Tuntuu tosi epäreilulta; miksi mä en saa töitä?
Olen hakenut puoli vuotta todella aktiivisesti monenlaisia hommia, en vain tiukasti oman alani duuneja. Ei mitään, ei siis kerrassaan mitään. Olen käynyt muutamassa haastattelussa, ja pari kertaa ollut ihan kalkkiviivoilla vielä mukana, mutta paikka on mennyt jollekin toiselle.
Tiedän, että nyt on tosi hankalat ajat mutta jotenkin tuntuu silti niin äärettömän epäreilulta, että miksi minä en _koskaan_ saa töitä!
Ja joo, tiedän ettei maailma ole reilu mutta silti se ärsyttää:/
Kommentit (108)
yleensä jos ei pääse edes haastatteluun, on todennäköisesti täysin sopimaton ko. hommaan joko koulutuksensa tai työkokemuksensa perusteella - tai sitten yksinkertaisesti CV ja muut hakemuspaperit on taitamattomasti tehty.
itse olen hakenut mol:in sivuilla olleita töitä neljään otteeseen elämäni aikana. joka kerta olen paikan saanut yhtä lukuunottamatta ja silloinkin pääsin kolmannelle haastattelukierrokselle top kolmoseen.
olen aina saanut hyvää palautetta papereistani, enkä nyt siis tarkoita vain todistusten arvosanoja. CV:n sisältö ja erityisesti TAPA JOLLA ASIAT PAPERILLA ESITTÄÄ, on ratkaiseva. jos on sana hallussa, huonommankin tekemänsä duunin tai opiskelemansa koulutuksen saa kuulostamaan hyvältä.
Opiskele vaikka avoimessa yliopistossa. Sun kansainvälisellä kokemuksella ja kielitaidolla voi päästä opettamaan kieliä. Pedagogiset opinnot on vaan plussaa,mutta ilman niitäkin voi päästä. Vakityötä et saa koska et ole kouluttautunut opettajaksi,mutta kyllä ne uusii sopimuksia herkästi jos on tyytyväisiä sun työntuloksiin. Mun paras kieltenopettaja on ollut valtiotieteen maisteri ja paras ja innostavin olikin.
Kannattaa miettiä mitä osaat ja tarjota itseä ihan sillä perusteella . Haet avoimista opistoista itsellesi kursseja ja opintoja joita voi tarvittaessa näyttää. Vuokrafirmoihin kannattaa tehdä hakemus,voit saada pätkätöitä.
uskon täysin, että ylikoulutus voi olla ongelma. Kun palkkaa ihmistä, kyllä sitä on pakko miettiä viihtyisikö tuo ihminen meillä pidempään. Ja ylipätevän kohdalla väkisinkin tulee mieleen, että tämä ei ole tuon henkilön unelmatyö ja tietenkin vaihtaa, jos kun parempaa löytää. Firmalle kun hyvä, mutta pian pois vaihtava työntekijä on ongelma.
Hankala tilanne hakijan kannalta. Vaikka olisi valmis tekemään mitä vain töitä, työnantaja ei sitä usein usko.
Itse sain aikanaan töitä vähän ylipätevänä tekemällä vähän huonomman hakemuksen ja kirjaamalla kokemustani "alakanttiin". En muista mainitsinko ulkomaankokemusta ollenkaan vai jätinkö sen yhteen riviin ansioluettelossa muiden rivien väliin huomaamattomasti.
Olen joskus miettinyt, että jos sattuisin olemaan työttömänä, perustaisin firman "ylipätevien" kanssa. Tässä maassa tuntuu olevan vaikka kuinka paljon erittäin osaavia ihmisiä, jotka olisivat valmiita tekemään "mitä vaan", mutta joille ei edes anneta mahdollisuutta.
