Voisko joku ope vastata, miksi opettajilla on tunnilla kännykät?
Mitä ihmeen vaaroja opettajilla siellä tunnilla on, kun kännykkää ei voi jättää omaan lokeroon tai työpöydälle vaan se tuodaan luokkaan. Oppitunnilla ei aikuisella ihmisellä luulisi olevan puhelimelle mitään käyttöä, 80-luvulla opettajat osasivat ihan hyvin opettaa ilman sitä.
Kommentit (150)
työpaikoillaan?????? Uskoisin, että suurimmalla osalla on! Pitääkö open olla jotenkin poikkeus?
TÄMÄ VIESTI KERTOO ALOITTAJAN PUUTTEELLISESTA ÄO:sta. Opella on hieman eri velvollisuudet ja samalla myös oikeudet kuin oppilailla!
Voiko joku aikuinen oikeasti olla näin naivi, että kyselee tällaisia????
Mua päiväkoti jopa kerran uhkasi lastensuojeluilmoituksella kun en vastannut oppitunnin aikana vaan soitin tunnin päätyttyä!! vanhemmat voivat laittaa tekstiviestin tunnilla lapsilleen, jon on joku hätä. Ja välillä lapset osaavatkin kohteliaasti pyytää lupaa, jos pitää soittaa takaisin vanhemmille. Yleensä saavat tällä menettelyllä luvan.
Aikamoista ylilyöntiä päiväkodilta!
Itselläni on usein kännykkä pois päältä työpäivän aikana. Siksi, etten voi siihen vastata, ja piippaus häiritsisi muita. Äänettömällä pitämisestä ei ole mitään hyötyä, koska en voi siihen vastata. Tai tietenkin se, että monen tunnin jälkeen näen, kuka on soittanut.
luokissa ja äänellisinä ihan turvallisuussyistä.
Meillä on alakoulu, jossa on 7 luokkaa, muttei lainkaan keskusradiota tai muuta vastaavaa viestintäjärjestelmää. Kouluammuskelujen ja muiden muualla tapahtuneiden uhkaavien tilanteiden myötä on huomattu se, miten tärkeää tiedonkulku luokasta toiseen on kriisin sattuessa.
Oppilaiden kysyttyä asiaa olen kertonut, että kyseessä on turvallisuusseikka.
Jos sinun lapsellesi sattuu jotain päiväkodissa/koulussa,siitä ilmoitetaan opettajan/hoitajan toimesta sinun kännykkääsi,joka on sinulla töissä mukana.Sama pätee opettajiin ja heidän lapsiinsa,lasten hoitajat ja opettajat saavat hänet kiinni tarvittaessa.Esim.ajatus siitä,että opettaja pitää kaksoistuntia,hänellä ei ole kännykkää ja hänen lapsensa viedään kesken päivää sairaalaan syystä tai toisesta.Aika paljon kuluu hukkaan,jos opettajanhuoneessa kukaan ei vastaa lankapuhelimeen(kaikki ovat tunneilla.)
EI siitä tulisi mitään, kun olisin kouluttamassa asiakkaita ja vastaisin puhelimeen tai puhelimen soiminen ja piippailu ylipäätään häiritsisi koulutusta. On aivan idioottimaista, jos opettaja voi sen sijaan pitää puhelinta auki ja äänet päällä.
Joku roti pitäisi olla, opettaja näyttää esimerkkiä!
Jos luokassa on kännykkä, se pidetään pois päältä tuntien aikana. Välitunneilla voi hyvin tarkistaa, onko päiväkodista tullut viestiä. Ei ammattilaiset päiväkodin työntekijät jätä lasta heitteille, he eivät voikaan tehdä niin. Aivan onnettomat perustelut.
