Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisko joku ope vastata, miksi opettajilla on tunnilla kännykät?

Vierailija
15.02.2012 |

Mitä ihmeen vaaroja opettajilla siellä tunnilla on, kun kännykkää ei voi jättää omaan lokeroon tai työpöydälle vaan se tuodaan luokkaan. Oppitunnilla ei aikuisella ihmisellä luulisi olevan puhelimelle mitään käyttöä, 80-luvulla opettajat osasivat ihan hyvin opettaa ilman sitä.

Kommentit (150)

Vierailija
61/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulun säännöt eivät miellytä, vanhemmat voivat toki niistä keskustella opettajan ja rehtorin kanssa, ja tarvittaessa vaikka ottaa lapsensa kotiopetukseen. Opettaja ei kuitenkaan voi ruveta sooloilemaan sääntöjen vastaisesti.

turvallisuusseikka. Meillä täytyy pitää puhelimet mukana ja äänellisellä mm. tulipalon, kouluampujien, yms. seikkojen vuoksi, jos kukaan ei vaikkapa ampujan vuoksi pääse keskusradiokopille kuuluttamaan tai tulipalo on sieltä alkanut. Ja sitten vielä yksi asia: minä, opettaja, olen aikuinen. Oppilas on lapsi. Kysyttävää? Aikuisilla on eri oikeudet ja velvollisuudet kuin lapsilla. Itse pidän kännykkää usein piippauksella, jolloin se ei häiritse ketään, piippauksen kuulen usein vain minä, koska puhelin on mulla taskussa. Joskus on äänellisellä, mutta mulle ei perheestä tai kavereista kukaan soita yleensä klo 8-15 välisenä aikana, ellei ole hätätapaus, ja silloin saakin soittaa. Annan myös lasten vastata puhelimeensa, jos sanovat että hätätapaus tai että äidillä/isällä on esim. lääkäriajanvaraamiseen liittyvää asiaa. Pyydän vaan menemään luokan ulkopuolelle puhumaan sitten. Pyydän lapsiakin pitämään värinällä tai äänettömällä puhelimiaan, useat huomaavat kyllä värinästä/valojen vilkkeestä, jos se kännykkä soi. Miten tämä voi taas olla näin vaikeaa joillekin....huoh. t. yläkoulun lehtori

Olet koulussa opettamassa, että puhelinvastaajana. Samalla tavalla niillä lapsilla puhelimissa pitäisi olla äänet päällä, koska koti voi syttyä tulee, isä voi joutua kolariin, pikkusisko sairaalaan jne. eli perhettä voi kohdata katastrofi, josta on välittömästi saatava tieto lapselle.

Sinä olet iältäsi aikuinen, mutta et ymmärrä, että lapsi on ihminen siinä kuin sinäkin ja yhtä altis katastrofeille. Sille lapselle voi soittaa aikuinen, siis samanlainen olento kuin sinäkin. Jos vetoat omaan aikuisuuteesi puhelimeen vastatessa niin lapsen vanhenmpana minä vetoan omaan aikuisuuteeni soittaessani lapselle ja edellyttäessäni, että hän saa vastata. Kysyttävää?

Vierailija
62/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä on työväline, kuten älytaulu tai tietokone, joten tietysti se kulkee mukana myös tunneilla.

Ei kai se kännykkä voi olla työväline, jos kaikki opettajat eivät sitä saa. Sehän johtaa epätasaveroiseen asemaan oppilaille, kun ei ole sitä kännykkäopetus mahdollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulun säännöt eivät miellytä, vanhemmat voivat toki niistä keskustella opettajan ja rehtorin kanssa, ja tarvittaessa vaikka ottaa lapsensa kotiopetukseen. Opettaja ei kuitenkaan voi ruveta sooloilemaan sääntöjen vastaisesti.

