Mua hämmentää tuo luomukysely - 65% ei käytä luomua
ruuanlaitossa kuin harvoin tai ei koskaan.
Miksi näin?
Johtuuko se hinnasta? Oletteko oikeasti katsoneet sitä hinnaneroa?
Meinaan nykyään esim. luomulihaa on saatavilla ainakin täällä pk-seudulla jo tavallisista marketeista, ja hinta on vain ihan himpun (noin 20 senttiä) kalliimpi kuin tehotuotetusssa lihassa. Ja kumminkin eettisesti on aika kestämätöntä pakottaa eläimiä tehotuotantoon.
Vai johtuuko tuo tarjonnan vähyydestä? Ei se tarjonta lisäänny, jos ei ole kysyntää.
Vai laadusta? Kieltämättä luomuvihannekset ja -hedelmät ovat usein vähän nahistuneempia, koska niiden kierto on hitaampi kaupan hyllyssä...
Kommentit (173)
meidän kaupassa on vain luomubanaaneja ja luomufenkolia ja ne on kalliita. luomulihasta on vain jotain naudanpalasia ja ne on tosi kalliita. en osta niitä koska ne on kalliita! jos olisi halpoja niin voisin ostaa mutta kun en usko edes koko luomuun! huijausta se on vaan!!!!!
katsopa alkupäästä ketjua. Luomutuotantoa valvotaan tiukasti, ei siinä huijaamaan pääse.
ap
EU on muuttanut häkkien kokoa ja muutamaan muuta seikkaa koskevia sääntöjään, mikä aiheuttaa tuottajille isoja kustannuksia ja tosiaan noin kolmanneksen tuottajista arvioidaan luopuvan tuotannosta. ap
Eikö kuitenkin päällekkäiset häkit ilman kunnollista välilattiaa ole kielletty? Sitä lähinnä tarkoitin.
on oltava enemmän tilaa kanoille kuin tähän asti, ja se on oikeasti hyvä juttu ja parannus entiseen. SILTI ero vapaasti oleskeleviin ja ulos pääseviin kanoihin on, ei se poistu.
ap
Ei vähäinen ja hidas kysynnän kasvu takuulla romahdutakaan hintaa, mutta varsinkin lihapuolella se kyllä vaikuttaa, koska kysynnän kasvaessa monet mm. teurastamojen tuotantolinjoihin liittyvät ongelmat ratkaistaisiin. Pitkälti luomun ongelmat OVAT sidoksissa siihen, että kulutus on liian pientä.
Mutta kun se keskimääräinen ostaja ostaa sitä halvempaa niin kauan kun sitä on tarjolla.
Mistä päästään siihen, että luomu ei ole onnistunut vakuuttamaan kuluttajia erinomaisuudestaan. Ongelma on pääosin siinä, että tehokkaammin tuotettu ruoka on jo riittävän hyvää.
Jatka kampanjointiasi, minä olen kylläkin sitä mieltä, että sekä luomuruoan että tavallisen hinta sen kun nousee lähivuosina, jolloin kuluttajilla on entistä vähemmän varaa ostaa luomua.
Ei vähäinen ja hidas kysynnän kasvu takuulla romahdutakaan hintaa, mutta varsinkin lihapuolella se kyllä vaikuttaa, koska kysynnän kasvaessa monet mm. teurastamojen tuotantolinjoihin liittyvät ongelmat ratkaistaisiin. Pitkälti luomun ongelmat OVAT sidoksissa siihen, että kulutus on liian pientä.
Mutta kun se keskimääräinen ostaja ostaa sitä halvempaa niin kauan kun sitä on tarjolla. Mistä päästään siihen, että luomu ei ole onnistunut vakuuttamaan kuluttajia erinomaisuudestaan. Ongelma on pääosin siinä, että tehokkaammin tuotettu ruoka on jo riittävän hyvää. Jatka kampanjointiasi, minä olen kylläkin sitä mieltä, että sekä luomuruoan että tavallisen hinta sen kun nousee lähivuosina, jolloin kuluttajilla on entistä vähemmän varaa ostaa luomua.
kyse laadullisista eroista? Ihan jo aloituksessani sanoin, että kyse on EETTISISTÄ valinnoista.