Jos on tarve jollekin turvaviesteille, sellaiset saa soitettua luokasta tietenkin hätätilanteessa äänettömästäkin puhelimesta. Muu tiedottaminen tulee keskusradiosta tai palohälyttimillä. Jos on vainoharhoja tai todellisia uhkia, joita niillä ei ole huomioitu, kannattaa olla oikean alan viranomaisiin yhteydessä.
että parhaimpina päivinä kännykkä muistuttaa jopa kymmenen kertaa oppilaisiin liittyvistä asioista, esim. hammaslääkärikäynneistä, välituntivalvonnoista, poissaolevan oppilaan läksyjen lähettämisestä, verensokerimittauksista, välipaloista, terapiaan lähtevän oppilaan poikkeuksellinen kyytiin meno, terveydenhoitajalle menosta ym. ym. Tapahtumat vaihtelevat päivittäin ja jopa viikottain. Tuossa tapahtumaviidakossa en kyllä opetustyön lomassa millään voisi muistaa oikeaan aikaan näitä kaikkia asioita.
Ja useimmat näistä puuhista eivät edes kuuluisi minulle, vaan vanhemmille.
Tämän lisäksi soittelen joskus puuttuvan oppilaan perään, joka ei ole ilmestynyt koululle ja josta vanhemmat eivät ole ilmoittaneet mitään. Haluan siis varmistaa, että kaikki on hyvin.
Voin vakuuttaa, että tuo pieni kännykän merkkiääni ei kyllä oppilaita häiritse. Kyllä ne on ihan muut asiat, jotka vievät sitä keskittymistä pois tehtävistä.
Surullista, että vanhemmat eivät osaa katsoa asiaa tällä kantilta. Kuvitteletteko oikeasti opettajan soittelevan kännykällään omia asioitaan kesken oppituntien?
Aika paljon kuluu hukkaan,jos opettajanhuoneessa kukaan ei vastaa lankapuhelimeen(kaikki ovat tunneilla.)
Jos se ei riitä, kannattaa hakea vapaata, eikä palkkaa. Tunnin aikana oppilaasi ovat ensisijaiset hoidettavat, vasta vapaalla voit miettiä muuta. Jos joku opettajanhuoneessa ei vastaa, voi olla, että tunninkaan aikana et saa apua sinne luokkaasi ja viivästyt siitä omasta tuskastasi. Jos se tuska on liian suuri, ei kannata lupautua töiselle rahaa vastaan, koska työaikanasi olet työnantajasi palveluksessa, et saa palkkaa lastesi turvallisuuden varmistamisesta!
Miten sen voi pedagogisesti perustella? Muu perustelu on täyttä mutua ja työajan hukkaamista väärään.
Voin vakuuttaa, että tuo pieni kännykän merkkiääni ei kyllä oppilaita häiritse. Kyllä ne on ihan muut asiat, jotka vievät sitä keskittymistä pois tehtävistä.
Surullista, että vanhemmat eivät osaa katsoa asiaa tällä kantilta. Kuvitteletteko oikeasti opettajan soittelevan kännykällään omia asioitaan kesken oppituntien?
Tuo ensimmäinen vakuutuksesi on sama, jonka jokainen työntekijä väittää. Tosiasia on, että kännykkä vie keskittymistä. Kaikki keksii mieluisat selitykset. Jos tehtäväsi ei ole merkkiäänet lasten hoidoista, ota vastuu siitä tehtävästäsi, eikä kaikesta ylimääräisestä. Saat työstäsi palkan.
Surullista, että työntekijät kokevat työajan sopivaksi hoitaa omia asioitaan. Opettajilla on jopa välitunnit. Meillä työntekijöillä on vain kaksi kahvitaukoa ja lounastauko työpäivän aikana. Hyvin riittävät ja jos ei riitä, voi ottaa perhevapaata.
