Voisko joku ope vastata, miksi opettajilla on tunnilla kännykät?
Mitä ihmeen vaaroja opettajilla siellä tunnilla on, kun kännykkää ei voi jättää omaan lokeroon tai työpöydälle vaan se tuodaan luokkaan. Oppitunnilla ei aikuisella ihmisellä luulisi olevan puhelimelle mitään käyttöä, 80-luvulla opettajat osasivat ihan hyvin opettaa ilman sitä.
Kommentit (150)
tai että se ainakin lisää merkittävästi heidän turvallisuuttaan sekä helpottaa perheiden arkea.
Hei. Opettaja tosiaan on eri asia kuin oppilas. Opettaja on aikuinen, eikä siten tarvitse turvallisuussyistä kännykkää. Kansliassa on lankapuhelin, ja on niitäkin opettajia, jotka eivät anna omaa yksityisnumeroaan vanhemmille ollenkaan, joten siihen ei todellakaan voi vanhemmat olla yhteydessä missään olosuhteissa.
Kyllä se open oma känny on kassissa ihan siksi, että hän itse hoitaa sillä omia asioitaan. Ja kas: HÄNEN asiansa ja yhteytenpitotarpeensa omiin lapsiinsa ovat ok, mutta oppilailla ei siis sellaista ole tai oppilaiden vanhemmilla...? Ehehehehe....
Mutta tuo turvanäkökulma ei luokassa ole mitenkään turha. Kun näitä kaikkia kouluampumisia ja -puukotuksia on, niin tuntuisi aika ontolta olla luokassa ilman keinoa ottaa yhteyttä johonkin muuhun.
Kuvittelepa tilanne, jossa luokkaan tulee oppilas, joka puukottaa toista. Lähdetkö kansliaan soittamaan poliisia ja hakemaan apua ja jätät puukottajan ja muut oppilaat keskenään luokkaan?
Ja vaikka ei mitään noin äärimmäistä tapahtuisikaan, itse kaipailin puhelinta jo, kun olisi pitänyt lähteä vaikeassa tilanteessa viemään yhtä oppilasta rehtorin luokse. Toisaalta en olisi saanut jättää muuta luokkaa yksin. Toiset luokat uskaltaa ehkä jättää hetkeksi ilman opettajaakin, vaikkei se laillista olekaan, toisia ei kyllä uskalla.
En minäkään oikein ymmärrä sitä, että opettajalla on luokassa puhelimessa aina äänet päällä. Jossain ihan ääritilanteissa saattaisin jättää äänet päälle, mutta silloin kertoisin oppilaille siitä etukäteen. Minulle ei ole kertaakaan kolmeen vuoteen soitettu päiväkodista. Ihme, jos eivät tuntia kestäisi odottaa, jos jotain hätää tulisi. Onnettomuustilanteessa en itse kuitenkaan osaisi muuta kuin huolestua. Ja tietäväthän he myös työpaikan puhelinnumeron.
että mulle on aivan sama, jos täällä porukka ei hyväksy, että vastaan puhelimeeni hätätapauksen ollessa kyseessä tai jos tosiaan reksi vaikka soittaa. Ihan yks hailee, mitä siitä ajattelette.
Mä opetan työkseni, handlaan sen erinomaisen hyvin eikä puhelin häiritse mun työtäni.
Enemmän mua häiritsee wilman kautta mitättömistä asioista (kuten miksi Jesse sai kokeesta vain 8, kun minun mielestäni pitäisi antaa 9 / miksi aineessasi pitää lapsella olla vihko, eihän se haittaa jos se nyt häviää ja sitä ei enää ole, ei se voi vaikuttaa arvosteluun yhtään/ miksi luokassa on vihreät verhot kun Jasse saa siitä päänsärkyä, jne jne, ja nämä jutut on valitettavasti tosia...)valittavat ja kitisevät vanhemmat, joiden vastineen kirjoittamiseen menee aina keskimäärin se 30 minuuttia.
t. 40, yläkoulun lehtori
mistä sai yhteyden esim kansliaan tai vahtimestariin. Nykyään meillä on kännykät. Ihan sama, mitä mieltä vanhemmat siitä ovat, tai oppilaat, opettaja toimii esimiehen ohjeiden mukaan, ja pitää kännykkään mukana tunnilla.