Tehotuotetun ja luomutuotetun vihanneksen/juureksen erot ovat tosiaan pienet, ja jopa tehotuotetun eduksi, koska vaihtuvuus on siellä kaupan hyllyllä luomutuotteissa niin hidasta. Etkö sinä nyt oikeastikaan osaa lukea, vai mikä tässä on että intät selvää asiaa?
Ruuan hinta varmasti nousee lähivuosina, se on jo nyt noussut. Pointtihan on, että se HINNANERO luomun ja tehotuotetun välillä on ainakin osassa tuotteita käynyt hyvin pieneksi ja voi pienentyä edelleen, jos kysyntä kasvaa.
Hinnanerohan se on se suurin kysyntää ohjaava tekijä tässä asiassa.
ap
1. luomutuotanto on tehotonta ja saastuttaa enemmän
2. luomutuotanto ei ole ilmastoystävällistä
3. makueroa luomun ja tehotuotannon välillä ei ole tieteellisesti pystytty osoittamaan
4. luomutuotannon tuotteiden terveysväitteitä ei ole myöskään pystytty todistamaan. Oleellisempaa on tuoreus ja maaperä.
Sitäpaitsi luomutuotteet ovat kalliita ja usein vanhoja, kuhmuisia ja nahistuneita.
Minuakin tuo vähän hämmästyttää. Aika harva pystyy käyttämään pelkkää luomua, mutta että tosiaan noin moni tuntuu ihan aktiivisesti välttelevän luomua on aika uskomatonta.
mutta jätät sujuvasti tuosta ulos lihatuotannon, ja sen eettisyyskysymykset. En itsekään ole tässä puhunut laadusta, koska erot tehotuotettuun ovat ainakin kasvipuolella olemattomat.
ap
Minuakin tuo vähän hämmästyttää. Aika harva pystyy käyttämään pelkkää luomua, mutta että tosiaan noin moni tuntuu ihan aktiivisesti välttelevän luomua on aika uskomatonta.
itse asiassa kasvipuolella harvoin - mutta tosiaan tuo täystyrmäys varsinkin lihapuolella tuntuu aika oudolta.
ap
Lopettakaa tuo propagandanne luomusta.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1553388/totuus_luomu…
Lopettakaa tuo propagandanne luomusta. <a href="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1553388/totuus_luomu…" alt="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1553388/totuus_luomu…">http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1553388/totuus_luomu…;
Tässä ketjussa ei ole kukaan propagoinut luomun olevan kasvipuolella sen laadukkaampaa kuin tehopuolellakaan. Itse näin tästä ekat tutkimukset jo parikymmentä vuotta sitten, joten ei tulisi mieleenkään väittää moista.
ap
No varmaan siksi jätän lihatuotannon ulkopuolellekoska syön vain itse isoja eläimiä kuten nautaa ja sitäkin perheemme syö n. kerran kuussa.
Meidän kaupassa luomulihan kilohinta on n. 16 €/kg ja tavislihan 1/3-osa siitä. En suostu maksamaan niin paljon.
SITÄPAITSI MITÄ SE REHUKARJA SYÖ? Vihanneksia, juureksia ja viljaa.
Ei kiitos, valitsen mieluummin terveellisen ruuan 24/7 kuin kalliita, vanhoja luomuporkkanoita ja satunnaisesti nakkeja ja suklaavanukkaita lapsille, koska ne kumoavat terveydellisesti toisensa..
Hui hai, vouhotusta.
mutta jätät sujuvasti tuosta ulos lihatuotannon, ja sen eettisyyskysymykset. En itsekään ole tässä puhunut laadusta, koska erot tehotuotettuun ovat ainakin kasvipuolella olemattomat. ap
Mitä eettistä on siinä, että luomueläimet saavat keväällä vähemmän ruokaa kuin ei-luomut, koska jos luomurehu on lopussa, ei sitä saa mistään eikä sitä voi korvata ei-luomusti tuotetulla heinällä tai appeella. Monen luomutilan iso ongelma on karjan ruokkiminen, koska rehua ei ole saatavilla inhimilliseen hintaa.
koska se on epäeettistä ja epäekologista, ei yhtään terveellisempää eikä varsinkaan laadukkaampaa eikä parempaa.