turvallisuusseikka. Meillä täytyy pitää puhelimet mukana ja äänellisellä mm. tulipalon, kouluampujien, yms. seikkojen vuoksi, jos kukaan ei vaikkapa ampujan vuoksi pääse keskusradiokopille kuuluttamaan tai tulipalo on sieltä alkanut. Ja sitten vielä yksi asia: minä, opettaja, olen aikuinen. Oppilas on lapsi. Kysyttävää? Aikuisilla on eri oikeudet ja velvollisuudet kuin lapsilla. Itse pidän kännykkää usein piippauksella, jolloin se ei häiritse ketään, piippauksen kuulen usein vain minä, koska puhelin on mulla taskussa. Joskus on äänellisellä, mutta mulle ei perheestä tai kavereista kukaan soita yleensä klo 8-15 välisenä aikana, ellei ole hätätapaus, ja silloin saakin soittaa. Annan myös lasten vastata puhelimeensa, jos sanovat että hätätapaus tai että äidillä/isällä on esim. lääkäriajanvaraamiseen liittyvää asiaa. Pyydän vaan menemään luokan ulkopuolelle puhumaan sitten. Pyydän lapsiakin pitämään värinällä tai äänettömällä puhelimiaan, useat huomaavat kyllä värinästä/valojen vilkkeestä, jos se kännykkä soi. Miten tämä voi taas olla näin vaikeaa joillekin....huoh. t. yläkoulun lehtori

Olet koulussa opettamassa, että puhelinvastaajana. Samalla tavalla niillä lapsilla puhelimissa pitäisi olla äänet päällä, koska koti voi syttyä tulee, isä voi joutua kolariin, pikkusisko sairaalaan jne. eli perhettä voi kohdata katastrofi, josta on välittömästi saatava tieto lapselle. Sinä olet iältäsi aikuinen, mutta et ymmärrä, että lapsi on ihminen siinä kuin sinäkin ja yhtä altis katastrofeille. Sille lapselle voi soittaa aikuinen, siis samanlainen olento kuin sinäkin. Jos vetoat omaan aikuisuuteesi puhelimeen vastatessa niin lapsen vanhenmpana minä vetoan omaan aikuisuuteeni soittaessani lapselle ja edellyttäessäni, että hän saa vastata. Kysyttävää?

eli jo pelkkä aavistus mahdollisesta kännykästä saa opettajan raivarin valtaan vaikka mitään puhelua ei olisi vielä lapselle tullut. Oma kännykkä sen sijaan on niin tärkeä, että sitä pitää hiplata 5 min välein.

Vierailija
64/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opettajalla on joku ihmeellinen opetustilanne ja opetusrauha, jota ei mikään häiritse =)

lukujärjestyksessä lukevat asiat eivät todellakaan kerro koko totuutta, tunti saattaa mennä esimerkiksi jonon tekemisen harjoitteluun ja siihen, että kukaan ei jonossa kumauta toista

Vierailija
65/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siinä ääniä päällä pidäkään. Kuitenkaan en todellakaan ehtisi tauoilla juosta tarkistelemassa onko esim. päivähoidosta soitettu lapsen olevan kipeänä tai onko tokaluokkalaisella jokin hätä koulun jälkeen. Luulenpa, että opettajilla on vähän sama tilanne.

Useimmissa työpaikoissa puhelin tosiaankin saa olla mukana, mutta tietenkään ääniä ei välttämättä voi pitää päällä tai vastata milloin vain.

Moniko aikuinen ei saa pitää kännykkää työpaikallaan? Ketä opettajan kännykkä haittaa? Mitä opettajan kännykän käyttö kuuluu muille?

Omina kouluaikoinani luokissa oli lankapuhelimet. Nyt opettaja joutuu käyttämään omaa puhelintaan.

Aika monella työpaikalla on oman kännykän käyttö kielletty. Ei työasioiden hoitaminen kännykällä varmasti häiritse, mutta eikö se ole selvä, että oppitunnin aikana opetetaan, kun on sille varattu aika? Kun kellä tahansa on sovitut ajat, joilla sovittuja asioita hoidetaan, kyllähän se on sovittuja asioita varten.

Jos siis koulu toimittaa lukujärjestyksen vanhemmille, koulu on ilmoittanut, että se aika on oppilaan tiettyjen asioiden opetusta varten. Joitain poikkeuksia voi toki olla, mutta säännönmukainen puhelimella muiden asioiden hoitaminen kuulostaa jo tuon lukujärjestyksessä sovitun rikkomista. Eli kyllä se siltä osin kuuluu vanhemmillekin.