Ja on se sen oppilaankin etu, että kun oppilas saa vaikka rytmihäiriökohtauksen luokassa, ja vaarana on kammiovärinä (meidän koulussa on parikin sellaista oppilasta, joita pitää siltä varalta jatkuvasti seurata) niin ambulanssi saadaan paikalle monta minuuttia nopeammin kuin jos pitäisi mennä viereiseen rakennukseen opehuoneen puhelimeen.
Annan myös lasten vastata puhelimeensa, jos sanovat että hätätapaus tai että äidillä/isällä on esim. lääkäriajanvaraamiseen liittyvää asiaa. Pyydän vaan menemään luokan ulkopuolelle puhumaan sitten. Pyydän lapsiakin pitämään värinällä tai äänettömällä puhelimiaan, useat huomaavat kyllä värinästä/valojen vilkkeestä, jos se kännykkä soi.
Miten tämä voi taas olla näin vaikeaa joillekin....huoh.
t. yläkoulun lehtori
No kyllä minusta on parempi, että kaikilla, opettajalla myös on puhelin vähintään äänettömällä. Järjetöntä, jos oppilaatkin voivat katsoa puhelinta ja hyppiä kesken luokasta. Jos turvallisuus on kouluissa jatkuvasti uhattuna, pystyy opettaja kyllä soittamaan äänettömälläkin puhelimella.
Kyllä opettaja osaa paljosta päättää, mutta kyllä opettajissa on varmasti paljon niitä, jotka eivät näe tai välitä puhelimen häiriötä opetukseensa. Ei ihmiset voi olla näin riippuvaisia kännykästä!
Ennen ei soitettu, jos pystyi kävelemään viereiseen rakennukseen. Nyt pitää "turvallisuussyistä" soittaa, vaikka asian voi hoitaa hetken päästä käymällä saman rakennuksen toisessa huoneessa.
Jossain ihan ääritilanteissa saattaisin jättää äänet päälle, mutta silloin kertoisin oppilaille siitä etukäteen.
Näin toimin myös oppilaiden kanssa. Jos joku odottaa tärkeää puhelua, hän yleensä tulee kysymään, saako pitää puhelimen päällä. Jos se soi, hän voi mennä luokan ulkopuolelle puhumaan. Todella harvinaistahan tämä on, mutta sallin siis myös oppilaille saman kuin itselleni. Tärkeintä on toimia fiksusti.
Mä olen iloinen että opella on kännykkä tunnilla. Esim. ekalla ja tokalla luokalla lapseni jätti muutaman kerran menemättä kouluun. Lähti kyllä kotoolta, mutta keksikin ettei menekään kouluun vaan tulee vaan sitten muina miehinä kotiin kun koulukin lopuisi. Ope laittoi viestiä kun puoli tuntia oli kulunut että onko lapsi sairas kun ei ole tullut kotiin. Lapsi löytyi lähimetsästä tökkimässä kepillä syvään ojaan. Juuri viikolla lapsi sai peruutusajan hammaslääkäriin ja äkkiä laitoin opelle tekstarin että laittaa lapsen puolen tunnin päästä hammaslääkäriin kävelemään. Opella on puhelin kuulemma piippauksella.
Ennen ei soitettu, jos pystyi kävelemään viereiseen rakennukseen. Nyt pitää "turvallisuussyistä" soittaa, vaikka asian voi hoitaa hetken päästä käymällä saman rakennuksen toisessa huoneessa.
voi olla isoissa kouluissa aika kaukana. Haluatko, että lapsesi odottaa väkivaltaisen luokkakaverin kanssa luokassa sillä aikaa, kun minä juoksen hakemaan apua?
