä? Kyllä meillä on varaa, mutta en mä tuollaista hössötystä käsitä. Onneksi ei ole ajankohtaista liki kymmeneen vuoteen.
Mä en ikinä antaisi tyttären mennä meikkauksiin, kynsiä laittamaan (rumat kuin mitkä, ne rakennekynnet) - saati jotain rusketuksia ottamaan. Limusiini? Hotelli? Järjetöntä! Kampauksenkin saa varmaan itse tehtyä? Mutta se on siinä rajalla eli ainoa noista, jota voisin edes harkita.
Ja puku? Oikeestiko laitetaan satoja euroja kertakäyttöpukuun? Kuinka monihan on sitä käyttänyt muulloin? Missä tuon ikäinen tarttee iltapukua muulloin?
JOo. Varaa on kyllä, mutta en mä tuollaiseen lähtisi mukaan. Eikä mun tyttäreni opi tuollaiseksi kermaperseeksi, että kuvittelee saavansa tuollaista. Jotain rajaa.
Mä ymmärrän sen, että haluaa näyttää kauniilta. Mun tyttäreni on onneksi sitä vähemmälläkin panostuksella :). Pakkoko sitä on mennä ääripään mukana? Vanhemmat asettaa rajoja myös näille pirskeille. Miksi on päästetty nuo tuohon pisteeseen? Siksikö, että joku idiootti on aikanaan satsannut hirveesti - ja tyhmät seuraa perässä?
ainutlaatuisen juhlahetken. Tyttösi ei tule antamaan sitä ikinä sinulle anteeksi.
suostuu, jos EI OLE VAIHTOEHTOJA. Miksi pitäisi kieltää kaikilta, jos yh:lla ei ole varaa? Pitäsikö kaikilta nuorilata kieltää mm. - ajokortti - laittaa kaikkille tasa kuukausiraha - tietyn hintaiset vaatteet - ulkomaan matkat - kalliit harrastukset? EI TODELLAKAAN EIHÄN AIKUISTENKAAN MAAILMA OLE REILUA, kyllä 17 -18 vuotias sen ymmärtää. Säästämisenhän voi aloittaa jo silloin kun lapsi on vasta vauva- ihan on omia valintoja nämä kaikki, sama kuin se että paljonko on valmis syöttämään rahaa tähän tapahtumaan.
tyttö tekee siis itse meikin ja kampauksen, kun näin halusi! Puvun hän on valinnut aivan itse. Illalliselle osallistuu muiden mukana. Kirjoitin lähinnä tuon kirjoituksen, että kaikki on VAPAAEHTOISTA JA VANHEMMAT KERTOVAT MITÄ SAA MAKSAA. Nuorihan voi itse maksaa loput!!
Meidän nuoret ainakin käy opiskelujen ohella töissä.
Kysyin juuri meidän ysiluokkalaisen mielipidettä ja hän sanoi, että kyllä hän ainakin tekee itse meikkinsä ja laittaa tukkansa. Eikä kuulemma halua mitään suihkurusketustakaan. Mekko tehdään itse ei kuulemma halua mitään vuokrapukua.
Onneksi mulla on järkevä tyttö!!!!!Mutta entäs siten, kun aika koittaa? :)
muutenkaan menossa mieletöntä kilpavarustelua lasten vanhemmilla. Melko vaatimattomasti näyttävät elävän muutkin. Ja se läksy nyt vaan on opittava, että kun ei olla kroisoksia, niin kaikkea ei voi saada. Kyllä lapseni tietävät, että heidän vanhempansa eivät ole "pappa betalar" porukkaa vaan vähempään on tyydyttävä.
ainoastaan 1 tyttö, mutta en ylipäänsä pidä hyvänä tällaista kehitystä. Ihan samalla tavalla olen kauhistellut lehdissä esiteltyjä nuorison luksusbileitä. Meininki on kuin jostain huonosta leffasta, tyhjäpäiden touhua. Toivon totisesti, että tällainen trendi ei rantaudu meidän pieneen lukioomme.
Että on lestadiolainen niin ei tarvi osallistua koko hömppään;)
On vaan koulusta pois sen päivän.
ei koulusta olla pois sen takia, ne järjestetään illalla eli opetusta on normaalisti.
että lukion 2.luokkalaisista tulee vanhimmat, abien lähdettyä lukulomalle. Vanhoihin pukuihin pukeutuminen on ollut perinne, joka on kai loppunut jo hyvän aikaa sitten.
omissa tansseissani v.2002 oli käynnissä murros; joillakin vanhanaikainen juhlapuku ja joillakin modernimpi, melkein kaikki vuokrattu. Varmaan 70% tytöistä kävi kampaajalla, kaikki kai oli meikannut itse ja vain yksi oli käynyt solariumissa.
juhla monelle tytölle eka tälläytymisjuhla, joten ymmärrän varustelua jotenkin. Kannattaa kuitenkin muistuttaa mimmejä, että yliopistossa järkätään vastaavankaltaisia vuosijuhlia JOKA vuosi, joten vanhojentanssitälläytyminen ei ole vika prinsessaleikki.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2012 klo 08:15"]
Ihan älytöntä koko homma. Tanssit on jotenkin niin tönkön näköisiäkin. Huonot bileet sanoisin...