Omaa puhelinta ei tarvitse pitää tunnilla tai ylipäätään mukana. Eli jos rehtori on määrännyt puhelimet tunneille, sen pitää perustua tilanteeseen, että koulun opettajalla on koulun puhelin. Tuon nyt luulisi sanovan järkikin.

Vierailija
66/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet koulussa opettamassa, että puhelinvastaajana. Samalla tavalla niillä lapsilla puhelimissa pitäisi olla äänet päällä, koska koti voi syttyä tulee, isä voi joutua kolariin, pikkusisko sairaalaan jne. eli perhettä voi kohdata katastrofi, josta on välittömästi saatava tieto lapselle.

Sinä olet iältäsi aikuinen, mutta et ymmärrä, että lapsi on ihminen siinä kuin sinäkin ja yhtä altis katastrofeille. Sille lapselle voi soittaa aikuinen, siis samanlainen olento kuin sinäkin. Jos vetoat omaan aikuisuuteesi puhelimeen vastatessa niin lapsen vanhenmpana minä vetoan omaan aikuisuuteeni soittaessani lapselle ja edellyttäessäni, että hän saa vastata. Kysyttävää?

Mitäköhän et sanomassani ymmärtänyt, kun kerroin, että annan oppilaan vastata, jos hänelle soittaa isä tai äiti tärkeästä asiasta?

Olet juuri niitä vanhempia, kenen kanssa on erittäin hankalaa keskustella, kun et näe metsää puilta.

Hohhoijaa.

t. 40, yläkoulun lehtori

Vierailija
67/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi pitää kännykkääni äänellä luokassa, mutta meitä on käsketty pitämään se äänellä, jos tapahtuu jotain eikä voi lähteä luokasta.

Vierailija
68/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitä mitään raivareita kukaan saa.

Itse en hiplaa kännykkää 5 min välein, enkä usko monellakaan opettajalla sellaiseen aikaa olevan. Oppitunneilla kun riittää muutakin tekemistä yllin kyllin.. Hyvä kun välitunneilla ehtii puhelinta kurkata.

Aika moni opettaja sooloilee ohi ohjeiden

Olet koulussa opettamassa, että puhelinvastaajana. Samalla tavalla niillä lapsilla puhelimissa pitäisi olla äänet päällä, koska koti voi syttyä tulee, isä voi joutua kolariin, pikkusisko sairaalaan jne. eli perhettä voi kohdata katastrofi, josta on välittömästi saatava tieto lapselle. Sinä olet iältäsi aikuinen, mutta et ymmärrä, että lapsi on ihminen siinä kuin sinäkin ja yhtä altis katastrofeille. Sille lapselle voi soittaa aikuinen, siis samanlainen olento kuin sinäkin. Jos vetoat omaan aikuisuuteesi puhelimeen vastatessa niin lapsen vanhenmpana minä vetoan omaan aikuisuuteeni soittaessani lapselle ja edellyttäessäni, että hän saa vastata. Kysyttävää?

eli jo pelkkä aavistus mahdollisesta kännykästä saa opettajan raivarin valtaan vaikka mitään puhelua ei olisi vielä lapselle tullut. Oma kännykkä sen sijaan on niin tärkeä, että sitä pitää hiplata 5 min välein.

Vierailija
69/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on se OPETTAJA joka päättää, saako oppilas omaan puhelimeen vastata. Oppilas tai oppilaan vanhempi taas ei saa päättää, vastaako opettaja omaansa. Mikä tässä on nyt niin hankalaa ymmärtää?

Te "haastavat" vanhemmat ette pysty sanelemaan (luojan kiitos) miten kouluissa opettajat kännyköihinsä vastaavat - tajutkaa nyt jo...onneksi joukossanne on fiksujakin, muuten menisi jo järki.

t. ope

Vierailija
70/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monet naurut sain. Eikö sovita, että jokaisella oppilaalla pitää olla kännykkä päällä, jotta kuviksen opettaja voi soittaa matikantunnille ryhmäsoiton, kun unohti kertoa läksyn yksityiskohdat?

Vierailija
71/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella työikäisellä on työpaikalla puhelin mukana.