Tsemppiä hakijoille, toivotaan, että töitä löytyy!
rekrytoijan tekstissä on pointtinsa, mutten kyllä ymmärrä, miksi ihmeessä pitäisi jo lähtökohtaisesti hakea huonompaa työtä kuin mihin on kykenevä / koulutettu? miksi "himmailla" turhaan? mieluummin kertoo kaiken osaamisensa napakasti ja tehokkaasti, eikä ryhdy "downgreidaamaan".
rekrytoijan tekstissä on pointtinsa, mutten kyllä ymmärrä, miksi ihmeessä pitäisi jo lähtökohtaisesti hakea huonompaa työtä kuin mihin on kykenevä / koulutettu? miksi "himmailla" turhaan? mieluummin kertoo kaiken osaamisensa napakasti ja tehokkaasti, eikä ryhdy "downgreidaamaan".
ettei saa töitä, joihin on koulutettu. Niihin on esimerkiksi tarjolla yllin kyllin vielä pätevämpiä ja kokeneempia. Tai haluaa töitä läheltä kotipaikkakuntaansa, mutta siellä ei ole tarjolla koulutusta vastaavaa. Tai haluaa esim. työn jossa ei tarvitse matkustaa. Tai tykkäisi tehdä vähemmän haastavaa työtä, haluaa esim. aikaa perheelle. Syitä voi olla monia.
kun tässä ketjussa on paljon tutulta kuulostavia ajatuksia. Itse jouduin päälle nelikymppisenä ensimmäistä kertaa elämässäni työttömäksi. Omalla alalla ei töitä ole ja niihinkin harvoihin paikkoihin tarjolla sadoittain vieläkin kokeneempia tai nuorempia hakijoita.
Hyvin monipuolisesta työkokemuksesta huolimatta en kelpaa mihinkään. Olen oikeasti tosi hyvä tyyppi ja työntekijä, mutta kukaan ei mua tarvitse.
kirjoitusvirheettömyys, kun ei niitä kaikkia hakemuksia kuitenkaan edes lueta!
No joo, mutta konkreettinen neuvo: kannattaa todella hyvin hioa CV:tä ja hakemusta, ne ovat avain haastatteluun pääsylle. Voi olla, että jos on sata hakemusta pinossa, niin ekasta kirjoitusvirheestä lentää hakemus roskiin, kun on niin paljon varaa mistä valita.
Sitäkin, että 30-vuotiasta naimisissa olevaa naista ei kukaan halua palkata:/?
Mistäs rekrytoija tietäisi, että olet 30-vuotias ja naimisissa?
Et kai ole niin pöljä, että kerrot nämä hakemuksessasi??
Siis täh?? Missä hakemuksessa ei muka ikää kerrota?
Ei minun ikäni liity mitenkään kykyyni tehdä töitä, miksi ihmeessä sen kertoisin?
Sen sijaan työnantajan on todella helppo laskea tai ainakin arvioida ikä cv:n valmistumisvuosista ja työkokemuksen määrästä.
t. hän, joka on hakenut kys. duunia yli vuoden ja kokemusta, hyvät työtodistukset ym. on!
Kaupan kassalla pärjäät, jos olet ystävällinen, sinulla on hyvä paineensietokyky ja olet tarkka ja huolellinen työssäsi.
Tein hakemuksen kaupan omalla sähköisellä lomakkeella. Minut kutsuttiin haastatteluun jo parin päivän päästä. Aiemmin en ole ollut kaupassa töissä ja kaupallista koulutustakaan ei ole.
Teen viikonloppuja ja satunnaisesti iltoja. Työnantaja on joustava. Suurin etu on se, että lapset saavat olla kotihoidossa. Päivähoitoa ei tarvita, koska käymme puolison kanssa töissä vuorotellen.
Tärkeätä työnhaussa on selväkielinen hakemus ja hyvä ensivaikutelma haastattelussa. Siistit ja tilanteeseen sopivat vaatteet ja kampaus kuntoon. Ole ajoissa paikalla. Ole positiivinen, ota katsekontakti, kuuntele haastattelijaa ja vastaa kysymyksiin selvästi.
Mutta minä en ole saanut edes kutsua haastatteluun. Osaan pukeutua siististi, olen tosi hyvä kassahommissa (= kokemusta löytyy), asiakaslähtöinen ja kielitaitoinen. Ihan sama olenko hakenut sähköpostilla, käynyt paikan päällä, lähettänyt kirjeen...kutsua haastatteluun ei tipu.
