kulkeeko epäonni suvussa?
Kommentit (22)
Mulla mun sairaudet on suurin epäonneni.
Esim heikko terveys vaikeuttaa hyvän elämän saavuttamista.
elämäntavat, elämänhallinta, kyky rakastaa itseään ja toisia, se miten lapsia hoidetaan ja kasvatetaan- ne siirtyvät sekä tietoisesti että tideostamatta. Kukaan ei ole vapaa sukuv ustaan, kaiken voi kieltää tai paeta tai yrittää tehdä toisin, mutta tavalla tai toisella toteutat aina sukusi jatkumoa. Kiva että tätä kysyt, koska olen ihmetellyt miten totaalisesti jotkut on tämän asian unohtaneet. tai kieltäneet. Luullaan et oma onni on itsestä kiinni ja toisen epäonni sen toisen vika tai osoitus huonoudesta. vaikka me voimme vaikuttaa vain pieneen osaan siitä mitä elämän eväiksi saamme. Ja kaikki ovat historiansa armoilla. Mitä rankempi historia suvulla, sen enemmän pitää tehdä töitä jottei se cvarjostaisi omaa elämää. ja vastaavasti, jos ei ole suuria ongelmia, omien tavoitteiden toteuttaminen on huomattavan helppoa.
meillä ainakn vakavat sairaudet, erittäin harvinaise, mutta EI perinnöllisä kuitenkaan ole...
huonoa tuuria siis...
ja näihin ei vaikuta myöskään elämäntavat !
eli huon tuuri kulkee suvussamme, valitettvsti
:(((
kaltoinkohtelu, lapsen pahoinpitely, puhumattomuus vaikeista asioista ja tunnekylmyys periytyy. Omassa suvussani näin on ollut jo varmaan vuosisatoja. Olen ensimmäinen joka on tehnyt tietoisen eron asiasta ja nähnyt vaivaa että katkaisen kierteen. Terapiat on käyty, psykologiaa opiskeltu ja olen lapsilleni hyvä ja rakastava äiti.
Suku on potkaissut minut piiristään "palkinnoksi". Koska en jatka ikiaikaisia sukuperinteitä niin omat vanhempanikaan eivät halua olla kanssani tekemisissä, ja uskon että asia johtuu siitä että kun he näkevät miten rakkaudentäyteiset välit minulla on omiin lapsiini, niin he sisimmässään tajuavat tehneensä omille lapsilleen todella väärin. Kontrasti on liian suuri kestettäväksi.
kaltoinkohtelu, lapsen pahoinpitely, puhumattomuus vaikeista asioista ja tunnekylmyys periytyy. Omassa suvussani näin on ollut jo varmaan vuosisatoja. Olen ensimmäinen joka on tehnyt tietoisen eron asiasta ja nähnyt vaivaa että katkaisen kierteen. Terapiat on käyty, psykologiaa opiskeltu ja olen lapsilleni hyvä ja rakastava äiti. Suku on potkaissut minut piiristään "palkinnoksi". Koska en jatka ikiaikaisia sukuperinteitä niin omat vanhempanikaan eivät halua olla kanssani tekemisissä, ja uskon että asia johtuu siitä että kun he näkevät miten rakkaudentäyteiset välit minulla on omiin lapsiini, niin he sisimmässään tajuavat tehneensä omille lapsilleen todella väärin. Kontrasti on liian suuri kestettäväksi.
ja onnittelut siitä että olet kyennyt katkaisemaan ketjun. Se on todella vaikeaa.
kaltoinkohtelu, lapsen pahoinpitely, puhumattomuus vaikeista asioista ja tunnekylmyys periytyy. Omassa suvussani näin on ollut jo varmaan vuosisatoja. Olen ensimmäinen joka on tehnyt tietoisen eron asiasta ja nähnyt vaivaa että katkaisen kierteen. Terapiat on käyty, psykologiaa opiskeltu ja olen lapsilleni hyvä ja rakastava äiti. Suku on potkaissut minut piiristään "palkinnoksi". Koska en jatka ikiaikaisia sukuperinteitä niin omat vanhempanikaan eivät halua olla kanssani tekemisissä, ja uskon että asia johtuu siitä että kun he näkevät miten rakkaudentäyteiset välit minulla on omiin lapsiini, niin he sisimmässään tajuavat tehneensä omille lapsilleen todella väärin. Kontrasti on liian suuri kestettäväksi.
ja onnittelut siitä että olet kyennyt katkaisemaan ketjun. Se on todella vaikeaa.
pahoittelut. Mutta eikö olisi aika antaa anteeksi omalle suvulle ja vanhemmille?
useinkaan nämä omat vanhemmat kieltävät koko asian
eräs, joka myös työskennellyt aktiivisesti ko. asioissa
Esimerkiksi minun anoppini asui ihan mukavasti omakotitaloalueella, miehellä hyvä työ, elämä järjestyksessä.
Anopille ei tämä riittänyt, piti lähteä kouhkaamaan yrittäjäksi, ottaa miljoona velkaa ja sössiä kaikki. Yritys oli sellaista puuhailua tyyliin a la Sulo Vilen. Ei päätä, ei häntää, suuruudenhulluutta riitti kyllä.