Työtiedettä on tutkittu paljon ja on turha väite, ettei kännykän päälläolo häiritsisi. Se on tutkimuksissa todettu häiritsevän ja vähentävän työtehoa. Opetuksen aikana ei tarvitse kännykkää.
että parhaimpina päivinä kännykkä muistuttaa jopa kymmenen kertaa oppilaisiin liittyvistä asioista, esim. hammaslääkärikäynneistä, välituntivalvonnoista, poissaolevan oppilaan läksyjen lähettämisestä, verensokerimittauksista, välipaloista, terapiaan lähtevän oppilaan poikkeuksellinen kyytiin meno, terveydenhoitajalle menosta ym. ym. Tapahtumat vaihtelevat päivittäin ja jopa viikottain. Tuossa tapahtumaviidakossa en kyllä opetustyön lomassa millään voisi muistaa oikeaan aikaan näitä kaikkia asioita. Ja useimmat näistä puuhista eivät edes kuuluisi minulle, vaan vanhemmille. Tämän lisäksi soittelen joskus puuttuvan oppilaan perään, joka ei ole ilmestynyt koululle ja josta vanhemmat eivät ole ilmoittaneet mitään. Haluan siis varmistaa, että kaikki on hyvin. Voin vakuuttaa, että tuo pieni kännykän merkkiääni ei kyllä oppilaita häiritse. Kyllä ne on ihan muut asiat, jotka vievät sitä keskittymistä pois tehtävistä. Surullista, että vanhemmat eivät osaa katsoa asiaa tällä kantilta. Kuvitteletteko oikeasti opettajan soittelevan kännykällään omia asioitaan kesken oppituntien?
Aloitus oli ironiaa, sillä tuolla on erillinen aloitus, jossa joku opettaja ihmettelee, miten lapsi muka voi tarvita kännykkää koulumatkallaan.
Kyllä sinä kännykän tarvitset ja muutkin opettajat. Mutta niin tarvitsevat monet lapsetkin, koulumatkojen turvana ja pitkien iltapäivien seurannan vuoksi.
Kannattaisi vaan pysähtyä miettimään asioita muiltakin kuin vaan omalta kantilta.
Meilläkin yläasteella rehtori on velvoittanut turvallisuussyistä pitämään kännykkää luokassa ja vielä ääni päällä. Itselläni tosin on aina äänettömällä, kun puhelimeeni saattaa tulla muitakin viestejä tai soittoja. Ehdin kyllä sitten välitunnilla tarkastaa, onko tullut mitään. Jos tunnilla on sopiva rako, oppilaat vaikka kirjoittavat ainetta tai tekevät tehtäviä, saatan vilkaista kännykästä, olisiko joltain vanhemmalta tullut tiedotusta poissa olevasta lapsesta. En kuitenkaan milloinkaan näpyttele vastausta tunnilla, saati ala puhua puhelua. Ne hoidan aina välitunnilla tai tuntien päätteeksi.
Minua kyllä ihmetyttää, miksi jotkut vanhemmat soittavat lapselleen kesken koulupäivän. Jos on niin kiireellinen asia, että on pakko häiritä lapsensa opiskelua, soittakoon kansliaan, tai jos on etukäteen tiedossa, että pitää soittaa, katsokoon valmiiksi, milloin on välitunti. Muutaman kerran on oppilas tunnin alussa kysynyt, saako ottaa puhelun vastaan (on odottanut tietoa esim. lääkäriajasta), ja olen antanut luvan. Mitään huvikäyttöä varten ei kännyköitä pidetä oppitunnilla esillä eikä ääni päällä.
miksi useimmat vanhemmat vastaavat kännnykkäänsä työpäivän aikana, kun soitan heille esim. sairastuneen lapsen takia Pohdituttaako tämä asia teitä, jotka ette ymmärrä, että opella on kännykkä luokassa?
Kumpi meistä on "suurempi rikollinen": työpaikaltaan kännykkään vastaava vanhempi vai kesken oppitunnin sairastuneesta lapsesta ilmoittava ope????
En sitä kylläkään räplää, joskus katson siitä kelloa.
Jos vaikka lapseni koulusta tai päiväkodista tavoitellaan. Tai jos ekaluokkalaisellani on joku hätä.
että se aika, jonka opettaja seuraa puhelinta on pois opetuksesta? Ei opettaja mikään yli-ihminen ole. Samalla tavalla puhelin katkaisee ajatuksen ja asioiden hoidon kuin mikä tahansa.