Luokissa ei nykyään enää ole sisäpuhelimia, joten kännykän pitäminen mukana (äänettömällä, tietysti) on esimiehen toive - jossain ilmeisesti jopa käsky.
No kyllä minusta on parempi, että kaikilla, opettajalla myös on puhelin vähintään äänettömällä. Järjetöntä, jos oppilaatkin voivat katsoa puhelinta ja hyppiä kesken luokasta. Jos turvallisuus on kouluissa jatkuvasti uhattuna, pystyy opettaja kyllä soittamaan äänettömälläkin puhelimella.
Kyllä opettaja osaa paljosta päättää, mutta kyllä opettajissa on varmasti paljon niitä, jotka eivät näe tai välitä puhelimen häiriötä opetukseensa. Ei ihmiset voi olla näin riippuvaisia kännykästä!
Ai voi kävellä, vaikka ampuja olis sisällä...jeah...
Ja sanoin, että mulla on puhelin esim. piippauksella ja lapsilla äänettömällä, mitä osaa et ymmärtänyt?
Joskus voi olla äänelliselläkin, siis minulla;opettajalla.
Mitä sitten, kun tiedän ettei mulle kukaan soittele turhaan? Jos joku lehtimyyjä/tms. tuntematon soittaa, painan punaista luuria.
t. 40
Ja on se sen oppilaankin etu, että kun oppilas saa vaikka rytmihäiriökohtauksen luokassa, ja vaarana on kammiovärinä (meidän koulussa on parikin sellaista oppilasta, joita pitää siltä varalta jatkuvasti seurata) niin ambulanssi saadaan paikalle monta minuuttia nopeammin kuin jos pitäisi mennä viereiseen rakennukseen opehuoneen puhelimeen.
Montako tuollaista tapausta on sattunut urallasi? Ehkä turvallisuus on kuitenkin tärkeä kuin oppiminen.
Englantilaiset ainakin puhuvat Health and Safety järjettömyyksistä ihmetellen. Nyt tuntuu, että Suomessa sen alan viranomaiset eivät ole yhtä pahoja kuin kaikkeen uhkaan kännykällä varautuvat.
Eikö olisi paljon parempi, että jokaisella opettajalla olisi Virve puhelimet, jolloin voisi vaikka kommunikoida suoraan pelastusviranomaisten kanssa ja kouluhyökkäyksen vastaoperaatio olisi hyvin koordinoitavissa? Nyt ehdottomasti Virve jokaiseen luokkaan, koska Suomen koulujen turvallisuus on näin heikolla tolalla.
Kännykkä on todella epävarma, sen takia on Virve. Jos tulee vaikka maanjäristys, kännykkätukiasemat eivät saa välttämättä virtaa! Eihän siitä tule mitään, kun tällaisiin uhkiin ei varauduta.
PS. Jos kuitenkin pidetään kännykkä äänettömällä. Ei sinne tule niitä viranomaistiedotteita kuitenkaan.
luokissa opettajilla on kännykkä ja _päällä_, että hätätilanteissa saadaan kaikkiin yhteys.
Jos tämä käytäntö ei vanhempia miellytä, niin sittenpä ei miellytä.
Luokissa ei nykyään enää ole sisäpuhelimia, joten kännykän pitäminen mukana (äänettömällä, tietysti) on esimiehen toive - jossain ilmeisesti jopa käsky.
luokissa sisäpuhelinta. Oli vain keskusradio. Eikä koulu ollut pieni.