Todella ärsyttävää lukea näitä "lista itsestäänselvyyksiä"-kirjoituksia, joissa vihjataan että syy työttömyydelle olisi maalaisjärjen puute!
t. ei vieläkään kassahommia
että kaupan kassalle pääsee helposti. Pääsee varmaan, jos on ns. sopiva tausta. Mutta en usko, että esim. filosofian tohtori tai diplomi-insinööri, joilla on pari vuoden kokemus ulkomailta palkattaisiin kovin helposti kaupan kassalle. Työnantaja palkkaa helpommin ns. taviksen, jolla ei ole yhtä paljoa kokemusta.
itse olen hakenut mol:in sivuilla olleita töitä neljään otteeseen elämäni aikana. joka kerta olen paikan saanut yhtä lukuunottamatta ja silloinkin pääsin kolmannelle haastattelukierrokselle top kolmoseen.
olen aina saanut hyvää palautetta papereistani, enkä nyt siis tarkoita vain todistusten arvosanoja. CV:n sisältö ja erityisesti TAPA JOLLA ASIAT PAPERILLA ESITTÄÄ, on ratkaiseva. jos on sana hallussa, huonommankin tekemänsä duunin tai opiskelemansa koulutuksen saa kuulostamaan hyvältä.
Kymmenen vuotta sitten vaihtaessani paikkakuntaa sain valita kolmesta työpaikasta. Olen siis korkeakoulutetttu.
Varmana on nyt kokemusta enemmän, sana on taatusti hallussa.
Silti 6 kk työnhakijana nyt.
Se on ns. kaunis ajatus että ns. kaikki olisi kiinni omasta osaamisesta. Kyllä näissä on tuurillakin osansa. ja kemioilla.
Tiedän esim. henkilön joka jätti hakijam palkkaamatta koska hakijan tanttatyyli ärsytti niin paljon.
Ihminen ei tee päätöksiä rationaalisesti, vaan aina on osuutensa tunteilla ja fiiliksillä. Miksi muuten palkattaisiin brändijohtajia ? Miksi pitää mainostaa leipää maitoa ja lihaa kai ihmiset nyt muutenkin tietävät niitä tarvitsevansa ?
VAstaus: koska päätöksiä tehdään ENSISIJAISESTI fiilispohjalta myös työelämässä. Hyvännäköinen hakija otetaan helpommin kuin ei-hyvännäköinen, vaikka molemmat olsi yhtä huoliteltuja.
Mistäs rekrytoija tietäisi, että olet 30-vuotias ja naimisissa?
Et kai ole niin pöljä, että kerrot nämä hakemuksessasi??
Siis täh?? Missä hakemuksessa ei muka ikää kerrota?
Mutten enää hakemuksen eka lauseeseen että "olen 45-vuotias nainen". Se ei tosiaan ole olennaista työn kannalta mutta on se olennainen taustatieto.
Kuulin äskettäin firmasta joka HALUSI VÄLTTÄMÄTTÄ palkata nimenomaan nelikymppisen naisen. Lapset tehty, elämänäkokemusta, silti kiinnostusta oppia uutta.
Mun on kans ollut yleensä tosi vaikea saada mitään töitä ja olen tuntenut siitä hirveästi huonoa omaatuntoa ja suurta ahdistusta. Suhteita mulla ei ole, eikä myöskään työkokemusta ja työhaastatteluissa olen varmaan liian epätoivoisen ja aran oloinen.
Mulla on kuitenkin käynyt ihan mieletön flaksi ja pääsin pian valmistuttuani ilman työkokemusta alani töihin. Tämä tuntuu aivan kohtalon johdatukselta, sillä ensimmäistä kertaa elämässäni nautin työnteosta ja saan siitä vielä pirun hyvää palkkaakin. Joten viestini sulle on kai se, että älä luovu toivosta. Aivan varmasti pääset vielä töihin!! :) Vähän sama kuin miestenkin kanssa, että se tulee kohdalle, kun sitä vähiten odottaa... ;)
Ja käy niissä työhaastatteluissa, ja solmi siellä suhteita, koska suhteilla ne työpaikat helpoiten saadaan!
