Olen persoonallisuushäiriöinen ja eristäydyin siksi vapaaehtoisesti. Kysymyksiä?
Minulla on diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö. Kuulun siis siihen ihmisryhmään, jota joidenkin mukaan kannattaa välttää kuin ruttoa. Eli minun kanssani ei kannata seurustella tai avioitua ja ystävänäkin olen mahdoton. Luettuani kaikenlaisia kuvauksia siitä, millaista tuhoa voisin saada aikaan, päätin, että olen ihmisten kanssa tekemisissä niin vähän kuin mahdollista. Nyt en ole yli vuoteen tavannut juuri ketään.
Haluatteko kysyä jotain?
Kommentit (500)
naisen kanssa. Saattoi se tietenkin olla mieskin, joka valehteli olevansa nainen, mutta taitava ja ihana se ainakin oli..
Voisitkohan, PM, perustaa erillisen ketjun noille jutuille, jotka eivät suoranaisesti enää liity tähän ketjuun? Muuten on kyllä ihan mukavaa, että kommentoit tässäkin ketjussa. -ap-
kai se oli oikeessa kun kerran sen perusteella eläkkeellekin pääsin. Ei valittamista, ihan sama mikä diagnoosi, kunhan pääsee eläkkeelle.
Ap ilmoitit että
"päätin, että olen ihmisten kanssa tekemisissä niin vähän kuin mahdollista. Nyt en ole yli vuoteen tavannut juuri ketään."
Nämähän ovat sosiaalisia pelon tilanteita. Lääke auttaa jonkin verran, mutta ei kokonaan tähän. Sosiaalisten tilanteiden pelko on osa epävakaata persoonallishäiriötä. Et kertonut masennuslääkettäsi. Terapia on oikea keino hoitaa "pelot" kuntoon.
Ap ilmoitit että
"päätin, että olen ihmisten kanssa tekemisissä niin vähän kuin mahdollista. Nyt en ole yli vuoteen tavannut juuri ketään."
Nämähän ovat sosiaalisia pelon tilanteita. Lääke auttaa jonkin verran, mutta ei kokonaan tähän. Sosiaalisten tilanteiden pelko on osa epävakaata persoonallishäiriötä. Et kertonut masennuslääkettäsi. Terapia on oikea keino hoitaa "pelot" kuntoon.
Olen ymmärtänyt, että sosiaaliset pelot ilmenevät siten, että jännittää ihmisten kohtaamista ja pelkää heitä. Minun kohdallani ei mielestäni ole niin. Sain ihmissuhteissa niin monta kertaa sellaista palautetta, että olen mahdoton, vaikea, ja kamala, että päätin eristäytyä vapaaehtoisesti. Olen siis itse se pelottava osapuoli. -ap-
Yliarvostettua, mieluummin yksi tai pari hyvää ihmissuhdetta kuin 100 turhaa fb-kaveria.
Tosin etukäteen ei pysty sanomaan moniko niistä sadasta turhasta kaverista muodostuu valioyksilöiksi, joihin kannattaa aikaansa tuhlata.
Ja yksinään kun on, ei tarvitse huomioida muita.
ja valitsin miehekseni persoonallisuushäiriöisen jota ei pysty kestämään kukaan tervepäinen, mutta mä jaksan juuri näiden persoonallisuushäiriöiden takia. En ole mielestäni eristäytynyt, vaikka itsekseni viihdynkin. Kaikki jotka minut tuntee tietää, että olen persoonallisuushäiriöinen ja että minulla on sivupersoonahäiriö, mutta ei se tunnu haittaavan ketään.Rohkeasti vaan ulos ja ihmisten seuraan
Olen tapaillut joskus pariakin persoonallisuushäiriöistä. Toisen kanssa kuvittelin voivani elää, mutta hän ei sitten halunnut sitoutua minuun. Säästyin varmaan paljolta, koska hänellä oli melkoinen määrä ex-vaimoja ja lapsia heidän kanssaan sekä lisäksi jatkuvasti lukuisia sivusuhteita. Toinen taas oli niin narsistinen, että aika hänen kanssaan oli pelkästään itkua tai naurua tilanteesta riippuen. Hetkeäkään ei ollut normaalia. Sittemmin kuulin hänen sählänneen asiansa täysin sotkuun.
Joka tapauksessa voisin edelleenkin ajatella eläväni persoonallisuushäiriöisen kanssa, mutta yleensähän miehet ovat lempanneet minut. Mistä siis löytäisin sellaisen, joka ei häivy? Mies jonka kanssa äskettäin kävin treffeillä, ei ollut ihan tavanomainen, ja siksi kai jäin häntä kaipaamaan. Hän jopa kertoi, että hänellä on epäilty olevan jonkinlaista ongelmaa (en jaksa nyt kuvailla tarkemmin). Mutta koska olen elänyt lapsuuteni erittäin vaikeasti häiriintyneen ihmisen varjossa, niin sitä samaa kuviota en kyllä halua enää.