Uskon, että on vastuullisia opettajia, jotka huolehtivat, että häiriöt osuvat sellaisiin hetkiin, jolloin ne vaikuttavat vähiten. Jokaisessa koulussa on varmasti kuitenkin opettajia jotka ajattelevat kuten tällä palstalla lapsistaan murehtivat, että kaikki puhelimitse tulevat asiat on heti reagoitavia.
Opetus keskimäärin kärsii, kun opettajat saavat pitää puhelinta päällä. Joillain luokilla se ei kärsi, mutta juuri silloin se ei tapahdu edes tasavertaisesti. Osa oppilaista kärsii kohtuuttomasti opetukseen tulevista häiriöistä.
Opettajat ovat ihan samanlaisia työntekijöitä kuin kuka tahansa muukin. Osalla puheluita tulee aivan järjettömästi, toisilla hyvä kun puhelin kerran päivässä hälyttää. Rajat pitäisi olla ja ne pitäisi tosiaan olla perusteltu OPETUKSEN näkökulmasta.
Väittääkö joku, että OPETUS paranee, kun puhelin on päällä?
Pienten alakoululaisten opettajana on sen verran säpinää yleensä aina, että ei opettaja ehdi räplätä omaa puhelintaan.
Mulla on vain hätätapausten varalta, kiinni tai ainakin äänettömänä.
Jopa aikuiset kansalaisopiston opiskelijat valittavat, jos opettaja käyttää kännykkäänsä tunnilla, vaikka sitten lastensa etäkasvatukseen.
Kumpi meistä on "suurempi rikollinen": työpaikaltaan kännykkään vastaava vanhempi vai kesken oppitunnin sairastuneesta lapsesta ilmoittava ope????
Ehkä oppilaasi vanhemmat on myös kunnan virastossa töissä ja sama voisi koskea monia heistäkin. Toiset voivat olla puhelintöissä tai kaupan kassalla, jossa se lähinnä hidastaa jonoa. Jollain puhelin voi olla työkalu. Olennainen kysymys on, veikö puhelin viime viikolla jossain tilanteessa huomiosi opetuksesta? Todennäköisesti vei, jos se soi kesken opetuksen. Silloin auttaisi, jos se ei ole päällä.
On työnantajan ja vanhempien asia. Lasten vanhempana en hyväksy, että opettaja vastaa kesken tuntien satunnaisesti tuleviin puheluihin. Työnantajana en hyväksy, että työntekijämme keskeyttävät työnsä puhelimensa takia.
Miten sen voi pedagogisesti perustella? Muu perustelu on täyttä mutua ja työajan hukkaamista väärään.
Tuo ensimmäinen vakuutuksesi on sama, jonka jokainen työntekijä väittää. Tosiasia on, että kännykkä vie keskittymistä. Kaikki keksii mieluisat selitykset. Jos tehtäväsi ei ole merkkiäänet lasten hoidoista, ota vastuu siitä tehtävästäsi, eikä kaikesta ylimääräisestä. Saat työstäsi palkan.
Surullista, että työntekijät kokevat työajan sopivaksi hoitaa omia asioitaan. Opettajilla on jopa välitunnit. Meillä työntekijöillä on vain kaksi kahvitaukoa ja lounastauko työpäivän aikana. Hyvin riittävät ja jos ei riitä, voi ottaa perhevapaata.
Työtiedettä on tutkittu paljon ja on turha väite, ettei kännykän päälläolo häiritsisi. Se on tutkimuksissa todettu häiritsevän ja vähentävän työtehoa. Opetuksen aikana ei tarvitse kännykkää.
Pedagoginen perustelu: Entäpä jos terapiaan lähtevän lapsen vanhempi ei huolehdi itse vanhemman velvollisuudestaan? Jätänkö lapsen oman onnensa nojaan vai, olisiko se kuitenkin pienempi paha, että kännykkä piippaa hyvin hiljaa, kun oppilaalla on aika lähteä? Teen työtäni sydämellä, en pelkästään sitä, mistä minulle maksetaan. Näin toimii useimmat opettajat ja siitäkin huolimatta lunta tulee niskaan, kuten sinultakin.