Vierailija
72/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on se OPETTAJA joka päättää, saako oppilas omaan puhelimeen vastata. Oppilas tai oppilaan vanhempi taas ei saa päättää, vastaako opettaja omaansa. Mikä tässä on nyt niin hankalaa ymmärtää?

No eihän se ole opettaja, joka päättää palkastaan. Pitäisi opettajalle riittää se oma vapaa-aika omien asioiden hoitamiseen. Työaika on työaika.

Vierailija
73/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on äännettömällä, mutta joskus soi. Mies soittelee ja kyselee hölmöjä.

Vanhemmat saattavat joskus lähettää viestin jostain asiasta.

Vierailija
74/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella työikäisellä on työpaikalla puhelin mukana.

Viinan juonti tapahtuu kuitenkin työajan ulkopuolella.

Vierailija
75/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se ole opettaja, joka päättää palkastaan. Pitäisi opettajalle riittää se oma vapaa-aika omien asioiden hoitamiseen. Työaika on työaika.

mitä helkkaria sä jostain palkasta nyt vauhkoat, se ei liity tähän mitenkään...:DDD ettei taas joku kesälomista kateellinen siellä avaudu... :D

Joo, saahan täältä taas vanhemmista hyvät naurut...onneks ens viikolla alkaakin jo hiitoloma... ;)

t. ope

Vierailija
76/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on äännettömällä, mutta joskus soi. Mies soittelee ja kyselee hölmöjä.

Vanhemmat saattavat joskus lähettää viestin jostain asiasta.

Hölmöihin puheluihin kuuluu ainakin vastata. Varsinkin onko parempi mennä Teneriffalle vai Turkkiin tai oliko se ostoslistan juusto Oltermannia vai Pohjanpoikaa. Minäkin neuvon miestäni tuollaisissa. Yleensä ehdin kuitenkin neuvoa illalla.

Vierailija
77/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis hiihtoloma, t.76

Vierailija
78/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakkaudentunnustus kesken oppitunnin.

Se ei olisi onnistunut, jos puhelin olisi pois päältä.

Vierailija
79/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut elämäni aikana varmaan 15 työpaikassa eri aloilla, ja kaikissa on saanut oma puhelin olla mukana (äänettömällä tai joissakin ihan äänet pääälläkin).

Tietenkään työaikana ei välttämättä aina voi vastata tai pitää niitä ääniä päällä, mutta kyllä työpaikat, joissa puhelin pitäisi pakosta sulkea jonnekin kaappiin lukkojen taakse eri kerrokseen ovat aikamoisia poikkeuksia.

Ja olen työskennellyt mm. hoitoalalla, kaupoissa, toimistohommissa jne.

Vierailija
80/150 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin pihalla nykykoulusta, että luulee, että siellä on joku "opetusrauha" ja rikkumattoman meditatiivinen "opetustilanne".

ymmärrettävästi olis ärsyttävää, jos yliopistolla kesken luentoa proffan puhelin soisi ja hän siihen vielä vastaisi. Mutta kun ei me peruskoulun opet yleensä mitään luentoja pidetä, niin ihan hyvin voi tekstari piipata kesken tunnin eikä kukaan oppilas sitä edes huomaa. (Eronahan on se, että opettaja ei siitä piippauksesta hurmaannu niin pahasti, että jäisi lopputunnin matikantehtävät laskematta niin kuin oppilaalle saattaa käydä, jos hän saa mielenkiintoisen piipityksen taskuunsa.)

Ja monesti se piippaus on tuikitärkeä ihan työn kannalta. Esim. kollega viestittää, että meillä menee koe pitkäksi, voitko mennä tekemään mun välkkävalvonnan ensi välkällä. Jonkun äiti ilmoittaa, että lapsi sairaana ja haluaisi että läksyt annetaan sen ja sen kaverin mukaan. Rehtori saattaa soittaa ja sanoa, että ethän ole sopinut mitään tuntiesi jälkeen, pitäisi mennä sijaistamaan rinnakkaisluokan käsityötunti oman päivän päätteeksi, siellä on ope sairastunut vatsatautiin eikä reksi ehdi itse olemaan kokouksen takia sijaisena päivän loppuun asti.

Eli puhelimitse tehdään töitä! Kauhean kummallinen ajatusko nykypäivänä?