Omista tuttavistani ja ystävistäni voin sanoa, että heitä persoonallisuushäiriöni on haitannut paljonkin. Tuskin heistä muuten niin moni olisi ilmaissut tavalla tai toisella, ettei halua enää olla tekemisissä kanssani. -ap-
Mulla on juuri se vika etten aidosti ole kiinnostunut kenestäkään ihmisestä, mutta normaalit ihmissuhteet tarvitsee vastavuoroisuutta. Niinpä olen opetellut kysymään "mitä sinulle kuuluu, miten lapsesi voivat jne" vaikka tippaakaan ei kiinnostaisi ja lopulta saan itsekin siinä jotain kun hetken maltan olla pyörimättä elämässä vain itseni ympärillä.Se ympyrä kun on nähty jo moneen kertaan.
Mulla on juuri se vika etten aidosti ole kiinnostunut kenestäkään ihmisestä, mutta normaalit ihmissuhteet tarvitsee vastavuoroisuutta. Niinpä olen opetellut kysymään "mitä sinulle kuuluu, miten lapsesi voivat jne" vaikka tippaakaan ei kiinnostaisi ja lopulta saan itsekin siinä jotain kun hetken maltan olla pyörimättä elämässä vain itseni ympärillä.Se ympyrä kun on nähty jo moneen kertaan.
Minä taas olen saattanut olla liiankin varovainen kertomaan omista asioistani. Monet asiani ovat tuntuneet liian rankoilta, että niistä voisi puhua arkisesti jutustellen. Toisaalta olen kyllä sitten jaksanut kuunnella toisten ihmisten rankkoja juttuja hätkähtämättä. -ap-
ja valitsin miehekseni persoonallisuushäiriöisen jota ei pysty kestämään kukaan tervepäinen, mutta mä jaksan juuri näiden persoonallisuushäiriöiden takia. En ole mielestäni eristäytynyt, vaikka itsekseni viihdynkin. Kaikki jotka minut tuntee tietää, että olen persoonallisuushäiriöinen ja että minulla on sivupersoonahäiriö, mutta ei se tunnu haittaavan ketään.Rohkeasti vaan ulos ja ihmisten seuraan
Olen tapaillut joskus pariakin persoonallisuushäiriöistä. Toisen kanssa kuvittelin voivani elää, mutta hän ei sitten halunnut sitoutua minuun. Säästyin varmaan paljolta, koska hänellä oli melkoinen määrä ex-vaimoja ja lapsia heidän kanssaan sekä lisäksi jatkuvasti lukuisia sivusuhteita. Toinen taas oli niin narsistinen, että aika hänen kanssaan oli pelkästään itkua tai naurua tilanteesta riippuen. Hetkeäkään ei ollut normaalia. Sittemmin kuulin hänen sählänneen asiansa täysin sotkuun. Joka tapauksessa voisin edelleenkin ajatella eläväni persoonallisuushäiriöisen kanssa, mutta yleensähän miehet ovat lempanneet minut. Mistä siis löytäisin sellaisen, joka ei häivy? Mies jonka kanssa äskettäin kävin treffeillä, ei ollut ihan tavanomainen, ja siksi kai jäin häntä kaipaamaan. Hän jopa kertoi, että hänellä on epäilty olevan jonkinlaista ongelmaa (en jaksa nyt kuvailla tarkemmin). Mutta koska olen elänyt lapsuuteni erittäin vaikeasti häiriintyneen ihmisen varjossa, niin sitä samaa kuviota en kyllä halua enää. Omista tuttavistani ja ystävistäni voin sanoa, että heitä persoonallisuushäiriöni on haitannut paljonkin. Tuskin heistä muuten niin moni olisi ilmaissut tavalla tai toisella, ettei halua enää olla tekemisissä kanssani. -ap-
Jos vuorovaikustusta ei synny luontevasti, niin mua ei vittuakaan kiinnosta vaihtaa naapurin tai muun turhan ihmisen kanssa kuulumisia.
Vastaan jos kysytään, mutten itse aloita keskustelua, koska diipadaapa on ajanhukkaa.
En ymmärrä tuollaista pakkososiaalistumista. Jos jonkun kanssa tulee juttuun se alkaa itsestään, ei pakottamalla.
En todellakaan harrasta jenkkimeinikiä ja kysele jokaisen vastaantulevan kuulumisia, koska ei kiinnosta vittuakaan.