Miten hemmetissä nää ihmiset saa työkokemusta kun ei pääse edes töihin?? Itse lukiosta valmistunut eikä työkokemusta ole juuri lainkaan. En saa mistään töitä! Tämä on ihan hirveää.
Siivoojaksi olin pääsemässä, kävin haastattelussakin, mutta EI. Kun ei pääse edes siivoamaan.
eduksi YRITTÄJÄLLE . Vai eikö muka irtisanomissuojan poistaminen ole?
tai pätkätöiden edullisuus (jonka heikko irtisanomissuoja kivasti mahdollistaa)
Entäs uudet villitykset; sairastaminen palkatta jne?
sehän se loi pätkätyöt SDP:n kanssa. Ei tule koskaan olemaan entisellään työelämä enää. Nyt maksetaan kreikkaan rahaa että ei tule tänne työttömyyttä ja enempää pahoinvointia.
Lopettakaa nyt hyvät ihmiset joku typerä puolueiden syyttely! Jos tuolla lailla ajattelee, niin ei varmasti pärjää elämässä yhtään.
Sieltä ne päätökset tuodaan työmarkkinoille. Usko pois että äänestäm,ällä kokkomusta ja muita porvaripuolueita kaikki menee päin vittua. Totta se on.
Eikös kokoomus ole yleensä yrittäjyyden, vapaan markkinatalouden kannattaja? Eli että joka yrittää ja tekee, myös hyötyy siitä. Ja vasemmistopuolueet haluavat kaikelle kaikkea hyvää, eikä kukaan loppujen lopuksi ole sitä rahaa tekemässä.
Ole pienyrittäjien puolella, lätkäisi helvetinmoiset lisämaksut verojen muodossa kaikille. Loi pätkätyöt, suosii pätkätyöllistämistä, haluaa irtisanomis uojan lakkauttaa kokonaan. Otapa asioista selvää ennen kuin alat pätemään asioilla joista et näytä tietävän yhtään mitään.
Eihän lukiosta valmistuta ammattiin, sulla on vielä koulu kesken
Tietty erona oli se, että olen päälle 20-vuotias ja lukion ja ravintola-alaan kouluttautunut. Pääsin valmistumiseni jälkeen lähes välittömästi vakituiseen työpaikkaan. Se oli aika herkkua, varsinkin ravintola-alalla. Tein sitä hommaa kaksi vuotta, jonka jälkeen lopetin siellä muiden suunnitelmien takia. Muutin toiselle paikkakunnalle miehen takia, joka sai kyseisestä kaupungista töitä. Itselleni tuli siis oikeastaan ensimmäistä kertaa elämässäni työnhaku eteen.
Se oli oikeasti tässä kaupungissa lähes mahdottomuus, sillä tämä on muuttotappioinen paikka. Oman alani töitä ei ollut ollenkaan, joten laitoin sitten jokaiseen muuhun vapaaseen töpaikkaan hakemuksen, jotka vastasivat edes jotenkuten omaa osaamistani. Laitoin vain kymmeniä hakemuksia (tiedän, että monet laittavat satoja), enkä saanut yhteenkään paikkaan edes kutsua haastatteluun. Se oli todella turhauttavaa.
Aloin noin puolen vuoden jälkeen lukemaan työnhausta tarinoita ja todella moni tähdensi ansioluettelon tärkeyttä. Aloin siis hienosäätämään luetteloani ja poistelin sieltä vaikka mitä turhaa roskaa. Tein melko raa'an version luettelostani, jota on sitten helpompi muokata jokaiseen työnhakuun sopivampaan muotoon. Tällä lähdin sitten uuteen metsästykseen työmarkkinoille.