Kyllä täällä on kiihtyneitä opettajia ja hauskoja perusteluita puhelimen väärinkäytölle. Ei kai tässä moni ole vastustanut puhelimen oikeaa käyttöä, vaan sitä, että puhelin häiritsee. Kuulostaa, että kalikka kolahti monella ja lujaa. Väärää käyttöä puolustellaan rivien välistä, en ainakaan näe, että opettajat aktiivisesti ottaisivat siihen kantaa, vaan keksivät perustelut maasta taivaaseen pitää puhelin piipityksellä.
ole käypä perustelu mielestäsi, esimerkiksi? Vai kärsitkö kenties lukihäiriöstä?
luokissa sisäpuhelinta. Oli vain keskusradio. Eikä koulu ollut pieni.
Kyllä täällä on kiihtyneitä opettajia ja hauskoja perusteluita puhelimen väärinkäytölle. Ei kai tässä moni ole vastustanut puhelimen oikeaa käyttöä, vaan sitä, että puhelin häiritsee. Kuulostaa, että kalikka kolahti monella ja lujaa. Väärää käyttöä puolustellaan rivien välistä, en ainakaan näe, että opettajat aktiivisesti ottaisivat siihen kantaa, vaan keksivät perustelut maasta taivaaseen pitää puhelin piipityksellä.
luokissa opettajilla on kännykkä ja _päällä_, että hätätilanteissa saadaan kaikkiin yhteys.
Jos tämä käytäntö ei vanhempia miellytä, niin sittenpä ei miellytä.
etenevät keskustelemalla. Ehkä siellä on puhelimen todellinen tarve. Pitäisi jonkun alkaa seuraamaan paljonko eri luokissa jossain koulussa käytetään puhelinta oppituntien aikana, niin voisi puhua faktalla. Nyt työntekijät vain puolustavat ontuvilla verukkeilla.
Eikös tuo ole sellainen, joka kuuluu niitten Norssien tehtäväksi? Sehän olisi hyvä gradun aihe alkuun.
Moniko aikuinen ei saa pitää kännykkää työpaikallaan? Ketä opettajan kännykkä haittaa? Mitä opettajan kännykän käyttö kuuluu muille?
Omina kouluaikoinani luokissa oli lankapuhelimet. Nyt opettaja joutuu käyttämään omaa puhelintaan.
Kännykkä on työväline, kuten älytaulu tai tietokone, joten tietysti se kulkee mukana myös tunneilla.
koulussa, äänet päällä ja vastaan siihen kun se soi. Se on meinaan työpuhelin, meidän koulussa kaikilla opeilla ja avustajilla on sellainen!
Ihme jankkaamista täällä taas. Ihan kun elämä olisi kaikin puolin muutenkin samanlaista kuin 80-luvulla - mihin joku älykkö nykyisiä käytäntöjä vertasi. Mutta joo, näiden samanlaisten vanhempien kanssa saa keskustella "fiksuja" lähes päivittäin :)
viestejä opettajan (minun) kännykkään tarvittaessa. Luokassa ei ole puhelinta, eikä koululla ketään, joka päivystäisi aina puhelimen vieressä. Tärkeät/ kiireelliset viestit tulevat varmimmin perille tekstiviestillä tai hätätapauksessa soittamalla. Vanhemmat ovat olleet tästä tyytyväisiä, eikä mitään turhaa "häiriköintiä" ole esiintynyt.