Nyt istuu sitten velat niskassa kunnan vuokra-asunnossa ja syyttää tilanteesta meitä (koska ei suostuttu ostamaan hänelle asuntoa) ja sukukarmaa - "kun on syrjäseudun vähäosaisia niin köyhäksi jää" jne.
Peiliin ei osaa katsoa.
useinkaan nämä omat vanhemmat kieltävät koko asian eräs, joka myös työskennellyt aktiivisesti ko. asioissa
se totta, mutta paras keino on unohtaa vääryydet. Kukaan ei ole täydellinen ei edes oma vanhempi!
Jos ei ole tahallaan pilannut sinun elämääsi jollain tahallisella teolla?
t:4
no, voin toki antaa anteeksi vanhemmilleni, mutta luitko oikein, nimenomaan VANHEMPANI ovat katkaisseet välini minuun. Eivät suostu myöntämään että lapsuudessa olisi tapahtunut pahoinpitelyä, alistamista, nöryytystä ja muutakin henkistä väkivaltaa. Eivät tule ikinä pyytämään anteeksi tai myöntämään tekojaan.
Tästä huolimatta voin armahtaa heidät, mutta ymmärrä hyvä ihminen että ei se puheyhteys palaa jos vain toinen tulee puolitiehen ja toinen jääräpäisesti pysyy kannassaan.
Haluaisin minäkin isovanhemmat lapsilleni, mutta kun en saa niin on oltava ilman.
Respectit nro7:lle.
Usein sen sukupolvien taakan katkaiseminen todella vaatii rankkoja päätöksiä. Upeinta on, jos pääsee vielä siitä syyllisyydestä, ettei ole velvollinen noudattamaan suvun paskaa perinnettä.
Itse, aina kun ajattelen lapsiani, ja heidän hyvinvointiaan, päätösten tekeminen on helppoa. Ja siihen kuuluu myös oma hyvinvointi, etten ole yteydessä ihmisiin, jotka aiheuttavat minulle pahaa oloa ja ahdistusta, sukulaisia tai ei.
pahoittelut. Mutta eikö olisi aika antaa anteeksi omalle suvulle ja vanhemmille?
itse voi antaa anteeksi vanhemmilleen, niin mäkin olen tehnyt- mutta se ei tarkoita et vanhemmat antaisivat anteeksi sulle tai itselleen ja kanssakäyminen voi olla aivan mahdotonta- en minä veisi lapsiani sellaista todistamaan. Anteeksianto vapauttaa anteeksiantajan, muttei muuta tai paranna mitään jos ei se toinen osapuoli itse näe syytä muuttua. Jos on tulehtuneet välit, ei se kommunikaatio onnistu vaikka itse anteeksi antaisikin.
useinkaan nämä omat vanhemmat kieltävät koko asian eräs, joka myös työskennellyt aktiivisesti ko. asioissa
mitään tekemistä anteeksipyytämisen kanssa.
Itse voi muuttua ja antaa anteeksi vaikka vastapuoli rypisi sotkussaan hautaansa asti. Anteeksiantoprosessi kannattaa itsensä kanssa käydä läpi, koska vasta sitten tuosta kirouksesta pääsee itse irti. Jos on vihassa, on edelleen kiinni suvun ongelmissa. Mut tosiaan, se ei tarkoita sitä et käytännön ongelmat lakkaisi. Eli anteeksi voi antaa oikein hyvin vaikka vastapuoli ei tajuaisi mitään tehneensäkään.
se totta, mutta paras keino on unohtaa vääryydet. Kukaan ei ole täydellinen ei edes oma vanhempi! Jos ei ole tahallaan pilannut sinun elämääsi jollain tahallisella teolla? t:4
huomaa ettei sulla ole hajuakaan siitä millaisia nämä sukupolvien tarmat ja ketjut ja niiden katkaiseminen saattaa olla. Että älä pliis viisastele teorioillasi..
se totta, mutta paras keino on unohtaa vääryydet. Kukaan ei ole täydellinen ei edes oma vanhempi! Jos ei ole tahallaan pilannut sinun elämääsi jollain tahallisella teolla? t:4
huomaa ettei sulla ole hajuakaan siitä millaisia nämä sukupolvien tarmat ja ketjut ja niiden katkaiseminen saattaa olla. Että älä pliis viisastele teorioillasi..
olet varmaan lukenut kirjasta teorioita- jotka ovat vain sanoja- käytäntö on paljon monimutkaisempi.
Olen vain kirjaviisas. Ei käytännön kokemusta suvun ongelmien ratkomisesta.
perin juuri tilan. sen edelliset haltijat ovat kuolleet ennenaikaisesti kuka mihinkin. nyt mulla on syöpä. musta se on uskomatona.
Olen vain kirjaviisas. Ei käytännön kokemusta suvun ongelmien ratkomisesta.
joillakin on ihan todellinen tuska ja ongelma.
mutta elämänhallintataidot kulkevat.