PM
kuuntelijaa haluavat. Tai mä voin pistää maksullisen puhelinlinjan, niin siihen saa soittaa kaikki runkkarit ja muut seurankipeet luuserit, mutta rahaa tulee mulle.
Ilmaiseksi ala kenenkään juttuja kuuntelemaan.
Ap olet ymmärtänyt väärin. Sinä pelkäät ihmisiä, koska eristäydyt muista ihmisistä. Pelottelulla pakenet oikeaa tilannettasi, ja se ei yleensä heti sinun eristäytyminen tule ilmi. Sinä puolustaudut sillä ja silti sinulla on sosiaalisen tilanteiden pelko ja vahvana diagnoosina epävakaa persoonallisuushäiriö. Jutteletko yksinäsi ja raivoat "varjoille" kotonasi?
Ap olet ymmärtänyt väärin. Sinä pelkäät ihmisiä, koska eristäydyt muista ihmisistä. Pelottelulla pakenet oikeaa tilannettasi, ja se ei yleensä heti sinun eristäytyminen tule ilmi. Sinä puolustaudut sillä ja silti sinulla on sosiaalisen tilanteiden pelko ja vahvana diagnoosina epävakaa persoonallisuushäiriö. Jutteletko yksinäsi ja raivoat "varjoille" kotonasi?
Kyökkipsykolookeja tällä palstalla riittää.
napsahtaakin päässä eikä enää tiedä mitä on tekemässä?
En juttele yksinäni enkä yleensä ole edes pahalla tuulella yksinäni. En saa raivokohtauksia, jollaisilla olen pilannut ihmissuhteeni.
Muuten en täysin ymmärtänyt, mitä tarkoitit. Voisitko selventää? En nimittäin tunnista itsessäni pelkoa, vaan ennemminkin harmistusta tai vastaavaa. -ap-
diagnoosiksi (ihan väärä) epävakaa persoonallisuus ja kyl se aikamoisen leiman lyö otsaan, seksiäkään ei saa muuta kuin netistä kun on epävakaa eikä voi millään onnistua livemaailman ihmissuhteissa.
PM
tuo kehä mitä pyörität ei lopu koskaan. Se on VALINTA. Jotta voit parantua tarvitset rohkeutta ryhtyä toimeen- kukaan muu ei voi sua auttaa. Yksilöterapiassa voit myös länkyttää oman napasi ympärillä ikuisesti- jos oikeasti haluat elämän- hakeudu hyvään ryhmäterapiaan. Itse et tuosta suosta pääse, joten rohkeutta mennä mukaan ryhmään tarvitset välttämättä. Turha syyttää muita jos et itse ala ratkoa ongelmaasi.
saamattomuutensa, ilkeytensä, raivokohtauksensa, vittuilunsa ja muut voi aina selittää sillä että on diagnoosi.
Sitähän häviää paljon jos erehtyy paranemaan.
hyvä? Jos et muutenkaan ole tekemisissä ryhmäläisten kaltaisten kanssa, miksi pitäisi tehdä yhteistyötä jos ainoa ryhmäläisiin yhdistävä tekijä on sama diagnoosi?
jos ketju on avattu tietyllä otsikolla, kaikki joita se koskee voi kirjoittaa. ap voi sitten perustaa oman blogin tai jotain jos haluaa valita seuransa.
Olen kyllä huomannut, että hän ei vastaa kaikkien viesteihin. Omani jäivät kommentoimatta, ilmeisesti niissä ei kohdistettu tarpeeksi huomiota ap:lle vaan ne koettiin kilpaileviksi viesteiksi, koska niissäkin puhuttiin oireista. AP ei oikein osaa jakaa sympatiaa, hän kommunikoi vain huomiontarve- ja itsetilitysfunktiossa.
tässä saattaa olla yksi ap:n ongelmista. Narsistiseksi hän jossain kohtaa itseään itse mainitsi, joten ei loukanne, vaikka totean itse samaa. Merkityksessä itsekäs ja itseensäkäpertynyt. Ei ne vakavia tauteja ole. Kun niistä vähän hellittää, maailma on aika erilainen.
Olen käyttänyt yhtä ja samaa masennuslääkettä jo vuosia. Joskus olen pitänyt tauon. Lääke on toiminut hyvin ja pitänyt pahimmat masennusjaksot loitolla. Rauhoittavia olen tarvinnut hyvin harvoin enkä koskaan sosiaalisiin tilanteisiin. En ole jännittänyt ihmisten seuraa erityisemmin.
Luulen, että persoonallisuushäiriödiagnoosit saattavat olla hyvinkin epätarkkoja. Minä kävin vuosia psykiatrilla masennuksen takia. Persoonallisuushäiriön sain diagnoosiksi vasta hoitosuhteen loppuvaiheessa ikään kuin kaupan päälle. -ap-