turvallisuusseikka. Meillä täytyy pitää puhelimet mukana ja äänellisellä mm. tulipalon, kouluampujien, yms. seikkojen vuoksi, jos kukaan ei vaikkapa ampujan vuoksi pääse keskusradiokopille kuuluttamaan tai tulipalo on sieltä alkanut. Ja sitten vielä yksi asia: minä, opettaja, olen aikuinen. Oppilas on lapsi. Kysyttävää? Aikuisilla on eri oikeudet ja velvollisuudet kuin lapsilla. Itse pidän kännykkää usein piippauksella, jolloin se ei häiritse ketään, piippauksen kuulen usein vain minä, koska puhelin on mulla taskussa. Joskus on äänellisellä, mutta mulle ei perheestä tai kavereista kukaan soita yleensä klo 8-15 välisenä aikana, ellei ole hätätapaus, ja silloin saakin soittaa. Annan myös lasten vastata puhelimeensa, jos sanovat että hätätapaus tai että äidillä/isällä on esim. lääkäriajanvaraamiseen liittyvää asiaa. Pyydän vaan menemään luokan ulkopuolelle puhumaan sitten. Pyydän lapsiakin pitämään värinällä tai äänettömällä puhelimiaan, useat huomaavat kyllä värinästä/valojen vilkkeestä, jos se kännykkä soi. Miten tämä voi taas olla näin vaikeaa joillekin....huoh. t. yläkoulun lehtori
Olet koulussa opettamassa, että puhelinvastaajana. Samalla tavalla niillä lapsilla puhelimissa pitäisi olla äänet päällä, koska koti voi syttyä tulee, isä voi joutua kolariin, pikkusisko sairaalaan jne. eli perhettä voi kohdata katastrofi, josta on välittömästi saatava tieto lapselle.
Sinä olet iältäsi aikuinen, mutta et ymmärrä, että lapsi on ihminen siinä kuin sinäkin ja yhtä altis katastrofeille. Sille lapselle voi soittaa aikuinen, siis samanlainen olento kuin sinäkin. Jos vetoat omaan aikuisuuteesi puhelimeen vastatessa niin lapsen vanhenmpana minä vetoan omaan aikuisuuteeni soittaessani lapselle ja edellyttäessäni, että hän saa vastata. Kysyttävää?
Moniko aikuinen ei saa pitää kännykkää työpaikallaan? Ketä opettajan kännykkä haittaa? Mitä opettajan kännykän käyttö kuuluu muille?
Omina kouluaikoinani luokissa oli lankapuhelimet. Nyt opettaja joutuu käyttämään omaa puhelintaan.
Aika monella työpaikalla on oman kännykän käyttö kielletty. Ei työasioiden hoitaminen kännykällä varmasti häiritse, mutta eikö se ole selvä, että oppitunnin aikana opetetaan, kun on sille varattu aika? Kun kellä tahansa on sovitut ajat, joilla sovittuja asioita hoidetaan, kyllähän se on sovittuja asioita varten.
Jos siis koulu toimittaa lukujärjestyksen vanhemmille, koulu on ilmoittanut, että se aika on oppilaan tiettyjen asioiden opetusta varten. Joitain poikkeuksia voi toki olla, mutta säännönmukainen puhelimella muiden asioiden hoitaminen kuulostaa jo tuon lukujärjestyksessä sovitun rikkomista. Eli kyllä se siltä osin kuuluu vanhemmillekin.
Omaa puhelinta ei tarvitse pitää tunnilla tai ylipäätään mukana. Eli jos rehtori on määrännyt puhelimet tunneille, sen pitää perustua tilanteeseen, että koulun opettajalla on koulun puhelin. Tuon nyt luulisi sanovan järkikin.
En tiedä miten minun taukoni tähän liittyvät, pidän ne itse melko lyhyinä ja harvoin ovat kiireettömiä. Työntekijät ovat oikeutettuja niihin tehdastyössä. Toimihenkilöillä, jos tulee tehtävä hoidettavaksi kahvitunnin aikana, mm. työpuhelu tai työnjohtajalle kysymyksiä, kyllä hän hoitaa sen. Taukoina voit tosiaan valmistella seuraavia työasioitasi ja katsoa puhelimesi, mihin sitä oppituntia siihen tarvitsee?
Pedagogiseen perusteluusi. Sinulla on kaikki oppilaat vastuullasi. Jos työtehtäviisi kuuluu muistuttaa lasta terapiasta, silloin se on tehtävä. Jos sen varjolla puhelin häiritsee muissakin tilanteissa, silloin on mietittävä onko sinä päivänäkin pidettävä puhelin pois päältä.