Minulla on "välitunti", mutta se ei todellakaan ole omien asioiden hoitoa varten, vaan se kuluu työasioita hoidellen, eikä useinkaan edes riitä. Olisipa ruhtinaallista, jos saisin päivässä kaksi kiireetöntä 12-15 min kahvipaussia! Ole onnellinen omista tauoistasi. Itse voin vain haaveilla tuollaisista tauoista!
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että on harmillista, kun työaikaa käytetään omien asioiden hoitamiseen, varsinkin jos se on jokapäiväistä ja vie työajasta ison osan. Sen sijaan oman opettajan työni hyvin hoitamiseen kuuluu kännykkä. Aikuisena ja tunnollisena työntekijänä osaan kyllä käyttää sitä oikein!
turvallisuusseikka.
Meillä täytyy pitää puhelimet mukana ja äänellisellä mm. tulipalon, kouluampujien, yms. seikkojen vuoksi, jos kukaan ei vaikkapa ampujan vuoksi pääse keskusradiokopille kuuluttamaan tai tulipalo on sieltä alkanut.
Ja sitten vielä yksi asia: minä, opettaja, olen aikuinen. Oppilas on lapsi. Kysyttävää? Aikuisilla on eri oikeudet ja velvollisuudet kuin lapsilla.
Itse pidän kännykkää usein piippauksella, jolloin se ei häiritse ketään, piippauksen kuulen usein vain minä, koska puhelin on mulla taskussa.
Joskus on äänellisellä, mutta mulle ei perheestä tai kavereista kukaan soita yleensä klo 8-15 välisenä aikana, ellei ole hätätapaus, ja silloin saakin soittaa.
Annan myös lasten vastata puhelimeensa, jos sanovat että hätätapaus tai että äidillä/isällä on esim. lääkäriajanvaraamiseen liittyvää asiaa. Pyydän vaan menemään luokan ulkopuolelle puhumaan sitten. Pyydän lapsiakin pitämään värinällä tai äänettömällä puhelimiaan, useat huomaavat kyllä värinästä/valojen vilkkeestä, jos se kännykkä soi.
Miten tämä voi taas olla näin vaikeaa joillekin....huoh.
t. yläkoulun lehtori
Kumpi meistä on "suurempi rikollinen": työpaikaltaan kännykkään vastaava vanhempi vai kesken oppitunnin sairastuneesta lapsesta ilmoittava ope????Ehkä oppilaasi vanhemmat on myös kunnan virastossa töissä ja sama voisi koskea monia heistäkin. Toiset voivat olla puhelintöissä tai kaupan kassalla, jossa se lähinnä hidastaa jonoa. Jollain puhelin voi olla työkalu. Olennainen kysymys on, veikö puhelin viime viikolla jossain tilanteessa huomiosi opetuksesta? Todennäköisesti vei, jos se soi kesken opetuksen. Silloin auttaisi, jos se ei ole päällä.
On työnantajan ja vanhempien asia. Lasten vanhempana en hyväksy, että opettaja vastaa kesken tuntien satunnaisesti tuleviin puheluihin. Työnantajana en hyväksy, että työntekijämme keskeyttävät työnsä puhelimensa takia.
Minäkään en sanele sinulle millainen käytäntö on sopivaa työpaikallesi, koska en tunne työtäsi. Myöskään sinä et sanele minulle, miten minä toimin työpaikallani! Harvinaisen selvä asia! Minä itse määrittelen, milloin vastaan ja milloin en. Tilanteet ja ammattitaitoni ohjaavat minua siinä. Sinä vanhempana et pysty asiaa päättämään!
Terv. ope
opettajan on osattava vastata aukottomasti mihin tahansa kollegansa toimintaa koskevaan kysymykseen. Hienosti kysytty!