Maailma voisi paljon paremmin, jos ruokaa tuotettaisiin tehokkaasti toki eläinten oikeuksia kunnioittaen, mutta kaikki mahdollinen määrän ja laadun maksimoimiseksi.
No varmaan siksi jätän lihatuotannon ulkopuolellekoska syön vain itse isoja eläimiä kuten nautaa ja sitäkin perheemme syö n. kerran kuussa. Meidän kaupassa luomulihan kilohinta on n. 16 €/kg ja tavislihan 1/3-osa siitä. En suostu maksamaan niin paljon. SITÄPAITSI MITÄ SE REHUKARJA SYÖ? Vihanneksia, juureksia ja viljaa. Ei kiitos, valitsen mieluummin terveellisen ruuan 24/7 kuin kalliita, vanhoja luomuporkkanoita ja satunnaisesti nakkeja ja suklaavanukkaita lapsille, koska ne kumoavat terveydellisesti toisensa.. Hui hai, vouhotusta.
Minä luulin lehmien syövän heinää ja heinäskasveista tehtyä tuorerehua eikä mitään vihanneksia. Taisin olla väärässä.
itse asiassa kasvipuolella harvoin - mutta tosiaan tuo täystyrmäys varsinkin lihapuolella tuntuu aika oudolta.ap
Ja osittain laatu, noissa kasviksissa. Ostin julman kalliin pussin perunoita (tyyliin 4 € kilon pussi kun olisin saanut tavallisia 1,50 €/kg) mutta halusin kokeilla. No, perunat olivat ituisia ja pehmeitä, paperipussin läpi sitä ei tietenkään nähnyt - eka ja vika kerta.
Ja todellakaan väitteesi luomulihan minimaalisesta hintaerosta tavalliseen on ihan absurdi, voi olla joo, että on alueellisia eroja, mutta siinä tapauksessa taidat olla löytänyt kaupan joka on todellinen löytö myydessään luomujauhelihaa ja tavallista lähes samalla hinnalla. Asun Jyväskylässä, tässä aivan lähistöllä on useita luomukarjatiloja. Silti juuri viime viikonloppuna tsekkasin luomujauhelihan hinnan ihan mielenkiinnosta: 12,40 €/kg. Ostin tavallista joka oli puolet halvempaa.
Samoin meinasin ostaa luomujugurttia, mustikka: Luomua oli tarjolla 0,75 l tölkissä muistaakseni hintaan 2,35 tai 2,45 € kun tavallista mustikkajugurttia sai litran n. 1,50 €.
Isossa perheessä tuollaiset hintaerot tuntuvat, vaikka ei tarvitse joka senttiä todellakaan laskea ja mietin muuten paljonkin ruoan laatua, en esim. ikinä osta kammottavaa marinoitua lihaa.
Eläinlääkärit ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että luomueläimet saattavat jäädä vaille niille elintärkeää hivenainetta, seleeniä. Sitä ei Suomen maaperässä ole. Seleeniä lisätään lannoitteisiin, mutta luomurehua syövät eläimet eivät sitä automaattisesti saa.
Seleenin puute saattaa aiheuttaa eläimille vakavia, jopa kuolemaan johtavia lihasrappeumia. Myös luomueläintuotantoa valvova Evira kertoo olevansa tietoinen asiasta, tosin tilastotietoa he eivät seleenin puutteesta kärsivistä eläimistä kerää.