[/quote]Äitinä sanoisin että todella upeeta. Olin poikani vanhojentansseissa ja suurimmalla osalla oli frakit valkoisine hanskoineen ja tytöillä kauniit puvut koruineen päivineen. Oli kaunista katseltavaa ja kuunneltavaa. Lukiot tyttöistyneet joten pojilla on varaa valita.
Olen sitä mieltä että vanhempien täytyy sallia että nuori saa tanssia . Voi alkaa säästämään jo yläasteella. Käy läpi kirpparit, verkkokaupasta ulkomailta, mikäli kätevä käsistään voi itse tehdä iltapuvun. Kenkiä varmaan on jokaisella. Ei tarvitse olla irtoripsiä eikä kynsiä manikeerata. Pojan vaatetus tulee minusta halvaksi, vuokraa frakin tykötarpeineen n. 125.00 eu. Ongelmaksi voi muodostua että tytöllä ei ole paria koska poikia vähän lukioissa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2013 klo 16:32"]
Itse tulen varakkaasta perheestä, ja minulla on kaksi siskoa. Me vanhemmat olemme jo tanssimme tanssineet, nuorin vielä jäljellä. Kukaan ei pakota ketään laittamaan rahaa heinoihin vaatteisiin, tai kampauksiin.
Tanssin itse kolme vuotta sitten. Vaikka meillä olisikin ollut varaa laittaa se tonnikin yhteen juhlaan, mekko Jenkeistä maksoi n.70e, hiukset ja meikin laittoi tuttu. Siskollani sama homma pari vuotta aiemmin.
Kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä, kuinka hieno kokemus Wanhojenpäivä on tytöille.. Joillekin se todellakin on ainutkertainen tilaisuus osallistua tuollaiseen iltapukujuhlaan, missä kaikki ovat laitettuina!
Meidän koulussamme kukaan ei toisen pukuja haukkunut tai seurannut, kuka tuli bussilla, kuka limusiinilla! Ja oma lukioni on vielä sellaisen "teini"koulun maineessa..
Aikuisten tässä pitäisi hillitä itseään.. Jos ei ole varaa, sitten ei voi mitään. Vuokraa, tai tee itse jos osaat.
Mutta älä vie sitä iloa lapseltasi, koska olet liian laiska edes yrittämään!
Terv. tyttö vm.1992
[/quote]Eikä pelkästään tytöille. Itsellä poika ja oli frakissaan komea näky niinku moni muu poikakin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2012 klo 22:44"]
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
[/quote]Älä välitä, mun poika meni vaan taksilla ja tuli taksilla. Onhan aikaa varautua vanhaintansseihin jo yläasteelta lähtien. Se on niin suuri asia ja varsinkin tytöille joten suo se hänelle. Ei tarvi olla irtoripsiä ja tuhannen euron pukua.
Alkaa säästämään seiska luokalta 10 eu kuukaudessa, mikäli tyttö saa jouluna, synttäreillä, ehkä saa stipendejä niin kaikki säästöön ja tyttö pääsee tanssimaan ja saa elinikäisen mahtavan muiston.
Onhan se ikävää, kun ei raha riitä prinsessaleikkeihin. Itse olen kuitenkin selvästi hyvätuloinen (ihan oikeasti, ei av-oikeasti), mutta tyttäreni vajaan viikon takaisiin tanssijuttuihin meni yhteensä vajaat 250e. Mekko netistä (n. 150), meikkiä varten n. 20e tarvikkeita (teki itse), hiuskoristeita n. 10e edestä (sukulainen teki kampauksen) ja kengät netistä 40e. Tanssimaan meni ihan minun kyydissäni. Ei todellakaan mitään överiä prinsessatouhua. Mekkokin laitetaan pian myyntiin, joten tuskin loppujen lopuksi paljoa tulee maksamaan.
Se, että kaikki kävisivät kampaajalla/solariumissa/laittamassa tekokynnet tmv. on yleistämistä. Tytön kavereista monet olivat tehneet osan itse/kaverien/sukulaisten avustamina. Meikissä ja kampauksessa on helppo säästää, sillä todennäköisesti jokaisen lähipiiristä löytyy joku tuttu, joka tekee kampauksen halvalla. Itsekin tekemällä tuo voi onnistua, kunhan harjoittelee.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:02"]
Lukiot tyttöistyneet joten pojilla on varaa valita.
[/quote]
Ei vaan tytöt tanssivat mieluummin keskenään tai ottavat parin oman koulun ulkopuolella, jos paritta jääneiden poikien sosiaalinen status on liian alhainen.
Sama kuvio toteutuu ihan muutenkin miesten ja naisten välisissä suhteissa, kun tulee kysymys parinmuodostuksesta.
Itse aikanaan jätin omat vanhojen tanssit väliin, kun ei olisi vähempää voinut kiinnostaa osallistua sellaiseen hömpötykseen ja pukuleikkeihin. Ihmettelen kyllä syvästi, että jotkut panostavat vanhojen tansseihin kuin hääpäiväänsä! Surullista on sekin, että vanhojen tanssien alkuperäinen idea ja perinteet näyttävät unohtuneen kokonaan.