Muuten, vaikka luulisi, että nirsoilu työpaikoista vähenisi, kun työttömyys pitenee, niin minulle kävi päin vastoin. Päätin, että en hae yhteenkään osa-aikaiseen työhön. Perustelen päätökseni sillä, että koska olen kouluttautunut ns. matalapalkkaiseen alaan ja kykenen tekemään matalapalkka-alan töitä, niin osa-aikaisuus ei vain kannata sen kaiken paperirumban ja rahanvähyyden takia. Määräaikaisuudet jäivät samoista syistä myös haun ulkopuolelle.
Tosiaan, näillä keinoilla sainkin sitten kaupan alalta töitä alle kuukaudessa :) Eli oman kokemukseni pohjalta suosittelen, että miettii ihan oikeasti, mitä on valmis tekemään ja mistä on valmis joustamaan. Itselleni tosiaan vajaat tunnit ja määräaikaisuus olivat ehdottomia ei-tekijöitä, jotka karsivat työpaikkojen hakumäärää. Näiden omien karsintojen jälkeen keskityin sitten jäljelle jääneisiin paikkoihin (tässä kaupungissa tarjonta laski kymmenistä alle kymmeneen). Jokaisessa paikassa oli omia erikoisuuksiaan, joten muokkasin ansioluetteloni sitten jokaiselle paikalle sopivammaksi. Pääsin heti kuuteen paikkaan haastatteluun, ja näiden haastattelujen jälkeen yksi paikka tarjosi minulle töitä.
Eli toinen tärkeä tekijä on se ansioluettelo. Se pitää oikeasti muokata jokaisen työpaikan mukaiseksi, jotta työnantajat osaavat lukea sieltä luettelosta juuri heille sopivan työntekijän. Eli jos hakee vaikka varastotyöntekijäksi, niin aika turha sinne ansioluetteloon on kirjoittaa osaamisensa kukkien kasvattamisesta :) Itselläni kävi tuuri sen suhteen, että minun ei tarvinnut hirveän monesti muokata luetteloani, kun paikkoja ei ollut monta. Työtähän se teettää, mutta työttömänähän on aikaa ;) Kuva on myös hyvä olla. Itse olen aika "harakanperse", mutta veikkaan, että kuvan avulla luetteloni jäi paremmin mieleen, kuin monien muiden musta-valkoiset luettelot.
Eli älkää vajotko hakemaan mitä tahansa paskaduunia, sillä sellaisien paikkojen hakeminen teettää valtavasti extratöitä, joka kuluttaa kaiken sen energian, jonka voisi käyttää niihin hyvien työpaikkojen hakemiseen. Ja muokatkaa se ansioluettelo joka kerta :) Vapaassa hakemuksessa voi sitten olla enemmän luova ja kertoilla itsestään asioita, jotka tekevät sinusta persoonallisen. Miettikää myös etukäteen, että mitä sanoisitte haastattelussa ja mitkä asiat kannattaa jättää kertomatta, tai kertoa hienovaraisemmin. Itse esimerkiksi en kertonut siitä, että lähdin miehen perässä uuteen kaupunkiin, vaan kerroin, että halusin muutosta elämääni.
Hups! Vähän venyi tämä teksti, toivottavasti se nyt ei ole täynnä turhaa toistelua :)
Perhepäivähoitajista on pulaa ja koulutus ei ole kovin pitkä niin sitä voi hyvin tehdä jonkun vuoden jos ei muuta löydy.
Tai kouluttaudu muuten uudelleen jos omalta alalta ei löydy töitä. On nimittäin totta että jos on maisterin paperit niin liukuhihnahommia ei kauaa jaksa tehdä, pää puutuu ja homma alkaa tuntumaan niiiiin merkityksettömältä "tätä puurtamista vuodesta toiseen...?" Ei niihin siksi palkata ylikoulutettuja jotka lähtee pian taas ja on etsittävä uusi. Nythän löytisi kesätyöpaikkoja tehtailta ainakin pk-seudulta valio, hk, inex ym ottaa paljon kesäksi mutta tuskin maisterit niissä viihtyy.
Sosiaali- ja terveysalan koulutus kelpaa aina, siksi palasinkin AMK:n penkille jotta töitä löytyy varmasti.