Helsingin yliopiston eläinlääkäri Sanni Kallio kertoo, että luomukarjatiloilla on tavanomaisia tiloja enemmän lievästä seleeninpuutteesta kärsiviä eläimiä. Vaikeita puutostiloja sen sijaan tavataan harvoin.
itse asiassa kasvipuolella harvoin - mutta tosiaan tuo täystyrmäys varsinkin lihapuolella tuntuu aika oudolta. ap
Ja osittain laatu, noissa kasviksissa. Ostin julman kalliin pussin perunoita (tyyliin 4 € kilon pussi kun olisin saanut tavallisia 1,50 €/kg) mutta halusin kokeilla. No, perunat olivat ituisia ja pehmeitä, paperipussin läpi sitä ei tietenkään nähnyt - eka ja vika kerta. Ja todellakaan väitteesi luomulihan minimaalisesta hintaerosta tavalliseen on ihan absurdi, voi olla joo, että on alueellisia eroja, mutta siinä tapauksessa taidat olla löytänyt kaupan joka on todellinen löytö myydessään luomujauhelihaa ja tavallista lähes samalla hinnalla. Asun Jyväskylässä, tässä aivan lähistöllä on useita luomukarjatiloja. Silti juuri viime viikonloppuna tsekkasin luomujauhelihan hinnan ihan mielenkiinnosta: 12,40 €/kg. Ostin tavallista joka oli puolet halvempaa. Samoin meinasin ostaa luomujugurttia, mustikka: Luomua oli tarjolla 0,75 l tölkissä muistaakseni hintaan 2,35 tai 2,45 € kun tavallista mustikkajugurttia sai litran n. 1,50 €. Isossa perheessä tuollaiset hintaerot tuntuvat, vaikka ei tarvitse joka senttiä todellakaan laskea ja mietin muuten paljonkin ruoan laatua, en esim. ikinä osta kammottavaa marinoitua lihaa.
mutta tämä meidän Konalan S-marketti tai Myyrmäen cittari eivät kyllä ole mitään poikkeushelmiä tällä alueella tai luksuskauppoja, vaan tavallisia lähiömarketteja.
Jos hinnanero olisi noin iso, en varmasti itsekään ostaisi luomua. Ja kuten sanoin, laatueroista ei tässä ole ainakaan minulla kyse, jollei sitten tehotuotettujen puolesta ;-)
En itsekään ole fanaattisesti luomuilija, mutta ihmettelen tuota totaalityrmäystä, joka tuossa kyselyssä on. Lihatuotannossa kumminkin ne erot eläinten oloissa ovat olemassa, varsinkin munatuotannossa.
ap
Eläinlääkärit ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että luomueläimet saattavat jäädä vaille niille elintärkeää hivenainetta, seleeniä. Sitä ei Suomen maaperässä ole. Seleeniä lisätään lannoitteisiin, mutta luomurehua syövät eläimet eivät sitä automaattisesti saa. Seleenin puute saattaa aiheuttaa eläimille vakavia, jopa kuolemaan johtavia lihasrappeumia. Myös luomueläintuotantoa valvova Evira kertoo olevansa tietoinen asiasta, tosin tilastotietoa he eivät seleenin puutteesta kärsivistä eläimistä kerää. Helsingin yliopiston eläinlääkäri Sanni Kallio kertoo, että luomukarjatiloilla on tavanomaisia tiloja enemmän lievästä seleeninpuutteesta kärsiviä eläimiä. Vaikeita puutostiloja sen sijaan tavataan harvoin.
ja koska luomueläimiä ruokitaan luomurehulla, sitä ei tule rehusta niille.
Mutta kuten itsekin sanoit, vaikeita puutostiloja on harvoin, eikä lihasrappeumaa saa lievästä seleenipuutoksesta.
Joten mikä se nyt olikaan se huonojen olosuhteiden evidenssi, hmmm....?
ap
ja tuottajahinnan arvioidaan nousevan huikeat 30 senttiä kilolta. Saa sitten nähdä, siirtyykö se kuluttajahintoihin ja missä määrin.
Mistään valtavista hintaeroista silti tuskin on kyse.
Itse olen jo siis vuosia ostanut luomukananmunia, eikä EU-sääntöjen muutos siis suoraan koske niitä.
JA JUU: ihan oikeasti minä kieltäydyn ajattelemasta, että on evvk, miten tuotantoeläimet voivat.
ap